F5b cylinder
F5b cylinder
Jeg har lige gjordt min yamaha helt lovlig pånær udstødning. Den kører med en 40 mm f5b cylinder og 6,5 mm indsugningsplade, og 10 mm karbu med 72 dyse som er alt for stor, men hvilken dyse skal der sidde i ? Husk på at der også er tun udstødning på, men det skulle vel egentlig ikke have så meget at sige ?
Hilsen Mads
Yamaha FS1 1978 DX speciel
Yamaha FS1 1978 DX speciel
Re: F5b cylinder
Jeg kan se at du kommer fra nordjylland, hvor kommer du henne fra og hvor gammel er du, det kunne være at vi boede tæt på hinanden ?
Hilsen Mads
Yamaha FS1 1978 DX speciel
Yamaha FS1 1978 DX speciel
Re: F5b cylinder
Håber det lykkes med dysen
Senest rettet af Lasse1969 tirs 22. jul 2008 21:43, rettet i alt 1 gang.
mvh. Lars
Re: F5b cylinder
Hej Dexta.
Jeg kører lovlig på nær 11 tans fortandhjul, samme cylinder som dig og lovlig udstødning, men min kører bedst med en 120 dyse, så jeg tror at man er nød til at eksperimentere lidt med hver enkelt, for at finde det optimale til den enkelte Yamaha.
Hilsen Kim.
Jeg kører lovlig på nær 11 tans fortandhjul, samme cylinder som dig og lovlig udstødning, men min kører bedst med en 120 dyse, så jeg tror at man er nød til at eksperimentere lidt med hver enkelt, for at finde det optimale til den enkelte Yamaha.
Hilsen Kim.
Kim B S.
Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.
Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.
Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Re: F5b cylinder
Er de dyser opgivet med T.Hans standard eller en anden standard, eller er det i bund og grund det samme?
- FS1originalen
- Knallert Mester
- Indlæg: 4251
- Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
- Kontakt:
Re: F5b cylinder
Dysestørrelser BØR være de samme uanset fabrikat
Det man opgiver er hulstørrelsen i hundredele millimeter, altså en 120 dyse skal have et hul på 1,2 millimeter.
Erik
Det man opgiver er hulstørrelsen i hundredele millimeter, altså en 120 dyse skal have et hul på 1,2 millimeter.
Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Re: F5b cylinder
Erik - er du helt sikker paa det? jeg har aldrig kunnet finde ud af det. Og at en f,eks. 200 dyse skulle have et 2mm hul, lyder i mine oerer helt usandsynligt - mener jeg.
///
jensmc
///
jensmc
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Re: F5b cylinder
Når jeg kigger på mine dyser, så tror jeg mere, at en f.eks. 200-dyse har et hul på 0,2 mm og en 120 et hul på 0,12 mm.
Men hvis ikke det refererer til en fælles standard, så er det unægteligt lidt kompliceret
Men hvis ikke det refererer til en fælles standard, så er det unægteligt lidt kompliceret
Re: F5b cylinder
Hej
Det med dyse nummeret, er ikke diameteren, men flow-raten i CCM/min.
Det vil sige at en dyse 120 giver 20% mere benzin end en dyse #100 os så vidre.
Der er IKKE en linear sammenhæng mellem hul diameter of flow
jeg hal lige målt en dyse 150 og hullet er omkting 0,9mm
Det med dyse nummeret, er ikke diameteren, men flow-raten i CCM/min.
Det vil sige at en dyse 120 giver 20% mere benzin end en dyse #100 os så vidre.
Der er IKKE en linear sammenhæng mellem hul diameter of flow
jeg hal lige målt en dyse 150 og hullet er omkting 0,9mm
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: F5b cylinder
hvorfor skal verden være så kompliceret ,,jeg troede også at tallet fulgte hulstørelsen
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Re: F5b cylinder
ja det ved jeg sku ikke Lars . Jeg troede også i mange år det var hul størrelsen men jeg blev klogere.
Og det er ikke let at eftervise om en dyse så vikelig giver det er står på den, for det giver kun den mængde med et bestemt trykfald over dysen. Mener at originale Mikuni dyser har en tollerance på +/- 10 %. Så hvad mon der er på Thansen dyser.
Hvis man regner lidt på det så må tollerancen på selve hullet være meget lille omkring 1/1000 af en millimeter for at opnå 10% på mængden. Så det skal sku være en fin maskine de laver dem på.
Jeg lure lidt på at lave en test opstilling der tester med vand ved konstant trykfald over dysen ( en højde tank med konstant vædske højde ) for at teste en original op mod en Hansen for at se forskellen. Denne opstilling kan jo også bruges til at kalibrere de dyser man ligger inde med. Når den først er kalibreret.
Og det er ikke let at eftervise om en dyse så vikelig giver det er står på den, for det giver kun den mængde med et bestemt trykfald over dysen. Mener at originale Mikuni dyser har en tollerance på +/- 10 %. Så hvad mon der er på Thansen dyser.
Hvis man regner lidt på det så må tollerancen på selve hullet være meget lille omkring 1/1000 af en millimeter for at opnå 10% på mængden. Så det skal sku være en fin maskine de laver dem på.
Jeg lure lidt på at lave en test opstilling der tester med vand ved konstant trykfald over dysen ( en højde tank med konstant vædske højde ) for at teste en original op mod en Hansen for at se forskellen. Denne opstilling kan jo også bruges til at kalibrere de dyser man ligger inde med. Når den først er kalibreret.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: F5b cylinder
Hmmm.. Hvad så når man er nødt til at pille dysen helt ud, og sætte en mindre/tyndere nål i, for at få nok føde i motoren
Hvilken str er det mon *GG*
Hvilken str er det mon *GG*
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Re: F5b cylinder
Hej Kai
Ja det er et godt spørgsmål .
Så køre du godt nok helt vildt tunet.
Kan den virkelig køre uden dyse
Ja det er et godt spørgsmål .
Så køre du godt nok helt vildt tunet.
Kan den virkelig køre uden dyse
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Stor knallert
- Indlæg: 166
- Tilmeldt: søn 25. maj 2008 21:32
- Kontakt:
Re: F5b cylinder
jeg må da lige tilføje at jeg har en gammel far som har en kollega, som har leget med en 55mm cyllinder i sine unge dage!
Måske det er her vi skal undlade at putte dyse i
Måske det er her vi skal undlade at putte dyse i
- FS1originalen
- Knallert Mester
- Indlæg: 4251
- Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
- Kontakt:
Re: F5b cylinder
Jeg må nok bøje mig i støvet for Niels's gode argumenter - ihvertfald indtil jeg får mulighed for at sætte en micrometerskrue på en "dysemålenål" nogle forskellige steder. det jeg oplyste mht. størrelser er den "barnelærdom" jeg har troet på indtil nu....
Erik
Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.