Der er også en væsentlig forskel i primære-udvekslingen (krumtap/kobling). Så vidt jeg lige kan hovedregne mig frem til, er det i omegnen af 14-16%
Læg dertil en spidsydelse, som ligger 1.000rpm højere. 95km/t med en 5g motor med en primærudveksling på 19/74 og en gearing på 15/41 svarer til lige under 11.000rpm.
Det medfører i hvert fald nogle ret så aggressive timings og tilhørende potte.
Med samme gearing, omdrejninger og en primærudveksling på 19/64 render en 4g motor over 110km/t.
Udvekslingen mellem de enkelte gear tillader det lidt mere snævre trækområde, i den forstand at man kan holde motoren indenfor effektområdet, når man går et gear op.
Jeg er i gang med at udarbejde et regneark, som viser tophastigheden på baggrund af primær-/sekundærudveksling og bagdækkets omkreds. Eller rettere, jeg har lavet regnearket til Kreidler-brug, så det er bare at plotte de rigtige tal ind - desværre skal jeg på "langfart" i dag, og jeg vender nok først hjem søndag aften. Odense til Esbjerg på den gamle tysker-ged.
Hvis der er interesse for det, laver jeg det gerne færdigt og smider det på forum'et eller til download andetsteds. Bevares, det er tør teori på regnearksbasis, men det er egentlig meget rart at have, alligevel - det har hjulpet mig med at trimme gearingen ind.