cylender og stempel

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Besvar
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

cylender og stempel

Indlæg af strynboen »

jeg har 2 40mm f5b cylendre,de er self,tum178.
alle stempler er slidte,så spørgsmålet er hvad det koster for nye stempler,og hvad størelser de fås i.der er ikke dybe ridser i cylenderene så størelsen er så tæt man kan komme 40mm.+ honing
en anden sjov ting er at,stempel skørterne ikkke passer ud for skyllekanalerne,når pilen peger på udstødnings kanalen,når man vender stemplet "forkert"passer det perfekt.pilen skal da pege på udstødningen,,,,eller hvad :?: :?
er cylenderne 38mm som standart :?:
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
dexta
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2228
Tilmeldt: ons 9. apr 2008 19:51
Kontakt:

Re: cylender og stempel

Indlæg af dexta »

Pilen skal pege ned mod udstødningsporten.. :wink:
Hilsen Mads

Yamaha FS1 1978 DX speciel
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: cylender og stempel

Indlæg af Kim B S »

Hej Lars.
Cylinderen til en FS1. skal være 40mm. i diameter, når den er standard størelse. :wink:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4253
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: cylender og stempel

Indlæg af FS1originalen »

Hej Lars,

Cylinderen er 40,0 som standard og overstørrelse stempler fås med 0,25 spring.

Det med skørterne der ikke passer ud for skyllekanalerne fik mig op af stolen og ud og se om du har ret... Og ja, både på en 381 (2 skyllers) cylinder og på en FS1 tuncylinder er det som du beskriver.

Første tanke: Er her et muligt tuningstrick, men ved nærmere eftertanke så har jeg svært ved at se funktionen af skørterne udover at reducere stemplets vægt. Når skørtet åbner for skyllekanalen så lukker den jo bare op for en forbindelse til krumtaphuset der er der alligevel :?: :!: :?:

Har nogen en anden og bedre forklaring hører jeg den gerne :mrgreen:

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: cylender og stempel

Indlæg af strynboen »

kan stemplet vendes uden at styrestifterne,til ringene kommer til at køre ud for skyllekanaler /porte,med fare for at de knækker.
der er jo noget med at stempler er afbalanceret efter omløbsretningen dvs at det ikke er symetrisk,med krydspinden.så man kan ikke bare vende det,men om det bare er ren teori,, :?: :?:
har tænkt på at sende cylenderen over til dig,erik,har du stempler,eller skal jeg sende et med?hvis du har vil jeg naturlig,vis betale dagsprisen,,,
jeg tror at stempel skørtet dækker lidt for skullekanalen,den vil fylde lidt bedre hvis skørtet ikke dækkede,bladventilen dækker også lidt for effetiv skylning,,nok et lævn fra drejeventil dagene.
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Fritsen
Junior knallert
Indlæg: 33
Tilmeldt: man 19. maj 2008 10:52
Kontakt:

Re: cylender og stempel

Indlæg af Fritsen »

Hej
Vil bare lige tilføje at jeg faktisk har testet evt. problemer ved at vende stemplet i en std. 40mm cylinder - og der ser ikke ud til at være nogen...?

Det var egenligt en fejl - det var det allerførste stempel/cylinder jeg skiftede, da det der sad på havde sat sig, og dengang var jeg mildt sagt ikke nogen ørn til knallerter (er jeg måske stadig ikke, men det er da blevet bedre med tiden :D )

Det korte af det lange er, at maskinen kørte upåklageligt i de par hundrede km. der gik før jeg opdagede fejlen og fik stemplet vendt. Måske har jeg været heldig, men ummidelbart tror jeg ikke der kan ske noget ved at vende det - om det så giver noget overhoved er dog tvivlsomt, i hvert fald kunne jeg absolut ikke mærke forskel... :P
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: cylender og stempel

Indlæg af nielsfup »

Hej
Det er kun de stempler der har huller modsat udstødnings porten der skal vende rigtigt.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"