Krumtap
Krumtap
Hej. Jeg er ret ny her på siden.
Men jeg kan lide at rode med små motor, har selv haft en Yamaha fs1 en Kredler og en Puch Monza, som ung.
Mit spørsmål er hvad der er best af krumtaper. Jeg kan se at man kan få en (racer Krumtap) er den beder end en alm.
Hvad er forskædlen på dem.
Men jeg kan lide at rode med små motor, har selv haft en Yamaha fs1 en Kredler og en Puch Monza, som ung.
Mit spørsmål er hvad der er best af krumtaper. Jeg kan se at man kan få en (racer Krumtap) er den beder end en alm.
Hvad er forskædlen på dem.
Re: Krumtap
Hej Jan34
Jeg ved ikke hvad forskellen er, men jeg tror ikke der er den store forskel, kender en der kører smask hamrende ulovligt med kromtap almindelig til ca 699 kr og den holder endnu, og den er virkelig blevet tæsket igennem og kørt mange km, så jeg ville købe den almindelige.
Jeg ved ikke hvad forskellen er, men jeg tror ikke der er den store forskel, kender en der kører smask hamrende ulovligt med kromtap almindelig til ca 699 kr og den holder endnu, og den er virkelig blevet tæsket igennem og kørt mange km, så jeg ville købe den almindelige.
mvh. Lars
Re: Krumtap
Er der forskæld på vægten af dem??
Re: Krumtap
Ja det skulle der være, mener en racerkrumtap vejer lidt mindre, men vi må også hellere høre andres meninger..
Hilsen Mads
Yamaha FS1 1978 DX speciel
Yamaha FS1 1978 DX speciel
Re: Krumtap
Jeg har begge dele. "racer"-tingen vejer måske marginalt mindre, men det var ikke noget, jeg lagde mærke til bare ved at bære rundt på dem.
Jeg er af den faste overbevisning, at "ny krumtap" altid er bedre end "30 år gammel krumtap, som er mishandlet af 3 generationer knallert-drenge"
På længere sigt skal den originale på loftet renoveres af et kyndigt(!) værksted (f.eks Ingana), så den er 100% i orden. Derefter vil der ikke være nogen tvivl for mig: Så vil den originale blive førstevalg!
Jeg er af den faste overbevisning, at "ny krumtap" altid er bedre end "30 år gammel krumtap, som er mishandlet af 3 generationer knallert-drenge"
På længere sigt skal den originale på loftet renoveres af et kyndigt(!) værksted (f.eks Ingana), så den er 100% i orden. Derefter vil der ikke være nogen tvivl for mig: Så vil den originale blive førstevalg!
Re: Krumtap
Hvis den nu er lad os sige bare at den vejer 10g minder.
10 g pr omgang og når det jo nu er en 2 takt med en del omdrejninger
så bliver det jo til nogen tons bare på en kort tur.
og hvis man siger at en krumtap har en hvis leve tid i omdrejninger.
Sjov tanke at leger med Phyy.
Men jeg er da heller ikke i tvivel om at den orgenale er at fortrække.
Men det kunne være dejligt hvis der er en der ligger inde med begge tuper
og så lige ville veje dem,
10 g pr omgang og når det jo nu er en 2 takt med en del omdrejninger
så bliver det jo til nogen tons bare på en kort tur.
og hvis man siger at en krumtap har en hvis leve tid i omdrejninger.
Sjov tanke at leger med Phyy.
Men jeg er da heller ikke i tvivel om at den orgenale er at fortrække.
Men det kunne være dejligt hvis der er en der ligger inde med begge tuper
og så lige ville veje dem,
Re: Krumtap
Hej Jan 34
det med vægten har ikke det store at sige, så vidt jeg ved, den almindelige krontap kan holde til ca 100km,t, de 100 km.i timen er målt af en bil, og den har kørt mange kilometer, det er nok til at overbevise mig, men jeg ved ikke , for der sidder en original i min Yamaha.
P,S
Det jeg tror der har mest at sige for en krontaps levetid, er om den er i balance, for hvis den ikke er det tror jeg den flår lejerne rimeligt hurtig , men jeg er ikke en expert i det område, kun til husbehov.
Hvis der er nogen der ved noget om det , så skriv endelig et par linjer
det med vægten har ikke det store at sige, så vidt jeg ved, den almindelige krontap kan holde til ca 100km,t, de 100 km.i timen er målt af en bil, og den har kørt mange kilometer, det er nok til at overbevise mig, men jeg ved ikke , for der sidder en original i min Yamaha.
P,S
Det jeg tror der har mest at sige for en krontaps levetid, er om den er i balance, for hvis den ikke er det tror jeg den flår lejerne rimeligt hurtig , men jeg er ikke en expert i det område, kun til husbehov.
Hvis der er nogen der ved noget om det , så skriv endelig et par linjer
mvh. Lars
Re: Krumtap
Hej
Ja jeg har også kikket lidt på en racer krumtap.
Lidt bagrund:
En racer krumtap der er lettere vil måske give lidt under acceleration ( motoret tager hurtiger omdrejninger) men det er jo de bævægelige masser der bestemmer ( inerti momenter) og jeg tror selve svinghjuler er den største begrænsning og en 1 cylindret motor har netop brug for et svinghjul for at kunne køre så alt i alt tror jeg ikke det har noget at sige.
Hvis en racer krumtap er stærker i krympe pasningerne ved slagene så kan man overeføre mere moment, men det er nok ikke det der er problemet på en FS1.
Jeg ved ikke hvad der er forbedret på en racer krumtap. HJÆLP
Ja jeg har også kikket lidt på en racer krumtap.
Lidt bagrund:
En racer krumtap der er lettere vil måske give lidt under acceleration ( motoret tager hurtiger omdrejninger) men det er jo de bævægelige masser der bestemmer ( inerti momenter) og jeg tror selve svinghjuler er den største begrænsning og en 1 cylindret motor har netop brug for et svinghjul for at kunne køre så alt i alt tror jeg ikke det har noget at sige.
Hvis en racer krumtap er stærker i krympe pasningerne ved slagene så kan man overeføre mere moment, men det er nok ikke det der er problemet på en FS1.
Jeg ved ikke hvad der er forbedret på en racer krumtap. HJÆLP
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Krumtap
Hej nielsfup
Nej vel, ud over den ser lidt pænere ud end den almindelige , men man ka jo ikke se den, når den er monteret i motoren
Nej vel, ud over den ser lidt pænere ud end den almindelige , men man ka jo ikke se den, når den er monteret i motoren
mvh. Lars
Re: Krumtap
Næ
Jeg tror det vigtigste er at den er 100% balanceret. Det må være det der tæller uanset om det er en standart eller en racer
Jeg tror det vigtigste er at den er 100% balanceret. Det må være det der tæller uanset om det er en standart eller en racer
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Krumtap
Ja det er jo klart at den skal være i balance.
Når det kaldes en racer og koster noget mere end en alm, må der jo være en forskæl??
Beder balance??
stærker lejer??
Letter en en alm??
alså alt ialt noget der er kræst lidt for under fremstillingen.
Er der nogen der køre med en ??
Når det kaldes en racer og koster noget mere end en alm, må der jo være en forskæl??
Beder balance??
stærker lejer??
Letter en en alm??
alså alt ialt noget der er kræst lidt for under fremstillingen.
Er der nogen der køre med en ??
Re: Krumtap
Hej
Det må jo være op til dig, om du vil give de ekstra penge for en super kval krontap, men jeg tror det er det samme som med koblings sneglene, almindelig - super kval, begge dele er noget lort, og den ene er ikke bedre end den anden.
Det må jo være op til dig, om du vil give de ekstra penge for en super kval krontap, men jeg tror det er det samme som med koblings sneglene, almindelig - super kval, begge dele er noget lort, og den ene er ikke bedre end den anden.
mvh. Lars
Re: Krumtap
Det kan være at racerkrumtappen har et bedere leje, end den alm..
Det burde den have, idet den kan klare langt højere omdrejningstal påstår de..
En anden forskel er at de 2 huller på begge sider af bøsningen ved plejlstangen, er lukket af helt plant.. Det giver mindre turbulens i krumtapshuset, og dermed levere det benzinen bedere.. Men det er toptuning det her kan mærkes på. Man bør også højglanspolere membran og skyllekanaler i de tilfælde her.. Jeg har snakket med en som lavede det med krumtappen dengang han kørte yamaha, de lukkede selv hullerne med nogle nylonpropper, polerede det forskellige, og man kunne godt mærke forskel påstod han
Det burde den have, idet den kan klare langt højere omdrejningstal påstår de..
En anden forskel er at de 2 huller på begge sider af bøsningen ved plejlstangen, er lukket af helt plant.. Det giver mindre turbulens i krumtapshuset, og dermed levere det benzinen bedere.. Men det er toptuning det her kan mærkes på. Man bør også højglanspolere membran og skyllekanaler i de tilfælde her.. Jeg har snakket med en som lavede det med krumtappen dengang han kørte yamaha, de lukkede selv hullerne med nogle nylonpropper, polerede det forskellige, og man kunne godt mærke forskel påstod han
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbr ... rID=120845 Mine biler.
http://www.rcgalleri.dk/html/gal_visbru ... serID=5941 Mit RC-legetøj.
http://www.rcgalleri.dk/html/gal_visbru ... serID=5941 Mit RC-legetøj.
Re: Krumtap
hej Thomas
Jeg ved som sagt ikke hvad forskellen er, men hvis det var mig ville jeg købe den almindelige, til kør stærkt kørelse kan den måske gi en lille forskel, jeg ved det ikke.
Jeg ved som sagt ikke hvad forskellen er, men hvis det var mig ville jeg købe den almindelige, til kør stærkt kørelse kan den måske gi en lille forskel, jeg ved det ikke.
mvh. Lars
Re: Krumtap
Ja, jeg tjekkede lige efter.. Det er ikke helt rigtig forklaretThomas P. skrev:Det kan være at racerkrumtappen har et bedere leje, end den alm..
Det burde den have, idet den kan klare langt højere omdrejningstal påstår de..
En anden forskel er at de 2 huller på begge sider af bøsningen ved plejlstangen, er lukket af helt plant.. Det giver mindre turbulens i krumtapshuset, og dermed levere det benzinen bedere.. Men det er toptuning det her kan mærkes på. Man bør også højglanspolere membran og skyllekanaler i de tilfælde her.. Jeg har snakket med en som lavede det med krumtappen dengang han kørte yamaha, de lukkede selv hullerne med nogle nylonpropper, polerede det forskellige, og man kunne godt mærke forskel påstod han
De 2 huller er der slet ikke på den alm krumtap. Men det er fordybningerne ind mod plejlstangen som er lukket af. Men årsagen er stadig for og nedsætte turbulensen.. Hullerne i selve bøsningen, kunne man måske med fordel også lukke af, det var det han gjorde, ham jeg snakkede med engang.
- Vedhæftede filer
-
- krumtap.jpg (62.51 KiB) Vist 10651 gange
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbr ... rID=120845 Mine biler.
http://www.rcgalleri.dk/html/gal_visbru ... serID=5941 Mit RC-legetøj.
http://www.rcgalleri.dk/html/gal_visbru ... serID=5941 Mit RC-legetøj.
Re: Krumtap
hullerne i racer krumtappen er ikke lukket for at nedsætte turbolens. det er derimod gjort for at gøre det fri volumen i krumtaphuset mindre. når man gør det får man en højre "underkompression" hvilket giver mere tryk til at presse luft-benzin blandingen gennem skyllekanalerne ind i cylinderen.
angående de højre omdringstal på en racer krumtap, så tror jeg kun det drejer sig om bedre afbalancering. dvs at krumtappen er afbalanceret ved et højere omløbstal.
angående de højre omdringstal på en racer krumtap, så tror jeg kun det drejer sig om bedre afbalancering. dvs at krumtappen er afbalanceret ved et højere omløbstal.
Anders J
Yamaha FS1-DX 1977 færdig
Yamaha FS1-DX 1978 nu under renovering
Yamaha FS1-K1 1979 til knægten
Garelli Katia 1974 til datteren
Tomos Cross 5 gear 1973
Honda CB 750 F2 supersport 1978
Kawasaki ZXR 750J 1992
Ford Escort Cabriolet 1.6I 1984
Ford Escort MK3 RS turbo 1985
Tesla Model 3 long range
Audi A2 3L 2002 med partikel filter
Audi A2 3L 2003 med partikel filter
Yamaha FS1-DX 1977 færdig
Yamaha FS1-DX 1978 nu under renovering
Yamaha FS1-K1 1979 til knægten
Garelli Katia 1974 til datteren
Tomos Cross 5 gear 1973
Honda CB 750 F2 supersport 1978
Kawasaki ZXR 750J 1992
Ford Escort Cabriolet 1.6I 1984
Ford Escort MK3 RS turbo 1985
Tesla Model 3 long range
Audi A2 3L 2002 med partikel filter
Audi A2 3L 2003 med partikel filter
Re: Krumtap
Hej
jeg var også lige inde for at se dem, det er rigtigt at de to huller ikke er i den almindelige, så har den også de to røde kapper ved plejlstangen, ved ikke hvad de er der til, eller hvad de gør.
jeg var også lige inde for at se dem, det er rigtigt at de to huller ikke er i den almindelige, så har den også de to røde kapper ved plejlstangen, ved ikke hvad de er der til, eller hvad de gør.
mvh. Lars
Re: Krumtap
Hmm, ja det er muligvis nok en bedre forklaringanj skrev:hullerne i racer krumtappen er ikke lukket for at nedsætte turbolens. det er derimod gjort for at gøre det fri volumen i krumtaphuset mindre. når man gør det får man en højre "underkompression" hvilket giver mere tryk til at presse luft-benzin blandingen gennem skyllekanalerne ind i cylinderen.
angående de højre omdringstal på en racer krumtap, så tror jeg kun det drejer sig om bedre afbalancering. dvs at krumtappen er afbalanceret ved et højere omløbstal.
Men resultatet er stadig det som jeg mener, for at benzinen kommer hurtigere og bedre frem. Og så hjælper det garanteret ikke hvis man ikke polere skyllekanalerne og krumtapshus..
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbr ... rID=120845 Mine biler.
http://www.rcgalleri.dk/html/gal_visbru ... serID=5941 Mit RC-legetøj.
http://www.rcgalleri.dk/html/gal_visbru ... serID=5941 Mit RC-legetøj.
Re: Krumtap
Hej
jeg ved ikke, men jeg tror at Anj er inde på noger af det rigtige hvad angår en krontap
jeg ved ikke, men jeg tror at Anj er inde på noger af det rigtige hvad angår en krontap
mvh. Lars