Meget gerne... men jeg savner højden på stemplets kuppel.Frandsen skrev:Laver du en beregning til mig på 48,5 boring jan har overbevist mig om nødvendigheden af og ændre udstødningsporten
Bedre sent end aldrigså det gør jeg jo så nok
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Meget gerne... men jeg savner højden på stemplets kuppel.Frandsen skrev:Laver du en beregning til mig på 48,5 boring jan har overbevist mig om nødvendigheden af og ændre udstødningsporten
Bedre sent end aldrigså det gør jeg jo så nok
Som Jesper skriver kører jeg med std 16mm karb og ditto studs og som den kørerKnud skrev:Frandsen+Nabo Jan - hvilken karburator bruger du - på en drejeventil FS1 kan der vel ikke monteres alverden?? eller hwa´ har I gjort for at få åndehullet større?
Hvis nu vi ser på storebroderen, YB100, så har den en noget større indsugning til sin drejeskive, faktisk 21mm, ligesom YL2´eren, begge 100ccm motorer og de er jo i gade trim meget neddroslede, men yder stadig hæderlige 8-10hk:kreidlerhansen skrev:Jeg tror ikke, fordelene ved en større karburator opvejer ulemperne for Yamahaens vedkommende... medmindre man skifter til en RD-cylinder og skrotter krumtaphusets bette indsugning.
Om motoren suger gennem et stort hul cylinderen eller et ditto i krumtaphuset over krumtappen, er stort set ligegyldigt. Indsugningsarealet tidobles, og dét betyder noget ift. FS1'ens kompakte og i øvrigt nydelige indretning.
Måske den ultra-korte indsugningsvej netop kan være en ulempe ved brug af en større karburator...? Altså, til gadebrug! Race er en anden verden...
Ja pludselig fik jeg travlt !! Motoren blev adskilt da jeg kom hjem fra arbejde og Jan fik den med til O'ense i aftesFrandsen skrev:Sådan makker det var på tide... bedre sent end aldrig![]()
så der skulle åbenbart bare 100 + til før end du bed på
Glæder mig til at følge projektet
Er det den udgave, hvor du får fræst blokken op og flyttet hullerne i cylinderen, er det en membran model du laver, 4 eller 5 gear?, karburator/(membran) størrelse? hvor fik du stumperne (krumtap/cylinder/topstykke fra?) - fortæl, fortæl , fortælMorten - Webmaster skrev:Ja pludselig fik jeg travlt !! Motoren blev adskilt da jeg kom hjem fra arbejde og Jan fik den med til O'ense i aftesFrandsen skrev:Sådan makker det var på tide... bedre sent end aldrig![]()
så der skulle åbenbart bare 100 + til før end du bed på
Glæder mig til at følge projektet
Den var allerede med 5 gear og 42 mm slaglængde krumtap fra usa for nogen år siden. motor har bare aldrig kørt tilfredsstillende hvorfor den også har stået i skammekrogen på en hylde og været dum !Knud skrev:Er det den udgave, hvor du får fræst blokken op og flyttet hullerne i cylinderen, er det en membran model du laver, 4 eller 5 gear?, karburator/(membran) størrelse? hvor fik du stumperne (krumtap/cylinder/topstykke fra?) - fortæl, fortæl , fortæl
Men cylinderen: den har fået flyttet hullerne til stagboltene ikke sandt?Morten - Webmaster skrev:Den var allerede med 5 gear og 42 mm slaglængde krumtap fra usa for nogen år siden. motor har bare aldrig kørt tilfredsstillende hvorfor den også har stået i skammekrogen på en hylde og været dum !Knud skrev:Er det den udgave, hvor du får fræst blokken op og flyttet hullerne i cylinderen, er det en membran model du laver, 4 eller 5 gear?, karburator/(membran) størrelse? hvor fik du stumperne (krumtap/cylinder/topstykke fra?) - fortæl, fortæl , fortæl
Jeg har valgt at bruge en membranside da min drejeventil side er nedslidt 2/10 yderst på diameteren. Der bliver kun boret ud til skørt i blokken og neddrejet skørt på cylinder. Hvis Jan's kører fint uden udvidede kanaler så kan min vel også komme til det.
Jeg nøjes også fint med 16 mm indsugning og autolube. (kan kan jo altid modificere en boreplade til 18 mm i fremtiden hvis man får lyst og prøve)
Jeg havde ærligt talt tabt modet fuldstændig mht den motor men nu hvor Jan har tilbudt mig at hjælpe med og få den igang med hans erfaring og alle delene er indkøbt sidste år så syntes jeg egentligt det skal have chancen igen.
Jeg må indrømme at jeg står helt af når der beregnes kanaler, udstødninger, squish m.m. Kan jeg derfor kopiere andres erfaringer så er det jo en nem måde at komme igang på når man ikke selv kan finde ud af det.
Jeg syntes det er stort og i ægte forum ånd at jeg bliver tilbudt den hjælp
Der skal fræses i cylinderen til støtteboltene ja. Jeg piller ikke ved skyllekanalerne. Som sagt kopierer jeg Jan's setup som jo fungerer rigtig fint (lige bortset fra membran istedet for drejeventil)Knud skrev:Men cylinderen: den har fået flyttet hullerne til stagboltene ikke sandt?
man kan vel altid fræse skylle kanalerne og indsugning op til mulige max.? (ligesom jeg har gjort på min Iwy Green) det vil sige at der både skal fræses i blokken og tages af cylinder skørtet for at cylinderen kan komme på?
Ja jeg lader være med den galej!kreidlerhansen skrev:Tilpasning af krumtaphusvolumen med effektforøgning for øje er efter min mening kun aktuelt for en racer-motor, hvor marginalerne tæller på banen. Dvs. den skal presses til max literydelse, og jeg tvivler stærkt på, man kan forstærke indmaden til at håndtere 30HK+ målt på krumtappen...
Den større krumtaphusvolumen kræver endda en tykkere potte, så man får måske endda reduceret ydelse ved brug af en standardpotte... Gevinsten ift. arbejdsmængden kontra potentiel svækkelse af blokken taget i betragtning, ville jeg altså ikke pille ved noget.
Hvis der absolut skal bruges en større karburator, ville jeg vælge en 45mm RD-cylinder + en potte som er optimeret til porttiderne. Blot skylleportene er 32mm eller mere fra top, kan det gå an til 42mm slaglængde.
66,8ccm er trods alt en god opgradering, alt andet lige... læg dertil et bedre indsugningsforløb og større køleareal, omend RD-setuppets udseende er lidt klodset på en FS1! Til gengæld behøver man ikke fræse i blokken.
Uanset hvor omfattende en ombygning, man kaster sig ud i, er gevinsten voldsom til den lette FS1. Med mine magtfulde 78kg på ryggen af Jans maskine, har jeg lyst til at geare den en tand mere foran... uanset udstødningsvalg, indtil videre!
Det ville sikkert være super rent kølingsmæssigt, men æstetisk..Nej vel ?Knud skrev:men hvordan med et Kreidler RS topstykke i 47mm? til YG cylinderen - det kunne da være et rimelig godt forslag - eller?
Næh nej... men - det er jo tæt på at være et rigtigt godt foreslag til et squishband topstykke -lige fra hylden og hvis det du´r: funktion-over-form --- som Hansen kalder det - ja så vil jeg altså ikke ud i et hæsblæsende og farligt eventyr med design af et ordentligt squishband topstykke for at få ydelsen op i top .... men hwa´ siger KreidlerHansen &Co. (fra Fyn) / andre? der ligger jo rigtigt meget i denne del, som også denne "Oddysse"/beretning kan afsløre i tidligere kapitler..Morten - Webmaster skrev:Det ville sikkert være super rent kølingsmæssigt, men æstetisk..Nej vel ?Knud skrev:men hvordan med et Kreidler RS topstykke i 47mm? til YG cylinderen - det kunne da være et rimelig godt forslag - eller?
Mon det alligevel skulle passe 100 % bolt on alligevel ? det kan jeg ikke forestille mig. Så kan man jo lige så godt lave noget der ser pænt ud og passer pænt ind i yamaha'ens nydelige linier. Jeg ville i hvert fald under ingen omstændigheder køre med sådan en klods på min 72'er. Ellers kunne man bare montere en yb100 motor eller noget fra en kina crosserKnud skrev:Næh nej... men - det er jo tæt på at være et rigtigt godt foreslag til et squishband topstykke -lige fra hylden og hvis det du´r: funktion-over-form --- som Hansen kalder det - ja så vil jeg altså ikke ud i et hæsblæsende og farligt eventyr med design af et ordentligt squishband topstykke for at få ydelsen op i top
Vedr. kort indsugningsvej, er det meget brugt på RD 350 at montere spacere under membranerne, så den korte vej er ikke altid den hurtigstekreidlerhansen skrev:Jeg tror ikke, fordelene ved en større karburator opvejer ulemperne for Yamahaens vedkommende... medmindre man skifter til en RD-cylinder og skrotter krumtaphusets bette indsugning.
Om motoren suger gennem et stort hul cylinderen eller et ditto i krumtaphuset over krumtappen, er stort set ligegyldigt. Indsugningsarealet tidobles, og dét betyder noget ift. FS1'ens kompakte og i øvrigt nydelige indretning.
Måske den ultra-korte indsugningsvej netop kan være en ulempe ved brug af en større karburator...? Altså, til gadebrug! Race er en anden verden...