Gevind / Jeg Bliver Sindssyg

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Gevind / Jeg Bliver Sindssyg

Indlæg af Allan M »

Jeg har en del gevind i mortorblokkene, som skal repareres. Til det formål købte jeg nogle 6/9 mm gevindbøsningr hos THansen og en 9 mm gevindsnittetap os min værktøjshandler.

Jeg har lige boret, skåret - og konstateret, at gevindbøsningen ikke vil ned i mit nyskårede og ellers meget fine gevind... :evil:

Er der ikke en, som pædagogisk og tålmodigt vil forklare mig, hvad det er med de der gevind: Er der forskelige stigningsgrader på gevind (det virker som om gevindet på bøningerne er finere), og hvordan sikrer jeg mig så, at mit grej passer sammen (har sådanne ting standarder, som jeg kan referere til) ?
Er der i øvrigt noget jeg skal være opmærksom på ,før jeg borer løs i de øvige smadrede gevind?

På forhånd tak
Allan
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Gevind / Jeg Bliver Sindssyg

Indlæg af strynboen »

der findes en dims som hedder en gevindtæller,den ligner en kam ,og lægges på gevindet,der er mange forskelige tænder på den ,og når man har fundet en der passer,aflæser man stigningen på kammen.
der findes entelig kun 2 typer vinkel på gevinder 55grader og 60 grader.resten er et spørgsmål om stigningen(hvor langt den flyttes ved 1 omgang) det kan måles i mm og tommer.der er undertyper som grov fin og rør gevind,så der er utalige muligheder for forveksling.
den bedste måde at reparere gevind er med,et stål gevind der er udformet som en spiral .som skrues ned i et specielt forskåret gevindhul.
de fleste mekanikere har det
Senest rettet af strynboen ons 23. jan 2008 14:47, rettet i alt 1 gang.
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Gevind / Jeg Bliver Sindssyg

Indlæg af nielsfup »

Ja jeg måtte sætte hele firmaet i gang for at skaffe en tap og det er M9*1mm
Dvs 1mm stigning på tappen. Og det er ikke standart
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Gevind / Jeg Bliver Sindssyg

Indlæg af Morten - Webmaster »

Jeg vil også lige give mit bud på sagen.

Personligt har jeg repareret mine gevind med gevindbøsninger fra Brdr. Klee.

De er så vidt jeg husker m7 x1 udvendigt og så m6x1 indvendigt. da stigningen er den samme er der minimalt godstykkelse. Det giver en rigtig god reparation hvor man faktisk ikke opdager at gevindet er reppet (ud over at det ikke sådan lige går istykker igen. :wink:

Samtidig kan man lave reparation på steder med meget lidt gods i emnet.

Personligt syntes jeg det virker langt bedre en helicoils og lign. (har selv et pissedyrt helicoilsæt som jeg nu aldrig bruger :o


Brdr Klee ligger i albertslund men handler ikke med private.

De kan ses her.http://www.brd-klee.dk/catalog/index/nodeid/kleecoil

Forresten tror jeg også benny sælger dem. (når han får bygget værkstedet færdigt og får dele hjem igen) :?
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Gevind / Jeg Bliver Sindssyg

Indlæg af Allan M »

Tak for svarene så langt. Det med at Klee ikke handler med private - det er jeg godt nok ærgerlig over! Hvordan fik du fingre i deres produkter, Morten?

Marts er om alt for længe.... Ellers må jeg bide i det sure æble og betale Ingana guld for at reparere de 8 gevind.... :|
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Gevind / Jeg Bliver Sindssyg

Indlæg af Morten - Webmaster »

Jeg handlede lidt med Benny ;)

Prøv evt at kontakte dem, ellers har du vel en onkel eller moster eller værkfører der kan bestille nogen hjem ?? :wink:
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Gevind / Jeg Bliver Sindssyg

Indlæg af Allan M »

Nope, desværre, jeg er strandet i københavn blandt lutter akademikere :?
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Gevind / Jeg Bliver Sindssyg

Indlæg af Morten - Webmaster »

Men det løser jo så heller ikke det akutte problem med det gevind du allerede har igang.

Jeg tror faktisk godt jeg kan købe de bøsninger hjem gennem min svoger som er i en større virksomhed der handler stål/værktøj m.m. hvis nogen er intereseret i at dele en pakke. Jeg mener nemlig der er rigtig mange i en pakke.

Dertil skal man så også lige have gevindtappen (jeg har en) men den kan jeg ihvertfald godt købe der.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Gevind / Jeg Bliver Sindssyg

Indlæg af Allan M »

Jeg tror jeg har løst det akutte problem. Jeg løb ned til Rømerdal værktøj i Vester Voldgade (Kbh), og han er, viste det sig, veteran-entusiast.

Snittetap med 1mm stigning bestilt hjem (han målte mine bøsningers gevind først). Det viste sig derudover, at den snittetap, jeg havde brugt, var en "proces-snittetap", som ikke er oppe i fuld diameter. Så jeg kan endda redde det gevind med forkert stigning, jeg allerede HAR lavet :mrgreen:

Jeg kigger lige på de øvrige gevind, men det kan godt være, jeg er interesseret, Morten.

Bonusinfo: De SKF Explorer-lejer, som jeg har ledt efter, kunne Rømerdal hive ned fra hylden til mig. De er garanteret til vedvarende belastning på 22.000 omdr./min. og spidsbelastning på 33.000 omdr./min., så mon ikke det rækker til lidt tuning også ? 8)

Se evt http://www.romerdal.dk
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Gevind / Jeg Bliver Sindssyg

Indlæg af Morten - Webmaster »

Super fedt !! :mrgreen:

Se nogle gange er tingene faktisk nemmere løst end man frygter til at starte med, og det kan OFTE betale sig at spørge folk for efter ting man leder efter... nogle gange er man selv så fokuseret på hvor man skal finde tingene at man overser de enkle muligheder.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
palle
Stor knallert
Indlæg: 183
Tilmeldt: fre 24. aug 2007 19:38
Kontakt:

Re: Gevind / Jeg Bliver Sindssyg

Indlæg af palle »

Hej Allan
Hvis du ikke kan få det til at lykkes så har jeg en anden blok du kan købe.
Yamaha fs1 78'k1 bygget som dx wineberryred, nummer match
Yamaha fs1 ss k1 72' drejeventil blå nummer & nøgle match
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2146
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Gevind / Jeg Bliver Sindssyg

Indlæg af Poul-Erik A. »

Jeg har fulgt debatten om gevind + rep. og dertil kan jeg varmt anbefale et V-coil sæt fra Ålborg, der dækker fra 5 - 12 mm. Det har været i brug mange gange og 6 mm coiléne ER blevet suppleret med en håndhuld....
Godt det lykkedes at redde gevindrep. Allan. :D
Senest rettet af Poul-Erik A. lør 2. feb 2008 22:36, rettet i alt 1 gang.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Gevind / Jeg Bliver Sindssyg

Indlæg af strynboen »

bruger du lockteit når du montere koilene? ja stave kan jeg heller ikke :shock:
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2146
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Gevind / Jeg Bliver Sindssyg

Indlæg af Poul-Erik A. »

Nej jeg bruger ikke Locktite, for de bliver ligesom skruet ned i et forskåret gevind vha et "knækstykke" der sidder på tværs i spolen, hvorefter det knækkes/slås af med et medfølgende dorn og den proces "låser" dem.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Gevind / Jeg Bliver Sindssyg

Indlæg af strynboen »

jeg har selv helicoil sæt,et 5 mmsæt og et universal 6-8-10 sæt,
har hørt flere som limer dem fast,men det burde ikke være nøvendigt,spørgsmålet er om det holder bedre med lidt lockteit i gevindhullet
der må ikke være rester af lim når man skruer sine skruer i,,ellers er man på den!
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Guess who
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1207
Tilmeldt: lør 11. aug 2007 00:45
Kontakt:

Re: Gevind / Jeg Bliver Sindssyg

Indlæg af Guess who »

HALLØJ GEVINDVENNER!

Jeg sidder her og ærger mig over ikke og ha' hjulpet. Jeg har de gevindbøsninger og tappe der skal bruges??? Det er en ultraslim udgave som er det eneste rigtige og bruge. Har osse heavy udgaver.Her et lille udpluk???

Ultraslim
M4 indvendigt og M5x0.75 udvendigt.
M5 ---------- og M6x0.75 ----------
M6 ---------- og M8x1.0 -----------
M8 ---------- og M10x1.25 ---------
M10 --------- og M12x1.25 ---------
M12 --------- og M14x1.5 ----------


Heavy
M5 ---------- og M8x1.0 -----------
M6 ---------- og M10x1.25 ---------

Naturligvis har jeg osse alle specialtapperne man kan købe med!

Kommer på siden når værkstedet er oppe og køre igen?

Status: Vi går stadig på vorherres jord og skal snart støbe gulv, derefter skal vægge laves samt el og lofter? Så mangler kun indretningen og udpakningen??? :shock: :lol:
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Gevind / Jeg Bliver Sindssyg

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Guess who skrev:HALLØJ GEVINDVENNER!

Jeg sidder her og ærger mig over ikke og ha' hjulpet. Jeg har de gevindbøsninger og tappe der skal bruges??? Det er en ultraslim udgave som er det eneste rigtige og bruge. Har osse heavy udgaver.Her et lille udpluk???

Ultraslim
M4 indvendigt og M5x0.75 udvendigt.
M5 ---------- og M6x0.75 ----------
M6 ---------- og M8x1.0 -----------
M8 ---------- og M10x1.25 ---------
M10 --------- og M12x1.25 ---------
M12 --------- og M14x1.5 ----------


Heavy
M5 ---------- og M8x1.0 -----------
M6 ---------- og M10x1.25 ---------

Naturligvis har jeg osse alle specialtapperne man kan købe med!

Kommer på siden når værkstedet er oppe og køre igen?

Status: Vi går stadig på vorherres jord og skal snart støbe gulv, derefter skal vægge laves samt el og lofter? Så mangler kun indretningen og udpakningen??? :shock: :lol:
Hej Benny

ja det er en stor omgang den du har gang i :shock: jeg mangler snart 2 styr så jeg glæder mig til du åbner igen
Mvh Johnny S.
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Gevind / Jeg Bliver Sindssyg

Indlæg af Morten - Webmaster »

Guess who skrev:
Status: Vi går stadig på vorherres jord og skal snart støbe gulv, derefter skal vægge laves samt el og lofter? Så mangler kun indretningen og udpakningen??? :shock: :lol:
Med andre ord: Du er klar en gang i næste uge :?: :mrgreen:
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Gevind / Jeg Bliver Sindssyg

Indlæg af strynboen »

hej benny,,når du får gang i din netbutik,så få kortbetaling,så er du godt rustet til konkurencen med de andre netbutikker,for det skal være nemt,,ellers hopper kunderne bare til andre.
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4253
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Gevind / Jeg Bliver Sindssyg

Indlæg af FS1originalen »

Sidder lige og krummer tæer overdette ældgamle indlæg!

6/9 bøsningerne fra T. Hansen er faktisk en af de få brugbare ting i den butik (de fås også noget billigere hos Wurth hvis nogen har mulighed for at handle der)

Men de glemmer åbenbart at fortælle hvordan man gør....
De 2 hak i den ene ende af bøsningen er IKKE en kærv til skruetrækkeren - DET ER SNITTAPPEN. Bøsningen skærer nemlig selv gevindet når den bliver monteret.

1. Bor hullet op til 8mm. Er godset udenom meget tyndt (feks. ved karburatordækslet) så bor først 8 og så op til 8,5mm

2. Skru bøsningen på feks, en unbrakoskrue med en møtrik på. Spænd den fast. Bøsningen skal vende sådan at de 2 riller kommer først ned i monteringshullet.

3. Skru bøsningen i til møtrikken er nede ved overfladen. Gerne med en dråbe Loctite. Hold skruen stille og løsn møtrikken... Vupti.

Og indrømmet: Jeg troede også de var beregnet til en skruetrækker første gang.

Mvh. Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"