Tror jeg er blevet snydt ?!? :S

Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
emilbp
Junior knallert
Indlæg: 18
Tilmeldt: man 8. feb 2010 20:49
Kontakt:

Tror jeg er blevet snydt ?!? :S

Indlæg af emilbp »

Hej alle, jeg har haft en del problemer med min yamaha, allerede og jeg har haft den siden søndag.

Jeg har fundet ud af at mit stel nummer er :3EE-0021**

Mit motor nummer er : 3EE-0021**

Og jeg har købt den som den var ulovlig, men fik atvide at det kun var udstødningen og luftfilteret.

Jeg har skrevet annoncen ud og der står direkte " Yamaha, hej jeg sælger en yamaha fs1 4 gear
Info:
starter på tredje hug når den har stået et stykke tid.
den har et nyt bagdæk.
den har lige fået powerluft filter.
den har tun udstødning.
den har lidt rust.
baglygten dur ikke.
den kører 90 km/t.
omdrejnings tæller dur heller ikke.
alt er standart indtagen udstødning, powerluft filter.

standart luftfilter medfølger.

den er virkelig god at kører på og det er en mega god knallert.

hvis du er intra. så skriv eller ring på nr. ********

INGEN byt. "

Motoren har 4 gear, men jeg tror det er en 2 gears, Hvordan kan jeg få mine penge tilbage og kan jeg få dækket min transport udgifter ? (:

Sælger siger han ikke kender noget til det, kun det med stellet, men ikke med motoren.
Og han fortalte ikke mig noget om det med stellet.

Er det her ikke svindel, fra købers side ?

Håber virkelig i kan hjælpe mig så jeg kan få en "rigtig" yamaha 4 gear

Mvh.

-Emil
Kvizzle
Junior knallert
Indlæg: 68
Tilmeldt: søn 17. jan 2010 14:25
Kontakt:

Re: Tror jeg er blevet snydt ?!? :S

Indlæg af Kvizzle »

Tror ikke der er så meget at gøre når der er sådan en privat handel. :cry:
Yamaha Passola "special" 1983
Yamaha Passola "original" 1980
emilbp
Junior knallert
Indlæg: 18
Tilmeldt: man 8. feb 2010 20:49
Kontakt:

Re: Tror jeg er blevet snydt ?!? :S

Indlæg af emilbp »

Jeg har snakket med lausen.
han mener at det er svindel men at jeg skulle have bekræftede det af nogle andre så håber lidt at de "gammel" med masser af erfaring kigger forbi og hjælper mig lidt (:

og jeg har annonce på papir.
Brugeravatar
kim.bjoern
Stor knallert
Indlæg: 120
Tilmeldt: søn 5. okt 2008 23:19
Kontakt:

Re: Tror jeg er blevet snydt ?!? :S

Indlæg af kim.bjoern »

emilbp skrev:Hej alle,
Håber virkelig i kan hjælpe mig så jeg kan få en "rigtig" yamaha 4 gear
-Emil
Hej Emil, der er jo altid (mindst) 2 sider af en sag, men det lyder i hvert fald som om, at du vil forsøge at få handlen til at gå tilbage.

3EE er betegnelsen for FS1 2-gears, så hvis nummeret ellers er ægte, er stellet fra en 2-gears. Hvis motoren er "modificeret" til 4 gear, er det jo en "konstruktiv" ændring, du kan anfægte, burde have været nævnt som een af "ulovlighederne".

Hvis du er på talefod med sælger, må det springende punkt være, at du lagde vægt på at du købte en knallert der "let" kunne gøres lovlig.

Den du har nu, kan ikke forsikres som 4-gears (selv med lovlig udstødning :-).

Mine kommentarer - Kim Bjørn
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4254
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Tror jeg er blevet snydt ?!? :S

Indlæg af FS1originalen »

Hej Emil,

Allerførst - og bare for god ordens skyld - prøv at holde indlæggene samlet i en enkelt tråd så længe det i princippet er det samme problem/knallert. Ellers bliver spørgsmål og svar fra forskellige lynhurtigt uoverskueligt :cry:

Har du handlet her for ganske nylig :?:
Hvis ja, så er første skridt at kontakte sælger og fortælle ham at du desværre har konstateret at knallerten iflg. stel og motornummer er en 2 gears, og at du har fået at vide at den aldrig vil kunne blive til en lovlig 4 gears med disse numre. Spørg pænt om i ikke kan lade handlen gå tilbage...

En helt regulær sælger vil sige ja, men dem kan der godt være langt imellem, så hvis han trækker på det så ville jeg nok vælge at tilbyde at få feks. 500 kr mindre tilbage (som leje for den tid du har haft den og for at få returhandlen igang).
Virker det heller ikke, ja så er du ejer af en knallert som kun kan blive lovlig enten ved udskiftning af stel og den blokdel motornummeret står på, eller ved at ændre gearkassen til 2 gear. Vælger du 4. gears løsningen, så regn med at bruge 1500 - 2000 kr på dele til ombygningen :oops: :oops: :oops:

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Tror jeg er blevet snydt ?!? :S

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Hej Emil

Ja det er surt at blive snydt :evil: ,,, og det stelnr er med altydelighed et 2 gears,,, men der kan være sat en 4 gears gearkasse i den,,, for at kunne gøre det skal der bare fjernes en blind prop inde i motoren,,, det er ikke helt lovligt at gøre når den er født med 2 gear ,,, hvis jens betjent hænger sig i type godkendelserne ,,, men du kan jo sagtens finde ud af om den har 2 eller 4 gear i rytme boxen,,, det er jo bare at prøve og skifte gear iden og se hvad der sker ved det,,, han burde og kunne hænges op på falsk varedeklaration,,,, for en anden ting jeg hænger mig lidt i er at han skriver den er standard på nær tun udstødningen,,,men at han skriver den kan køre 90 kmt :shock: ,,, så er den jo vold tunet,,, altså er den ikke standard,,, vi andre er glade hvis vores standard motore kan køre 40 kmt bare med en tun udstødning,,, altså han har ikke beskrevet sin vare som den i virkeligheden fremstår :evil:
så fat i pelsen på ham ,,, og få ham til at tage hans lort tilbage ,,, kan du ikke få din far til at hjælpe dig med det,,,, og hvis du nu skrev hvor ilandet du boede kunne der jo være en her fra forum som ville kigge den efter for dig ,,, så du helt præcis ved hvad du skal klage over til ham,,, :D ,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
emilbp
Junior knallert
Indlæg: 18
Tilmeldt: man 8. feb 2010 20:49
Kontakt:

Re: Tror jeg er blevet snydt ?!? :S

Indlæg af emilbp »

Jeg bor på fyn, i rolfsted tæt på ferritslev.
Men sælger er slet ikke til at gøre noget med, og jeg ved virkelig ikke hvordan jeg skulle lave det, og jeg vil gerne have den fulde pris igen da jeg ikke tjener mine penge så let og slet ikke har lysten til at sige "tak fordi du snød mig her har du sq lige en 500 kr som tak " Når jeg bliver snydt gøre jeg alt hvad jeg kan for at få det tilbage der tilhøre mig! (:

Men kan jeg ikke anmelde det til politiet og der igennem få mine penge tilbage ?
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Tror jeg er blevet snydt ?!? :S

Indlæg af strynboen »

tja men man kan også spørge dig hvorfor du fare ud og køber noget uden at undersøge lidt i forvejen..hvis jeg skal købe noget jeg ikke har forstand på,,finder jeg altid en som har forstand på tingene,,,pc for eks,,har ingen forstand på det..
så får jeg makkeren med,ud og kikke,,og giver en middag for det,,,så går det ikke helt galt..man kan jo aldrig være sikker...

men jeg har også købt noget lort,,,faktisk meget gammelt skidt..i mit landbrug har jeg kommet til at købe traktore og plove som ikke virkede ret godt..har så skrottet tingene,,ville ikke sælge det igen,,,og snyde andre ,,som jeg selv blev..
jeg ville bare sætte en 2 gears gearkasse i..da dit stel og motornummer er 2 gears..det er det nemmeste,,så passer alt
med lidt nye pakninger..er du kørende for en 800 kr ca
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Tror jeg er blevet snydt ?!? :S

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Hej

Det er nok svært at få panserbasserne til at tage sig af det ,,, med mindre den er stjålet et eller andet sted,,, har du tjekket det ved politiet,,, det er altid en god ting at gøre,,, de skal bare have stel nr så kan de tjekke den i registret :D ,,,

og der er flere medlemmer herinde som er fra fyn så mon ikke en af dem kan tjekke den for dig ,,, så du ved hvad du har købt osv,,, folk herinde er meget behjælplige vis man spørger dem pænt om hjælp :D :wink: ,,, så kan han / hun også fortælle hvad der evt. skal laves om ,,, og give et bud på hvad det vil koste at gøre det,,,, :D
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
emilbp
Junior knallert
Indlæg: 18
Tilmeldt: man 8. feb 2010 20:49
Kontakt:

Re: Tror jeg er blevet snydt ?!? :S

Indlæg af emilbp »

Tak for hjælpen alle samme :b

Jeg tror sq lige jeg skal sove på det og finder ud af noget imorgen (:

Men jeg er sq stadig lidt sur over at være blevet snydt, men så en sagde jeg kunne slevfølgelig ha taget en med, det vil jeg have liggende i baghoved, til næste gang, men det burde da være sælger der burde give noget info om det ? :b

Men godnat alle sammen, skal i skole imorgen (;
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Tror jeg er blevet snydt ?!? :S

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4254
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Tror jeg er blevet snydt ?!? :S

Indlæg af FS1originalen »

Hej Emil,

Jeg forstår godt din frustration, og mener heller ikke at du "skal betale for at blive snydt" - min bagtanke var udelukkende at det kunne blive en billigere løsning for dig at tabe lidt på en returhandel frem for at skulle ud og investere i de rigtige dele :!:

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Tror jeg er blevet snydt ?!? :S

Indlæg af Allan M »

Ved handler med motorkøretøjer bør man altid gå ud fra, at en sælger er fuld af fup. Hvis det kan trøste dig er det billigere at lære det nu med en knallert end den dag, du har købt f.eks. en bil.

Når dét er sagt, så ville jeg opgive at slås mere med sælger.

Tænk over om du vil køre 2gear eller 4gear og skift så enten stel eller gearkasse. Motornummeret har jeg aldrig hørt om blev checket, men for alle eventualiteters skyld ville jeg ved 4-gearskørsel fjerne det. Motornummeret er ikke en del af knallertens officielle identitet, og behøver strengt taget ikke stå der.
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Tror jeg er blevet snydt ?!? :S

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Allan M skrev:Ved handler med motorkøretøjer bør man altid gå ud fra, at en sælger er fuld af fup. Hvis det kan trøste dig er det billigere at lære det nu med en knallert end den dag, du har købt f.eks. en bil.

Når dét er sagt, så ville jeg opgive at slås mere med sælger.

Tænk over om du vil køre 2gear eller 4gear og skift så enten stel eller gearkasse. Motornummeret har jeg aldrig hørt om blev checket, men for alle eventualiteters skyld ville jeg ved 4-gearskørsel fjerne det. Motornummeret er ikke en del af knallertens officielle identitet, og behøver strengt taget ikke stå der.

På en 2 gearet motorblok side skal han fjerne DK-M i motornr eller hvor det nu står på blokken,,, så må motoren bruges til 4 gear,,, DK-M fortæller at den er 2 gears til panserbasserne,,, så kan han " nøjes " med at bytte stelet ud,,, det er sådan man gør hvis man har en smadret motornr side til 4 gears og køber en ny motorne side med dk-m til 2 gears der er lige som med tankene den nye type tank bliver også brugt som resvedels tank til de gl modeler ,,, der skal man dog ikke flytte benzin hanen for at den er lovlig :mrgreen: ,,,

men at andet spørgsmål er hvad med elsystemet i den er det et 2 eller 4 gears :?: ,,,
det ville hjælpe gevaldigt med billeder osv af den eller at en hjalp knægten ved at kigge på den ,,,, for at kunne give et rigtigt svar istedet for de gætterier her,,,, der er dsv forlangt her fra Grenaa til lige at tage et kig på den,,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
emilbp
Junior knallert
Indlæg: 18
Tilmeldt: man 8. feb 2010 20:49
Kontakt:

Re: Tror jeg er blevet snydt ?!? :S

Indlæg af emilbp »

Jeg har tænkt lidt over det og tror jeg vælgere at køre 2 gear men så tænkte jeg kunne jeg ikke bare beholde den gear kasse der er i, det opfattes vel som "tun" eller er det mig der er forkert på den ? (:
men er det ikke nemmeste at køre 2 gear?
og det er der vel heller ikke noget galt i, den køre vel det samme som en 4 gear på den lovlige side ?


Og så tjekker jeg her i dag om det er stjålet og får det på plads
Brugeravatar
Frandsen
Gummi rocker
Indlæg: 848
Tilmeldt: fre 1. aug 2008 19:59
Kontakt:

Re: Tror jeg er blevet snydt ?!? :S

Indlæg af Frandsen »

Hej Emil
vi bor ca 15 min fra hinanden så jeg vil da gerne se på den for dig
du kan lig sende pm med tlf nr
Mvh
Frandsen
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Tror jeg er blevet snydt ?!? :S

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Frandsen skrev:Hej Emil
vi bor ca 15 min fra hinanden så jeg vil da gerne se på den for dig
du kan lig sende pm med tlf nr

8) forum expert hjælp til en knægt i nød 8) :D ,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
kim.bjoern
Stor knallert
Indlæg: 120
Tilmeldt: søn 5. okt 2008 23:19
Kontakt:

Re: Tror jeg er blevet snydt ?!? :S

Indlæg af kim.bjoern »

emilbp skrev:Jeg har tænkt lidt over det og tror jeg vælgere at køre 2 gear men så tænkte jeg kunne jeg ikke bare beholde den gear kasse der er i, det opfattes vel som "tun" eller er det mig der er forkert på den ?
Tungen lige i munden Emil! Hvis du forsikrer den som 2-gears, men har "konstruktive ændringer" som 2 ekstra gear! - og selvom (hypotetisk), at alt andet er lovligt, risikerer du massive problemer, hvis du ryger i en forsikringssag.

Hvis du vi være på den for(sikre)de side, har du kun 2 muligheder, som allerede nævnt i tråden: Enten bytter du stellet, eller du bytter motoren.

/Kim Bjørn

PS til tråden: Hvad skal der "minimum" til, for at re-etablere 2-gears transmissionen?
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Tror jeg er blevet snydt ?!? :S

Indlæg af Allan M »

Det med forsikringssagen er ikke helt præcist. Hvis forsikringsselskabet skal kunne kræve "pengene tilbage", dvs såkaldt regres, så skal de kunne påvise, at det er den konstruktive ændring, som er skyld i ulykken / at der er handlet "groft uansvarligt" (som nææææsten er "med vilje").
Det er ikke nok til groft uansvarligt, at man "selv" har lavet den "ulovlig". Det skal være i selve situationen.

Men jeg kan godt huske dengang, hvor skolelærere og politibetjente valgte at true med den mulighed. Rent juridisk kunne de bare ligesågodt have truet med "bøhmanden"

Dette skal _IKKE_ forstås som en opfordring eller retfærdiggørelse af at lave konstruktive ændringer. Blot ses som en lille justering af en myte, som stadig lever alle andre steder end i retssalene 8)
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Tror jeg er blevet snydt ?!? :S

Indlæg af Morten - Webmaster »

Allan M skrev:Det med forsikringssagen er ikke helt præcist. Hvis forsikringsselskabet skal kunne kræve "pengene tilbage", dvs såkaldt regres, så skal de kunne påvise, at det er den konstruktive ændring, som er skyld i ulykken / at der er handlet "groft uansvarligt" (som nææææsten er "med vilje").
Det er ikke nok til groft uansvarligt, at man "selv" har lavet den "ulovlig". Det skal være i selve situationen.

Men jeg kan godt huske dengang, hvor skolelærere og politibetjente valgte at true med den mulighed. Rent juridisk kunne de bare ligesågodt have truet med "bøhmanden"

Dette skal _IKKE_ forstås som en opfordring eller retfærdiggørelse af at lave konstruktive ændringer. Blot ses som en lille justering af en myte, som stadig lever alle andre steder end i retssalene 8)
er det noget du vil ligge hovedet på blokken om ? er det blot en myte at forsikringen i første omgang dækker skaden, men derefter kræver tilbagebetaling fra forsikringstageren ??
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Besvar

Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"