Koblings opbygning?

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Besvar
Androte

Koblings opbygning?

Indlæg af Androte »

Hejsa.
Er "brand new" her, men har da søgt lidt i forumet, dog uden resultat.

Sagens kerne er den, at jeg har for nyeligt købt en Fs1'er, som ikke kunne køre, og som havde problemer med koblingen. Starte problemet skal jeg nu nok få løst på et tidspunkt, men vil gerne have koblingen til at virke.

Problem: Den kan ikke koble ud, dvs. når jeg sætter den i ex. 1. gear, kan jeg ikke få "frit løb" med grebet i bund.

Jeg fandt ud af, den lille kugle manglede, er nu sat i - og skulle mene koblingen o.a. er samlet rigtigt, (ud fra billeder og tekst) Men det virker stadig ikke, så jeg vil høre om nogen af jer gutter, der kan komme med lidt løsningshjælp, eller et svar på hvad der er galt?

Mvh. Andreas
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Koblings opbygning?

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Hej Andreas

Velkommen til dig :D

Sidder koblings sneglen vandret i skjoldet eller en anelse nedad når den er ubelastet :?:

Husk at der er en kugle i begge ender af koblingspinden ( en i sneglen og en helt inde mellem pinden og trykpladen de skal være der begge 2 :!:

når sneglen sidder vandret skal du stramme kablet til det ikke sidder løst i holderne ved koblingsgrebet og nede på skjoldet ( Kun så kabel enderne sidder ibund )

når kablet sidder rigtigt skal du justere centerskruen i sneglen ind til du kan koble ud der skal være ca. 2mm frigang igrebet før den begynder at koble ud :!: ( tjek om selve koblingskablet evt er forlang hvis det er thansen er det kun et ud af 10 som har korrekt længde ( inderkabel forlang )

hvis det ikke hjælper dig prøv at skifte sneglen ud med en ny fra thansen af super kvalitet :!: eller køb en af Benny herfra forum thansens billige snegle har det med at flække og så kan du skrue i ugevis uden at komme vidre med den :!: ( tjek lige om koblingspinden som sneglen trykker på indtil koblingen er lige og den ikke har kratter i enderne så den ikke kan arbejde frit evt. rust på den ende som stikker ud ) :!:

og hvis det heller ikke gør nogen forskel så skal koblingen skilles ad inden i motoren og repareres derinde :?

Held og lykke med det :wink:
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Koblings opbygning?

Indlæg af Morten - Webmaster »

Hej Andreas, Velkommen på forum.

Jeg har intet at tilføje, Johnny slog sømmet i bund af een gang med hans fine gennemgang :)
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Koblings opbygning?

Indlæg af Kim B S »

Hej Andreas.
Velkommen på forum, håber du får meget gavn og glæde af det. Køb sneglen af Benny, jeg har prøvet super udgaven fra T Hansen, den holdte til ca. 10 km. så kunne plastikken dreje rundt uden på metallet indvendig, den var smurt grundig ind i fedt, og gummiproppen var monteret, samtidig er det en helt ny kobling, som går blødt og behageligt, derfor blev den ikke hårt behandlet. Så den kan apsolut ikke anbefales. :evil: :lol:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Koblings opbygning?

Indlæg af nielsfup »

Ja hold dig fra Thansen snegl er dur ikke- :evil:
Har sels haft samme problem
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Michael A
Stor knallert
Indlæg: 123
Tilmeldt: tors 5. jun 2008 13:46
Kontakt:

Re: Koblings opbygning?

Indlæg af Michael A »

Jeg har også haft problemer med Thansens super kvali racer koblingssnegl. Den holdt til 1 tur på 7 km, så sprang den.
Valgte dog istedet for, at købe en af Benny, købe en af stål fra Scooter-Dele.dk. Koster 35,-
http://www.scooter-dele.dk/piz.asp?id=2 ... 9&mId=1958
Yamaha FS1 K1 '75

Yamaha XS 400 '79
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1975
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Koblings opbygning?

Indlæg af Kai »

Plejer at justere kobling på en lidt anden måde end den der er beskrevet længere oppe.

Med kablet helt slapt ( justerings skruer ved håndtaget og koblingsskjold skruet ind) og sneglen så langt "retur" som den kan komme ( den sidder lidt under vandret)
skrues justeringsskruen i sneglen ind, til den lige trykker let på koblingspinden, og spændes kontra med møtrikken. Strammer kablet op, så der er en smule frigang ved håndtaget ( 2-3mm)

Har aldrig haft bøvl med den ikke kan koble helt ud.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2146
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Koblings opbygning?

Indlæg af Poul-Erik A. »

Hej Androte og velkommen til.
Hvis ikke nogle af ovennævnte gode råd gi´r resultat, kan det være at forrige ejer har sammensat koblings-dele af forskellige tolerencer og jeg har oprettet et emne herinde "Koblingsproblem" . Jeg har selv været været ude for det 2 gange og symptomerne var netop dem du beskriver så fint.
Held og lykke med det.... :wink:
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Androte

Re: Koblings opbygning?

Indlæg af Androte »

Hej Venner..

Jeg bukker og nejer for alle de gode råd jeg har fået, og vil undersøge dem, ved første indebærende mulighed, da det jo ikke er et hverdags transportmiddel, og den samtidigt står hos en kammerat, får jeg nok først tid sidst på ugen, men skal nok lave en opfølgning, ved først bydende mulighed.. ;)

Mvh. Andreas
Ole Rasmussen
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: søn 25. maj 2008 21:32
Kontakt:

Re: Koblings opbygning?

Indlæg af Ole Rasmussen »

jeg døjer med samme problem;

Jeg har tappet olien af og er kommet din til koblingen.
Jeg er nået så langt at jeg har taget koblingspladerne af, men den kobler stadig ikke ud.
Så nu er mit spørgsmål hvad der så er galt.. dette "sæde" som koblingspladerne ligger i skal det dreje rundt samtidig med den store krans, eller skal det hele dreje rundt, som det gør nu
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2146
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Koblings opbygning?

Indlæg af Poul-Erik A. »

Hej Ole.
Med de sidste oplysninger du kommer med, er jeg sikker på, at jeg har skrevet om det under "Koblingsproblem" og jeg har prøvet det 2 gange og begge gange blev det afhjulpet. Kort fortalt er din kobling mere fyldig end dit afstandsrør, som er 35,1 mm - ikke sandt ......?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Ole Rasmussen
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: søn 25. maj 2008 21:32
Kontakt:

Re: Koblings opbygning?

Indlæg af Ole Rasmussen »

jeg må jo lige få trukket den af og målt!
Ole Rasmussen
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: søn 25. maj 2008 21:32
Kontakt:

Re: Koblings opbygning?

Indlæg af Ole Rasmussen »

mit afstandstykke fejler intet..

men jeg tror jeg mangler skiver at rette format?
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2146
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Koblings opbygning?

Indlæg af Poul-Erik A. »

Nej - afstandsrøret fejler sikkert ikke noget - men det er resten, der sidder undenpå, der sikkert fylder mere end 35,1 mm ? Du skriver jo netop, at selv når koblingspladerne er væk, kan den ikke koble ud og det kan en simpel test vise ved at dreje på koblingsknasten og hvis det store sekundærtandhjul vil følge med, svarer det til den manglende udkobling....
Her kan du enten finde en passende afstands-skive for at forøge rørets 35,1 mm - eller file lidt af tandhjuls-godset væk.

Lad mig gætte på, at det er modellen, hvor det lille tandhjul (kickstarter-funktion) bag på det store kan adskilles fra det store og i så fald kan der files lidt mellem dem, for at gøre "dybden" mindre end 35,1 mm. Først når koblingsknasten (i påspændt tilstand) kan drejes uafhængig af det store sekundærtandhjul, er opgaven løst.

Det er gjort 2 gange her med succes, så det er ikke umulig...

P.S. Kobberskiven har før været omdiskuteret her på Forum og nogle tegninger viser, at den skal være der og nogle ikke...?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"