Kreidler from scratch
Re: Kreidler from scratch
Det er da træls Michael, og så her hvor køre sæsonen er ved at være forbi, jeg har monteret en Stage 6 EGT, hvilket jeg syntes er betryggende, bare jeg ændrer dysen to numre, kan det aflæses på temperaturen, jeg syntes også det er svært at indstille korrekt blanding ved hjælp af tændrørs farven.
Steen.
Steen.
Re: Kreidler from scratch
Steen, ja det skal ikke være nemt at dysse 2 taktere ind, og ja man kan hurtigt se forskel på temperaturen men det er jo en del af det sjove, tænk hvis det bare var at montere og så ud af starthullerne så lærte vi jo intet om alt det der skal til for at tingende virker men det ville være nemmere og vi skal huske at der en sæson igen efter jul
Jesper jeg mener at tændrørets farve er ret retvisende og en god indikator om forbrændingen men er enig i at det er en god ide at se på toppen af stemplet under ind-dysning af karburatoren, jeg bruger et bore scope til dette for at undgå at skrue mine pindbolte ihjel....
I Holland er det jo en stor ting med Road Racing så herfor bliver der nok udviklet vildt for at få top ydelse og de er kun interesseret i fuld hane, det er kun os landevejs racere der også vil have noget i mellem området på bekostning af max ydelse.....
Vinteren kommer nok til at stå på mit næste projekt, 1975 RS hvor jeg nu har fået næsten alle dele originalt
Jesper jeg mener at tændrørets farve er ret retvisende og en god indikator om forbrændingen men er enig i at det er en god ide at se på toppen af stemplet under ind-dysning af karburatoren, jeg bruger et bore scope til dette for at undgå at skrue mine pindbolte ihjel....
I Holland er det jo en stor ting med Road Racing så herfor bliver der nok udviklet vildt for at få top ydelse og de er kun interesseret i fuld hane, det er kun os landevejs racere der også vil have noget i mellem området på bekostning af max ydelse.....
Vinteren kommer nok til at stå på mit næste projekt, 1975 RS hvor jeg nu har fået næsten alle dele originalt
- Vedhæftede filer
-
- IMG_0001.JPG (41.95 KiB) Vist 1716 gange
-
- IMG_0002.JPG (34.26 KiB) Vist 1716 gange
Michael Jensen
MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
-
- Moderator
- Indlæg: 3951
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Kreidler from scratch
Tændrøret fortæller kun om, hvad der foregår omkring tændrøret.
Stempeltoppen fortæller om, hvad der foregår omkring stemplet.
Du kan have et tændrør, som er til den brune side, mens stemplet stadig overophedes. Det er der set rigeligt med eksempler på, herinde. Svaret i de gængse tuningsfora, når folk uploader fotos af deres tændrør, er som regel "Det er et tændrør. Hvad med resten af motoren?"
Tændrøret er en fin indikator på en lavtydende, lavkomprimeret motor. Trimmer du en højtydende 2T til den gængse Cocio-brune farve, er den med al sandsynlighed trimmet godt og vel til den fede side. Det hjælper ikke, at mange typisk vælger et for koldt tændrør til deres opsætning.
Derfor er det nu stadig en sjov ting at trimme sådan et bæst ind ... og frustrerende! Min gamle motor havde et punkt omkring 1/3 gas mellem 3-5.000rpm, hvor den konsekvent spruttede og hakkede. Hverken valg af dyse, nål, spjæld, tomgangsdyse eller at rykke tændingstidspunktet den ene eller anden retning afhjalp problemet. Ikke engang forøget squishafstand ændrede ved noget. Løsningen blev aldrig at køre under 6.000rpm.
Stempeltoppen fortæller om, hvad der foregår omkring stemplet.
Du kan have et tændrør, som er til den brune side, mens stemplet stadig overophedes. Det er der set rigeligt med eksempler på, herinde. Svaret i de gængse tuningsfora, når folk uploader fotos af deres tændrør, er som regel "Det er et tændrør. Hvad med resten af motoren?"
Tændrøret er en fin indikator på en lavtydende, lavkomprimeret motor. Trimmer du en højtydende 2T til den gængse Cocio-brune farve, er den med al sandsynlighed trimmet godt og vel til den fede side. Det hjælper ikke, at mange typisk vælger et for koldt tændrør til deres opsætning.
Derfor er det nu stadig en sjov ting at trimme sådan et bæst ind ... og frustrerende! Min gamle motor havde et punkt omkring 1/3 gas mellem 3-5.000rpm, hvor den konsekvent spruttede og hakkede. Hverken valg af dyse, nål, spjæld, tomgangsdyse eller at rykke tændingstidspunktet den ene eller anden retning afhjalp problemet. Ikke engang forøget squishafstand ændrede ved noget. Løsningen blev aldrig at køre under 6.000rpm.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Kreidler from scratch
Hvis man kunne like et indlæg i dette forum ville jeg helt sikkert like dit sidste indlæg Jesper
Michael Jensen
MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
-
- Moderator
- Indlæg: 3951
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Kreidler from scratch
Du må nøjes med at anmelde mit svar for at være morsomt
Min tålmodighed rækker ikke til at dyse til grænsen. Det er som om, at når Kreidler med membran endelig begynder at gå rigtig godt på toppen, så går den for magert i bunden og hænger for højt i tomgang. Jeg er _alt_ for mærket af min glæde ved karakteristikken i de mildere 4,2HK motorer og deres kutter-agtige tomgang
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Kreidler from scratch
Så har den været ude og trille lidt i det gode vejr, men ingen mellemtræk overhovedet, kører fint med fuld gas og går så igen ud i tomgang, jeg tænker at bundpakningen er gået igen.....
Jeg ovevejer at købe en ny cylinder 44mm eller 47mm fra VHS......krumtappen er en 44mm slaglængde
Jeg ovevejer at købe en ny cylinder 44mm eller 47mm fra VHS......krumtappen er en 44mm slaglængde
- Vedhæftede filer
-
- Green RS.jpg (157.54 KiB) Vist 945 gange
Michael Jensen
MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
-
- Moderator
- Indlæg: 3951
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Kreidler from scratch
Jeg er i mellemtiden sluppet af med al spøjs ballade og oplever overvejende ren motorgang uanset omdrejningstal og gasposition.
Det kan lade sig gøre!
Det kan lade sig gøre!
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
-
- Moderator
- Indlæg: 3951
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Kreidler from scratch
Hverken 44mm eller 47mm er egnet til mere end 39,7mm slaglængde, må jeg hellere påpege.mriisj skrev: ↑tors 16. maj 2024 11:49 Så har den været ude og trille lidt i det gode vejr, men ingen mellemtræk overhovedet, kører fint med fuld gas og går så igen ud i tomgang, jeg tænker at bundpakningen er gået igen.....
Jeg ovevejer at købe en ny cylinder 44mm eller 47mm fra VHS......krumtappen er en 44mm slaglængde
Skylleportene åbner så tidligt, du går alvorligt på kompromis med al effekt under 8.000rpm.
Enten skifter du krumtap og accepterer omdrejningsvilligheden, eller også køber du en 48mm VHS-cylinder og tilpasser resten af motoren.
Hvad er det i grunden for en udstødning, du har monteret? Så vidt jeg husker, er det et 44mm cylinderkit af de første fra Johan ... de har aldrig fungeret med 44mm slaglængde, selv om han gjorde sit yderste for direkte at lyve om deres formåen.
De er baseret på en alm. 44mm KT, som ikke engang fungerer godt med 42mm slaglængde.
Det 44mm kit fra BMP duer kun til en potte, der strækker forbi 10.000rpm. Alt andet bliver noget pladder.
44mm VHS yder det samme som 47mm. Det er samme cylinder, men 47mm har nogle udfordringer, som gør de ekstra 3mm boring ikke rigtigt gør nogen forskel ... eller jo, kortere holdbarhed, fordi stemplerne ikke duer til en luftkølet motor.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Kreidler from scratch
Jesper, tak for al din info.
Jeg har ikke selv målt slaglængden men fandt fakturaen frem hvor han skriver at slaglængden på Ritoen er 44 mm, men jeg kan måle det i morgen hvor jeg skiller det ad.
Jeg kører med hans 80CC udstødning som han anbefalede da jeg købte sættet.
Jeg har ikke selv målt slaglængden men fandt fakturaen frem hvor han skriver at slaglængden på Ritoen er 44 mm, men jeg kan måle det i morgen hvor jeg skiller det ad.
Jeg kører med hans 80CC udstødning som han anbefalede da jeg købte sættet.
Michael Jensen
MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
-
- Moderator
- Indlæg: 3951
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Kreidler from scratch
Altså, 44mm boring, 44mm slaglængde = 67cc til en 80cc potte?
Jeg har netop testkørt en anden 80cc potte på 60cc ... trak til 13.000rpm selvom den er kendt for at stoppe før 12.000rpm med 80ccm..
Til gengæld havde den ingen kræfter, deroppe.
Jeg har to andre potter, der nok burde testes på din, istedet. De kræver til gengæld, man ikke er bange for at holde på med omdrejninger og derfor stiller visse krav til plejlstangen
Jeg har netop testkørt en anden 80cc potte på 60cc ... trak til 13.000rpm selvom den er kendt for at stoppe før 12.000rpm med 80ccm..
Til gengæld havde den ingen kræfter, deroppe.
Jeg har to andre potter, der nok burde testes på din, istedet. De kræver til gengæld, man ikke er bange for at holde på med omdrejninger og derfor stiller visse krav til plejlstangen
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!