Guide til opboring og honing af cylindre?

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Besvar
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Guide til opboring og honing af cylindre?

Indlæg af 12V »

Jeg er ved at have flere jerncylindre liggende som kunne klare en opboring og honing. Jeg tænker om jeg skulle lære proceduren for at gøre det selv? Vi er ved at starte en knallerklub op til forår 2012 her i det syd/vestjyske og jeg kommer jo nok til at stå for meget support med renovering etc. Så der kommer sikkert behov for flere opboringer etc.

Har adgang til en stor prof. drejebænk og en masse målegrej, en honer skal jeg have skaffet.

Ved der er flere der kan deres kram her på forum, måske de gad dele lidt ud af guldet?

Hvad skal man gøre for at få en meget fin boring uden riller, hvordan laves den glatte finish inden man honer?

Hvad mål drejer man op til, inden det sidste tages med honingen?

Det er sådan nogle ting jeg er i tvivl om. Normalt bruger vi drejebænken kun til simple drejeopgaver her på arbejdet, og personen der står for dette har ikke prøvet at fikse en cylinder endnu, men var også nysgerrig da han selv roder lidt med ældre maskiner.
Det er klart det kun kan gøres for simple én cylinder maskiner med drejebænken - hvis man da overhovedet kan få den spændt ordentlig fast?

Jeg har styr på tolerancer, ovalitet, konus etc.

Håber på gode tips :)
Toke
Gummi rocker
Indlæg: 773
Tilmeldt: man 3. sep 2007 22:53
Kontakt:

Re: Guide til opboring og honing af cylindre?

Indlæg af Toke »

Hvis overfladen ikke skal være rillet, så er det en lille tilspænding der skal til.
Nu er det efterhånden 8-10 år siden jeg har stået ved en drejebænk, så omdrejninger og tilspænding, tør jeg ikke lige komme med et bud på.


Ang. opspæning, så ville jeg dreje en ring (40-50mm lang). Hullet i ringen skal passe med skørterne på cylinderen (2-3 hundrededele over). Sørg for, at ringen drejes i en opspænding, så hullet, enden og ydersiden løber ens. Derefter bores 6mm gevind, der passer med pindboltehullerne. Jeg vil anbefale, at du drejer et sæt bløde klør, når cylinderen skal bores.

Sådan ville jeg selv gøre det. Men ved ikke om det er den korrekte måde...
Http://www.123hjemmeside.dk/veteran" onclick="window.open(this.href);return false; knallert (ingen mellemrum mellem veteran og knallert)

Honda Dax ST50 1973
Vespa GL 150 1961
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Guide til opboring og honing af cylindre?

Indlæg af nielsfup »

Hej
Jeg laver det ved at spænde cylinderen op på et glatplan og bore ud fra skørt siden.
Men først hat jeg rette cylinderen op med en indvendigt måle ur så den løber.
Jeg drejer til 1/100 under mål. Og honer resten. Min erfaring er at man ikke kan hone ret meget MAX 1/100.
Og så køre jeg 125 o/min med til-spænding på min.

Og pas på. Diameteren følger ikke indelingen på håndhjulet. Måske fordi min lille bænk ikke er stiv nok. Lav et forsøg
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Guide til opboring og honing af cylindre?

Indlæg af strynboen »

hej det er stålet som afbøjer,,man skal bruge et stort udbore stål..for at det er stabilt..nok derfor de bruger en slags rodehoved den som prof udbore..der er mindre afbøjning i den stive holder,,hvor skæret kun stikker få mm ud fra hoved..og jo skarpere platten er jo lettere skære den matrialet af,,men til gengæld er næse radiusen tit lille på skarpe platter....men mon ikke honeren kan tage de skarpe kanter..jeg skal lave nogle experimenter på en ødelagt ms cylender..så vender tilbage når jeg har ødelagt den....
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Guide til opboring og honing af cylindre?

Indlæg af 12V »

Lang tid siden jeg spurgte om dette, er endelig kommet lidt i gang - dog ikke med udboring. Takker for de tips der er kommet, ideen med glatplan lyder som en løsning jeg vil prøve.

Har indtil videre købt en Tun-R honer til 150 kr,- som går fra 40-50 mm. Men test viser at den lige kan sniges ind i en 38 mm Puch cylinder, hooray! Har honet 5 cylindre nu, nogle gamle skrot og så en MS cylinder der er i brug, en til min Passola og så en FS1 cylinder. Det er blevet rigtig godt, har næsten ikke taget noget af så jeg stadig kan bruge samme stempel størrelse og holde mig indefor tolerancen. Samt rettet små fejl, urundheder, slidmærker, glatte pletter og kant i toppen.

Til sidste har jeg med en bette gravør-dremelbits, en lang spids en, afrundet alle kanter som stempelringene passerer. F.eks. skyllekanaler, udst., indsugning og så i bunden af cylinderet ved udskæringerne til skyllekanalerne i skørtet, for lettere stempel montage.

MS'en kører super med dejlig kompression, passolaen er ikke færdig samlet men det føles somom der er rigtig god kompression :(y)
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Guide til opboring og honing af cylindre?

Indlæg af strynboen »

hvad har du kølet/ skyldet med..jeg har brugt sprit og 2 takt bensin...men har du erfaring med olie som smørring..eller er det for tykt..det er vel mest for at få spånerne/slibe matrialet væk man kommer vædske på
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
jeppex
Stor knallert
Indlæg: 263
Tilmeldt: lør 24. sep 2011 01:05
Kontakt:

Re: Guide til opboring og honing af cylindre?

Indlæg af jeppex »

12V skrev:Har indtil videre købt en Tun-R honer til 150 kr,- som går fra 40-50 mm.
Hvor har du købt den henne... Evt et link? Tak
//Jeppex

Yamaha FS1 K1, 1978 - Under renovering
VeloSolex, 1972 - Kører, men vil gerne have en ny karb. til den
Vespa Sprint 150, 1967 - Kører
Havetrauter Murray, ca 1995 - Kører
Suzuki GSF 1200N Bandit, 2006 - Suser!

Love the smell of a 2stroke engine :)
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Guide til opboring og honing af cylindre?

Indlæg af 12V »

Jeg brugte lampeolie/tændvæske/petroleum og gammel totaktsolie, noget jeg har tappet af div. scooter olietanke. Og så en meget grundig rengøring til sidst.

Har smurt 2-3 gange under én honing, ren olie holder længe i cylindergangen og synes ikke den tynde petroleum var nødvendig, når man alligevel ikke smører med åben hane, som f.eks. en rigtig honer gør. Så til sidst brugte jeg kun petroleum til rengøringen inden og efter.

Har købt denne:

http://speedline.dk/da/scooter/cylinder ... cgn472434/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kanon værktøj til hobby knallermekanikeren :D
Brugeravatar
jeppex
Stor knallert
Indlæg: 263
Tilmeldt: lør 24. sep 2011 01:05
Kontakt:

Re: Guide til opboring og honing af cylindre?

Indlæg af jeppex »

Den er på vej til min postkasse, har nemlig også et par cylindrer der trænger - tak for link:)
//Jeppex

Yamaha FS1 K1, 1978 - Under renovering
VeloSolex, 1972 - Kører, men vil gerne have en ny karb. til den
Vespa Sprint 150, 1967 - Kører
Havetrauter Murray, ca 1995 - Kører
Suzuki GSF 1200N Bandit, 2006 - Suser!

Love the smell of a 2stroke engine :)
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"