Motorlære for en dag...

Vis os hvad du roder med for tiden. Her kan du vise dit restaureringsprojekt frem.
Thoms

Motorlære for en dag...

Indlæg af Thoms »

I går var det ikke kun mine unger der havde legekammerater på besøg - det havde jeg også af ingen ringere end Mr. Johs. 8) Vores ambitioner for dagen var store - vi skulle hovedrenovere en motor med alt hvad det indebærer - på blot en dag. Vi startede kl. 8 hos mig med rundstykker og kort tid efter skulle motoren flækkes. Det skal siges at jeg aldrig har aldrig prøvet sådan noget før og jeg glædede mig stort til det :P Samtlige skruer havde siddet på deres pladser i 35 år og de havde ikke tænkt sig at slippe uden kamp :? Jeg blev i den forbindelse introduceret for et fantastisk stykke værktøj - en slagskruetrækker (måske jeg er let at imponere, men den er sgu da genial) - i hvertfald så længe den virker. Det lykkes at få smadret den Johs. havde haft siden sin læretid, så han fik også set Specialbutikken og Harald Skrald i Viborg - sikke en sightseeing....Nå, men med det nyindkøbte værktøj og en boremaskine til de skruer der ikke kunne reddes blev den åbnet - og et skønt syn kom os i møde - en motor, der pånær krumtappen, stort set var som ny indvendigt, skønt :P Herefter afsted til en bekendt som har en glasblæser og også kunne hjælpe med lidt gevindrep. og isætning af bøsning til frigearsstoppet på den bearbejde nummerside som matcher mit stel. Vores plan om at lukke gearkassen igen bristede desværre da jeg havde overset at messingbøsningen til gearaksel i nummersiden manglede :oops: Her kunne Harald skrald så ikke lige hjælpe :lol:
Jeg sluttede med at give krumtaphusene hvid vaselineolie og de står nu pænt og venter på at en ny bøsning dumper ind af brevsprækken. Tak for hjælpen indtil videre - det gælder for alle som har hjulpet med at gøre mit 5-gear projekt til (snart) virkelighed. Jeg er overvældet og al den hjælp jeg har modtaget fra nær og fjern med bearbejtning, bøsninger, fjedre, kugler o.s.v. :dust
Opfølgning følger...
Vedhæftede filer
foto3 (Small).JPG
foto3 (Small).JPG (40.51 KiB) Vist 7283 gange
DSCN4062 (Small).JPG
DSCN4062 (Small).JPG (53.52 KiB) Vist 7283 gange
DSCN4063 (Small).JPG
DSCN4063 (Small).JPG (42.46 KiB) Vist 7283 gange
DSCN4065 (Small).JPG
DSCN4065 (Small).JPG (47.21 KiB) Vist 7283 gange
DSCN4067 (Small).JPG
DSCN4067 (Small).JPG (51.75 KiB) Vist 7283 gange
DSCN4070 (Small).JPG
DSCN4070 (Small).JPG (39.65 KiB) Vist 7283 gange
DSCN4071 (Small).JPG
DSCN4071 (Small).JPG (54.32 KiB) Vist 7283 gange
DSCN4073 (Small).JPG
DSCN4073 (Small).JPG (42.63 KiB) Vist 7283 gange
DSCN4074 (Small).JPG
DSCN4074 (Small).JPG (77.9 KiB) Vist 7283 gange
foto2 (Small).JPG
foto2 (Small).JPG (36.63 KiB) Vist 7283 gange
foto1 (Small).JPG
foto1 (Small).JPG (26.85 KiB) Vist 7283 gange
foto (Small).JPG
foto (Small).JPG (47.88 KiB) Vist 7283 gange
DSCN4079 (Small).JPG
DSCN4079 (Small).JPG (48.87 KiB) Vist 7283 gange
roberthandvask
Fuldblods knallert
Indlæg: 448
Tilmeldt: lør 1. maj 2010 14:24
Kontakt:

Re: Motorlære for en dag...

Indlæg af roberthandvask »

det ser rigtig godt ud !! :bravo
kør ud med yam's, kom hjem med fjams
Michael
Gummi rocker
Indlæg: 893
Tilmeldt: tirs 7. sep 2010 10:39
Kontakt:

Re: Motorlære for en dag...

Indlæg af Michael »

Thoms skrev:I går var det ikke kun mine unger der havde legekammerater på besøg - det havde jeg også af ingen ringere end Mr. Johs. 8) Vores ambitioner for dagen var store - vi skulle hovedrenovere en motor med alt hvad det indebærer - på blot en dag. Vi startede kl. 8 hos mig med rundstykker og kort tid efter skulle motoren flækkes. Det skal siges at jeg aldrig har aldrig prøvet sådan noget før og jeg glædede mig stort til det :P Samtlige skruer havde siddet på deres pladser i 35 år og de havde ikke tænkt sig at slippe uden kamp :? Jeg blev i den forbindelse introduceret for et fantastisk stykke værktøj - en slagskruetrækker (måske jeg er let at imponere, men den er sgu da genial) - i hvertfald så længe den virker. Det lykkes at få smadret den Johs. havde haft siden sin læretid, så han fik også set Specialbutikken og Harald Skrald i Viborg - sikke en sightseeing....Nå, men med det nyindkøbte værktøj og en boremaskine til de skruer der ikke kunne reddes blev den åbnet - og et skønt syn kom os i møde - en motor, der pånær krumtappen, stort set var som ny indvendigt, skønt :P Herefter afsted til en bekendt som har en glasblæser og også kunne hjælpe med lidt gevindrep. og isætning af bøsning til frigearsstoppet på den bearbejde nummerside som matcher mit stel. Vores plan om at lukke gearkassen igen bristede desværre da jeg havde overset at messingbøsningen til gearaksel i nummersiden manglede :oops: Her kunne Harald skrald så ikke lige hjælpe :lol:
Jeg sluttede med at give krumtaphusene hvid vaselineolie og de står nu pænt og venter på at en ny bøsning dumper ind af brevsprækken. Tak for hjælpen indtil videre - det gælder for alle som har hjulpet med at gøre mit 5-gear projekt til (snart) virkelighed. Jeg er overvældet og al den hjælp jeg har modtaget fra nær og fjern med bearbejtning, bøsninger, fjedre, kugler o.s.v. :dust
Opfølgning følger...
Flot indlæg. Keep up the good work :bravo
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Motorlære for en dag...

Indlæg af Dewil »

Ha ha, ja ambitionerne fejlede skam intet ved morgenbordet... :lol: :lol: men sådan ER det bare med FS1, man kan aldrig være godt nok forberedt... :D
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Kawa-z1

Re: Motorlære for en dag...

Indlæg af Kawa-z1 »

Det støver meget når man glasblæser :inbottle ...
Vedhæftede filer
Foto1.jpg
Foto1.jpg (23.7 KiB) Vist 6725 gange
Senest rettet af Kawa-z1 man 29. aug 2011 17:33, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Motorlære for en dag...

Indlæg af Morten - Webmaster »

Kawa-z1 skrev:Det støver meget når man glasblæser :inbottle ...
Hvad "Søren" er du her ?? :thunge
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Motorlære for en dag...

Indlæg af strynboen »

med den" profil "er det svært at være u bemærket..
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Thomas K
Junior knallert
Indlæg: 54
Tilmeldt: man 9. maj 2011 20:45
Kontakt:

Re: Motorlære for en dag...

Indlæg af Thomas K »

hansker???!!! :O Hvorfor bruger i handsker ? :O :O :O
Thoms

Re: Motorlære for en dag...

Indlæg af Thoms »

Thomas K skrev:hansker???!!! :O Hvorfor bruger i handsker ? :O :O :O
Fordi vi er super feminine og går i dameundettøj i weekenden :what2 Nej, det er vel et spørgsmål om temperament hvor meget man ønsker at svine sig selv til....

Tak for opmærksomheden til Hobro klanen :shutup
Brugeravatar
patrick j.
Gummi rocker
Indlæg: 618
Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 23:36
Kontakt:

Re: Motorlære for en dag...

Indlæg af patrick j. »

det med handsker sys jeg ofte man diskutere med mekanikere osv. fx min fætter er i lære på 2. år som mekaniker, han har et par handsker til alt!! gummihandsker til olieskift, dem på billedet til når han løsner mange bolte inden for kort tid osv. jeg selv kan simpelthen ikke ture med at arbejde med handsker på, men det siges jo at der bare skal tilvænning til:) men det ser sq fint ud det arbejde der:)
Yamaha fs1 k1 årgang 1978 "projekt original"
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Motorlære for en dag...

Indlæg af Dewil »

Thomas K skrev:hansker???!!! :O Hvorfor bruger i handsker ? :O :O :O
Kære Thomas, når du engang bliver i min alder (det varer meget længe kan jeg høre), så tager vi en god snak om olier og kemikalier der er i berøring med din hud dag efter dag....
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Motorlære for en dag...

Indlæg af nielsfup »

Det ser rigtig godt og proof. Ud

Jeg har lige fået nyt stål så cylinderen kan blive klar
Håber den kommer til at køre godt
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Guess who
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1207
Tilmeldt: lør 11. aug 2007 00:45
Kontakt:

Re: Motorlære for en dag...

Indlæg af Guess who »

Dewil skrev:
Thomas K skrev:hansker???!!! :O Hvorfor bruger i handsker ? :O :O :O
Kære Thomas, når du engang bliver i min alder (det varer meget længe kan jeg høre), så tager vi en god snak om olier og kemikalier der er i berøring med din hud dag efter dag....

Rigtigt Johannes - det er kun folk der ikke har prøvet hvad det vil sige og få "olieeksem" eller blive overfølsom overfor kemikalier, der ikke bruger dem. Handsker på til alt arbejde - det er kun en vane - husk tøjet vi bærer også kun er en vane - det får vi bare på 2min efter vi er født :wink:

Men alle de muligheder der er idag for at finde de rigtige handsker til arbejdet, så er det ingen sag at arbejde med handsker på.

Mvh
Benny
Thoms

Re: Motorlære for en dag...

Indlæg af Thoms »

nielsfup skrev:Det ser rigtig godt og proof. Ud

Jeg har lige fået nyt stål så cylinderen kan blive klar
Håber den kommer til at køre godt
Den skal bare komme til at gå godt den maskine! En af gearakslerne er en anelse slidt (ikke helt ens tykkelse på akslen) hvor den går i bøsningen, men er der ikke en vis tolerance før man gør noget ved det? Der var noget med at du også var sat på arbejde med at lave en dorn til isætning af de bøsninger, så vent bare til det hele er klar. Det er jo en hel knallert der skal samles først :roll:
Thomas K
Junior knallert
Indlæg: 54
Tilmeldt: man 9. maj 2011 20:45
Kontakt:

Re: Motorlære for en dag...

Indlæg af Thomas K »

Jeg har godt nok aldrig set nogle der bruger hansker når man laver motor eller lign.
Min fysik lære sagde altid, når man har hansker på ved man ikke hvad man rører ved.
Brugeravatar
Guess who
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1207
Tilmeldt: lør 11. aug 2007 00:45
Kontakt:

Re: Motorlære for en dag...

Indlæg af Guess who »

Thomas K skrev:Jeg har godt nok aldrig set nogle der bruger hansker når man laver motor eller lign.
Min fysik lære sagde altid, når man har hansker på ved man ikke hvad man rører ved.

Undskyld off topic - men den fysiklærer kan jeg ikke helt følge. Ved da der er flere ting i et fysiklokale man IKKE skal røre ved UDEN handsker :wink:

Nå, det er jo op til folk selv at beskytte sig - om det er øje, øre eller hænder.

Mvh
Benny
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Motorlære for en dag...

Indlæg af Dewil »

Jeg tror måske at vi er ude i at bruge fysik "tricks", hvor de ikke hører hjemme. Brug jeres handsker hvor I kan alle mand. Jeg fik konstateret kontakteksem allerede inden min reelle læretid begyndte, så jeg sad ofte med mine hænder i blød når jeg kom hjem fra arbejde, fordi hudens reaktion for mit vedkommende var at den blev tør, revnede og begyndte at bløde fra sprækkerne.... og brugte man handsker dengang, var man en svagpisser.... Jeg er helt sikker på at enhver værkfører i dag holder øje med at hans personale beskytter sig hvor de kan.. :dust
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3939
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Motorlære for en dag...

Indlæg af kreidlerhansen »

Thomas K skrev:Jeg har godt nok aldrig set nogle der bruger hansker når man laver motor eller lign.
Min fysik lære sagde altid, når man har hansker på ved man ikke hvad man rører ved.
Til gengæld rører man kun ved svovlsyre én gang...

Latex-handsker er faktisk et godt alternativ til de ret pebrede Maxi- og Uni-flex, som de vist nok hedder. De duer selvfølgelig ikke, hvis man skal ta' ved skarpe kanter og lægge lidt kræfter i, men vold løser alligevel sjældent problemer på en knallertmotor.

På den anden side kan velovervejet terroraktion med en Dremel og et tandlægehåndstykke gøre underværker for motorgangen! :teeth2


Dewil >> En god værkfører stiller i hvert fald udstyret til rådighed. Den gode medarbejder benytter det i videst muligt omfang. Mennesket er en slem bandit til at springe over, hvor gærdet er lavest.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Thoms

Re: Motorlære for en dag...

Indlæg af Thoms »

I dag var der atter dækket pænt op på havebordet - der skulle samles motor 8)
Det har igen været en begivenhedsfuld og lærerig dag. Der er blevet syslet med alverdens specialværktøjer fra FUP (mr.Q), bl.a. et aftræk til krumptappen, så den forsigtigt kunne trækkes i lejet - som i øvrigt alle er nye originale Koyo.
De 5 gear er lagt på plads og krumtaphusene atter lukket i. Gearvælgeren går lidt trægt og der skal "voldes" en del for at få den til at geare ned. Det er som om at skiftearmen ikke kan nå og få fat i tromlen. Vi valgte at sætte vores lid til at det kommer til at spille når der bliver hældt olie i maskineriet og det atter bliver smurt.
Her lidt billeder...
Vedhæftede filer
DSCN4160 (Small).JPG
DSCN4160 (Small).JPG (49.55 KiB) Vist 6847 gange
DSCN4167 (Small).JPG
DSCN4167 (Small).JPG (47.44 KiB) Vist 6847 gange
DSCN4169 (Small).JPG
DSCN4169 (Small).JPG (55.15 KiB) Vist 6847 gange
DSCN4171 (Small).JPG
DSCN4171 (Small).JPG (47.04 KiB) Vist 6847 gange
DSCN4180 (Small).JPG
DSCN4180 (Small).JPG (51.67 KiB) Vist 6847 gange
DSCN4183 (Small).JPG
DSCN4183 (Small).JPG (55.32 KiB) Vist 6847 gange
DSCN4186 (Small).JPG
DSCN4186 (Small).JPG (59.52 KiB) Vist 6847 gange
DSCN4190 (Small).JPG
DSCN4190 (Small).JPG (55.83 KiB) Vist 6847 gange
DSCN4197 (Small).JPG
DSCN4197 (Small).JPG (39.6 KiB) Vist 6847 gange
Brugeravatar
patrick j.
Gummi rocker
Indlæg: 618
Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 23:36
Kontakt:

Re: Motorlære for en dag...

Indlæg af patrick j. »

det ser bare godt ud det der !!! held og lykke med opstartningen når du når så langt :)
Yamaha fs1 k1 årgang 1978 "projekt original"
Besvar

Tilbage til "Renoverings projektet, nuværende.."