yamahaen hakker og kører dårligt

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Besvar
kasperkejser

yamahaen hakker og kører dårligt

Indlæg af kasperkejser »

hej jeg håber at der at nogen derude som ved lidt mere om yamaha fs1 k modellen end mig.
jeg har det problem med den at den ikke vil køre ordenligt og heller ikke trækker ordenlidt når den får fuld gas og den trækker også dårligt i 4. gear selv om at der er et lille fortandhjul på. ?
den hakker meget når den begynder at tage omdrejninger .
Tændrøret gnistre godt og stempel og cylinder er ellers forholdsvis nyt.
Der sidder et 4,5 hestes tun på, og hvad skal platiner afstanden egentligt være til det ?

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig lidt..

På forhånd tak :) hilsen kasper.
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: yamahaen hakker og kører dårligt

Indlæg af Kim B S »

Hej Kasper.
Mit gæt er at din Yamaha får for meget benzin. Måske skal du have en lidt mindre dyse, det kan også være du kan nøjes med, at flytte nålen i gasspjældet lidt ned. begge dele gør at den vil få mindre benzin. Jeg ved ikke om der kan være andre grunde, men der er mange her på forum, som ved meget mere om det end jeg gør. og det skulle være sært om ikke andre også vil skrive til dig. Og så vil jeg da lige byde dig velkommen her på siden, som jeg håber du må få meget glæde af.
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
kasperkejser

Re: yamahaen hakker og kører dårligt

Indlæg af kasperkejser »

Kim B S skrev:Hej Kasper.
Mit gæt er at din Yamaha får for meget benzin. Måske skal du have en lidt mindre dyse, det kan også være du kan nøjes med, at flytte nålen i gasspjældet lidt ned. begge dele gør at den vil få mindre benzin. Jeg ved ikke om der kan være andre grunde, men der er mange her på forum, som ved meget mere om det end jeg gør. og det skulle være sært om ikke andre også vil skrive til dig. Og så vil jeg da lige byde dig velkommen her på siden, som jeg håber du må få meget glæde af.
Hilsen Kim.
nå okay :) der sidder en nr 150 dyse i den og en 16,5 mm kaburator og indsugningsplade....
tak for det...
Brugeravatar
NorwegianFS1
Site Admin
Indlæg: 310
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 21:04
Kontakt:

Re: yamahaen hakker og kører dårligt

Indlæg af NorwegianFS1 »

Hei Kasper!
Har ikke så mye å tilby i hjelp men vil da ønske velkommen til! Helt sikkert noen her inne som kan hjelpe!

Einar
Mvh Einar

Yamaha SS K1 75 Fremtidsprosjekt.
Yamaha FS1 DX 77 special
Yamaha FS1 DX 78 skal restaureres til original look
Brugeravatar
MDT
Junior knallert
Indlæg: 65
Tilmeldt: tirs 18. dec 2007 18:46
Kontakt:

Re: yamahaen hakker og kører dårligt

Indlæg af MDT »

Med det du har på af tun, så tror jeg ikke dit er problem er for lille dyse. 110 er std, så vil jeg mene din dysen er ganske fin måske endda lidt for lille. Prøv også at sætte nålen i det tredje hak, det er std. Men at få dine platiner indstillet, vil selvfølgelig heller ikke skade :wink: Platinafstanden mener jeg der er mellem 0,5 og 0,6 mm.

Og velkommen til :)
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: yamahaen hakker og kører dårligt

Indlæg af Morten - Webmaster »

Jeg ville godt nok sige 0,35 - 0,45 i platinafstand, men kan godt være den skal være deroppe når man er tunet ? Lad os endelig lige få nogen erfaringer...
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
MDT
Junior knallert
Indlæg: 65
Tilmeldt: tirs 18. dec 2007 18:46
Kontakt:

Re: yamahaen hakker og kører dårligt

Indlæg af MDT »

Morten B skrev:Jeg ville godt nok sige 0,35 - 0,45 i platinafstand, men kan godt være den skal være deroppe når man er tunet ? Lad os endelig lige få nogen erfaringer...
Det kan også godt ske, men sys bare jeg har læst det nogle steder. Det er selvfølgelig heller ikke altid, at den køre bedste med det man har læst sig frem til. Ellers må han jo bare prøve sig frem :D
kasperkejser

Re: yamahaen hakker og kører dårligt

Indlæg af kasperkejser »

hej alle sammen,, i skal tak for de fine råd :) jeg vil prøve og indstille platinerne på 0,6 når jeg får tid,, de står nemlig kun på 0,3 nu her.
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: yamahaen hakker og kører dårligt

Indlæg af Allan M »

Min personlige erfaring med justering af både lovlige og ulovlige Yamahaer er, at en platinafstand på 0,37 er optimal.

Over 0,4 og under 0,35 kører den decideret dårligt.
Brugeravatar
MDT
Junior knallert
Indlæg: 65
Tilmeldt: tirs 18. dec 2007 18:46
Kontakt:

Re: yamahaen hakker og kører dårligt

Indlæg af MDT »

Har lige en rettelse til det jeg skrev før, jeg var kommet til at kigge på elektrode afstaden, da den ligger på de 0,5 - 0,6 mm.
Der skulle i stedet have stået 0,3 - 0,4mm, i platinafstan.

Så sorry for det :)
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: yamahaen hakker og kører dårligt

Indlæg af strynboen »

skidt med det så fik vi elektrode afs,med også,det er jo også en mulighed,hvis gnisten springer det forkerte sted, :mrgreen: :idea:
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
MDT
Junior knallert
Indlæg: 65
Tilmeldt: tirs 18. dec 2007 18:46
Kontakt:

Re: yamahaen hakker og kører dårligt

Indlæg af MDT »

Ja lige præcis 8) :lol:
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4253
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: yamahaen hakker og kører dårligt

Indlæg af FS1originalen »

Det kan godt være jeg er et par dage for sent ude på denne tråd, men som ny bruger skal man jo lige læse det hele!!!
Platinafstanden på en FS1 er et næsten ligegyldigt mål!!!
Da platinafstanden er eneste indstillingsmulighed SKAL tændingen stilles således at platinerne BEGYNDER at åbne når fortændingsmærket "den første streg på svinghjulet" er ud for den "pind" der stikker op fra kondensatoren.
Det giver det rigtige tændingstidspunkt, og så må platinafstanden komme i anden række. Er platinafstanden - efter indstilling - langt fra 0,3 - 0,4mm er der noget galt, feks. meget slidte eller forkerte platiner, eller evt. er sigtepinden på kondensatoren bøjet.

Et lille fif jeg tit har brugt til at føle hvornår platinerne begynder at åbne er at åbne platinerne og putte en lille strimmel tyndt papir mellem dem. Så kan man mærke hvornår de "slipper papiret" mens man drejer svinghjulet langsomt rundt.

Mvh. Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3216
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: yamahaen hakker og kører dårligt

Indlæg af Jensmc »

Hej med dig!
Efter 29 år med den samme Yamaha-K 1976 er min erfaring, at tændingen skal være justeret rigtigt INDEN du prøver med dysen. Her i Odense havde vi en ret "underlig" knallerthandler (JR-dele), men han var nu nok ikke helt tosset endda. Han gav mig et tændingstip engang: Du skal have en tændingsskrue. Det er et apparat, der skrues i istedet tændrøret. Med den kan du stoppe stemplet i den ønskede stilling før stemplet er i top. For en Yamaha er det 1,8 mm og ikke som Thansen foreskriver. Når stemplet er i denne position, skal platinerne åbne. Dette undersøger du med et 6V ladeapparat. Med tændingsnøglen i stilling så der er tænding på og ladeapparatets minus på stel vil det summe/brumme fra tændingsanlægget når du med plussen rører den bevægelige del af platinerne når platinfladerne ikke rører hinanden. Dette er det korrekte tændingstidspunkt. Så glem alt om platinafstand, den kommer af sig selv. Du skal osse kontrollere om der er alt for megen blåt lys mellem platinerne. Der skal helst ikke være noget, men det er faktisk ikke muligt at opnå. Uden tændhætte på kablet skal du have i hvert fald 8 mm gnistafstand. Hvis ikke skal du til at lede. Det kan være fedt eller snavs på kontaktfladerne eller svage spoler. Hvis spolen i stellet ikke har ordentlig stelforbindelse, kan dette osse have noget at sige.
MVH Jensmc
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"