Cylinder

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Brugeravatar
jeppex
Stor knallert
Indlæg: 263
Tilmeldt: lør 24. sep 2011 01:05
Kontakt:

Cylinder

Indlæg af jeppex »

Hej alle,

Jeg har 2 cylindre som jeg gerne vil have lidt hjælp til

Den første (på billedet) er en ALU cylinder hvorpå der står Motor Import AJH - Nogen der ved noget om kvaliteten ved den og måske kan fortælle om man skal køre med alu eller støbegods - Den anden er en støbt, som vist er ret original, det står 381 på den ene side og TUM 178 på den anden - Jeg ved dog ikke hvordan man skal fjerne den rustanløbning der er kommet inde i den, det ved du måske? Hvad er forskellen mellem en cylinder der står FSB og en der står 381 på - Tak.
Vedhæftede filer
Cylinder01.JPG
Cylinder02.JPG
//Jeppex

Yamaha FS1 K1, 1978 - Under renovering
VeloSolex, 1972 - Kører, men vil gerne have en ny karb. til den
Vespa Sprint 150, 1967 - Kører
Havetrauter Murray, ca 1995 - Kører
Suzuki GSF 1200N Bandit, 2006 - Suser!

Love the smell of a 2stroke engine :)
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Cylinder

Indlæg af Nikolaj Y »

Jeg mener at alu-cylindren er fra protuna.. men er ikke helt sikker, der er noget med at der er lavet et mærke på skørterne hvor der enten står a eller b... hvor a er den bedste kvalitet.

Den anden ville jeg nu ikke mene er original.. da den har 3 skyllekanaler, hvor en original kun har 2 (en i hver side). Og så er det ikke FSB men F5B :D

Ret mig endelig da jeg ikke er så meget inde i det :hihi
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
Thorsen
Gummi rocker
Indlæg: 683
Tilmeldt: lør 11. sep 2010 11:57
Kontakt:

Re: Cylinder

Indlæg af Thorsen »

Nikolaj Y skrev:Jeg mener at alu-cylindren er fra protuna.. men er ikke helt sikker, der er noget med at der er lavet et mærke på skørterne hvor der enten står a eller b... hvor a er den bedste kvalitet.

Den anden ville jeg nu ikke mene er original.. da den har 3 skyllekanaler, hvor en original kun har 2 (en i hver side). Og så er det ikke FSB men F5B :D

Ret mig endelig da jeg ikke er så meget inde i det :hihi
Jeps, det er rigtigt Nikolaj :(y)
Yamaha'erne blev solgt med 2 skylleren, altså den der hedder 257/TUM178 og IKKE F5B/TUM178. Begge cylindere er dog lovlige, den eneste der skiller sig ud er den der hedder FS1, som er en cylinder med større skyllekanaler/andre porttider. Den ved siden af er en eller anden ding dong cylinder :teeth2
Mvh Peter.

Yamaha FS1 DX 77 nummermatch, under ombygning.
Yamaha FS1 K1 76 årgangsmatch, færdigt gennemrenoveret projekt.
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Cylinder

Indlæg af Kai »

Alu cylinderen kan sagtens være solgt fra Protuna. A.J Huige er ( var ? ) et hollandsk firma der importerer og sælger alverdens motordele til forhandlere rundt om i Europa.
Som spritny er den ret så hidsig, især med den oplagte cross udstødning. Men kvaliteten af dem er langt under middel.. chrom belægningen (hvis man altså var så heldig at få en der VAR chrom i) skaller af for et godt ord, og gevindet til forrøret er skrøbelig. De fleste var slidt op inden 1000km.

Firmaet der lavede dem er svjh overtaget af Athena ? og Athena 43mm alu er stortset identisk med den, nu bare med nicasil belægning og kvaliteten er meget bedre...det er prisen så til gengæld ikke.

Den anden er næsten helt sikkert en kopi, kineserne laver hvad som helst, også 45mm FS1 jerncylindere med "381" og TUM178 på ribberne.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Cylinder

Indlæg af Kai »

Thorsen skrev: Yamaha'erne blev solgt med 2 skylleren, altså den der hedder 257/TUM178 og IKKE F5B/TUM178.
257 er med 3 (4) skyllekanaler. 381 har 2 skyllekanaler. Begge er mærket TUM178.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Thorsen
Gummi rocker
Indlæg: 683
Tilmeldt: lør 11. sep 2010 11:57
Kontakt:

Re: Cylinder

Indlæg af Thorsen »

Kai skrev:
Thorsen skrev: Yamaha'erne blev solgt med 2 skylleren, altså den der hedder 257/TUM178 og IKKE F5B/TUM178.
257 er med 3 (4) skyllekanaler. 381 har 2 skyllekanaler. Begge er mærket TUM178.
Kunne ikke lige huske de 2 numre, min fejl! :dust
Mvh Peter.

Yamaha FS1 DX 77 nummermatch, under ombygning.
Yamaha FS1 K1 76 årgangsmatch, færdigt gennemrenoveret projekt.
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Cylinder

Indlæg af Kai »

Det er heller ikke altid lige let at huske alle de forskellige cylindere der er lavet til Yamahaen :hihi
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
jeppex
Stor knallert
Indlæg: 263
Tilmeldt: lør 24. sep 2011 01:05
Kontakt:

Re: Cylinder

Indlæg af jeppex »

Tak for jeres fine svar :)
Kai skrev: Den anden er næsten helt sikkert en kopi, kineserne laver hvad som helst, også 45mm FS1 jerncylindere med "381" og TUM178 på ribberne.
Jo mere jeg roder med det lig af en K1'er jo mere uorignal finder jeg ud af at den er *griner* - men hvis hverken min F5B'er eller 381'er orignale kan man jo næsten købe hvad det skal være som erstatning, for så er det vel ikke mønt værd at oprette dem...? Den skal blot ende som 40mm lovlig :)
//Jeppex

Yamaha FS1 K1, 1978 - Under renovering
VeloSolex, 1972 - Kører, men vil gerne have en ny karb. til den
Vespa Sprint 150, 1967 - Kører
Havetrauter Murray, ca 1995 - Kører
Suzuki GSF 1200N Bandit, 2006 - Suser!

Love the smell of a 2stroke engine :)
Brugeravatar
Thorsen
Gummi rocker
Indlæg: 683
Tilmeldt: lør 11. sep 2010 11:57
Kontakt:

Re: Cylinder

Indlæg af Thorsen »

Kai skrev:Det er heller ikke altid lige let at huske alle de forskellige cylindere der er lavet til Yamahaen :hihi
Nej det kan godt blive indviklet :hihi
Mvh Peter.

Yamaha FS1 DX 77 nummermatch, under ombygning.
Yamaha FS1 K1 76 årgangsmatch, færdigt gennemrenoveret projekt.
Brugeravatar
jeppex
Stor knallert
Indlæg: 263
Tilmeldt: lør 24. sep 2011 01:05
Kontakt:

Re: Cylinder

Indlæg af jeppex »

Lige endnu et spørgsmål: Hvad sker der hvis man kører med en 3 skyllekanal cylinder, men med et stempel uden hullerne til den 3 (4) skyllekanal?
//Jeppex

Yamaha FS1 K1, 1978 - Under renovering
VeloSolex, 1972 - Kører, men vil gerne have en ny karb. til den
Vespa Sprint 150, 1967 - Kører
Havetrauter Murray, ca 1995 - Kører
Suzuki GSF 1200N Bandit, 2006 - Suser!

Love the smell of a 2stroke engine :)
Brugeravatar
Thorsen
Gummi rocker
Indlæg: 683
Tilmeldt: lør 11. sep 2010 11:57
Kontakt:

Re: Cylinder

Indlæg af Thorsen »

Det sker der ikke noget ved, kan du sagtens. Gør jeg selv, fungerer fint :(y)
Mvh Peter.

Yamaha FS1 DX 77 nummermatch, under ombygning.
Yamaha FS1 K1 76 årgangsmatch, færdigt gennemrenoveret projekt.
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Cylinder

Indlæg af Dewil »

Du kan ikke få noget "originalt", hvor du har udskæring i skørtet, så deet???
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
jeppex
Stor knallert
Indlæg: 263
Tilmeldt: lør 24. sep 2011 01:05
Kontakt:

Re: Cylinder

Indlæg af jeppex »

Dewil skrev:Du kan ikke få noget "originalt", hvor du har udskæring i skørtet, så deet???
...tager bare min nedstyger og save lidt i et originalt... Så bliver det vel et modificeret originalt.... :hihi
//Jeppex

Yamaha FS1 K1, 1978 - Under renovering
VeloSolex, 1972 - Kører, men vil gerne have en ny karb. til den
Vespa Sprint 150, 1967 - Kører
Havetrauter Murray, ca 1995 - Kører
Suzuki GSF 1200N Bandit, 2006 - Suser!

Love the smell of a 2stroke engine :)
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Cylinder

Indlæg af Dewil »

Hvis du absolut VIL ændre på hvad Yamaha Japan har ment fungerede fint, så ville jeg måske nøjes med at bore et par huller og file fint til, for ikke at svække skørtet for meget.... det er ikke noget jeg selv ville pille i....
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
jeppex
Stor knallert
Indlæg: 263
Tilmeldt: lør 24. sep 2011 01:05
Kontakt:

Re: Cylinder

Indlæg af jeppex »

Dewil skrev:Hvis du absolut VIL ændre på hvad Yamaha Japan har ment fungerede fint, så ville jeg måske nøjes med at bore et par huller og file fint til, for ikke at svække skørtet for meget.... det er ikke noget jeg selv ville pille i....
Egentlig var det ment som en joke, men hvis man nu valgte at modificere sit stempel til den 3 skyllekanal, ville det så egentlig være en konstruktiv ændring og dermed ulovligt?
//Jeppex

Yamaha FS1 K1, 1978 - Under renovering
VeloSolex, 1972 - Kører, men vil gerne have en ny karb. til den
Vespa Sprint 150, 1967 - Kører
Havetrauter Murray, ca 1995 - Kører
Suzuki GSF 1200N Bandit, 2006 - Suser!

Love the smell of a 2stroke engine :)
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Cylinder

Indlæg af Dewil »

Så er jeg mere rolig..... :D men vi ved jo at for nogle mennesker er intet helligt....
Konstruktiv ændring? Ja, det kan vel næppe opfattes som andet..... det er jo kun for at få mere fart i køretøjet, men det kan da godt være at den synsmand der kommer til at skille det ad, kun får sig et billigt grin da den ændring med 50cc nærmest ikke kan mærkes..???
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Cylinder

Indlæg af kreidlerhansen »

jeppex skrev:
Dewil skrev:Hvis du absolut VIL ændre på hvad Yamaha Japan har ment fungerede fint, så ville jeg måske nøjes med at bore et par huller og file fint til, for ikke at svække skørtet for meget.... det er ikke noget jeg selv ville pille i....
Egentlig var det ment som en joke, men hvis man nu valgte at modificere sit stempel til den 3 skyllekanal, ville det så egentlig være en konstruktiv ændring og dermed ulovligt?
Jep. Enhver afvigelse fra standardbestykningen betragtes som en konstruktiv ændring, hvadenten det har en effekt eller ej... I bedste fald får du lidt mere turbulens mellem skørterne (på stemplet), men nogen decideret effekt er der næppe.

Spildt arbejde.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Cylinder

Indlæg af 12V »

Hvad er det i vil ved stemplet? Jeg kan ikke se nogen fidus i at lave booster huller til et cylinder uden booster kanaler. Den øverste skyllekanal bliver fødet fra motorblokken. Booster kanaler laves på maskiner med indsugning på selve cylinderet som f.eks. Yamaha RD, Kreidler, Puch osv.
Brugeravatar
jeppex
Stor knallert
Indlæg: 263
Tilmeldt: lør 24. sep 2011 01:05
Kontakt:

Re: Cylinder

Indlæg af jeppex »

12V skrev:Hvad er det i vil ved stemplet? Jeg kan ikke se nogen fidus i at lave booster huller til et cylinder uden booster kanaler. Den øverste skyllekanal bliver fødet fra motorblokken. Booster kanaler laves på maskiner med indsugning på selve cylinderet som f.eks. Yamaha RD, Kreidler, Puch osv.
Hele historien startede med at jeg blev fortalt at der kun var (er) 2 skyllekanler på en original cylinder, men som uoriginal del findes de med 3 skyllekanaler (sådan en har jeg) så for at det kan bruges mest effektivt skal man vel have et stempel med udskæring til netop den 3. skyllekanal. Om det i enden vil/ville have effekt ved jeg ikke og jeg agter heller ikke at finde ud af det ved selv at modificere et stempel. Blot bruge cylinderen med et standard stempel :)
//Jeppex

Yamaha FS1 K1, 1978 - Under renovering
VeloSolex, 1972 - Kører, men vil gerne have en ny karb. til den
Vespa Sprint 150, 1967 - Kører
Havetrauter Murray, ca 1995 - Kører
Suzuki GSF 1200N Bandit, 2006 - Suser!

Love the smell of a 2stroke engine :)
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Cylinder

Indlæg af 12V »

Jeg tror du er fejlinformeret.

FS1'en er kun lavet med to skyllekanaler til det danske market, alle andre kører med 3(4), også nogle i dk. Lovlig og fra fabrikken.

Der skal ikke laves huller i stemplet for at udnytte de sidste kanaler, de bliver forsynet fra motorblokken.

Du må gerne rette på mig hvis jeg tager fejl, gerne med en forklaring om hvorfor :wink:
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"