Det er også helt ok... Men det er altså ikke hele kuplen, som skal modregnes; Kun den del, som rager ind i selve forbrændingskammeret og altså passerer 'grundlinien', der skiller squishbandets afslutning/forbrændingskammerets begyndelse.Knud skrev:Jeg vil nu alligevel komme med min beregnings metode til en mere nøjagtig beregning sf kompressions forholdet hvori der vil indgå en praktisk måling af volumen af stempelbuen og det aktuelle topstykke og ja vand er ikke godt at anvende det er sprit derimod som du jo også oplyser
Squish-afstand på mindst 0,6mm og max 0,8mm!
Det statiske kompressionsforhold har stadig værdi ift. oktantallet! Ellers skal du være velkommen til at kaste dig over 18:1 på 92 oktan. Det medfører nemlig tændingsbanken, uanset om topstykket er nok så godt indrettet til at modvirke detonation, som kun forekommer efter TDC.
Derfor giver det også mening, at detonation typisk brænder stemplet af nær udstødningsporten eller brænder ringene og/eller skørterne fast, hvor tændingsbanken tæver hul i stempeltoppen. Og jo, den ene kan godt forårsage den anden, men det er stadig to forskellige størrelser.
Kai skrev:Slagvolumen er cylinderens rumfang, som altid. f.eks 57,65cc
Topstykkets rumfang ( tænkt tilfælde inkl toppakning og 0 deckheight) er 5,765cc
Det er rigtigt at motoren ikke kan suge mere end sin egen slagvolume, men topstykkets volumen er jo ikke lufttomt inden stemplet bevæger sig op af.. siger min logik da
Derfor lægges det til cylinderens rumfang (den lille del i topstykket komprimeres jo også)
Det er i hvert fald sådan det regnes ud i de bøger jeg har på hylden.
Det fandens ved det (for mig) er, at jeg kan se logikken fra begge sider af sagen. Div. regnemaskiner på nettet + vejledninger følger den devise, som jeg først nu er blevet opmærksom på.
For mig er (var) cylinderen = 0, når stemplet er i top
...og...
Der er vacuum i forbrændingskammeret, så rumindholdet ER netop = 0.
Motoren suger, hvad den kan suge, og det bliver klemt sammen i (f.eks.) et kammer af 1/10 størrelse, som er udtømt.
Det bliver så bare ikke en skid lettere af, at min guru har bestykket mig med et fint regneark, hvor alle mellemregninger er skjult... og nu bliver det decideret morsomt. Faktisk tragi-komisk, hvis man sætter situationen lidt på spidsen:
Slagvolumen i det pågældende eksempel er 60,4cc
Forbrændingskammeret er 4,5cc
Stempelkuplen stjæler 0,468cc deraf
Squish-afstanden er 0,57mm (+0,867cc)
Altså, 4,5cc - 0,468cc = 4,032cc
+ 0,867cc = 4,899cc (herefter benævnt: Korrigeret)
Min logik:
60,4cc / 4,032cc = 14,98:1...
Korrigeret: 60,4 / 4,899 = 12,33:1
Den anden logik:
(60,4cc + 4,032cc) / 4,032cc = 15,98:1
Korrigeret: (60,4 + 4,899) / 4,899 = 13,33:1
Guruens regneark: ????????????? = 13,32:1
Se, så kan jeg godt se, jeg bare skal lukke r*ven og rette ind!
For god ordens skyld, kan jeg så også se, at mit andet squish-design ender på 11,78:1 med den nu korrigerede regnemetode og guruens regneark siger 12,18:1...
Forskellen er her lidt større, fordi jeg her har modregnet en middelværdi (0,72mm i stedet for 0,57mm) for volumen mellem stempel/squish som følge af en større stigning på squishvinklen. Denne faktor tager guruens regneark IKKE højde for.
Korrigerer jeg dette ved at øge squishafstanden til denne middelværdi, siger regnearket 11,73:1
Så stemmer tallene, alligevel, og jeg sætter derfor nænsomt de grå hår på plads, som jeg netop har revet ud af hovedbunden!
Så tror da pokker, jeg aldrig har ku' få tallene til at hænge sammen ift. den skide hollænders forbandede regneark!!! Og så har han sgu ret igen... og det samme har I... sådan en flok r*vhuller!
Nåja... tak!
Kai >>
CCR er kun interessant ift. ydelsen indenfor trækområdet, hvor netop MSV spiller ind. Ved at sænke porten hæves MSV, således forbrændingen optimeres ift. omdrejningstal udenfor trækområdet.
Når omdrejningerne kommer op og potten så stemmer overens med den nu hævede udstødningsport, kan ekspansionskammeret få lov at bestemme over ydelsen i stedet for cylinderen, alene.
Bang-bum = mere træk over hele linien, fordi potten trods alt kun virker indenfor et vist omdrejningsregister... forskyd tændingen og forlæng trækområdet yderligere...
Pokkers til kloge japanere...!