hvad går det lige ud på???
hvad går det lige ud på???
er det hjemme fusk med den kobling eller hvad foregår der der???
http://www.scootergalleri.dk/uploads_xl_wm/1337379.jpg?
http://www.scootergalleri.dk/uploads_xl_wm/1337379.jpg?
yamaha fs1 4-gear dx anno 76' cruisede sidste sommer ny renoveret motor, nu mangler jeg bare resten
Citroën xantia 1,8 16v 1998
citroën bx 1,9 gti 1991
Citroën xantia 1,8 16v 1998
citroën bx 1,9 gti 1991
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2146
- Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
- Kontakt:
Re: hvad går det lige ud på???
Det er nok en Yamaha-kører, der er blevet træt af det typiske problem med koblings-sneglen og så efterlignet systemet fra f.eks. Puch ?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Re: hvad går det lige ud på???
det er en reaktions arm,som sco brugte,den var bare vertikal forankret
gad vide om den skal være så lang for at vægtstangs prinsippet fungere,på sco"en var den ca 100 mm.der er en herinde som har lavet en med et lille stempel som på bremse calibren,det kræver dog en hovedcylender,til højreside af styret.
gad vide om den skal være så lang for at vægtstangs prinsippet fungere,på sco"en var den ca 100 mm.der er en herinde som har lavet en med et lille stempel som på bremse calibren,det kræver dog en hovedcylender,til højreside af styret.
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Re: hvad går det lige ud på???
Ja, det ser i hvert fald hjemmelavet ud, og Yamahaén er jo også meget "kendt" for at sneglen ikke kan holde
Hilsen Mads
Yamaha FS1 1978 DX speciel
Yamaha FS1 1978 DX speciel
Re: hvad går det lige ud på???
måske kan det laves så det kan være inden i dækslet
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
- FS1originalen
- Knallert Mester
- Indlæg: 4253
- Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
- Kontakt:
Re: hvad går det lige ud på???
Til især Dexta: Der ramte du lige en af mine kæpheste ved at skrive at Yamaha koblingen "er kendt for ikke at holde". I forbindelse med sneglen vil jeg omskrive din sætning til "er kendt for ikke af BLIVE HOLDT REN".
Systemet med snekken virker nemlig upåklageligt i årevis hvis: Sideskjoldet hedder Yamaha, koblingssneglen er af god (læs original) kvalitet og frem for alt at sneglesystemet bliver holdt PINLIGT rent og velsmurt. Tænk på at 1 eneste sandkorn i fedtet vil virke som at slibe snekke og skjold med sandpapir hver eneste gang du trækker koblingen
Hvis du kigger dig omkring på feks. billederne på Scootergalleri vil du se at 8 ud af 10 kører helt uden gummiprop over snekken mens de brokker sig over kvaliteten. Jeg kunne ikke engang drømme om at køre en lille prøvetur uden
Og når vi nu er igang: Koblingen er også kendt for at "fedte"
Indrømmet: Det er ikke den kobling i verden der har mest bid, men hvis følgende 3 ting overholdes (og motoren ellers ikke er voldtunet) så fungerer den såmænd også upåklageligt:
1. Koblingsfjedrene skal være originale De kan kendes på at være malet grønne. T. Hansen fjedre er nemlig hverken lange eller kraftige nok.
2. Aluskålen over koblingspladerne bliver med tiden slidt så der kommer en forhøjning ligesom på en bremseskive der hvor klodserne ikke kører. Det skal være en plan flade. (Kan som regel afdrejes).
3. Olien skal være af den rigtige (læs ringe) kvalitet. Ikke noget med moderne letløbsolier - plæneklipperolie SAE 30 plejer at fungere.
Prøv disse enkle ting SÅ KØRER DET FOR DIG
Systemet med snekken virker nemlig upåklageligt i årevis hvis: Sideskjoldet hedder Yamaha, koblingssneglen er af god (læs original) kvalitet og frem for alt at sneglesystemet bliver holdt PINLIGT rent og velsmurt. Tænk på at 1 eneste sandkorn i fedtet vil virke som at slibe snekke og skjold med sandpapir hver eneste gang du trækker koblingen
Hvis du kigger dig omkring på feks. billederne på Scootergalleri vil du se at 8 ud af 10 kører helt uden gummiprop over snekken mens de brokker sig over kvaliteten. Jeg kunne ikke engang drømme om at køre en lille prøvetur uden
Og når vi nu er igang: Koblingen er også kendt for at "fedte"
Indrømmet: Det er ikke den kobling i verden der har mest bid, men hvis følgende 3 ting overholdes (og motoren ellers ikke er voldtunet) så fungerer den såmænd også upåklageligt:
1. Koblingsfjedrene skal være originale De kan kendes på at være malet grønne. T. Hansen fjedre er nemlig hverken lange eller kraftige nok.
2. Aluskålen over koblingspladerne bliver med tiden slidt så der kommer en forhøjning ligesom på en bremseskive der hvor klodserne ikke kører. Det skal være en plan flade. (Kan som regel afdrejes).
3. Olien skal være af den rigtige (læs ringe) kvalitet. Ikke noget med moderne letløbsolier - plæneklipperolie SAE 30 plejer at fungere.
Prøv disse enkle ting SÅ KØRER DET FOR DIG
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Re: hvad går det lige ud på???
Hej Erik!! Det var vist godt nok forkert skrevet af mig, jeg trækker den lige i land igen. Ja du har nok ret med at hvis man holder den ved lige holder det næsten evigt. Det var en god beskrivelse du gav... Som man siger: den der smører godt, kører godt
Hilsen Mads
Yamaha FS1 1978 DX speciel
Yamaha FS1 1978 DX speciel
- FS1originalen
- Knallert Mester
- Indlæg: 4253
- Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
- Kontakt:
Re: hvad går det lige ud på???
Præcis...
Du behøver ikke at trække i land, for det du skrev "er jo almindelig kendt". Jeg mener bare ikke det passer.
Erik
Du behøver ikke at trække i land, for det du skrev "er jo almindelig kendt". Jeg mener bare ikke det passer.
Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Re: hvad går det lige ud på???
Ok, det var i hvert fald en god beskrivelse Men jeg vil da også på en måde sige at du har ret, alt kan jo stort set holde hvis man vedligeholder det, NÆSTEN ALT !!
Senest rettet af dexta man 19. maj 2008 20:56, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Mads
Yamaha FS1 1978 DX speciel
Yamaha FS1 1978 DX speciel
Re: hvad går det lige ud på???
ja det er utroligt hvor godt alting fungere hvis det bliver passet og justeret korrekt,jeg syntes at det er super at dexta har en ekstra knallert,så han kan bruge den tid der er nøvendig,til at få yamsen
total i form,det var vel derfor vi havde alle de problemer med kobling
og tænding osv,,osv,vi tog os ikke den nøvendige tid,for der var øl og sprut og damer,som skulle løbes op.derfor er det særlig sjovt at vi i dag kan få ordnet en knallert,der køre som ny.bedre sent end aldrig.
dengang havde jeg ikke råd til en ny knallert,så jeg har entelig aldrig prøvet en som var perfekt,før nu.(hvis den bliver færdig engang)
jeg har entelig ondt af dem som ikke vil have en knallert,de ved ikke hvad de går glip af,,og så er den billigere end en motorcykel.
total i form,det var vel derfor vi havde alle de problemer med kobling
og tænding osv,,osv,vi tog os ikke den nøvendige tid,for der var øl og sprut og damer,som skulle løbes op.derfor er det særlig sjovt at vi i dag kan få ordnet en knallert,der køre som ny.bedre sent end aldrig.
dengang havde jeg ikke råd til en ny knallert,så jeg har entelig aldrig prøvet en som var perfekt,før nu.(hvis den bliver færdig engang)
jeg har entelig ondt af dem som ikke vil have en knallert,de ved ikke hvad de går glip af,,og så er den billigere end en motorcykel.
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Re: hvad går det lige ud på???
Ja.. Jeg synes også at det er helt vildt fedt at lave gamle knallerter op.. Min onkel sagde til mig den anden dag, at det var fantastisk at jeg går op i yamaha 4 gear, jeg var jo ikke engang født dengang hvor de startede med at lave dem.
Ja, det er godt nok også dejligt at have en dexta stående, og den er jeg til pløjekonkurrence med en gang om året. Men jeg skal da gerne indrømme at det er mest min yamaha der trækker lige nu..
Ja der er mange der går glip af noget ved ikke at have en knallert..
Ja, det er godt nok også dejligt at have en dexta stående, og den er jeg til pløjekonkurrence med en gang om året. Men jeg skal da gerne indrømme at det er mest min yamaha der trækker lige nu..
Ja der er mange der går glip af noget ved ikke at have en knallert..
Hilsen Mads
Yamaha FS1 1978 DX speciel
Yamaha FS1 1978 DX speciel
Re: hvad går det lige ud på???
jeg har også altid fortrudt at jeg solgte mine knallerter til fordel for scootere, men jeg har ikke fortrudt at jeg har solgt bilen for at købe 2 stk. 4-gear
yamaha fs1 4-gear dx anno 76' cruisede sidste sommer ny renoveret motor, nu mangler jeg bare resten
Citroën xantia 1,8 16v 1998
citroën bx 1,9 gti 1991
Citroën xantia 1,8 16v 1998
citroën bx 1,9 gti 1991
- Yamaha FS1 50SS
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2948
- Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
- Kontakt:
Re: hvad går det lige ud på???
Hej
Da jeg måske er en af de få herinde som har haft en yamaha FS1 fra ny kan jeg kun give Erik ret de koblings snegle kan sagtens holde bare kvaliteten er i orden helst original men der kan fåes uoriginale i holland som kan holde også koblings skjoldet skal være original for at få den bedste tilpasning til sneglen så den ikke kæntre i snekken og koblings plader og fjedere kan sagtens holde et ordentligt tun ( 8.5 hk ca. 90 km/t ) i ørene bare det er originalt uden at fedte min yamaha fra 1976 kørte godt 60000 km. på 9 år uden at koblingen blev rørt andet end rensning og ny fedt til sneglen den fik ikke engang en ny snegl så ud med taisvansen og i med de originale koblingsdele så køre det for dig
Dsv var der nogen som stjal den de ville have været sjovt at have haft den idag
Da jeg måske er en af de få herinde som har haft en yamaha FS1 fra ny kan jeg kun give Erik ret de koblings snegle kan sagtens holde bare kvaliteten er i orden helst original men der kan fåes uoriginale i holland som kan holde også koblings skjoldet skal være original for at få den bedste tilpasning til sneglen så den ikke kæntre i snekken og koblings plader og fjedere kan sagtens holde et ordentligt tun ( 8.5 hk ca. 90 km/t ) i ørene bare det er originalt uden at fedte min yamaha fra 1976 kørte godt 60000 km. på 9 år uden at koblingen blev rørt andet end rensning og ny fedt til sneglen den fik ikke engang en ny snegl så ud med taisvansen og i med de originale koblingsdele så køre det for dig
Dsv var der nogen som stjal den de ville have været sjovt at have haft den idag
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,
Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,
,,,Hav en forsat god dag,,,
,,, Mvh Johnny S. ,,,
Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,
,,,Hav en forsat god dag,,,
,,, Mvh Johnny S. ,,,
Re: hvad går det lige ud på???
jeg kan kun give johnny ret.
jeg kunne ikke drømme om at købe taiwansen motordele til min, MEDMINDRE at det haster.
også skal lortet skiftes til noget andet ved første lejlighed.
og det til trods for at jeg får 50% på ALT til 4-gear.
når jeg henter en koblingssnegl på lageret så er den i 9 ud af 10 gange allerede defekt inden den bliver leveret til kunden
det er bare ikke sjovt at skulle levere sådan noget til en kunde. vores speedo drev passer heller ikke i navet på en dx før det har fået en tur med vinkelsliberen...
jeg kunne blive ved......
jeg kunne ikke drømme om at købe taiwansen motordele til min, MEDMINDRE at det haster.
også skal lortet skiftes til noget andet ved første lejlighed.
og det til trods for at jeg får 50% på ALT til 4-gear.
når jeg henter en koblingssnegl på lageret så er den i 9 ud af 10 gange allerede defekt inden den bliver leveret til kunden
det er bare ikke sjovt at skulle levere sådan noget til en kunde. vores speedo drev passer heller ikke i navet på en dx før det har fået en tur med vinkelsliberen...
jeg kunne blive ved......
yamaha fs1 4-gear dx anno 76' cruisede sidste sommer ny renoveret motor, nu mangler jeg bare resten
Citroën xantia 1,8 16v 1998
citroën bx 1,9 gti 1991
Citroën xantia 1,8 16v 1998
citroën bx 1,9 gti 1991
Re: hvad går det lige ud på???
jaaa,men,vi skal lige huske at der er gode ting hos taivansen,jeg har købt et sæde(ikke anderøv)det er som de andre u,orginale,ikke dårligere,og dele til calibren var orginale,moralen må være at,se tingene inden du køber,ikke købe på nettet.og lad være med at købe det billigeste.men lygter og crom ,og gaffelben til dx er CRAP
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen