Hej.
Min søn har en FS1-K 4gear fra 1978, da han i dag var ude at køre en tur, er der opstået et problem med gearene.
Skiftepedalen kan vandre langt ned og op, det virker som om den skiftet helt ned til 4 gear uden at der ligesom dér et stop mellem gearene.
Det er også ligesom om akslen hvor skiftepedalen er monteret vandre udad.
Er der en venlig sjæl der har en idé om hvad der kan være galt?
Tak på forhånd.
Ronny Madsen.
Gearkasse problem
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2146
- Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
- Kontakt:
Re: Gearkasse problem
Hej Ronny og velkommen til.
Som jeg forstår det, kunne det tyde på at gearpedalen ikke er ordentlig spændt på akslens stråler eller også er strålerne delvis nedslidte, så pedalen kamrer over.
Måske mangler der også en låsering på akslen inde ved blokken, så akslen kan vandre ud og ind og i så fald kan skiftemekanismen komme i berøring med koblingen - og det lyder ikke godt.
Som jeg forstår det, kunne det tyde på at gearpedalen ikke er ordentlig spændt på akslens stråler eller også er strålerne delvis nedslidte, så pedalen kamrer over.
Måske mangler der også en låsering på akslen inde ved blokken, så akslen kan vandre ud og ind og i så fald kan skiftemekanismen komme i berøring med koblingen - og det lyder ikke godt.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Re: Gearkasse problem
Hej Poul-Erik.
Det er ikke pedalen der kammer over.
Jeg vil prøve om det er låseringen der er faldet af.
Knægten siger at der inden fejlen kom, var problemer med at den ikke koblede helt ud.
Kan det evt. være de fjedre der sidder på koblingsiden? Som jeg forstår det udfra billeder herinde er der en arm der griber fat i skiftetromlen.
Ronny
Det er ikke pedalen der kammer over.
Jeg vil prøve om det er låseringen der er faldet af.
Knægten siger at der inden fejlen kom, var problemer med at den ikke koblede helt ud.
Kan det evt. være de fjedre der sidder på koblingsiden? Som jeg forstår det udfra billeder herinde er der en arm der griber fat i skiftetromlen.
Ronny
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2146
- Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
- Kontakt:
Re: Gearkasse problem
Nå ja, der sidder 2 fjedre til at afhjælpe gearskifte-funktionen, men det burde ikke have direkte indflydelse på ind/udkobling, måske inddirekte?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Re: Gearkasse problem
Problem delvist løst, pedalen kammede alligevel over. Men farmand skulle selv se efter, junior sagde det var iorden.
Skal dog lige se hvorfor koblingen ikke kobler helt ud, mistænker drevet.
Ronny
Skal dog lige se hvorfor koblingen ikke kobler helt ud, mistænker drevet.
Ronny
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2146
- Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
- Kontakt:
Re: Gearkasse problem
OK, og i heldigste fald kan det spændes sammen i de stråler, der er tilbage - ellers må der bides i det sure æble ved at skifte gearpedalen, hvis det er dens stråler, der er slidte.
Koblings-sneglen er også et velkendt problem og i heldigste fald kan nylon-delen være flækket, men værre er det hvis sneglegangen i metal-dækslet er slidt op.
Koblings-sneglen er også et velkendt problem og i heldigste fald kan nylon-delen være flækket, men værre er det hvis sneglegangen i metal-dækslet er slidt op.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)