varm.

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Nico8856
Stor knallert
Indlæg: 138
Tilmeldt: tirs 9. aug 2011 18:16
Kontakt:

varm.

Indlæg af Nico8856 »

Har lige købt mig en yamaha fs1 nummer 2.
den har stået natten over, ISKOLD starter den op. der går ca 1 minut så er den bare møj varm!
er det normalt eller??
Brugeravatar
FOLVA
Fuldblods knallert
Indlæg: 444
Tilmeldt: søn 19. okt 2008 14:49
Kontakt:

Re: varm.

Indlæg af FOLVA »

Altså hvis den bare står ligeså stille i tomgang i 1 minut, og uden belastning og hvis den herefter bliver så varm at du ikke længere kan holde hænderne på Cylinderen, så er der noget galt.
Min kærlighed til en Honda CD 50 knallert, ruster aldrig.

Min samling af veteraner består af :

1 stk. Honda Cd 50 årg. org. rød årg 1975, patina model.
1 stk. Honda Cd 50 årg, org. blå årg 1973, færdigrestaureret i 2010.
1 stk. Honda DAX årg 1973, Kommende Restaurerings projekt.
1 stk. Honda Cd 50 K1 årg 1976, færdig restaureret i 2013.
1 stk. Honda Cd 50 årg 1975, evt sælges videre projekt.
1 stk. Honda Cd 50 årg, årg 1978. evt sælges videre projekt.
1 stk. Yamaha FS1 K årg. 1978, med matching numbers. Patina model, som jeg har købt af Dexta, og er under restaurering.

1 stk. Ford Popular årg. 1954, kører bl.a. veteranløb i den. Færdigrestaureret i 2008.
1 stk. NSU sport prinz årg. 1960, færdigrestaureret. Den er synet og kommet på plader den 23.04.2010
1 stk. VW bobbel skrabe model årg. 1973, far og søn projekt, færdigrestaureret i 2014.
Brugeravatar
Tottenham
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1908
Tilmeldt: lør 4. jul 2009 12:06
Kontakt:

Re: varm.

Indlæg af Tottenham »

Er der Olie PÅ ?????? :what2 :what2
Mvh. totte/
YamahaNordjylland

Supporter of Tottenham hotspurs
Kørende :
78 K1 match patina
77 K1 Rød match
77 K1 Blå match
77 k1 Gul 77 - 76 tema Ral farve 1021
2010 Yamasaki YB 50
Nico8856
Stor knallert
Indlæg: 138
Tilmeldt: tirs 9. aug 2011 18:16
Kontakt:

Re: varm.

Indlæg af Nico8856 »

der er olie på.
Det er ikke 1 minut i tomgang, men hvor jeg kører!
Brugeravatar
FOLVA
Fuldblods knallert
Indlæg: 444
Tilmeldt: søn 19. okt 2008 14:49
Kontakt:

Re: varm.

Indlæg af FOLVA »

Men jeg vil stadigvæk mene at efter 1 minuts kørsel, så skulle man kunne holde fingerene på Cylinderen uden at brænde dem, kan du det ???
Min kærlighed til en Honda CD 50 knallert, ruster aldrig.

Min samling af veteraner består af :

1 stk. Honda Cd 50 årg. org. rød årg 1975, patina model.
1 stk. Honda Cd 50 årg, org. blå årg 1973, færdigrestaureret i 2010.
1 stk. Honda DAX årg 1973, Kommende Restaurerings projekt.
1 stk. Honda Cd 50 K1 årg 1976, færdig restaureret i 2013.
1 stk. Honda Cd 50 årg 1975, evt sælges videre projekt.
1 stk. Honda Cd 50 årg, årg 1978. evt sælges videre projekt.
1 stk. Yamaha FS1 K årg. 1978, med matching numbers. Patina model, som jeg har købt af Dexta, og er under restaurering.

1 stk. Ford Popular årg. 1954, kører bl.a. veteranløb i den. Færdigrestaureret i 2008.
1 stk. NSU sport prinz årg. 1960, færdigrestaureret. Den er synet og kommet på plader den 23.04.2010
1 stk. VW bobbel skrabe model årg. 1973, far og søn projekt, færdigrestaureret i 2014.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3941
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: varm.

Indlæg af kreidlerhansen »

Det kan godt være, jeg har 'anden' hud på fingrene end I andre, men allerede ved 50 grader begynder jeg at trække nallerne til mig!

Kreidleren når også små 50-60 grader, hvis jeg giver den dyyygti'...
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Nico8856
Stor knallert
Indlæg: 138
Tilmeldt: tirs 9. aug 2011 18:16
Kontakt:

Re: varm.

Indlæg af Nico8856 »

altså efter 1 minut kan jeg ikke holde fingrenen på. Kan røre den hurtig og træk fingerne tilbage..
Brugeravatar
Thorsen
Gummi rocker
Indlæg: 683
Tilmeldt: lør 11. sep 2010 11:57
Kontakt:

Re: varm.

Indlæg af Thorsen »

Den skulle helst kun være håndlun efter 1 minuts kørsel :shutup
Mvh Peter.

Yamaha FS1 DX 77 nummermatch, under ombygning.
Yamaha FS1 K1 76 årgangsmatch, færdigt gennemrenoveret projekt.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3941
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: varm.

Indlæg af kreidlerhansen »

Slik på fingeren og tør dit savl af på en køleribbe; Hvis det 'svitser' eller fordamper vanvittigt hurtigt, er det i overkanten. Er det nogle sekunder om at forsvinde, er alt ok.

'Meget varmt' er relativt. Som sagt, allerede ved 50 grader er det for mange/de fleste meget ubehageligt at røre ved.

43-45 grader er f.eks. typisk den maksimale vandtemperatur, man finder tålelig.


Dog bør den umiddelbart kun blive så varm i det tempo, hvis den er fornuftigt trimmet (~4HK eller derover) OG den har fået de vindinger, den kan tage.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
FOLVA
Fuldblods knallert
Indlæg: 444
Tilmeldt: søn 19. okt 2008 14:49
Kontakt:

Re: varm.

Indlæg af FOLVA »

Thorsen skrev:Den skulle helst kun være håndlun efter 1 minuts kørsel :shutup
HELT ENIG ! Det er unormalt med så total varm en motor på så kort tid, den skal virkelig op i mange omdrejninger og belastning for at nå så stor en temperatur, at man slet ikke kan røre ved cylinderen.
Min kærlighed til en Honda CD 50 knallert, ruster aldrig.

Min samling af veteraner består af :

1 stk. Honda Cd 50 årg. org. rød årg 1975, patina model.
1 stk. Honda Cd 50 årg, org. blå årg 1973, færdigrestaureret i 2010.
1 stk. Honda DAX årg 1973, Kommende Restaurerings projekt.
1 stk. Honda Cd 50 K1 årg 1976, færdig restaureret i 2013.
1 stk. Honda Cd 50 årg 1975, evt sælges videre projekt.
1 stk. Honda Cd 50 årg, årg 1978. evt sælges videre projekt.
1 stk. Yamaha FS1 K årg. 1978, med matching numbers. Patina model, som jeg har købt af Dexta, og er under restaurering.

1 stk. Ford Popular årg. 1954, kører bl.a. veteranløb i den. Færdigrestaureret i 2008.
1 stk. NSU sport prinz årg. 1960, færdigrestaureret. Den er synet og kommet på plader den 23.04.2010
1 stk. VW bobbel skrabe model årg. 1973, far og søn projekt, færdigrestaureret i 2014.
Nico8856
Stor knallert
Indlæg: 138
Tilmeldt: tirs 9. aug 2011 18:16
Kontakt:

Re: varm.

Indlæg af Nico8856 »

Hvad kan problemet så være??
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: varm.

Indlæg af Dewil »

Hvis du er sikker på at din olieblande benzin er korrekt %, så er der nok kun en mulighed tilbage.... for lille tolerance mellem stempel og cylinder, det er jo der varmen udvikles. Så må det af og man må måle på delene og kikke after mærker. Evt. sætte et andet sæt på for at kunne udelukke.
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
FOLVA
Fuldblods knallert
Indlæg: 444
Tilmeldt: søn 19. okt 2008 14:49
Kontakt:

Re: varm.

Indlæg af FOLVA »

Nico8856 skrev:Hvad kan problemet så være??
Måske du skulle prøve at måle stempel / cylinder tolerancen, hvis den er for snæver kan der nemlig hurtigt udvikles en varmesætning af motoren. Dette kunne være en mulig årsag.
Min kærlighed til en Honda CD 50 knallert, ruster aldrig.

Min samling af veteraner består af :

1 stk. Honda Cd 50 årg. org. rød årg 1975, patina model.
1 stk. Honda Cd 50 årg, org. blå årg 1973, færdigrestaureret i 2010.
1 stk. Honda DAX årg 1973, Kommende Restaurerings projekt.
1 stk. Honda Cd 50 K1 årg 1976, færdig restaureret i 2013.
1 stk. Honda Cd 50 årg 1975, evt sælges videre projekt.
1 stk. Honda Cd 50 årg, årg 1978. evt sælges videre projekt.
1 stk. Yamaha FS1 K årg. 1978, med matching numbers. Patina model, som jeg har købt af Dexta, og er under restaurering.

1 stk. Ford Popular årg. 1954, kører bl.a. veteranløb i den. Færdigrestaureret i 2008.
1 stk. NSU sport prinz årg. 1960, færdigrestaureret. Den er synet og kommet på plader den 23.04.2010
1 stk. VW bobbel skrabe model årg. 1973, far og søn projekt, færdigrestaureret i 2014.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3479
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: varm.

Indlæg af 12V »

En for mager blanding øger også temperaturen.

Men prøv savl tricket som kreidlerhansen nævner, det er svært at bedømme temperaturen med ens hændr når vi er oppe i de temperaturer. Jeg sætter ikke gerne fingre på mine maskiners cylindre efter ét minuts kørsel.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3941
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: varm.

Indlæg af kreidlerhansen »

Ved for lille tolerance mellem stempel og cylinder, frembringer NOGLE motorer en sagte 'hvisle-lyd', som skyldes olien nogle steder fortrænges mellem de to.

Det kan også skyldes 'høje punkter' på stemplet, hvilket især kan være aktuelt ved uoriginale skrammelstempler.

Jeg ville pille cylinder og stempel af og tjekke for blanke slidmærker i cylinder og stempel. Hvis hele cylinderen er slidt blank for honemærker, bør den hones påny og naturligvis måles ud.
Er der kun et par blanke områder, og de tydeligvis er skabt af høje punkter på stemplet, kan man i princippet nøjes med at slibe punkterne på stemplet ned med sandpapir@korn 280-400.


Alternativt kan man være kold i en vis legemsdel og gå op på 4% olieblanding med ét nummer større dyse og køre forsigtigt de næste 1.000km, så alt slides til med tiden. Så slutter den i hvert fald tæt!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Nico8856
Stor knallert
Indlæg: 138
Tilmeldt: tirs 9. aug 2011 18:16
Kontakt:

Re: varm.

Indlæg af Nico8856 »

Tak, det prøver jeg :(y)
Nico8856
Stor knallert
Indlæg: 138
Tilmeldt: tirs 9. aug 2011 18:16
Kontakt:

Re: varm.

Indlæg af Nico8856 »

Lyder lidt mærkelig, men igår kørte jeg min først lange tur på den. Jeg kom hjem den fra brændende varm lod det stå til næste morgen og kørte den samme tur igen. Da jeg kom tilbage var den ikke så varm som sidste gang jeg kørte den. Og nu kan jeg holde hånden på uden jeg brænder mig, det er self varm, men ikke på samme måde.
Skulle det hele køres til eller hvad?
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3941
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: varm.

Indlæg af kreidlerhansen »

Definér 'brandende varm'... ;)

Men jo, under tilkørsel vil varmedannelsen teoretisk være voldsommere, end når det hele er kørt til.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Nico8856
Stor knallert
Indlæg: 138
Tilmeldt: tirs 9. aug 2011 18:16
Kontakt:

Re: varm.

Indlæg af Nico8856 »

brændende varm er når jeg bare lige hurtig rør brænder det mine finger;)
Brugeravatar
FOLVA
Fuldblods knallert
Indlæg: 444
Tilmeldt: søn 19. okt 2008 14:49
Kontakt:

Re: varm.

Indlæg af FOLVA »

Luft temperaturen spiller selfølgelig også ind, så hvis du tænker tilbage på de 2 ture du nævner, var der så evt køligere på tur nr 2, for det har meget at sige, da motoren jo er luftkølet. ???
Min kærlighed til en Honda CD 50 knallert, ruster aldrig.

Min samling af veteraner består af :

1 stk. Honda Cd 50 årg. org. rød årg 1975, patina model.
1 stk. Honda Cd 50 årg, org. blå årg 1973, færdigrestaureret i 2010.
1 stk. Honda DAX årg 1973, Kommende Restaurerings projekt.
1 stk. Honda Cd 50 K1 årg 1976, færdig restaureret i 2013.
1 stk. Honda Cd 50 årg 1975, evt sælges videre projekt.
1 stk. Honda Cd 50 årg, årg 1978. evt sælges videre projekt.
1 stk. Yamaha FS1 K årg. 1978, med matching numbers. Patina model, som jeg har købt af Dexta, og er under restaurering.

1 stk. Ford Popular årg. 1954, kører bl.a. veteranløb i den. Færdigrestaureret i 2008.
1 stk. NSU sport prinz årg. 1960, færdigrestaureret. Den er synet og kommet på plader den 23.04.2010
1 stk. VW bobbel skrabe model årg. 1973, far og søn projekt, færdigrestaureret i 2014.
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"