Yamaha FS1 på rullefelt

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Besvar
Rfn
Junior knallert
Indlæg: 37
Tilmeldt: tors 20. mar 2008 21:10
Kontakt:

Yamaha FS1 på rullefelt

Indlæg af Rfn »

Hej gutter

Jeg var så heldig at jeg i dag var med i en knallert razzia og tøsen kom op på rullefeltet. På rullefeltspeedometret stod der 40,2 km/h med choker som var sat til for at fjerne nogle km/h. Udstødning er TUM178 cylinder er TUM178 så der skulle ikke være noget men er der nogen der kender til indre dele af karburator som man kan pille ved så man kan ned justere den? Den skulle efter alle kunsten regler have originale mål eller original standart overalt, men som sagt kan den stadig køre for hurtigt. Gearing er også original standart.

Håber i har nogle ideer til nedjustering.

Men jeg fik hverken bøde eller noget, men det var vel fordi jeg talte mig ud af det, og at han havde en god morgen.

På forhånd tak
Yamaha FS1 Årgang 78 4-gear dansk.
Rasmus Frydendal Nielsen
Brugeravatar
Krelleh
Gummi rocker
Indlæg: 683
Tilmeldt: lør 18. jun 2011 19:54
Kontakt:

Re: Yamaha FS1 på rullefelt

Indlæg af Krelleh »

Det kunne måske godt være det den gearet "hårdere".

Hvilken størrelse tandhjul har du foran og bag.

Har du "plumpen" i indsugningsplade? :whew
Mvh. Christian
Brugeravatar
patrick j.
Gummi rocker
Indlæg: 618
Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 23:36
Kontakt:

Re: Yamaha FS1 på rullefelt

Indlæg af patrick j. »

en knallert/scooter må køre 42 på rullefelt så det er ikke fordi du har talt dig ud af det, de må simpelthen ikke gøre noget hvis den render under 42 :)
Yamaha fs1 k1 årgang 1978 "projekt original"
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Yamaha FS1 på rullefelt

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Hej

helt lovlig og 40+ på rullefeltet,,, er vel som sådan fint,,, en tilkørt motor som er rigtigt justeret går mindre trægt i alle dele,,, MEN en temmelig overset gearing er altså de store dæk som bliver monteret,,, normalt er det 250 /17,,, lad os sige,,, at med den lovlige fint indstillede motor,,, køre yamaha`n så ca 35 km/t,,, sætter du 275/17 på i dæk ,,, så vil den nærme sig de 40 km/t,,, og et 300/17 op imod de 45 km/t,,, da jeg kørte lastbil ( langturs chauffør ) var der en forskel på nye og slidte dæk ( lige slidt ned til minimum men lovlige),,,, på op til 9 km/t,,, det ved jeg fordi at vi skulle have kalibreret speedometeret mindst hvert andet år,,,, det skulle helst være med nye dæk,,, så den extra omløbskreds på dækkende kan altså give X antal km/t ,,, hvilket også kan gøre dem lidt mere sløve i optrækket også,,, jeg vil tro at når man hæver dæk størrelsen fra 250/17 til 275/17 svare ca. til at geare den 1~1 1/2 tand og 300/17 2~ 3 tand på det foreste tandhjul,,, bare mit ringe bud på hvorfor den render lidt over det den må,,, matematikerne herinde kan regne den nøjagtige difference ud på dæk størelserne,,,
Senest rettet af Yamaha FS1 50SS fre 18. nov 2011 19:11, rettet i alt 1 gang.
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: Yamaha FS1 på rullefelt

Indlæg af Nabo Jan »

Yamaha FS1 50SS skrev:Hej

helt lovlig og 40+ på rullefeltet,,, er vel som sådan fint,,, en tilkørt motor som er rigtigt justeret går mindre trægt i alle dele,,, MEN en temmelig overset gearing er altså de store dæk som bliver monteret,,, normalt er det 250 /17,,, lad os sige,,, at med den lovlige fint indstillede motor,,, køre yamaha`n så ca 35 km/t,,, sætter du 275/17 på i dæk ,,, så vil den nærme sig de 40 km/t,,, og et 300/17 op imod de 45 km/t,,, da jeg kørte lastbil ( langturs chauffør ) var der en forskel på nye og slidte dæk ( lige slidt ned til minimum men lovlige),,,, på op til 9 km/t,,, det ved jeg fordi at vi skulle have kalibreret speedometeret mindst hvert andet år,,,, det skulle helst være med nye dæk,,, så den extra omløbskreds på dækkende kan altså give X antal km/t ,,, hvilket også kan gøre dem lidt mere sløve i optrækket også,,, jeg vil tro at når man hæver dæk størrelsen fra 250/17 til 275/17 svare ca. til at geare den 1~1 1/2 tand og 2~ 3 tand på det foreste tandhjul,,, bare mit ringe bud på hvorfor den render lidt over det den må,,, matematikerne herinde kan regne den nøjagtige difference ud på dæk størelserne,,,
Måske skulle jeg overveje at skifte mine std dæk ud med nogle større, den render ikke for hurtigt!!
viewtopic.php?f=34&t=9373" onclick="window.open(this.href);return false;
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Rfn
Junior knallert
Indlæg: 37
Tilmeldt: tors 20. mar 2008 21:10
Kontakt:

Re: Yamaha FS1 på rullefelt

Indlæg af Rfn »

Hej gutter

Tak for alle de svar og så hurtigt.

Krelleh: Det tandhjul der sidder foran er 9-tand og bagtil er 43-tand går udfra det er lovligt. Og plumpen er hverken filet eller hakket eller karburator.

patrick j. :Vil lige referere til en hjemmeside omkring loven for knallert 30 http://www.sikkertrafik.dk/Paa%20MC%20o ... llert.aspx og du har ret at det først er efter 42 der sker noget med knallerten.

Yamaha FS1 50SS: Der sidder et 275/17 dæk på så det kan være man skulle prøve og se hvor meget det vil ændre hvis man skiftede dæk størrelse til 250/17 sprøgsmålet er om det overhovedet giver noget af betydning.

Har så et andet spørgsmål vil det hjælpe hvis man ændret dysen i karburator fra 120 til 80?

På forhånd tak.
Yamaha FS1 Årgang 78 4-gear dansk.
Rasmus Frydendal Nielsen
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Yamaha FS1 på rullefelt

Indlæg af Nikolaj Y »

Rfn skrev:Hej gutter

Tak for alle de svar og så hurtigt.

Krelleh: Det tandhjul der sidder foran er 9-tand og bagtil er 43-tand går udfra det er lovligt. Og plumpen er hverken filet eller hakket eller karburator.

patrick j. :Vil lige referere til en hjemmeside omkring loven for knallert 30 http://www.sikkertrafik.dk/Paa%20MC%20o ... llert.aspx og du har ret at det først er efter 42 der sker noget med knallerten.

Yamaha FS1 50SS: Der sidder et 275/17 dæk på så det kan være man skulle prøve og se hvor meget det vil ændre hvis man skiftede dæk størrelse til 250/17 sprøgsmålet er om det overhovedet giver noget af betydning.

Har så et andet spørgsmål vil det hjælpe hvis man ændret dysen i karburator fra 120 til 80?

På forhånd tak.
Altså hvis du ændrer dysen til 80 vil du få det ud af det at den vil køre ca. 20 km/t på toppen og ellers bare køre af røv!!... hvis jeg var dig ville jeg bare lade den være som den er :wink: politiet må sådan set heller ikke tage rulle-resultaterne og så sige at den er ulovlig hvis den kører 5 km/t for meget... det har noget at gøre med at det er en TUM knallert, så den skal sådan set skille den ad for at bevise at den er ulovlig :)
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Yamaha FS1 på rullefelt

Indlæg af Morten - Webmaster »

Rfn skrev:Der sidder et 275/17 dæk på så det kan være man skulle prøve og se hvor meget det vil ændre hvis man skiftede dæk størrelse til 250/17 sprøgsmålet er om det overhovedet giver noget af betydning.

På forhånd tak.
Hvis du beregner det med Niels regneark får du en forskel på 0,46 km/t det kan vist være lige meget. :wink:

Hvis du derimod kørte med 18 tommer alufælge og 2,75 ville det give 2 Km/t mere end de originale 17 tommer med 2,50

Link til regnearket her: viewtopic.php?f=23&t=522&p=4090#p4090" onclick="window.open(this.href);return false;

Husk at bruge versionen til 4 gears.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Yamaha FS1 på rullefelt

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Jeg vil ikke anfægte den guide fra Niels,,, men jeg er ikke enig i at det kun giver små 500 m. extra ud af vejen på en time,,,, omkredsen på et 250/18 er det samme som 275/17,,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
Krelleh
Gummi rocker
Indlæg: 683
Tilmeldt: lør 18. jun 2011 19:54
Kontakt:

Re: Yamaha FS1 på rullefelt

Indlæg af Krelleh »

Hvis den er fuld ud lovlig efter TUM178 som du kan se her -> http://knallertforum.dk/download/yamaha ... ndelse.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Kan du ikke køre mere, du skal ikke til at begrænse en lovlig knallert (det vil jeg personlig ikke gøre). Bare fordi du har en godt indstillet og godt kørt til, gammel Yamaha :(y)

Så kan du sige til betjenten, "Jeg kan godt høre du siger den kører forstærkt, men den er lovlig" :hihi Ellers kan du sige de godt må tage den med det samme, skille den ad se det hele er lovlig, samle det igen og aflever den i samme stand. Hvis de har tid til det. :thunge
Mvh. Christian
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Yamaha FS1 på rullefelt

Indlæg af Morten - Webmaster »

Krelleh skrev:Så kan du sige til betjenten, "Jeg kan godt høre du siger den kører forstærkt, men den er lovlig" :hihi Ellers kan du sige de godt må tage den med det samme, skille den ad se det hele er lovlig, samle det igen og aflever den i samme stand. Hvis de har tid til det. :thunge

Citat fra: http://www.sikkertrafik.dk/BogU/Knaller ... ndrin.ashx" onclick="window.open(this.href);return false;
Det bemærkes i den forbindelse, at det ansvar, der efter færdselslovens § 67, stk. 2, påhviler ejeren (brugeren) af et
køretøj for, at køretøjet er i lovlig stand, efter praksis er et meget strengt ansvar, der påhviler ejeren (brugeren)
selvstændigt. Hvis en knallert kan køre for stærkt, vil ejeren (brugeren) således ikke være fri for ansvar, blot fordi det
eventuelt kan godtgøres, at der ikke er foretaget konstruktive ændringer af knallerten.

:(n)
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Krelleh
Gummi rocker
Indlæg: 683
Tilmeldt: lør 18. jun 2011 19:54
Kontakt:

Re: Yamaha FS1 på rullefelt

Indlæg af Krelleh »

Morten - Webmaster skrev:
Krelleh skrev:Så kan du sige til betjenten, "Jeg kan godt høre du siger den kører forstærkt, men den er lovlig" :hihi Ellers kan du sige de godt må tage den med det samme, skille den ad se det hele er lovlig, samle det igen og aflever den i samme stand. Hvis de har tid til det. :thunge

Citat fra: http://www.sikkertrafik.dk/BogU/Knaller ... ndrin.ashx" onclick="window.open(this.href);return false;
Det bemærkes i den forbindelse, at det ansvar, der efter færdselslovens § 67, stk. 2, påhviler ejeren (brugeren) af et
køretøj for, at køretøjet er i lovlig stand, efter praksis er et meget strengt ansvar, der påhviler ejeren (brugeren)
selvstændigt. Hvis en knallert kan køre for stærkt, vil ejeren (brugeren) således ikke være fri for ansvar, blot fordi det
eventuelt kan godtgøres, at der ikke er foretaget konstruktive ændringer af knallerten.

:(n)
:what2 Sikke noget fis... Men altså, min Yamaha er også lovlig. Hvis det har været tåget og sol lige har taget duggen. Så luftfugtigheden er helt præcis rigtig, kører min Yamaha også +45 :shutup

Men det er sådan det er. Hvilken politi mand vil også give en bøde til en pæn og vedligeholdt veteran knallert, som kører 2-3 km/t forstærkt? :whew
Mvh. Christian
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3215
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Yamaha FS1 på rullefelt

Indlæg af Jensmc »

Her er en sand historie fra jeg var 17-18 år:
2 kanaler og med lovlig udst. 62 efter speedometeret. Som om englene havde pillet ved den. Sådan gik den kun indtil min nysgerrighed gjorde, at den blev undersøgt. Så var det slut, men selv i dag aner jeg ikke, hvad der var med den.
Konklussion:
Hvis panserne havde stoppet mig i dag, og ville give mig en bøde, var jeg gået rettens vej. Det er altså ikke mit problem, at en knallert fra 70`erne kører mere end politiets hjemmelavede retningslinier. De kan rende mig i rø.....!
Der kan ikke købes lovlige udst. længere. Og hvis man ikke har en, betyder det så at knallerter skal til skrot?
Arrh, hold nu op!
Geare ned? Fåes der da et 8 tands fortandhjul? Skal jeg straffes for en hjernedød dansk knallertlovgivning?
Ja, hvis politiet og regeringen ønsker det, så skal jeg.
Jeg tror nu ikke, jeg vil havne i den situation pga. min fremskredne alder, men en 16-årig vil sikkert. Og så er der kun rettens vej, hvis modet er til stede.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Yamaha FS1 på rullefelt

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

da jeg gik i skole ,,, i 15~16 års alderen,,, var der en i klassen som havde en fuldstændig lovlig yamaha Fs1,,, den kørte fra ny 35 km/t ,,, men efterhånden som den blev kørt til,,, kørte den mere og kørte ca 60 km/t helt lovlig,,, alt var originalt fra fabrikken,,, hverken dæk eller udstødning cylinder osv. eller noget var skiftet,, den havde endda den tykke toppakning i stadigvæk,,, den tog de med i synshallen 3 gange,,,, ved deres skole kontroler,,, hvergang måtte de bare aflevere den,,, som de modtog den,,, den kørte jævnt og trak godt,,, og tog flere omdrejninger inden de andre lovlige og lød som om den var boret,,, men nej den var lovlig,,, det gav jens betjent nogen grå hår at de måtte aflevere den i hel stand hvergang,,, der blev heller aldrig fundet ud af hvorfor at den kørte som den gjorde,,, men sjovt var det at han kunne tage p,s på panserne på den måde,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Yamaha FS1 på rullefelt

Indlæg af Morten - Webmaster »

Jensmc skrev:Her er en sand historie fra jeg var 17-18 år:
2 kanaler og med lovlig udst. 62 efter speedometeret. Som om englene havde pillet ved den. Sådan gik den kun indtil min nysgerrighed gjorde, at den blev undersøgt. Så var det slut, men selv i dag aner jeg ikke, hvad der var med den.
Konklussion:
Hvis panserne havde stoppet mig i dag, og ville give mig en bøde, var jeg gået rettens vej. Det er altså ikke mit problem, at en knallert fra 70`erne kører mere end politiets hjemmelavede retningslinier. De kan rende mig i rø.....!
Der kan ikke købes lovlige udst. længere. Og hvis man ikke har en, betyder det så at knallerter skal til skrot?
Arrh, hold nu op!
Geare ned? Fåes der da et 8 tands fortandhjul? Skal jeg straffes for en hjernedød dansk knallertlovgivning?
Ja, hvis politiet og regeringen ønsker det, så skal jeg.
Jeg tror nu ikke, jeg vil havne i den situation pga. min fremskredne alder, men en 16-årig vil sikkert. Og så er der kun rettens vej, hvis modet er til stede.
Jeg kan godt følge dig Jens, det er frustrerende... Men hvem tror du får ret hvis du prøver ?? Paragrafer er paragrafer og hvis der står i loven at det er dit ansvar at den ikke kører for stærkt så kan du nok sprælle lige så meget du vil... :(n)

Noget andet er at jeg ikke mener at de skide rullefelter er retvisende... Måske skulle vi prøve og stille op til en aftalt test hos politiet med en flok 112% lovlige knallerter og en gps og så sammenligne det reelle resultat med GPS på lige vej (gennemsnit i begge retninger) med det resultat rullefeltet kommer med. Det kunne være interesant.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
trs
Fuldblods knallert
Indlæg: 459
Tilmeldt: tirs 25. okt 2011 14:42
Kontakt:

Re: Yamaha FS1 på rullefelt

Indlæg af trs »

Det er en skam man ikke bare går efter HK det er noget lettere at måle på rullefelt.

Noget helt andet er at jeg har hørt en helt lovlig Yamaha målt på rullefeldt til 3HK, men ved "tophastighed" kun 1HK

Så giver det jo også mening hvofor de godt kan lide en tand eller to i gearing.

Det var ham her der målte http://www.fartstrup.dk/index.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
Yamaha FS1 1978 K1 Candy blå Lavet af ingenting.
Yamaha FS1 1978 K1 Brilliant rød -Solgt
Yamaha FS1 1989 Cross tema

Registrer eller søg stel & nummerblokke HER: register/add.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Guide til 76 mærker viewtopic.php?f=5&t=13774&p=124031&hilit=tank#p124031" onclick="window.open(this.href);return false;
Guide til 78 mærker viewtopic.php?f=21&t=2666" onclick="window.open(this.href);return false;

Ting tilsalg http://www.guloggratis.dk/search?q=christian1116" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-1510201/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Yamaha FS1 på rullefelt

Indlæg af Morten - Webmaster »

Jeg har lige snakket med en kammerat der er "i lære" i politiet..

Når han er tilbage i tjeneste til maj på stationen i Næstved så kan jeg komme forbi og få testet min knallert :(y)

Han lovede at jeg kunne køre hjem bagefter....... "Der går en bus hvert kvartér fra parkvej" sagde han :lol:
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3215
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Yamaha FS1 på rullefelt

Indlæg af Jensmc »

Kalder du ham for en kammerat?
Føj!!!
:lol: :tale :thunge :lol:

Sælg ham en 70`er model og han vil skifte mening.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Rfn
Junior knallert
Indlæg: 37
Tilmeldt: tors 20. mar 2008 21:10
Kontakt:

Re: Yamaha FS1 på rullefelt

Indlæg af Rfn »

Opfølgelse på denne tråd.

Jeg skiftede min dyse ned til 80, hvilket resulterede i en meget ustabil knallert, dette bragte mig kun et par km/t ned.

Så vi besluttede at bestille et større bagtandhjul hjem fra Sverige i str. 48, og skiftede dysen tilbage til std. Denne gang havde det effekt første gang jeg var på rullefelt viste den 40,2 km/t, med det nye tandhjul viser rullefeltet den kører 34 km/t (mine 2 GPS'er viser 38 km/t).

Det undre mig at politiet kun tjekker hastigheden ved razzia af knallerter/scootere de tjekker ikke lys og andre ting på dyret da det koster 1000 kr. pr. del der ikke virker. Men sådan er der jo så meget ;P
Yamaha FS1 Årgang 78 4-gear dansk.
Rasmus Frydendal Nielsen
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"