Natur anodisering af motorblokke

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Besvar
Brugeravatar
patrick j.
Gummi rocker
Indlæg: 618
Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 23:36
Kontakt:

Natur anodisering af motorblokke

Indlæg af patrick j. »

Hej, da jeg nu er kommet i lære som industritekniker åbner det jo nogle dejlige muligheder for forskellig overfladebehandlinger. (glasblæsning, hård/sort/natur/anodisering osv.) så derfor overvejer jeg at glasblæse mine blokke, (de er let sandblæst nu men det er ikke så flot som en gang glasblæsning,) også overvejer jeg at få dem natur anodiseret. jeg ved det ikke bliver et problem med lejepasningerne da det er målfast anodisering dvs. der bliver fjernet lige så meget materiale som der bliver lagt på. men jeg frygter lidt at det måske ikke er godt at få gjort på "gammel" alu. men det er kun en teori, og ikke noget jeg ved noget om.. så jeg vil lige høre om nogen har erfaring med anodisering af "gammel" alu altså motorblokke osv.?
Yamaha fs1 k1 årgang 1978 "projekt original"
Michael
Gummi rocker
Indlæg: 893
Tilmeldt: tirs 7. sep 2010 10:39
Kontakt:

Re: Natur anodisering af motorblokke

Indlæg af Michael »

Jeg forstår ikke rigtig at der bliver fjernet ligeså meget som der bliver lagt på. En anodisering er en kontroleret oxidering af aluoverfladen. Herefter kommer der en masse små revner ned i overfladen som man til sidst sealer med 96-98 grader varme hvor bøhmiten der er nede i revnerne bliver omdannet til oxid og hermed udvider sig og spærer revnerne. I princippet kunne man godt naturanodisere blokene og skjoldene. Det er bare ikke sikker at de får samme farve hver især. Hvis man varmer anodiserede overflader op til over 100 grader er der stor chanse for at det tynde glashårde lag-Oxidlaget revner. Så bliver overfladen med åbne porer og tiltrækker ny oxidering og eks olie. Så ser det ikke pænt ud længere.
Men tanken var da god :(y) Det kan jo se rigtig godt ud. Det er bare ikke så let. :sad
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
Brugeravatar
patrick j.
Gummi rocker
Indlæg: 618
Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 23:36
Kontakt:

Re: Natur anodisering af motorblokke

Indlæg af patrick j. »

Når, jeg havde bare fået a vide at de først puttede det i syrebad og tog den tykkelse af emnet da en anodisering har en lagtykkelse på 5-25 my afhængig af hvad emnet er til. så for at pasninger ikke skulle ændre størelse. men det vil sige at jeg skal ikke sende det til anodisering?
Yamaha fs1 k1 årgang 1978 "projekt original"
Michael
Gummi rocker
Indlæg: 893
Tilmeldt: tirs 7. sep 2010 10:39
Kontakt:

Re: Natur anodisering af motorblokke

Indlæg af Michael »

Hej
Grunden til at man kan sige at at der ikke forsvinder materiale er at det er meget lidt.
MEN man skal huske på at oxidlaget er ligesom glas-Så jeg ved ikke hvordan lejerene har det med det.hmmmmer der nok friktion eller vil de køre rundt?
Nogle topstykker har en anodisering på knast lejrene, så det kan være ekstremt stærkt.
Jeg har ikke arbejdet med funktionsoverflader med anodisering så som slidflader mm, men mere med dekorative overflader-Knapper til hifi, betjeningsgreb, dekolister mm.
Om du skal lade være. Nej da. Det er fedt der er nogen der vil forsøge :(y) . Prøv evt med et opslidt koblingsskjold først.Det kunne jo være vi kunne lære noget nyt.
Stifteren af det firma som jeg arbejder som materialeudvikler for havde er teori:
Et forsøg er bedre end 1000 expertantagelser.
I mange tilfælde havde han jo ret :hihi

Klø på og del dine erfaringer med os herinde. :bravo
Hvis du har nogle spørgsmål så spørg endelig herinde.Det kunne blive en spændende tråd.
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
Brugeravatar
patrick j.
Gummi rocker
Indlæg: 618
Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 23:36
Kontakt:

Re: Natur anodisering af motorblokke

Indlæg af patrick j. »

Jeg tager lige et par skjolde med på arbejde imorgen så jeg kan glasblæse dem, så må vi jo se om de vil tage det med til anodisering :) så skal jeg nok lige komme med en update :)
Yamaha fs1 k1 årgang 1978 "projekt original"
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"