Hej Forum,
Jeg synes at jeg har nørdet med FS1 så længe at det burde gå til held når nogen skal hjælpes lidt, men:
En bekendt havde "overtunet" og gearet alt for højt, og bad om hjælp til at få "en fornuftigt kørende 50-60 km/t knallert".
Opsætning endte med en velkørende knallert ( på prøveturen) med:
F5B cylinder portet ca 2 mm opad i udstødning - nyhonet mål ca. 40,04. Uorg stempel mrk. STD
16mm karburator, dyse 150. 16 mm indsugningsplade og skråtskåret udstødning og B8HS rør.
Efter 25-30 km kørsel med moderate omdrejninger og fornemmelsen af tendens til et par varmesættere ser det indvendige således ud:
Vi var nogenlunde enige om at den ikke gik for magert, meeeen
Jeg har ikke set delene "live", men hvad sidder som perler i topstykket - stempel måske?
Topstykket ser højkomprimeret ud, og jeg ville gerne give det skylden, men ejer siger at det har den kørt med i årevis!
"Tuningsekspert" har aldrig stået på mit visitkort, så håber at i derude har et bud der kan guide os i den rigtige retning.
Erik
Tips til opsætning søges
- FS1originalen
- Knallert Mester
- Indlæg: 4253
- Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
- Kontakt:
Tips til opsætning søges
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Re: Tips til opsætning søges
Hej Erik,
Farven i topstykket er lidt som "mørk cocio" så forbrændingen er ikke helt super og perlerne i topstykket kunne godt være fra ridserne på stemplet. Jeg gætter på at cylinderen er slidt så meget at standard stemplet har for stort spillerum. Hvis cylinderen ellers er ok så få den boret og honet til overstørrelse 40,25 mm eller 40,50 mm og sæt et passende stempel i af god kvalitet - hertil kan jeg (naturligvis) anbefale Benny! Når spillerummet er på plads så kan der trimmes med dysestørrelse. Og korrekt tændingstidspunkt, selvfølgelig! Pøj pøj
Farven i topstykket er lidt som "mørk cocio" så forbrændingen er ikke helt super og perlerne i topstykket kunne godt være fra ridserne på stemplet. Jeg gætter på at cylinderen er slidt så meget at standard stemplet har for stort spillerum. Hvis cylinderen ellers er ok så få den boret og honet til overstørrelse 40,25 mm eller 40,50 mm og sæt et passende stempel i af god kvalitet - hertil kan jeg (naturligvis) anbefale Benny! Når spillerummet er på plads så kan der trimmes med dysestørrelse. Og korrekt tændingstidspunkt, selvfølgelig! Pøj pøj
Mvh. Svend
---
Yamaha FS1 DX Candy Blue 1978 solgt i 1981
Yamaha FS1 K Candy Blue 1978 nummermatch
---
Yamaha FS1 DX Candy Blue 1978 solgt i 1981
Yamaha FS1 K Candy Blue 1978 nummermatch
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2146
- Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
- Kontakt:
Re: Tips til opsætning søges
Jeg er heller ikke tunings-ekspert, men siger man ikke, at et stempel i virkeligheden ikke er rund over det hele, men derimod lettere oval og når netop dette stempel er U-original, kunne jeg forestille mig at være årsagen. Bare et gæt, såmænd.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Re: Tips til opsætning søges
Uha nej da, både cylinder og stempel skal være mest muligt runde. Max tilladt ovalitet på en 40 mm cylinder er 0,05 mm, og nominelt spillerum mellem cylinder og stempel er 0,04 mm. Derfor måler en spritny cylinder 40,00 mm og et spritnyt stempel 39,96 mm hvis de er i god/original kvalitet. I kold tilstand er stemplets top lidt mindre end 39.96 mm og ved varm motor udvider det sig så spillerummet passer.
Når motoren kører bliver cylinderen slidt så den kommer over 40,00 mm - når den kommer over 40,02 mm eller deromkring kan den bores op og hones til 40,25 mm, naturligvis med et nyt 40,25 mm stempel. Stempelringene bliver også slidt ind mod cylindervæggen - det kan tjekkes ved at tage dem af stemplet og sætte dem 2-3 cm ned i cylinderen - hvis gabet mellem enderne er over 0,4 mm så bør de skiftes, husk en let honing af cylinderen ved samme lejlighed så de nye stempelringe ikke slides alt for hurtigt. Stemplet slides også i rillen hvor stempelringene sidder - hvis gabet melem stempel og stempelringe er over 0,05 mm så bør stemplet skiftes. Hvis motoren ellers er ok og passet på så holder stempelringene færrest km måske 5.000 - 10.000 km. Stempel og cylinder holder længere måske 20.000 - 30.000 km.
Det ville hjælpe med et billede af cylindervæggen og nogle tjek med søgeblade, så tænker jeg at forummets tilsammen alvidende eksperter kan give nogle gode bud hvad problemet skyldes
Når motoren kører bliver cylinderen slidt så den kommer over 40,00 mm - når den kommer over 40,02 mm eller deromkring kan den bores op og hones til 40,25 mm, naturligvis med et nyt 40,25 mm stempel. Stempelringene bliver også slidt ind mod cylindervæggen - det kan tjekkes ved at tage dem af stemplet og sætte dem 2-3 cm ned i cylinderen - hvis gabet mellem enderne er over 0,4 mm så bør de skiftes, husk en let honing af cylinderen ved samme lejlighed så de nye stempelringe ikke slides alt for hurtigt. Stemplet slides også i rillen hvor stempelringene sidder - hvis gabet melem stempel og stempelringe er over 0,05 mm så bør stemplet skiftes. Hvis motoren ellers er ok og passet på så holder stempelringene færrest km måske 5.000 - 10.000 km. Stempel og cylinder holder længere måske 20.000 - 30.000 km.
Det ville hjælpe med et billede af cylindervæggen og nogle tjek med søgeblade, så tænker jeg at forummets tilsammen alvidende eksperter kan give nogle gode bud hvad problemet skyldes
Mvh. Svend
---
Yamaha FS1 DX Candy Blue 1978 solgt i 1981
Yamaha FS1 K Candy Blue 1978 nummermatch
---
Yamaha FS1 DX Candy Blue 1978 solgt i 1981
Yamaha FS1 K Candy Blue 1978 nummermatch
Re: Tips til opsætning søges
Et stempel er ikke rundt. Det er både konisk (stempelkronen er mindre diameter end diameteren er nederst på skørterne) og ovalt da det er tykkere i siderne hvor krydspinden lejres i stemplet.
i teorien er stemplet så rundt når det har normal driftstemperatur. Hvis det var parallel og rundt i kold tilstand så klemmer det når motoren er varm, noget Thansens Uorg stempler en overgang var rigtig gode til.
Cylinderen skal selvfølgelig været boret så rund og parallel som overhovedet mulig, det kniber gevaldigt for kineserne og de Uorg cylindere, de kan let svinge 1/100 eller mere hvis man måler dem med spærremål fra bund til top.
Meningen med honing af cylindervæggen er heller ikke at "stempelringene ikke slides for hurtig", det er præcis det modsatte. Nye ringe + krydshoning gør at stempelringene hurtigere passer sammen og bliver så gastætte som mulig, ellers får man det klassiske Yamaha stempel der er kulsort ned af siderne fordi ringene er piv utætte.
Hvis tolerancen ellers var ok, så ligner det resultatet af lidt for tidlig tændingstidspunkt og/eller en 2T olie der ikke ikke er bedre end hælde i kloakken, jeg hælder mest til det sidste.
i teorien er stemplet så rundt når det har normal driftstemperatur. Hvis det var parallel og rundt i kold tilstand så klemmer det når motoren er varm, noget Thansens Uorg stempler en overgang var rigtig gode til.
Cylinderen skal selvfølgelig været boret så rund og parallel som overhovedet mulig, det kniber gevaldigt for kineserne og de Uorg cylindere, de kan let svinge 1/100 eller mere hvis man måler dem med spærremål fra bund til top.
Meningen med honing af cylindervæggen er heller ikke at "stempelringene ikke slides for hurtig", det er præcis det modsatte. Nye ringe + krydshoning gør at stempelringene hurtigere passer sammen og bliver så gastætte som mulig, ellers får man det klassiske Yamaha stempel der er kulsort ned af siderne fordi ringene er piv utætte.
Hvis tolerancen ellers var ok, så ligner det resultatet af lidt for tidlig tændingstidspunkt og/eller en 2T olie der ikke ikke er bedre end hælde i kloakken, jeg hælder mest til det sidste.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
- FS1originalen
- Knallert Mester
- Indlæg: 4253
- Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
- Kontakt:
Re: Tips til opsætning søges
Tak for svarene
Jeg har desværre ikke stumperne her så jeg kan kontrolmåle, men Kai´s bemærkning om T.Hansen stempler vækker til eftertanke.
Stemplet var det der var med til det FS1 cylinderkit han havde købt og monteret, men ikke havde kørt over 20 km. Gad vide hvor det sæt stammer fra - kan jo se at topstykket hedder K-Star
Platinerne stod spot on 0,35, men jeg har ikke målt det faktiske tændingstidspunkt, og han skriver til mig at han kører med 4% olie (kvalitet kendes ikke).
Jeg tror vi går med en let honing og et nyt stempel i første omgang.
Erik
Jeg har desværre ikke stumperne her så jeg kan kontrolmåle, men Kai´s bemærkning om T.Hansen stempler vækker til eftertanke.
Stemplet var det der var med til det FS1 cylinderkit han havde købt og monteret, men ikke havde kørt over 20 km. Gad vide hvor det sæt stammer fra - kan jo se at topstykket hedder K-Star
Platinerne stod spot on 0,35, men jeg har ikke målt det faktiske tændingstidspunkt, og han skriver til mig at han kører med 4% olie (kvalitet kendes ikke).
Jeg tror vi går med en let honing og et nyt stempel i første omgang.
Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Re: Tips til opsætning søges
Derfor skal man holde sig fra de fleste stempler af fabrikat A.P.O.
De er meget lidt cylindriske og ovale i kold tilstand.
Når de så er varme, sætter de sig.
A.P.O. laves ikke længere, og var mest til knallerter før japanernes tid i DK.
De er meget lidt cylindriske og ovale i kold tilstand.
Når de så er varme, sætter de sig.
A.P.O. laves ikke længere, og var mest til knallerter før japanernes tid i DK.
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Re: Tips til opsætning søges
Tak, så lærte jeg noget nyt om stempler.
Så er der det med honing: Honing frembringer et mønster af fine ridser (mikroskopiske "bakker og dale") med det formål at oliefilmen hænger bedre fast på cylindervæggen, for at opnå smøring mellem cylinder og stempelringe. Når motoren er kørt til så er "bakkerne" blevet lidt fladere og stempelringene er blevet gastætte. Med tiden får cylinder og stempelringe slid på langs, og stempelringene bliver utætte - så er det tid ny honing og nye stempelringe. Honing er ikke for at slide stempelringene så de bliver tætte.
Så er der det med honing: Honing frembringer et mønster af fine ridser (mikroskopiske "bakker og dale") med det formål at oliefilmen hænger bedre fast på cylindervæggen, for at opnå smøring mellem cylinder og stempelringe. Når motoren er kørt til så er "bakkerne" blevet lidt fladere og stempelringene er blevet gastætte. Med tiden får cylinder og stempelringe slid på langs, og stempelringene bliver utætte - så er det tid ny honing og nye stempelringe. Honing er ikke for at slide stempelringene så de bliver tætte.
Mvh. Svend
---
Yamaha FS1 DX Candy Blue 1978 solgt i 1981
Yamaha FS1 K Candy Blue 1978 nummermatch
---
Yamaha FS1 DX Candy Blue 1978 solgt i 1981
Yamaha FS1 K Candy Blue 1978 nummermatch