Koblings opbygning?
Koblings opbygning?
Hejsa.
Er "brand new" her, men har da søgt lidt i forumet, dog uden resultat.
Sagens kerne er den, at jeg har for nyeligt købt en Fs1'er, som ikke kunne køre, og som havde problemer med koblingen. Starte problemet skal jeg nu nok få løst på et tidspunkt, men vil gerne have koblingen til at virke.
Problem: Den kan ikke koble ud, dvs. når jeg sætter den i ex. 1. gear, kan jeg ikke få "frit løb" med grebet i bund.
Jeg fandt ud af, den lille kugle manglede, er nu sat i - og skulle mene koblingen o.a. er samlet rigtigt, (ud fra billeder og tekst) Men det virker stadig ikke, så jeg vil høre om nogen af jer gutter, der kan komme med lidt løsningshjælp, eller et svar på hvad der er galt?
Mvh. Andreas
Er "brand new" her, men har da søgt lidt i forumet, dog uden resultat.
Sagens kerne er den, at jeg har for nyeligt købt en Fs1'er, som ikke kunne køre, og som havde problemer med koblingen. Starte problemet skal jeg nu nok få løst på et tidspunkt, men vil gerne have koblingen til at virke.
Problem: Den kan ikke koble ud, dvs. når jeg sætter den i ex. 1. gear, kan jeg ikke få "frit løb" med grebet i bund.
Jeg fandt ud af, den lille kugle manglede, er nu sat i - og skulle mene koblingen o.a. er samlet rigtigt, (ud fra billeder og tekst) Men det virker stadig ikke, så jeg vil høre om nogen af jer gutter, der kan komme med lidt løsningshjælp, eller et svar på hvad der er galt?
Mvh. Andreas
- Yamaha FS1 50SS
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2948
- Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
- Kontakt:
Re: Koblings opbygning?
Hej Andreas
Velkommen til dig
Sidder koblings sneglen vandret i skjoldet eller en anelse nedad når den er ubelastet
Husk at der er en kugle i begge ender af koblingspinden ( en i sneglen og en helt inde mellem pinden og trykpladen de skal være der begge 2
når sneglen sidder vandret skal du stramme kablet til det ikke sidder løst i holderne ved koblingsgrebet og nede på skjoldet ( Kun så kabel enderne sidder ibund )
når kablet sidder rigtigt skal du justere centerskruen i sneglen ind til du kan koble ud der skal være ca. 2mm frigang igrebet før den begynder at koble ud ( tjek om selve koblingskablet evt er forlang hvis det er thansen er det kun et ud af 10 som har korrekt længde ( inderkabel forlang )
hvis det ikke hjælper dig prøv at skifte sneglen ud med en ny fra thansen af super kvalitet eller køb en af Benny herfra forum thansens billige snegle har det med at flække og så kan du skrue i ugevis uden at komme vidre med den ( tjek lige om koblingspinden som sneglen trykker på indtil koblingen er lige og den ikke har kratter i enderne så den ikke kan arbejde frit evt. rust på den ende som stikker ud )
og hvis det heller ikke gør nogen forskel så skal koblingen skilles ad inden i motoren og repareres derinde
Held og lykke med det
Velkommen til dig
Sidder koblings sneglen vandret i skjoldet eller en anelse nedad når den er ubelastet
Husk at der er en kugle i begge ender af koblingspinden ( en i sneglen og en helt inde mellem pinden og trykpladen de skal være der begge 2
når sneglen sidder vandret skal du stramme kablet til det ikke sidder løst i holderne ved koblingsgrebet og nede på skjoldet ( Kun så kabel enderne sidder ibund )
når kablet sidder rigtigt skal du justere centerskruen i sneglen ind til du kan koble ud der skal være ca. 2mm frigang igrebet før den begynder at koble ud ( tjek om selve koblingskablet evt er forlang hvis det er thansen er det kun et ud af 10 som har korrekt længde ( inderkabel forlang )
hvis det ikke hjælper dig prøv at skifte sneglen ud med en ny fra thansen af super kvalitet eller køb en af Benny herfra forum thansens billige snegle har det med at flække og så kan du skrue i ugevis uden at komme vidre med den ( tjek lige om koblingspinden som sneglen trykker på indtil koblingen er lige og den ikke har kratter i enderne så den ikke kan arbejde frit evt. rust på den ende som stikker ud )
og hvis det heller ikke gør nogen forskel så skal koblingen skilles ad inden i motoren og repareres derinde
Held og lykke med det
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,
Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,
,,,Hav en forsat god dag,,,
,,, Mvh Johnny S. ,,,
Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,
,,,Hav en forsat god dag,,,
,,, Mvh Johnny S. ,,,
- Morten - Webmaster
- Site Admin
- Indlæg: 6634
- Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
- Kontakt:
Re: Koblings opbygning?
Hej Andreas, Velkommen på forum.
Jeg har intet at tilføje, Johnny slog sømmet i bund af een gang med hans fine gennemgang
Jeg har intet at tilføje, Johnny slog sømmet i bund af een gang med hans fine gennemgang
Morten - Webmaster.
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Re: Koblings opbygning?
Hej Andreas.
Velkommen på forum, håber du får meget gavn og glæde af det. Køb sneglen af Benny, jeg har prøvet super udgaven fra T Hansen, den holdte til ca. 10 km. så kunne plastikken dreje rundt uden på metallet indvendig, den var smurt grundig ind i fedt, og gummiproppen var monteret, samtidig er det en helt ny kobling, som går blødt og behageligt, derfor blev den ikke hårt behandlet. Så den kan apsolut ikke anbefales.
Hilsen Kim.
Velkommen på forum, håber du får meget gavn og glæde af det. Køb sneglen af Benny, jeg har prøvet super udgaven fra T Hansen, den holdte til ca. 10 km. så kunne plastikken dreje rundt uden på metallet indvendig, den var smurt grundig ind i fedt, og gummiproppen var monteret, samtidig er det en helt ny kobling, som går blødt og behageligt, derfor blev den ikke hårt behandlet. Så den kan apsolut ikke anbefales.
Hilsen Kim.
Kim B S.
Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.
Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.
Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Re: Koblings opbygning?
Ja hold dig fra Thansen snegl er dur ikke-
Har sels haft samme problem
Har sels haft samme problem
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Koblings opbygning?
Jeg har også haft problemer med Thansens super kvali racer koblingssnegl. Den holdt til 1 tur på 7 km, så sprang den.
Valgte dog istedet for, at købe en af Benny, købe en af stål fra Scooter-Dele.dk. Koster 35,-
http://www.scooter-dele.dk/piz.asp?id=2 ... 9&mId=1958
Valgte dog istedet for, at købe en af Benny, købe en af stål fra Scooter-Dele.dk. Koster 35,-
http://www.scooter-dele.dk/piz.asp?id=2 ... 9&mId=1958
Yamaha FS1 K1 '75
Yamaha XS 400 '79
Yamaha XS 400 '79
Re: Koblings opbygning?
Plejer at justere kobling på en lidt anden måde end den der er beskrevet længere oppe.
Med kablet helt slapt ( justerings skruer ved håndtaget og koblingsskjold skruet ind) og sneglen så langt "retur" som den kan komme ( den sidder lidt under vandret)
skrues justeringsskruen i sneglen ind, til den lige trykker let på koblingspinden, og spændes kontra med møtrikken. Strammer kablet op, så der er en smule frigang ved håndtaget ( 2-3mm)
Har aldrig haft bøvl med den ikke kan koble helt ud.
Med kablet helt slapt ( justerings skruer ved håndtaget og koblingsskjold skruet ind) og sneglen så langt "retur" som den kan komme ( den sidder lidt under vandret)
skrues justeringsskruen i sneglen ind, til den lige trykker let på koblingspinden, og spændes kontra med møtrikken. Strammer kablet op, så der er en smule frigang ved håndtaget ( 2-3mm)
Har aldrig haft bøvl med den ikke kan koble helt ud.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2146
- Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
- Kontakt:
Re: Koblings opbygning?
Hej Androte og velkommen til.
Hvis ikke nogle af ovennævnte gode råd gi´r resultat, kan det være at forrige ejer har sammensat koblings-dele af forskellige tolerencer og jeg har oprettet et emne herinde "Koblingsproblem" . Jeg har selv været været ude for det 2 gange og symptomerne var netop dem du beskriver så fint.
Held og lykke med det....
Hvis ikke nogle af ovennævnte gode råd gi´r resultat, kan det være at forrige ejer har sammensat koblings-dele af forskellige tolerencer og jeg har oprettet et emne herinde "Koblingsproblem" . Jeg har selv været været ude for det 2 gange og symptomerne var netop dem du beskriver så fint.
Held og lykke med det....
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Re: Koblings opbygning?
Hej Venner..
Jeg bukker og nejer for alle de gode råd jeg har fået, og vil undersøge dem, ved første indebærende mulighed, da det jo ikke er et hverdags transportmiddel, og den samtidigt står hos en kammerat, får jeg nok først tid sidst på ugen, men skal nok lave en opfølgning, ved først bydende mulighed..
Mvh. Andreas
Jeg bukker og nejer for alle de gode råd jeg har fået, og vil undersøge dem, ved første indebærende mulighed, da det jo ikke er et hverdags transportmiddel, og den samtidigt står hos en kammerat, får jeg nok først tid sidst på ugen, men skal nok lave en opfølgning, ved først bydende mulighed..
Mvh. Andreas
-
- Stor knallert
- Indlæg: 166
- Tilmeldt: søn 25. maj 2008 21:32
- Kontakt:
Re: Koblings opbygning?
jeg døjer med samme problem;
Jeg har tappet olien af og er kommet din til koblingen.
Jeg er nået så langt at jeg har taget koblingspladerne af, men den kobler stadig ikke ud.
Så nu er mit spørgsmål hvad der så er galt.. dette "sæde" som koblingspladerne ligger i skal det dreje rundt samtidig med den store krans, eller skal det hele dreje rundt, som det gør nu
Jeg har tappet olien af og er kommet din til koblingen.
Jeg er nået så langt at jeg har taget koblingspladerne af, men den kobler stadig ikke ud.
Så nu er mit spørgsmål hvad der så er galt.. dette "sæde" som koblingspladerne ligger i skal det dreje rundt samtidig med den store krans, eller skal det hele dreje rundt, som det gør nu
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2146
- Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
- Kontakt:
Re: Koblings opbygning?
Hej Ole.
Med de sidste oplysninger du kommer med, er jeg sikker på, at jeg har skrevet om det under "Koblingsproblem" og jeg har prøvet det 2 gange og begge gange blev det afhjulpet. Kort fortalt er din kobling mere fyldig end dit afstandsrør, som er 35,1 mm - ikke sandt ......?
Med de sidste oplysninger du kommer med, er jeg sikker på, at jeg har skrevet om det under "Koblingsproblem" og jeg har prøvet det 2 gange og begge gange blev det afhjulpet. Kort fortalt er din kobling mere fyldig end dit afstandsrør, som er 35,1 mm - ikke sandt ......?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
-
- Stor knallert
- Indlæg: 166
- Tilmeldt: søn 25. maj 2008 21:32
- Kontakt:
Re: Koblings opbygning?
jeg må jo lige få trukket den af og målt!
-
- Stor knallert
- Indlæg: 166
- Tilmeldt: søn 25. maj 2008 21:32
- Kontakt:
Re: Koblings opbygning?
mit afstandstykke fejler intet..
men jeg tror jeg mangler skiver at rette format?
men jeg tror jeg mangler skiver at rette format?
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2146
- Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
- Kontakt:
Re: Koblings opbygning?
Nej - afstandsrøret fejler sikkert ikke noget - men det er resten, der sidder undenpå, der sikkert fylder mere end 35,1 mm ? Du skriver jo netop, at selv når koblingspladerne er væk, kan den ikke koble ud og det kan en simpel test vise ved at dreje på koblingsknasten og hvis det store sekundærtandhjul vil følge med, svarer det til den manglende udkobling....
Her kan du enten finde en passende afstands-skive for at forøge rørets 35,1 mm - eller file lidt af tandhjuls-godset væk.
Lad mig gætte på, at det er modellen, hvor det lille tandhjul (kickstarter-funktion) bag på det store kan adskilles fra det store og i så fald kan der files lidt mellem dem, for at gøre "dybden" mindre end 35,1 mm. Først når koblingsknasten (i påspændt tilstand) kan drejes uafhængig af det store sekundærtandhjul, er opgaven løst.
Det er gjort 2 gange her med succes, så det er ikke umulig...
P.S. Kobberskiven har før været omdiskuteret her på Forum og nogle tegninger viser, at den skal være der og nogle ikke...?
Her kan du enten finde en passende afstands-skive for at forøge rørets 35,1 mm - eller file lidt af tandhjuls-godset væk.
Lad mig gætte på, at det er modellen, hvor det lille tandhjul (kickstarter-funktion) bag på det store kan adskilles fra det store og i så fald kan der files lidt mellem dem, for at gøre "dybden" mindre end 35,1 mm. Først når koblingsknasten (i påspændt tilstand) kan drejes uafhængig af det store sekundærtandhjul, er opgaven løst.
Det er gjort 2 gange her med succes, så det er ikke umulig...
P.S. Kobberskiven har før været omdiskuteret her på Forum og nogle tegninger viser, at den skal være der og nogle ikke...?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)