Puch Monza 2 gear - restaurering
Re: Puch Monza 2 gear - restaurering
Det var så lidt, pøj pøj med at finde en original overgang! Ellers send mig målene, så printer jeg en i PETG og sender den med posten hvis du betaler portoen
Mvh. Svend
---
Yamaha FS1 DX Candy Blue 1978 solgt i 1981
Yamaha FS1 K Candy Blue 1978 nummermatch
---
Yamaha FS1 DX Candy Blue 1978 solgt i 1981
Yamaha FS1 K Candy Blue 1978 nummermatch
Re: Puch Monza 2 gear - restaurering
Er det dette gummi, du mangler?
- Vedhæftede filer
-
- 20220213_121702.jpg (57.12 KiB) Vist 3742 gange
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Re: Puch Monza 2 gear - restaurering
Hej Jens
Yes, det er lige præcis den jeg mangler.
Jeg satser på at modtage én med posten i løbet af næste uge, men hvis jeg er blevet snydt, så skriver jeg lige til dig - hvis du altså vil sælge den
VH. Martin
Yes, det er lige præcis den jeg mangler.
Jeg satser på at modtage én med posten i løbet af næste uge, men hvis jeg er blevet snydt, så skriver jeg lige til dig - hvis du altså vil sælge den
VH. Martin
Re: Puch Monza 2 gear - restaurering
Pingeling.
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Re: Puch Monza 2 gear - restaurering
Så modtog jeg den manglede gummiovergang Billede kommer
Mens jeg ventede gik jeg og pudsede lidt på Maxi'en, og skulle da også lige have en tur.
Det gik så ikke så godt, den ville næsten ikke starte og kunne slet ikke tage gas.
Nå, men fejlretning i gang:
- Tjek af karburator og benzintilførelse - virkede ok, men blev lige blæs igennem med luft.
- Tjek af utætheder ved studs, udstødning og luftfilter mv. - alt virkede ok.
- Tjek af tænding - gnist og platiner, samt tændingstidspunkt så også ok ud.
Nå, men så måtte moteren afmonteres da det næsten kun kunne være en utæthed i motoren, og den ene simmering mod tænding så ikke godt ud, og derudover var der "tjære" ved udstødningen på cylinder.
Her lidt billeder, og så har jeg afleveret blokken til glasblæsning, og bestilt komplet motorrenoveringskit hos maxishoppen.dk - lejer, simmeringe, olie og pakninger, samt lidt nye skruer og andre småting.
Mens jeg ventede gik jeg og pudsede lidt på Maxi'en, og skulle da også lige have en tur.
Det gik så ikke så godt, den ville næsten ikke starte og kunne slet ikke tage gas.
Nå, men fejlretning i gang:
- Tjek af karburator og benzintilførelse - virkede ok, men blev lige blæs igennem med luft.
- Tjek af utætheder ved studs, udstødning og luftfilter mv. - alt virkede ok.
- Tjek af tænding - gnist og platiner, samt tændingstidspunkt så også ok ud.
Nå, men så måtte moteren afmonteres da det næsten kun kunne være en utæthed i motoren, og den ene simmering mod tænding så ikke godt ud, og derudover var der "tjære" ved udstødningen på cylinder.
Her lidt billeder, og så har jeg afleveret blokken til glasblæsning, og bestilt komplet motorrenoveringskit hos maxishoppen.dk - lejer, simmeringe, olie og pakninger, samt lidt nye skruer og andre småting.
Re: Puch Monza 2 gear - restaurering
Så kom Maxi blokken tilbage fra glasblæsning, og jeg fik renset det meste af glasmaterialet væk.
Jeg skal lige gennem alle gevind med tap inden den er klar til genopbygning.
Blokkene fik en omgang WD40 efter råd herinde, og kickstarterskjoldet poleret med autosol.
Krumtap og gearhjul er lagt i fryseren, så de er klar til opvarmet lejer - det bliver nok først næste weekend.
Jeg er dog også stødt på et mærkeligt lille problem. Medløberhjulet, tror jeg det hedder, i kickstarterskjoldet, det lille som er monteret med låsering, kan jeg ikke få af.
Selvom låseringen er afmonteret, og tandhjulene kan bevæge sig på akslen i skjoldet - lidt frem og tilbage, så kan det ikke komme over akslen. Det er som om der er en lille krave på akslen
Lidt billeder fra værkstedet
Jeg skal lige gennem alle gevind med tap inden den er klar til genopbygning.
Blokkene fik en omgang WD40 efter råd herinde, og kickstarterskjoldet poleret med autosol.
Krumtap og gearhjul er lagt i fryseren, så de er klar til opvarmet lejer - det bliver nok først næste weekend.
Jeg er dog også stødt på et mærkeligt lille problem. Medløberhjulet, tror jeg det hedder, i kickstarterskjoldet, det lille som er monteret med låsering, kan jeg ikke få af.
Selvom låseringen er afmonteret, og tandhjulene kan bevæge sig på akslen i skjoldet - lidt frem og tilbage, så kan det ikke komme over akslen. Det er som om der er en lille krave på akslen
Lidt billeder fra værkstedet
Re: Puch Monza 2 gear - restaurering
Hvor ser det godt ud alt sammen, det er dejligt at se når man laver tingende ordentligt
Michael Jensen
MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
Re: Puch Monza 2 gear - restaurering
Tak for roserne, Michael
Jeg fik afmonteret det medløberhjul. Det viste sig nogen havde banket lidt med en hammer på akslen, men nu er det lykkes at slibe "kraven" væk, og få afmonteret hjulet.
I weekenden regner jeg med at samle motoren, og så følger naturligvis en stak billeder.
Derudover er Monza'en under adskillelse, så mon ikke der også kommer et par billeder af den.
Jeg fik afmonteret det medløberhjul. Det viste sig nogen havde banket lidt med en hammer på akslen, men nu er det lykkes at slibe "kraven" væk, og få afmonteret hjulet.
I weekenden regner jeg med at samle motoren, og så følger naturligvis en stak billeder.
Derudover er Monza'en under adskillelse, så mon ikke der også kommer et par billeder af den.
Re: Puch Monza 2 gear - restaurering
Et par billeder fra værkstedet i dag.
Det blev ikke til samling af Puch Maxi motoren, tiden med klargøring, rense gevind i blokken op, rydde op i dele og rengøre mv.
Jeg overvejer om jeg skal genbruge krumtappen eller ofte en ny nu alt andet er renoveret/udskiftet. Jeg skal lige forbi en Puch guru i området, og have hans vurderingen af standen.
Lidt billeder
Det blev ikke til samling af Puch Maxi motoren, tiden med klargøring, rense gevind i blokken op, rydde op i dele og rengøre mv.
Jeg overvejer om jeg skal genbruge krumtappen eller ofte en ny nu alt andet er renoveret/udskiftet. Jeg skal lige forbi en Puch guru i området, og have hans vurderingen af standen.
Lidt billeder
Re: Puch Monza 2 gear - restaurering
Puch Maxi motor renovering flyttet til ny tråd.
På Monza er der sket følgende:
- Motor afmonteret og adskilt - krumtappen havde nogle ar, så ny indkøbt sammen med komplet renoveringskit og ny koblingsstål
- Blokke glasblæst og konstanteret at der på et tidspunkt er lavet en meget tvilsom "reperation" af den tap som forhindre montering af større fortandhjul. Blokken er sendt til alusvejser for korrekt reparation.
- Cylinder, som er original puch, samt topstykke og koblingsdæksel ligeledes glasblæst og efterfølgende malet sort med varmefast maling som Puch'en var født original.
Næste skridt er samling af motor, og adskelle af stel.
På Monza er der sket følgende:
- Motor afmonteret og adskilt - krumtappen havde nogle ar, så ny indkøbt sammen med komplet renoveringskit og ny koblingsstål
- Blokke glasblæst og konstanteret at der på et tidspunkt er lavet en meget tvilsom "reperation" af den tap som forhindre montering af større fortandhjul. Blokken er sendt til alusvejser for korrekt reparation.
- Cylinder, som er original puch, samt topstykke og koblingsdæksel ligeledes glasblæst og efterfølgende malet sort med varmefast maling som Puch'en var født original.
Næste skridt er samling af motor, og adskelle af stel.
Re: Puch Monza 2 gear - restaurering
Så er der lidt nyt igen
Stellet blev i weekenden afskilt, og med lidt hjælp fra @mriisj lykkes det at finde én i nærområdet som vil hjælpe med opretning af hjul og udskiftning af eger.
Jeg er blevet lidt i tvivl om jeg har købt de rigtige eger til forhjulet, er der nogen som kender størrelsen ?
evt. link til sted hvor eger i KROM i god kvalitet kan købes ?
Stellet er ligeledes afleveret til glasblæsning, og skulle være klart om ca. 14 dage.
Det lykkes mig IKKE, at få afmonteret bagsvingeren inden det røg til glasblæsning. Akslen sidder forbandet godt fast, og selv med lidt rustopløser i et døgns tid var den ikke til at rokke på. Det må jeg se om jeg kan løse når stellet kommer retur og inden det ryger til pulverlakering
Næste skridt er, at få rengjort alle de øvrige dele og finde ud hvad der evt. skal indkøbes af erstatninger, samt samlig af motor.
Langt hen af vejen er planen at genbruge hovedparten af steldele inkl. bolte som med lidt glasblæs, grunder og ny kromspray gerne skulle blive pæne igen.
Derudover skal jeg prøve om jeg kan adskille speedometeret og finde ud af hvorfor det ikke virker.
Et kabel drevet af skruemaskine afslører, at der sker rotation i speedometerhuset, men der er ikke udslag på nålen
Stellet blev i weekenden afskilt, og med lidt hjælp fra @mriisj lykkes det at finde én i nærområdet som vil hjælpe med opretning af hjul og udskiftning af eger.
Jeg er blevet lidt i tvivl om jeg har købt de rigtige eger til forhjulet, er der nogen som kender størrelsen ?
evt. link til sted hvor eger i KROM i god kvalitet kan købes ?
Stellet er ligeledes afleveret til glasblæsning, og skulle være klart om ca. 14 dage.
Det lykkes mig IKKE, at få afmonteret bagsvingeren inden det røg til glasblæsning. Akslen sidder forbandet godt fast, og selv med lidt rustopløser i et døgns tid var den ikke til at rokke på. Det må jeg se om jeg kan løse når stellet kommer retur og inden det ryger til pulverlakering
Næste skridt er, at få rengjort alle de øvrige dele og finde ud hvad der evt. skal indkøbes af erstatninger, samt samlig af motor.
Langt hen af vejen er planen at genbruge hovedparten af steldele inkl. bolte som med lidt glasblæs, grunder og ny kromspray gerne skulle blive pæne igen.
Derudover skal jeg prøve om jeg kan adskille speedometeret og finde ud af hvorfor det ikke virker.
Et kabel drevet af skruemaskine afslører, at der sker rotation i speedometerhuset, men der er ikke udslag på nålen
Re: Puch Monza 2 gear - restaurering
Så er der sket lidt igen.
Hjulene har fået skiftet eger og er rettet op, og lige nu afventer jeg nye lejer som jeg har besluttet at udskifte når nu alt er skilt.
Stellet er ikke færdigt fra glasblæsning endnu, og det er de små dele heller ikke.
Jeg fik adskil forgaflen i dag, og så er der endnu et par dele til glasblæseren inkl. sædebunden som jeg fik flået betræk og skum af.
Motoren er der sket lidt med. Blokken havde som sagt brug for lidt alusvejs, og er nu:
- Glasblæst
- Har fået ny krumtap
- Nye SKF original lejere
- Nye skruer som original
- Simmeringe
- Ny koblingsskål
- Nye plader og ringe i koblingen
- Ny ankerplade original Bosch med filtdup som manglede på den jeg først havde fundet.
- Udluftsningsskrue i blok ved tænding som manglede da jeg købte den.
- Nyrenoveret karburator og fundet original gummistykke til luftfilter - skal dog lige i en gang kaustisk soda for at blødgøre den
Hjulene har fået skiftet eger og er rettet op, og lige nu afventer jeg nye lejer som jeg har besluttet at udskifte når nu alt er skilt.
Stellet er ikke færdigt fra glasblæsning endnu, og det er de små dele heller ikke.
Jeg fik adskil forgaflen i dag, og så er der endnu et par dele til glasblæseren inkl. sædebunden som jeg fik flået betræk og skum af.
Motoren er der sket lidt med. Blokken havde som sagt brug for lidt alusvejs, og er nu:
- Glasblæst
- Har fået ny krumtap
- Nye SKF original lejere
- Nye skruer som original
- Simmeringe
- Ny koblingsskål
- Nye plader og ringe i koblingen
- Ny ankerplade original Bosch med filtdup som manglede på den jeg først havde fundet.
- Udluftsningsskrue i blok ved tænding som manglede da jeg købte den.
- Nyrenoveret karburator og fundet original gummistykke til luftfilter - skal dog lige i en gang kaustisk soda for at blødgøre den
Re: Puch Monza 2 gear - restaurering
var det mon muligt at nogen ville 3 d printe..det(2 delte) plaststykke i stellet som holder tværrøret til baglygteholderen...jeg er køber til et
strynboen på test profil
Re: Puch Monza 2 gear - restaurering
Jeg ved ikke om det kan betale sig at 3D printe endestykket.
Du kan købe det bl.a. hos FA-cykler:
https://www.facykler.dk/endestykke-monza/
VH. Martin
Du kan købe det bl.a. hos FA-cykler:
https://www.facykler.dk/endestykke-monza/
VH. Martin
Re: Puch Monza 2 gear - restaurering
Pudsigt med den udluftningsstuds til tændingen. Mener kun jeg har set den på nyere 2 gears. Har aldrig forstået hvad den skulle gøre?
På min makkers 2G var overløb fra karburator, tilsluttet niplen til udluftning / tænding. Det skal den i hvert fald ikke
På min makkers 2G var overløb fra karburator, tilsluttet niplen til udluftning / tænding. Det skal den i hvert fald ikke
Re: Puch Monza 2 gear - restaurering
Hehe,, ja, det er nok ikke så smart at koble overløb fra karburator sammen med studsen
Jeg kan heller ikke regne ud hvorfor denne lille udluftning er tilføjet på 2G motoren. Bedste bud jeg kan komme med er, at 2G tændingsskjoldet jo er i plastic, og lukker rundt om tændingen/venstre motorblok som sammen med pakning på tændingsdækslet, måske er lige tæt nok og derfor er der tilføjet en lille udluftning.
På billeder af andre 2G kan jeg se, at der er en lille slange fra studsen og 8-10 cm henover blokken - måske den skal føres ind i stel sammen med ledningerne fra tændingen - jeg ser på det når jeg starter samling af stel.
Jeg kan heller ikke regne ud hvorfor denne lille udluftning er tilføjet på 2G motoren. Bedste bud jeg kan komme med er, at 2G tændingsskjoldet jo er i plastic, og lukker rundt om tændingen/venstre motorblok som sammen med pakning på tændingsdækslet, måske er lige tæt nok og derfor er der tilføjet en lille udluftning.
På billeder af andre 2G kan jeg se, at der er en lille slange fra studsen og 8-10 cm henover blokken - måske den skal føres ind i stel sammen med ledningerne fra tændingen - jeg ser på det når jeg starter samling af stel.
Re: Puch Monza 2 gear - restaurering
Der har været lidt stille, men det er nu ikke ensbetydende med at der ikke er sket noget med projektet.
Alle dele er nu sendt til hhv. pulverlak og autolaker.
Stellet havde brug for lidt småreparationer som nu er svejset og slibet, ligesom konsoljernet til bagstykket på et tidspunkt havde mistet holderen til stanglåses. Det lykkes at finde et rusten bagagebære og skære holderen af, for derefter at få den svest på konsoljernet.
Bremsepladerne er poleret op, og har fået monteret bakker.
Næste skridt er bestilling af lidt nye dele, bl.a. hjullejer og lidt småting til forgaflen.
Lidt billeder.
Alle dele er nu sendt til hhv. pulverlak og autolaker.
Stellet havde brug for lidt småreparationer som nu er svejset og slibet, ligesom konsoljernet til bagstykket på et tidspunkt havde mistet holderen til stanglåses. Det lykkes at finde et rusten bagagebære og skære holderen af, for derefter at få den svest på konsoljernet.
Bremsepladerne er poleret op, og har fået monteret bakker.
Næste skridt er bestilling af lidt nye dele, bl.a. hjullejer og lidt småting til forgaflen.
Lidt billeder.
Re: Puch Monza 2 gear - restaurering
Dejligt med en opdatering!
Skal stellet til autolak eller pulver? Hvis det er pulver, så skal du have baggaflen af og bøsningerne ud. De tåler ikke ~½ time ved 200 grader i ovnen (been there...)
Skal stellet til autolak eller pulver? Hvis det er pulver, så skal du have baggaflen af og bøsningerne ud. De tåler ikke ~½ time ved 200 grader i ovnen (been there...)
Re: Puch Monza 2 gear - restaurering
Ja, jeg synes lige tråden fortjente en “mellemtid”
Steldele er røget til pulverlak, og det lykkes at få adskilt baggaflen fra stellet ved at bore gummi i bøsningerne ud, og skære akslen med vinkelsliber, så begge er røget afsted afskilt og nye bøsninger venter på at blive monteret sammen med en ny aksel
Steldele er røget til pulverlak, og det lykkes at få adskilt baggaflen fra stellet ved at bore gummi i bøsningerne ud, og skære akslen med vinkelsliber, så begge er røget afsted afskilt og nye bøsninger venter på at blive monteret sammen med en ny aksel
Re: Puch Monza 2 gear - restaurering
Alletiders, sådan har jeg også måtte afmontere en Monza baggaffel på et af mine projekter