3gear >> Jeg skyder heller ikke softwaren i sænk, som sådan. Jeg påpeger blot, at der ikke er tale om Den Hellige Gral indenfor 2T udstødningsdesign... derfor kan den sagtens give et rigtig fint udgangspunkt!
Jeg aner ikke, hvad temperaturen er på udstødningsgasserne... men om jeg sætter værdien højt eller lavt, bliver designet stadig meget anderledes fra alt, jeg har set til 50-70cc, indtil videre.
Den 'rigtige' software koster en pæn sjat - ikke decideret ublu, men gratis er det altså ikke.
Ex-Strynbo >> Alt kan som bekendt lade sig gøre... det meste af den ønskede fleksibilitet kan opnås ved tændingsforskydning og brug af f.eks. Yamahas YPVS.
Det giver mere mening at lave et specifikt, velfungerende udstødningsystem til et ditto forbrændingskammer ift. brugen. Rent mekanisk og flowmæssigt tror jeg, en variabel udstødningslængde bliver for bøvlet, og i praksis tror jeg heller ikke, det vil være så effektivt, som ønsket - ellers var det allerede lanceret og masseproduceret.
I stedet kan indsugningsystemet let påvirkes af f.eks. to separate luft-plenum (pleni i flertal? Latin?) og vacuumstyrede spjæld... og tændingsforskydning bruges i vid udstrækning i forvejen! Endda relativt billigt via Ignitech, som endda er programmérbar.
Elasticiteten kan opnås ved brug af et godt flow, porttiming, indsugnings- og tændingsvariabler. Det er heller ikke for sjov, man bør holde øje med forskellen mellem det statiske og det dynamiske kompressionsforhold.
Hvis nu man normalt kører med 10:1 (statisk) og udstødningskanalen 25mm fra top på sin Yamaha, kan man i princippet hæve udstødningskanalen 3mm og plane topstykket, så kompressionsforholdet stiger til 13:1 (statisk), og kanalen nu åbner 22mm fra top. Det dynamiske kompressionsforhold vil være uændret! (IKKE eksakte tal - kun eksempler!)
Tændingstidspunkt og udstødningsystem skal til gengæld ændres for at matche de nye parametre.