Side 1 af 1

Dør i fjerde gear

: ons 3. aug 2011 21:23
af NicolaiThomsen
Hej eksperter

Jeg har en yamaha fs1 med et 9 heste tunsæt fra protuna.
Som sagt så er den begyndt at dø i fjerde gear, dvs. når jeg når de 60 km/t, der kommer en dyb lyd for udstødningen, som om den drukner. Før ramte den let 80 km/t.
Det eneste jeg har lavet af ændringer, er at jeg har skiftet til en anden castrol totaktolie.
Jeg har prøvet alverdens indstillinger med luftskruen uden gevinst.

Håber i har en idé til problemet.
Tusind tak på forhånd!

Re: Dør i fjerde gear

: ons 3. aug 2011 22:16
af o0nodland0o
hmm kan ikke sige jeg har en løsning men der sker mere eller mindre det samme med min. Den kan godt nok stadi trække i fjerde gear men den har ligesom tabt en masse omdrejninger så jeg leder også lidt efter et svar

Re: Dør i fjerde gear

: tors 4. aug 2011 12:25
af Thorsen
Prøv at skifte stemplet, det må være manglende bundtræk!

Re: Dør i fjerde gear

: tors 4. aug 2011 16:51
af NicolaiThomsen
Stemplet ser ellers rigtig fin og sund ud.. Kan det ikke være andet?

Re: Dør i fjerde gear

: tors 4. aug 2011 22:58
af kreidlerhansen
Døde stempelringe er som regel synderen, hvis det er opstået relativt spontant.

Mål ringgabet:

Skub stempelringene ind i cylinderen et par ca. fra toppen og 'ret dem ind' ved at puffe lidt til dem med stemplet.
Brug nu søgerblade til at tjekke ringgabet.
Hvis det er ret meget over 0,15mm er ringene slidt op og skal skiftes.


ProTuna benytter ikke ligefrem kvalitetsstumper, så det skulle ikke undre mig, om ringgabet er for stort, selv når ringene er nye. Derfor holder de generelt ikke ret længe ad gangen, og kompressionstabet er enormt.
Typisk vil man kunne se 'blow-by', altså mørke område på stemplet forbi ringen(e). Dette kan dog mangle helt, idet det afhænger af olie, kompressionsforhold, tændingstidspunkt og kørselsmønster.
Jeg har oplevet blow-by, som ikke umiddelbart var at se på stemplet, men da jeg målte ringgabet fandt jeg årsagen til motorens bovlamme natur - ringen blev skiftet og halløøøøøj, så var der power i maskinen, påny.

Re: Dør i fjerde gear

: fre 5. aug 2011 10:14
af NicolaiThomsen
Kreidlerhansen tak for dit svar!
Jeg vil lige tjekke det, når jeg kommer hjem.
Er det, det bedste bud på den manglende styrke, eller kan der være andre ting, jeg skal tjekke, når jeg nu er i gang?

Re: Dør i fjerde gear

: fre 5. aug 2011 11:58
af kreidlerhansen
Tændingstidspunkt og om alle pakninger er intakte.

Jeg ville starte med ringgabet. Det er heller ikke utænkeligt, at både cylinder og stempel er slidt op på rekordtid, hvis kvaliteten er tilstrækkeligt ringe.

Når nu du har pillet ringene af stemplet, så rens både det og cylinderen i benzin og tør over med sprit. Lad det tørre og prøv så følgende:

Læg cylinderen med skørterne opad på håndballen, så cylinderen slutter tæt ved hånden. Drop stemplet ned i cylinderen, og se hvordan det glider gennem foringen. Det skaber en luftlomme mellem stempeltop og hånd, som skal presses forbi stemplet.

Hvis stemplet dratter direkte igennem, skal cylinderen bores op og hones til næste overstørrelse. Hvis stemplet er 4-6sek om at nå hånden, er tolerancen med al sandsynlighed passende.

Det er vigtigt, at der ikke er olie-film og skidt på cylindervæg og stempel, da denne lille 'husmandstest' ellers bliver misvisende. :) Og den slår IKKE en udmåling af cylinder og stempel, selvfølgelig.


Når den har kørt fornuftigt i en længere periode og stille og roligt har mistet effekt, så er det ofte pga. slidte ringe eller/og stempel.

Re: Dør i fjerde gear

: fre 12. aug 2011 23:25
af NicolaiThomsen
fejlen er fundet, kaburatoren skulle bare renses.
Ellers mange tak for hjælpen..
Mvh Nicolai

Re: Dør i fjerde gear

: fre 12. aug 2011 23:38
af kreidlerhansen
Fedt :)

Jeg tror, jeg kører for mange kilometer om året, til der opstår slam i systemet - har aldrig oplevet det i min tid som knallertnød. :-P