Svinghjul Vespa Ciao
-
- Junior knallert
- Indlæg: 17
- Tilmeldt: lør 17. mar 2018 13:37
- Kontakt:
Svinghjul Vespa Ciao
Er ved at forsøge at få en ældre Vespa Ciao til at køre, men har lidt problemer.
Først var der ingen gnist, det blev fikser med ny tændspole og platiner. Og nu gnister den fint, vil jeg mene.
Men nu syntes jeg den går lidt stramt når svinghjulet skal køre rundt. Kan ikke dreje det med hånden., men hvis jeg smider en boremaskine på så kan jeg godt få det drejet.
Hvor stramt skal det køre, hvis det overhovedet skal virke stramt? Syntes jeg på et tidspunkt havde det til at køre meget lettere.
Stempel går let i cylinderen.
Først var der ingen gnist, det blev fikser med ny tændspole og platiner. Og nu gnister den fint, vil jeg mene.
Men nu syntes jeg den går lidt stramt når svinghjulet skal køre rundt. Kan ikke dreje det med hånden., men hvis jeg smider en boremaskine på så kan jeg godt få det drejet.
Hvor stramt skal det køre, hvis det overhovedet skal virke stramt? Syntes jeg på et tidspunkt havde det til at køre meget lettere.
Stempel går let i cylinderen.
Re: Svinghjul Vespa Ciao
Det må ikke køre stramt.
Hvis du har haft spolerne pillet af, kan disse godt skrabe på svinghjulet, hvis de ikke er spændt rigtigt.
Hullerne i spolerne er til tider så store, at spolerne kan flyttes indad, inden skruerne spændes.
Hvis svinghjulet hele tiden har skrabet på, kan gummimagneten fjernes - aluminiumshjulet skrabes ud - gummimagneten renses og genmonteres. Husk at mærke op med en speedmarker, da det er vigtigt, at magneten sidder samme sted igen. Ellers ingen eller svag gnist.
Hvis gummimagneten efter rensning ikke selv kan sidde fast, skal der nok et nyt svinghjul på.
Det er på Ciao meget vigtigt, at alle forbindelser er rene, da den ellers ofte går ud i tomgang og er svær at starte.
God fornøjelse.
Hvis du har haft spolerne pillet af, kan disse godt skrabe på svinghjulet, hvis de ikke er spændt rigtigt.
Hullerne i spolerne er til tider så store, at spolerne kan flyttes indad, inden skruerne spændes.
Hvis svinghjulet hele tiden har skrabet på, kan gummimagneten fjernes - aluminiumshjulet skrabes ud - gummimagneten renses og genmonteres. Husk at mærke op med en speedmarker, da det er vigtigt, at magneten sidder samme sted igen. Ellers ingen eller svag gnist.
Hvis gummimagneten efter rensning ikke selv kan sidde fast, skal der nok et nyt svinghjul på.
Det er på Ciao meget vigtigt, at alle forbindelser er rene, da den ellers ofte går ud i tomgang og er svær at starte.
God fornøjelse.
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
-
- Junior knallert
- Indlæg: 17
- Tilmeldt: lør 17. mar 2018 13:37
- Kontakt:
Re: Svinghjul Vespa Ciao
Tak for input. Lysspolen sad for tæt på svinghjulet. Havmvde jeg overhovedet ikke set. Er der en regel for afstanden der skal være?
Måske du også ved det.
Hvor mange volt skal jeg forvente at føde tændspole med?
Kan måle 2volt
Måske du også ved det.
Hvor mange volt skal jeg forvente at føde tændspole med?
Kan måle 2volt
Re: Svinghjul Vespa Ciao
Spoler skal være så tæt på som muligt, uden at skrabe på.
Udgangsspændingen på fødespolen kender jeg ikke, men den skal være meget højere end 2 volt. Da tråden er tyndere og viklingerne flere end på lysspolen, skal spænding være væsentlig højere.
Prøv at Google det. Det er næsten ens på alle tændingssystemer.
Husk, når du måler, at måleapparatet skal være sat til vekselspænding. Ellers får du ikke nogen god aflæsning.
Udgangsspændingen på fødespolen kender jeg ikke, men den skal være meget højere end 2 volt. Da tråden er tyndere og viklingerne flere end på lysspolen, skal spænding være væsentlig højere.
Prøv at Google det. Det er næsten ens på alle tændingssystemer.
Husk, når du måler, at måleapparatet skal være sat til vekselspænding. Ellers får du ikke nogen god aflæsning.
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Re: Svinghjul Vespa Ciao
det er bedre at måle ohm...nok ca 150-250 ohm..du måler mellem stel og ledningen ud til tændspolen..husk at dreje så platinen står open..ellers er det hele en kortslutning.(.måske er der kortslutning hele tiden siden du måler så lidt volt)..der må gerne være 50-100 volt..vil jeg gætte på..har ingen data på caio..
strynboen på test profil
-
- Junior knallert
- Indlæg: 17
- Tilmeldt: lør 17. mar 2018 13:37
- Kontakt:
Re: Svinghjul Vespa Ciao
Har nu haft motoren af og på 1000 gange, uden held.
Syntes fortsat den gnister fint, der er fin kompression på den, der kommer fin luft gennem da den “prutter” fint fra udstødningen. Tændrør bliver fugtigt, og den lugter af benzin.
Men den starter fortsat ikke, så tændingen er ikke på plads og helt forkert.
Har forsøgt at justere platinerne til 0,4mm, udfra denne beskrivelse,
http://www.vespaonline.dk/ignition.htm
“drejer på krumtapakselen til kile/not i tændings-knasten står overfor fiberklodsen på platinerne.”
Kan på ingen måde måle 150-200ohm. Har målet hvert element for sig selv udfra en guide, og der passede modstanden fint.
Har vedhæftet et billlede af gnisten, lidt svært. Men den er blå, og rimelig tydelig.
Der er virkelig træls, da den går super godt i motoren, skal rulle den få meter før den griber og motoren drejer rundt.
Syntes fortsat den gnister fint, der er fin kompression på den, der kommer fin luft gennem da den “prutter” fint fra udstødningen. Tændrør bliver fugtigt, og den lugter af benzin.
Men den starter fortsat ikke, så tændingen er ikke på plads og helt forkert.
Har forsøgt at justere platinerne til 0,4mm, udfra denne beskrivelse,
http://www.vespaonline.dk/ignition.htm
“drejer på krumtapakselen til kile/not i tændings-knasten står overfor fiberklodsen på platinerne.”
Kan på ingen måde måle 150-200ohm. Har målet hvert element for sig selv udfra en guide, og der passede modstanden fint.
Har vedhæftet et billlede af gnisten, lidt svært. Men den er blå, og rimelig tydelig.
Der er virkelig træls, da den går super godt i motoren, skal rulle den få meter før den griber og motoren drejer rundt.
- Vedhæftede filer
-
- 2E149069-B903-4129-A56C-D5EA24791546.jpeg (35.95 KiB) Vist 13749 gange
Re: Svinghjul Vespa Ciao
Sidder og tænker på, om motorblokken har større indsugning. Den klassiske på en Ciao er, at den er boret forkert. Hvis motoren ligger på bordet, så drej krumtappen, så indsugningshullet er dækket af krumtappen, dvs. hullet er lukket. Blæs så ind i indsugningen med munden. Hvis du kan blæse ind i krumtaphuset, er krumtaphuset sandsynligvis boret forkert op.
Og så har vi et nyt problem.
Og så har vi et nyt problem.
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
-
- Junior knallert
- Indlæg: 17
- Tilmeldt: lør 17. mar 2018 13:37
- Kontakt:
Re: Svinghjul Vespa Ciao
Motoren burde være 100% original, da maskine har været ejet af en ældre herre for 20-25 år siden. Og har formentlig ikke kørt siden da.
I mit tilfælde nu, er den noteret på stellet, men har prøvet at puste i ved indsugningen, og der er ikke passage hele tiden.
Men da den lave "vakum" ved luftfilteret samt prutter for enden af udstødningen, er der vel ikke for meget gennemgang i krumtappen?
Kan lige prøve at tage nogle flere billleder imorgen.
I mit tilfælde nu, er den noteret på stellet, men har prøvet at puste i ved indsugningen, og der er ikke passage hele tiden.
Men da den lave "vakum" ved luftfilteret samt prutter for enden af udstødningen, er der vel ikke for meget gennemgang i krumtappen?
Kan lige prøve at tage nogle flere billleder imorgen.
-
- Junior knallert
- Indlæg: 17
- Tilmeldt: lør 17. mar 2018 13:37
- Kontakt:
Re: Svinghjul Vespa Ciao
Har denne video hvor man kan se gnisten og høre motoren.
Re: Svinghjul Vespa Ciao
Prøv og test gnist længde uden hætte og tændrør, afisoler et par mm af isoleringen. Hvis den er ok skal den kunne trække mindst 6 mm gnist, de klarer typisk over 10 mm. I fri luft mod stel på motoren.
Du kan tjekke alle komponenter i min renoverings video her:
Spol frem til 27:45.
Du kan tjekke alle komponenter i min renoverings video her:
Spol frem til 27:45.
-
- Junior knallert
- Indlæg: 17
- Tilmeldt: lør 17. mar 2018 13:37
- Kontakt:
Re: Svinghjul Vespa Ciao
Vil tjekke gnist længden.
Det er netop din video jeg har brugt til at måle de forskellige modstand. Eneste jeg ikke kunne måle var kondensatoren. Men købte en ny, uden effekt.
Det er netop din video jeg har brugt til at måle de forskellige modstand. Eneste jeg ikke kunne måle var kondensatoren. Men købte en ny, uden effekt.
Re: Svinghjul Vespa Ciao
Har du testet med ny tændrør, hætte og kabel? De kan sagtens have et brud, hvor gnisten stadig springer over, men mister styrke.
-
- Junior knallert
- Indlæg: 17
- Tilmeldt: lør 17. mar 2018 13:37
- Kontakt:
Svinghjul Vespa Ciao
Har nyt tændrør og kabel, men ikke hætte.
Det er vidst den originale hætte, så et forsøg værd.
Prøver lige at “måle” hvor langt gnisten kan springe.
Udfra din guide, tror jeg også at min gnist er lidt mindre blå end din fra videoen.
Forresten fed video.
Det er vidst den originale hætte, så et forsøg værd.
Prøver lige at “måle” hvor langt gnisten kan springe.
Udfra din guide, tror jeg også at min gnist er lidt mindre blå end din fra videoen.
Forresten fed video.
Re: Svinghjul Vespa Ciao
Det kan sagtens være en død hætte, noget jeg oplever ofte. Hvis det er en hætte med støjdæmpning (resistor), skal den måle 1000-5000 ohm.
Tak
Tak
-
- Junior knallert
- Indlæg: 17
- Tilmeldt: lør 17. mar 2018 13:37
- Kontakt:
Re: Svinghjul Vespa Ciao
Har nu testet hvor stærk gnisten er og den springer kun 3-4mm.
Hvad tænker du mit næste træk skal være? Fødespole?
Mit opsæt til test af gnisten. Hver streg er 5mm.
Hvad tænker du mit næste træk skal være? Fødespole?
Mit opsæt til test af gnisten. Hver streg er 5mm.
- Vedhæftede filer
-
- 49C0F1BC-D82E-4D2B-8FFC-915679B24A2B.jpeg (86.42 KiB) Vist 13726 gange
Re: Svinghjul Vespa Ciao
Det er nok til den svage side, super test opsætning!
Vær sikker på at gnisten ikke mistes et andet sted, check alle ledninger i tændingen, kontroller at der ikke er hul på isoleringen nogen steder. En anden fejlkilde er ovenpå platinerne hvor alt samles, det kan nemt ramme stel eller svinghjulet. Gnisten springer så over og styrken mindskes ude hvor den skal antænde benzindampen.
Det er før set at nye kondensatorer er defekt, kan du se om den gnister meget mellem platinerne? Der må kun forekomme sporadiske små gnist derinde. Hvis du kan mørklægge rummet kan det også hjælpe og se om der er gnister andre steder inde under svinghjulet.
Fødespolen er meget robust på denne motor, jeg har aldrig haft en defekt mellem fingrene.
Vær sikker på at gnisten ikke mistes et andet sted, check alle ledninger i tændingen, kontroller at der ikke er hul på isoleringen nogen steder. En anden fejlkilde er ovenpå platinerne hvor alt samles, det kan nemt ramme stel eller svinghjulet. Gnisten springer så over og styrken mindskes ude hvor den skal antænde benzindampen.
Det er før set at nye kondensatorer er defekt, kan du se om den gnister meget mellem platinerne? Der må kun forekomme sporadiske små gnist derinde. Hvis du kan mørklægge rummet kan det også hjælpe og se om der er gnister andre steder inde under svinghjulet.
Fødespolen er meget robust på denne motor, jeg har aldrig haft en defekt mellem fingrene.
-
- Junior knallert
- Indlæg: 17
- Tilmeldt: lør 17. mar 2018 13:37
- Kontakt:
Re: Svinghjul Vespa Ciao
Der er ingen gnist mellem platinerne.
Jeg prøver afmontere moteren og tændingen igen og gennemgår alle ledninger. Der må næste være en form for kortslutning eller fejl gnist et sted.
Tak for input.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg prøver afmontere moteren og tændingen igen og gennemgår alle ledninger. Der må næste være en form for kortslutning eller fejl gnist et sted.
Tak for input.
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2165
- Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
- Kontakt:
Re: Svinghjul Vespa Ciao
hej...
vel er gnisten svag hvis den kun kan springe 3-4 mm i fri luft, men jeg ville da forsøgsvis minimere tændrørets gnistgab, alene for at konstatere om det er tændingstidspunktet eller gnistens styrke der er problemet.
en motor skal kunne starte og køre selv om gnistgabet så kun er 0,25 mm, og med så bette en afstand skal den slå igennem selv med benzindampe under tryk, trods den lidt svækkede styrke.
jeg siger IKKE at det løser problemet med svag gnist, men vil fortælle om problemet er tændingstidspunkt eller gniststyrke.
ellers er det nok en god ide at lytte til ham 12 volt, han er specialist i de vespaer, ja snart sagt alle knallert typer.
hilsen olieklud
vel er gnisten svag hvis den kun kan springe 3-4 mm i fri luft, men jeg ville da forsøgsvis minimere tændrørets gnistgab, alene for at konstatere om det er tændingstidspunktet eller gnistens styrke der er problemet.
en motor skal kunne starte og køre selv om gnistgabet så kun er 0,25 mm, og med så bette en afstand skal den slå igennem selv med benzindampe under tryk, trods den lidt svækkede styrke.
jeg siger IKKE at det løser problemet med svag gnist, men vil fortælle om problemet er tændingstidspunkt eller gniststyrke.
ellers er det nok en god ide at lytte til ham 12 volt, han er specialist i de vespaer, ja snart sagt alle knallert typer.
hilsen olieklud
-
- Junior knallert
- Indlæg: 17
- Tilmeldt: lør 17. mar 2018 13:37
- Kontakt:
Re: Svinghjul Vespa Ciao
Har prøvet at smide en anden kondensator på, og kan nu få den til trække 5-6mm, med en noget kraftigere gnist end før.
Den gamle som sad på var med to, har fået fat i en anden med to ledninger, men den er lidt tykkere og sidder ikke så godt. Er det virkelig kun t-Hansen som sælger den gamle tynde med to ledninger?
Hvad vil I anbefale af kondensator? Har læst nogle forums, hvor de trækker nye ledninger og montere kondensatoren ude ved tændspolen.
Den gamle som sad på var med to, har fået fat i en anden med to ledninger, men den er lidt tykkere og sidder ikke så godt. Er det virkelig kun t-Hansen som sælger den gamle tynde med to ledninger?
Hvad vil I anbefale af kondensator? Har læst nogle forums, hvor de trækker nye ledninger og montere kondensatoren ude ved tændspolen.
- Vedhæftede filer
-
- BD2FBCAB-788C-4357-8AF7-B1A77B83C63C.jpeg (299.55 KiB) Vist 13709 gange
Re: Svinghjul Vespa Ciao
Det ser da udemærket ud, kan den starte?
JMPB har modellen med to: https://www.jmpbdele.dk/vespa-ciao-si/e ... -ciao.html
Jeg har også en del maskiner kørende med udvendig kondensator, meget nem på ciao, hvor den bare sættes på ved tændspolen. Ledningen fra fødespolen på det ene ben, stel på det andet. Den indvendige skal kobles helt fra, men behold den så den kan bære filt puden til at smøre knasten.
Jeg bruger en selvhelende 330 nF - 275V kondensator. Koster latterlig lidt fra Kina, f.eks. https://goo.gl/ovhMQA
JMPB har modellen med to: https://www.jmpbdele.dk/vespa-ciao-si/e ... -ciao.html
Jeg har også en del maskiner kørende med udvendig kondensator, meget nem på ciao, hvor den bare sættes på ved tændspolen. Ledningen fra fødespolen på det ene ben, stel på det andet. Den indvendige skal kobles helt fra, men behold den så den kan bære filt puden til at smøre knasten.
Jeg bruger en selvhelende 330 nF - 275V kondensator. Koster latterlig lidt fra Kina, f.eks. https://goo.gl/ovhMQA