Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
har byttet min boremaskine for en drejebænk..en gammel svend med fast længde slæde..kan skydes frem og tilbage..men har ingen spindel..den spændes med en stor låseskrue i bunden..og alt tilspænding foregår med fortsætteren.den er forberedt til klembøs i hovedspindlen
.ellers er den som alle andre drejebænke.
.den har det amerikanske værktøj opspænding..men motoren er dansk...der er ingen typeskilte eller navne/numre i hugget nogen steder....lidt mystisk
.ellers er den som alle andre drejebænke.
.den har det amerikanske værktøj opspænding..men motoren er dansk...der er ingen typeskilte eller navne/numre i hugget nogen steder....lidt mystisk
- Vedhæftede filer
-
- dreje-1.JPG (196.35 KiB) Vist 9415 gange
-
- dreje-2.JPG (201.15 KiB) Vist 9415 gange
-
- dreje-3.JPG (162.93 KiB) Vist 9415 gange
-
- dreje-5.JPG (181.61 KiB) Vist 9415 gange
-
- dreje-4.JPG (189.74 KiB) Vist 9415 gange
-
- dreje-6.JPG (164.81 KiB) Vist 9415 gange
-
- dreje-7.JPG (182.65 KiB) Vist 9415 gange
-
- dreje-8.JPG (173.91 KiB) Vist 9415 gange
-
- dreje-9.JPG (156.05 KiB) Vist 9415 gange
strynboen på test profil
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Havde tilbudt disse 3 blinklys til en på Fjæsen. Han ligger nok og stønner i fosterstilling endnu over prisen.
Nu har jeg så sat ledninger på de 2, der var klippede. De er lavet i de rigtige længder og farver ( næsten ). Nu kommer de på lager til en brugtedelemedpatinaogellersiorden FS1.
Originale blinklys er jo efterhånden en mangelvare.
Nu har jeg så sat ledninger på de 2, der var klippede. De er lavet i de rigtige længder og farver ( næsten ). Nu kommer de på lager til en brugtedelemedpatinaogellersiorden FS1.
Originale blinklys er jo efterhånden en mangelvare.
- Vedhæftede filer
-
- 1602249996686-417950135.jpg (142.9 KiB) Vist 9316 gange
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Eftermiddagen er gået med rep af kontaktsæt. De bliver ikke pudset op. De er ok, som de er.
Ledninger og indvendige dele kommer fra 40 års dimsesamling. Så nu kan de bruges igen. Selv styretapperne i underdelen er der stadig.
Ledninger og indvendige dele kommer fra 40 års dimsesamling. Så nu kan de bruges igen. Selv styretapperne i underdelen er der stadig.
- Vedhæftede filer
-
- 1602349576327474276945.jpg (132.25 KiB) Vist 9283 gange
-
- 1602349601844-1065873986.jpg (134.57 KiB) Vist 9283 gange
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
fandt en drejebænk til..der er en del pudsearbejde..men super fin til mit ur arbejde..den har været hånddrevet..men skråskårende tandhjul.i stil med puch maxi gearingen..måske man kunne genskabe det..men nu får den en shunt viklet jævnstrøm motor
en sjov detalje...man kan stille skærestål højden trinløst..med den sideskrue,,,som trækker 2 skrå styretapper op mod stålholderens bund..som er vinklet,,så de ophæver hinandens vinkel
den må være fra midt 1800 tallet..helt sikkert før 1900...
en sjov detalje...man kan stille skærestål højden trinløst..med den sideskrue,,,som trækker 2 skrå styretapper op mod stålholderens bund..som er vinklet,,så de ophæver hinandens vinkel
den må være fra midt 1800 tallet..helt sikkert før 1900...
- Vedhæftede filer
-
- urmager.JPG (178.34 KiB) Vist 9168 gange
-
- urmager1.JPG (155.5 KiB) Vist 9168 gange
-
- urmager3.JPG (192.04 KiB) Vist 9168 gange
-
- urmager4.JPG (163.05 KiB) Vist 9168 gange
-
- urmager drejebænk.jpg (90.94 KiB) Vist 9168 gange
strynboen på test profil
- FS1originalen
- Knallert Mester
- Indlæg: 4253
- Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
- Kontakt:
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Det er godt nok en fin lille maskine Lars.
Og det ser jo ud til at pudsearbejdet er klaret til UG. Tror du virkelig at den er +120 år gammel? - kunne den ikke være fra 20érne eller 30érne?
Erik
Og det ser jo ud til at pudsearbejdet er klaret til UG. Tror du virkelig at den er +120 år gammel? - kunne den ikke være fra 20érne eller 30érne?
Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
den er ombygget til motor drift..oprindelig sad der et kæmpe håndsving..har fundet nogle klip med en magen til...men måske har behovet for motordrift ikke været så vigtigt..så de hånddrevne småmaskiner har overlevet op i 1900 tallet..ja så det er u sikkert..også messing som matriale..er nok helt normalt i mikro mekanik verdenen..der er desvære ikke nogen serie numre..eller navne ..
du må høre i den gamle by..har de et urmager værksted?
du må høre i den gamle by..har de et urmager værksted?
strynboen på test profil
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Da jeg ikke kan komme videre med en Maxi, er tiden gået med at reparere disse.
Alle er originale. Mangler dog en plast knap til blinklys på en af dem.
Alle er originale. Mangler dog en plast knap til blinklys på en af dem.
- Vedhæftede filer
-
- 16040799042141060011127.jpg (148.83 KiB) Vist 8934 gange
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Og så lige nogle stykker til K1.
De 2 til gas siden er endda med justering til bremse af gasdrejerøret. Brugt op til og med 1976. En enkelt er med loddestik.
De 2 til gas siden er endda med justering til bremse af gasdrejerøret. Brugt op til og med 1976. En enkelt er med loddestik.
- Vedhæftede filer
-
- 1604145252163-597669635.jpg (146.34 KiB) Vist 8902 gange
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Hej,
Weekenden gik hurtigt med 8 gevindbøsninger i motoren hvor 2 gevind var helt væk, 5 gevind manglede de yderste 2-3 rynker og 1 gevind havde en knækket Helicoil så skruen kunne kun skrues 3 mm ind. Motoren har 8 andre Helicoils men de er OK. Når/hvis de går løs bliver de skiftet ud med gevindbøsninger. Derefter nye Koyo lejer af Bennys de bedste, flydende pakning Würth DP 300 (ja ja, der er lidt overskud som skal fjernes når det er tørt ) og Phillips skruer fra Benny. De forrige weekender gik med at fjerne fastgroet skidt og møg, og beslutte at motorblokkene ikke skal males
Mvh. Svend
Weekenden gik hurtigt med 8 gevindbøsninger i motoren hvor 2 gevind var helt væk, 5 gevind manglede de yderste 2-3 rynker og 1 gevind havde en knækket Helicoil så skruen kunne kun skrues 3 mm ind. Motoren har 8 andre Helicoils men de er OK. Når/hvis de går løs bliver de skiftet ud med gevindbøsninger. Derefter nye Koyo lejer af Bennys de bedste, flydende pakning Würth DP 300 (ja ja, der er lidt overskud som skal fjernes når det er tørt ) og Phillips skruer fra Benny. De forrige weekender gik med at fjerne fastgroet skidt og møg, og beslutte at motorblokkene ikke skal males
Mvh. Svend
- Vedhæftede filer
-
- IMG_0223.JPG (97.91 KiB) Vist 8870 gange
Mvh. Svend
---
Yamaha FS1 DX Candy Blue 1978 solgt i 1981
Yamaha FS1 K Candy Blue 1978 nummermatch
---
Yamaha FS1 DX Candy Blue 1978 solgt i 1981
Yamaha FS1 K Candy Blue 1978 nummermatch
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Hej
Dejligt at se en motor der ikke er blevet glasblæst! Jeg har dog en bemærkning vedr. Phillips skruerne. Havde FS1 det originalt? Var det ikke JIS skruer, som på alle andre japanske køretøjer?
/Steen
Dejligt at se en motor der ikke er blevet glasblæst! Jeg har dog en bemærkning vedr. Phillips skruerne. Havde FS1 det originalt? Var det ikke JIS skruer, som på alle andre japanske køretøjer?
/Steen
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Jeg ved ikke, hvad JIS er, men fra fabrikken var det Plillips nr.3 skruer.
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
JIS = Japanese industry standard, de er alle mærket med en lille prik, og brugt overalt i alt mulig der er fremstillet i Japan.
De er ikke identisk med Philips skruer, og skruetrækkeren dertil er heller ikke den samme, der er forskel på vinklerne på spidsen.
De er ikke identisk med Philips skruer, og skruetrækkeren dertil er heller ikke den samme, der er forskel på vinklerne på spidsen.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Godt spørgsmål. På wikipedia https://da.wikipedia.org/wiki/Skrue står:
I 1930'erne blev Phillips-skruen udviklet af Henry F. Phillips. Skruen blev oprindeligt designet til bilfabrikation og blev første gang brugt i slutningen af 1930 af Cadillac. Skruen er designet til at blive drevet af en automatiseret skruetrækker med stigende kraft.
I 1960'erne da FS1 blev konstrueret har Yamaha sandsynligvis brugt el-skruetrækkere i produktionen (da der jo er utroligt mange skruer i en FS1) og det kunne så tale for at de brugte Phillips skruer. På den anden side set så er de jo japanere og det kunne tale for JIS skruer. Forudsat at JIS ikke skal skrues i med håndkraft.
Mvh.Svend
I 1930'erne blev Phillips-skruen udviklet af Henry F. Phillips. Skruen blev oprindeligt designet til bilfabrikation og blev første gang brugt i slutningen af 1930 af Cadillac. Skruen er designet til at blive drevet af en automatiseret skruetrækker med stigende kraft.
I 1960'erne da FS1 blev konstrueret har Yamaha sandsynligvis brugt el-skruetrækkere i produktionen (da der jo er utroligt mange skruer i en FS1) og det kunne så tale for at de brugte Phillips skruer. På den anden side set så er de jo japanere og det kunne tale for JIS skruer. Forudsat at JIS ikke skal skrues i med håndkraft.
Mvh.Svend
Mvh. Svend
---
Yamaha FS1 DX Candy Blue 1978 solgt i 1981
Yamaha FS1 K Candy Blue 1978 nummermatch
---
Yamaha FS1 DX Candy Blue 1978 solgt i 1981
Yamaha FS1 K Candy Blue 1978 nummermatch
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
I værkstedsmanualen mener jeg, der står PH3, men måske jeg husker forkert. PH3 passer nu fint i kærven. Ingen slør eller kæntren.
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Jeg undrede mig blot. Jeg har jo rodet en del med japanske motorcykler fra 70'erne og 80'erne og er endnu ikke stødt på andet end JIS. FS1 kan selvfølgelig være en undtagelse, men det ville være usædvanligt, med tanke på japanernes sans for at standardisere.
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Honda og Suzuki kører med samme skruer. På Honda ser hovedet lidt anderledes ud, men jeg synes, kærven er den samme, PH3.
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Jeg vil sige det er JIS, jeg har testet med begge slags skruetrækkere, og JIS passer lige en anelse bedre.
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Har lige kigget pi servicemanualen, der findes her på forum.
Der står Phillips. Billede 1-3-1.
hvor køber man evt JIS skruetrækkere?
Der står Phillips. Billede 1-3-1.
hvor køber man evt JIS skruetrækkere?
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.