Mit aprilia Sonic problem

Knallerter fra Italien, Frankrig, Spanien, Portugal etc. Mærker som Fantic, Gilera, Motobecane, Casal, Piaggio etc.
Brugeravatar
dexta
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2228
Tilmeldt: ons 9. apr 2008 19:51
Kontakt:

Mit aprilia Sonic problem

Indlæg af dexta »

Ups :oops: Selvom dette er et yamaha fs1 forum, ville jeg høre om en kunne hjælpe mig med min scooter.. Igår da jeg kørte hjem fra arbejde, var den meget tæt på at gå i stå, da jeg kørte over et kryds, så jeg måtte have benene ned, det plejer jeg aldrig at være nødt til !! :| Nå, men da jeg kom hjem ville den så slet ikke starte overhovedet !! Så jeg har prøvet at rense karburator og luftfilter, og give den en snaps, og givet den JetStart ind i luftfilteret, men lige lidt har det hjulpet.. Det er god gnist på den.. Men det er som at den ikke får benzin, for benzinen løber godt nok ned i karburator, men derfra kommer det ikke videre, og jeg har haft tjekket membranen, og den er også i orden, så er der nogle der ved hvad der kan være galt ?? Og hvad jeg kan gøre ? :wink:
Hilsen Mads

Yamaha FS1 1978 DX speciel
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Mit aprilia Sonic problem

Indlæg af Morten - Webmaster »

1. har du haft kørt den næsten eller helt tør for benzin ?

2. er der benzinfilter på slangen

3. er tændrøret helt tørt efter startforsøg

4. opstod problemet bare lige pludselig ved det kryds, eller har du bemærket lidt ændret ydelse/opførsel ?

5. hvor meget benzin var der på tanken da det skete ?
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
dexta
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2228
Tilmeldt: ons 9. apr 2008 19:51
Kontakt:

Re: Mit aprilia Sonic problem

Indlæg af dexta »

Der er ikke benzinfilter, men jeg kørte med halv tank, så jeg er sikker på at der er nok.. Problemet har faktisk været der i en måned eller to, så det er blevet værre og værre, for jeg har ikke lige haft tid til at skille det ad.. Tændrøret er helt tørt efter start forsøg, det er derfor jeg tror at det ikke kommer længere end karburatoren..
Hilsen Mads

Yamaha FS1 1978 DX speciel
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Mit aprilia Sonic problem

Indlæg af Morten - Webmaster »

Når du skriver at det er blevet værre, så tror jeg du skal pille karburatoren af og skille den ad og rense den grundigt.

HUSK at fjerne alle o-ringe inden du blæser kanalerne med trykluft !!!!!

Notér gerne hvor de forskellige dele sad, OG HUSK at måle med et skydelære hvor langt skruerne er skruet ind (blanding/tomgang) og tæl gerne omgangene så du er 110 % sikker. Du skal dog alligevel regne med at du måske skal finjustere, men så har du et godt udgangspunkt, og noget at vende tilbage til.

Skru strålerøret helt ud of sørg for at alle huller er frie for snavs (jeg bruger meget tynd ståltråd eller et stykke tynd ledning, du kan måske også bruge et hår fra en stålbørste.

Og endelig ville jeg montere et ekstra filter på slangen fra tanken.

Håber du får styr på det, ellers spørger du bare igen, det kan være at nogle af de andre rødder har flere råd.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
dexta
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2228
Tilmeldt: ons 9. apr 2008 19:51
Kontakt:

Re: Mit aprilia Sonic problem

Indlæg af dexta »

Jo og mange tak.. men jeg har renset både karburator og luftfilter, og er helt sikker på at det er samlet rigtigt, da jeg talte omgangene ind.. Så hvad skal jeg gøre ?
Hilsen Mads

Yamaha FS1 1978 DX speciel
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Mit aprilia Sonic problem

Indlæg af Morten - Webmaster »

har du haft strålerøret ude ?
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
MDT
Junior knallert
Indlæg: 65
Tilmeldt: tirs 18. dec 2007 18:46
Kontakt:

Re: Mit aprilia Sonic problem

Indlæg af MDT »

Har du tjekket svømmeren?
Brugeravatar
dexta
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2228
Tilmeldt: ons 9. apr 2008 19:51
Kontakt:

Re: Mit aprilia Sonic problem

Indlæg af dexta »

Ja, begge ting er der styr på, men benzinen kommer ikke videre fra karburatoren og over til membranen som jeg har kigget i gennem, og den er ok.. :wink: Så hvad så nu ?
Hilsen Mads

Yamaha FS1 1978 DX speciel
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Mit aprilia Sonic problem

Indlæg af Morten - Webmaster »

du må i krig med karbuen igen så, ellers kan det være nul kompression, det er også en mulighed.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
dexta
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2228
Tilmeldt: ons 9. apr 2008 19:51
Kontakt:

Re: Mit aprilia Sonic problem

Indlæg af dexta »

Nul kompression ? Er det lig med at den ikke suger benzin ned ??
Hilsen Mads

Yamaha FS1 1978 DX speciel
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Mit aprilia Sonic problem

Indlæg af Morten - Webmaster »

ja, hvis cylindersættet er defekt kan den ikke suge benzin ind (som jeg har forstået det) jeg havde det problem med den melody moster har, cilinder stempel var totalt færdigt og tændrøret var tørt som en kiks. Den fik boret cylinderen op og et nyt stempel, så startede den i 3 hug eller sådan noget.

kan den have kørt med for lidt olie ?
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
dexta
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2228
Tilmeldt: ons 9. apr 2008 19:51
Kontakt:

Re: Mit aprilia Sonic problem

Indlæg af dexta »

For lidt olie ? Hmmm.. :| Nej, eller måske er der en lille chance, for jeg viste efterhånden godt at der skulle mere motorolie på, men jeg havde ikke mere, men det er efterhånden ved at være noget tid siden.. Men jeg regnede stærkt med at der var noget.. Men det blev hurtigst muligt fyldt op igen, men chancen er der, men den er lille
Hilsen Mads

Yamaha FS1 1978 DX speciel
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Mit aprilia Sonic problem

Indlæg af Morten - Webmaster »

tjaaee.. hvis du er helt sikker på at din karburator er ren, gnisten er blå og der løber fint benzin i svømmerhuset, så kan jeg ikke rigtig komme i tanker om andet end at checke stempel & ringe.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
dexta
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2228
Tilmeldt: ons 9. apr 2008 19:51
Kontakt:

Re: Mit aprilia Sonic problem

Indlæg af dexta »

Jeg er helt sikker på karbu er ren og samlet 100 % rigtigt igen, og der er også fin gnist, så synes du ikke at jeg simpelthen skulle tage og tjekke stempel og ringe, og så se at smække et nyt stempel i hvis det er tilfældet ? :wink:
Hilsen Mads

Yamaha FS1 1978 DX speciel
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Mit aprilia Sonic problem

Indlæg af Morten - Webmaster »

jeg troede du allerede var i gang :mrgreen: istedet for at sidde her og våge over pc'en :lol: :lol:
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
dexta
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2228
Tilmeldt: ons 9. apr 2008 19:51
Kontakt:

Re: Mit aprilia Sonic problem

Indlæg af dexta »

Nej desværre !! :lol: Hehe.. Jeg er faktisk meget træt, da jeg har været på arbejde hele ugen som mekaniker i vester hassing til kl 4 hver dag og til kl 12 idag, det var meget fedt at prøve at være på et rigtigt værksted.. :wink: Og så har jeg allerede brugt nogle timer på den, en 2-3 timer igår og 3-4 timer idag.. :wink: Så der er lige afslapning foran pcén nu, og en god knallert snak.. :lol:
Hilsen Mads

Yamaha FS1 1978 DX speciel
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Mit aprilia Sonic problem

Indlæg af Morten - Webmaster »

he he..... du har jo også hele weekenden foran dig ...... endelig kunne det jo være at nogen af de andre herinde kunne skyde min teori i sænk og måske gøre sagen mindre kompliceret for dig ! :roll:
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
dexta
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2228
Tilmeldt: ons 9. apr 2008 19:51
Kontakt:

Re: Mit aprilia Sonic problem

Indlæg af dexta »

Jeg synes heller ingen vej udenom at se stempel efter, da der i forvejen ikke er for meget kompression ?? :wink: :roll:
Hilsen Mads

Yamaha FS1 1978 DX speciel
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Mit aprilia Sonic problem

Indlæg af strynboen »

syntes også om teorien om et måske brændt stempel,,er der noget elektronik som afbryder,,,ved for lav stand på smøreolie tanken evt
på min aprilia,er der vaccum bensinhane,som selv åbner for bensinen når motoren køre,,det er bare ikke smart når den har stået længe,så er der ikke bensin i kaburatoren,til start,,,og så åbner den ikke da der ikke kommer vaccum,,,det er den onde cirkel,,som kun kan afhjælpes ved hjælp af lidt start gas/æter spray.måske er slangen til vaccum knækket på din,så lukker den for bensinen,,,hvis din har samme system. :?: :?:
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Mit aprilia Sonic problem

Indlæg af Poul-Erik A. »

Jeg sidder lige indendøre p.g.a. styrtregn og har lige læst om dette problem, der får mig til at tænke på at en nabo havde sammen problem med en Suzuki AP 50. Det viste sig at være dysen i bunden af strålerøret (som Morten flere gange omtaler), der var delvis tilstoppet - endda synlig. Efter en gang trykluft kørte den atter fint og jeg bemærkede den vacuum-styrede benzinhane, som jeg måtte "snyde" ved at lægge mund til for at få benzinen frem til opstart.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Besvar

Tilbage til "Sydeuropa"