Guide til montering af koblingen (foreløbig).

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2146
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Guide til montering af koblingen (foreløbig).

Indlæg af Poul-Erik A. »

Hej til alle brugere.

Jeg har forsøgt at lave en guide til mont. af kobling i FS1 v.h.a. andres billeder, som jeg har fået lov at bruge. Jeg har desuden kigget i en gammel manual på engelsk og lagt mærke til, at man der kalder det store primærtandhjul for "driven primary" (det der bliver trukket) og det lille primærhjul for "drive primary" (det trækkende), hvilket svarer til f.eks. en transformers primær-og sekundær dele. Jeg er meget modtagelig for kommentarer.:wink:

Her er et par Paint-manipulerede billeder af originale dele (genuine parts) af Jesper J. :
kobling%20001.jpg
kobling%20001.jpg (125.12 KiB) Vist 17025 gange
kobling%20002.jpg
kobling%20002.jpg (132.45 KiB) Vist 17025 gange
Så starter det egentlige udgangspunkt med billeder af Johnny S. : Her på akslen i midten skal først mont. trykskive (del 1) der går mod lejet og dernæst afstandsrøret (del 2) der igen går mod trykskiven...
yamaha%20Gearkase%20og%20krumtap%20009%20%28Medium%29.jpg
yamaha%20Gearkase%20og%20krumtap%20009%20%28Medium%29.jpg (88.57 KiB) Vist 17091 gange
yamaha%20Gearkase%20og%20krumtap%20012%20%28Medium%29.jpg
yamaha%20Gearkase%20og%20krumtap%20012%20%28Medium%29.jpg (73.52 KiB) Vist 17066 gange


Dernæst skal man være klar over, om det er det gamle (1969 -1976) eller nye primærhjul (fra 1977 - ), man står med. Det gamle (del 3+4+5) udskiller sig ved at have 2*3 nitter, jern-klo og her sidder tandhjulet bagpå IKKE fast. Samtidig hører der kobberskive med denne model.
Her er derimod det NYE netop mont. (alu-klo) og her sidder tandhjulet bagpå fast og skal IKKE have en kobberskive..
yamaha%20Gearkase%20og%20krumtap%20013%20%28Medium%29.jpg
yamaha%20Gearkase%20og%20krumtap%20013%20%28Medium%29.jpg (80.93 KiB) Vist 17061 gange
Dernæst mont. (del 6+7) sidste trykskive + koblingsknast. Også denne knast findes i gammel og ny udgave. På foto med alle delene (7) er det den gamle model, som kendes ved de korte tappe (ca. 9 mm) med tilhørende "brystbolte". Den anden som herefter er mont. er det den nye model med lange tappe til alm. maskinbolte og tilhørende skiver. Her er det fristende at placere f.eks. en fastnøgle mellem 2 tappe, når møtrikken skal spændes - MEN DET ER BANDLYST, for alu-tappene knækker nemt. Hvis man har momentnøgle, er den korrekte tilspænding 49-69 Nm af denne 12 mm spec.møtrik (iflg. Nielsfup)
yamaha%20Gearkase%20og%20krumtap%20014%20%28Medium%29.jpg
yamaha%20Gearkase%20og%20krumtap%20014%20%28Medium%29.jpg (89.98 KiB) Vist 17063 gange
Derimod er det nemt at fremstille et spec.værktøj til dette spænde-formål, bestående af jernplade med påsvejst defekt skruetrækker.
Billede066.jpg
Billede066.jpg (10.72 KiB) Vist 17052 gange
Når møtrikken er spændt kommer det spændende punkt om koblingen evt. vil "file" (ikke udkoble helt) og det kan allerede nu undersøges : Drej nu koblingsknasten, der lige er mont. og den skal kunne dreje frit rundt - uden at trække primærhjulet med - hvis ikke, kan det forebygges allerede nu med nedenstående forslag. Ellers "bøjes" låseblikket nedom møtrikken, så denne nu er "låst".

Inden vi glemmer det må vi hellere mont. koblingspind + kugle + trykstang i akselhullet (del 13 + 14 + 15). Så mont. en belægningsplade efterfulgt af jernplade og endnu en belægningsplade (del 10 + 11 + 12) Til sidst mont. trykplade (del 16) der efterfølges med 4* fjedre + brystbolte (del 17 + 18) eller alm. maskinbolte med skiver som på dette foto. (Jesper J. har gjort mig opmærksom på, at her ligger øverste belægningsplade forkert, for den ligger i det måneformede hul) :roll:
yamaha%20Gearkase%20og%20krumtap%20015%20%28Medium%29.jpg
yamaha%20Gearkase%20og%20krumtap%20015%20%28Medium%29.jpg (50.4 KiB) Vist 17047 gange
P.S. Kaldes også "chock-kobling" da der ligger gummiskiver under nitterne og disse kan udskiftes. Her er et foto af Strynboen med defekte gummidele. Se evt. mere under "Renovering af primærhjul" af Morten B.
gummikobling1-250.jpg
gummikobling1-250.jpg (58.1 KiB) Vist 16966 gange
Det føromtalte problem med manglende udkobling : Jeg mener at have fundet en løsning på det (måske ukendte) problem med koblingen, der ikke vil udkoble hel og dermed forårsager svære gearskift. I Thansen kataloget beskrives det som om koblingen "filer"

Sagens kerne: Adskil koblingen, find skydelæren frem og mål afstandsrøret´s længde (35,1mm. den med skrå rille) og sammemlign denne længde med bredden på det store primærtandhjul incl. kobberskiven. Her skal røret være ca. 2/10 mm. længere - men hvis det modsatte er tilfældet, vil problemet opstå allerede når koblingsknasten er spændt...

Årsagen : Er muligvis uoriginale koblingsknaster, der fylder for meget i bag og dermed slæber mod primærhjulet.

Mulige løsninger : Man kan "forlænge" afstandsrøret med en afstandsskive (eller flere) med samme ydre/indre dimensioner som røret..
Eller kan en trykskive mere mont. (del 6, hvis gevindlængde tillader) inden koblingsknast, for at skabe afstand mellem knast og primærhjul...
Senest rettet af Poul-Erik A. man 13. apr 2009 21:25, rettet i alt 34 gange.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Indlæg af Morten - Webmaster »

Ja jeg tror også du har ret, jeg har gjort samme erfaring på min '76.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Indlæg af nielsfup »

Hej
ja lige præsis. Jeg havde samme problem men drejede lidt af koblings knasten for at få afstanden rigtig. På det tidspunkt trodede jeg det var min Thansen knast der var udenfor mål. Da afstands røret er original Yamaha.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Redwolven
Junior knallert
Indlæg: 18
Tilmeldt: man 13. aug 2007 03:15
Kontakt:

Re: Koblingsproblem

Indlæg af Redwolven »

har aldrig haft dette problem med min 2 gears, justerede bare centerskruen og koblingskabel justeringskruen, og småkage så fik jeg 12km/t mere ud af det. :)
stål pladearbejde, fra 0,5 til og med 1,5 Millimeter udføres, mail / pm for nærmere information.
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2146
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Guide til afhjælpning af koblingsfilen.

Indlæg af Poul-Erik A. »

Til Site Admin: Jeg har redigeret i ovenstående (incl. overskrift) og hvis det er brugbart for andre, kan det evt. flyttes som "Guide til afhjælpning af koblingsfilen" :wink:
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Mikael
Junior knallert
Indlæg: 31
Tilmeldt: man 8. sep 2008 18:49
Kontakt:

Re: Guide til afhjælpning af koblingsfilen.

Indlæg af Mikael »

Jeg har det problem med koblingen på min!
Når jeg spænder møtrikken i midten kan de to ikke længere løbe frit.
Jeg har haft det skilt ad to gange nu, og alle skiver er der, men jeg kan stadig ikke
få den til at koble ud.
Skal jeg file lidt af primæren?
Mvh. Mikael.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Guide til afhjælpning af koblingsfilen.

Indlæg af strynboen »

jeg har lige taget en lille spån bag på tandhjulet,,det gav lige den 1/10 slør,der skal til..har et billede ag gummi chok koblingen,,det kan komme med i guiden..måske morten vil skrive et par ord dertil,,skal du bruge billede filer eller kan du redigere med dem her
Vedhæftede filer
gummikobling 250.jpg
gummikobling 250.jpg (58.71 KiB) Vist 17385 gange
gummikobling1-250.jpg
gummikobling1-250.jpg (58.1 KiB) Vist 17372 gange
gummikobling2-250.jpg
gummikobling2-250.jpg (60.28 KiB) Vist 17361 gange
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Guide til afhjælpning af koblingsfilen.

Indlæg af strynboen »

er der ligesom et bryst på den rigtige skive.så den giver ekstra afstand mod hjulet :?: :?: ,,for ellers hjælper det jo ikke på frigangen
så er det nok bedre at fremstille eller købe en rigtig skive,,
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2146
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Guide til afhjælpning af koblingsfilen.

Indlæg af Poul-Erik A. »

Johnny S. skrev:Hmm i skal lige være opmærksom på at den skive som ligger ind imod lejet. en såkaldt trykskive skal gå ind i primærhjulet så den løfter afstandsstykket

Det forstår jeg ikke? Skal trykskiven ikke være plan - eller som Lars spørger : Skal der være et "bryst" på den ?
Senest rettet af Poul-Erik A. søn 21. dec 2008 18:32, rettet i alt 1 gang.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Guide til afhjælpning af koblingsfilen.

Indlæg af strynboen »

aha så er det den vi alle sammen mangler,,det var da også underligt at vi var 4-5 stykker som måtte slibe dreje for at få det i orden,,jeg har dog heller ikke tjekket skivernes reservedels nr,,har det så også virkning på den kobberskive som mange ikke har plads til,mellem koblings delene
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Guide til afhjælpning af koblingsfilen.

Indlæg af strynboen »

så blev vi alle klogere igen,,tak til johnny..et mysterie er opklaret,,
men har benny denne fantastiske skive,,som alle mangler :?: :?: så der ikke bliver filet og slebet i flere koblinger,,tror nok jeg lader min være,,den er tilpasset så den virker perfekt..
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2146
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Guide til afhjælpning af koblingsfilen.

Indlæg af Poul-Erik A. »

Jeg er også meget spændt på at se den rigtige trykskive, for så må jeg hellere slette opfordringen med grovfilen, for så er mystikken opklaret... :)
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Guide til afhjælpning af koblingsfilen.

Indlæg af Morten - Webmaster »

ifølge partskataloget for 74-78 har de 2 skiver samme reservedelsnr
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Mikael
Junior knallert
Indlæg: 31
Tilmeldt: man 8. sep 2008 18:49
Kontakt:

Re: Guide til afhjælpning af koblingsfilen.

Indlæg af Mikael »

de skiver jeg har er er tilsyneladende ens...
Mvh. Mikael.
Mikael
Junior knallert
Indlæg: 31
Tilmeldt: man 8. sep 2008 18:49
Kontakt:

Re: Guide til afhjælpning af koblingsfilen.

Indlæg af Mikael »

Måske der er en der vil lave en "koblings guide" med billeder og forklaring som til ledningsnettet? :D
Det tror jeg mange ville have glæde af.
Mvh. Mikael.
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2146
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Guide til afhjælpning af koblingsfilen.

Indlæg af Poul-Erik A. »

Hej Mikael. God ide og jeg vil godt påtage mig at lave koblings-guiden - men vi må først have vished om den omtalte trykskive med bryst, der åbenbart - iflg. Johnny - sidder i bl.a. 1977-modellen. Når/hvis der bliver fod på dette, er det nemmere at fortsætte når tiden tillader og jeg må sikkert bruge andres fine billeder af koblingen ( Lars + Johnny´s) ?
Så kunne denne "Guide til afhj..........." blive en del af helheden...
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2146
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Guide til afhjælpning af koblingsfilen.

Indlæg af Poul-Erik A. »

Mange tak Johnny og ser vi i katalogerne fra f.eks. 1971, er de 2 trykskiver identiske med samme res.nr. :o

Jeg er også interesseret i et par stykker, da jeg i øjeblikket står med problemet og har midlertidig løst det ved at undlade kobberskiven :?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Mikael
Junior knallert
Indlæg: 31
Tilmeldt: man 8. sep 2008 18:49
Kontakt:

Re: Guide til afhjælpning af koblingsfilen.

Indlæg af Mikael »

Det lyder jo simpelthen super!
Tror der er flere der vil have glæde af dette, da jeg tror der er flere der kæmper med koblings problemer :)
Mvh. Mikael
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Guide til afhjælpning af koblingsfilen.

Indlæg af strynboen »

jeg sender bare billederne hvis du ikke kan hente dem her :D
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1975
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Guide til afhjælpning af koblingsfilen.

Indlæg af Kai »

Undrer mig stadig :?
Jeg har aldrig i de 25år jeg har skruet yamaha set såden en skive med bryst på, og heller aldrig haft problemer med at den ikke kan koble fri :?
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"