farven på stel

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Brugeravatar
dkbasse
Stor knallert
Indlæg: 108
Tilmeldt: søn 16. jan 2011 13:20
Kontakt:

farven på stel

Indlæg af dkbasse »

farven på stel ( sort ) hvilken mærke skal man bruge for det ser rigtig ud ??

mvh Brian :whew
_________________________

Brian R.
yamaha k1 78 candy blå ( solgt )
yamaha k1 78 match candy blå
yamaha k1 79 match candy rød
yamaha dx 77 match rød solgt
yamaha k1 77 match Blå
yamaha dx 78 match candy blå
yamaha dx 77 match special alu rød
yamaha k1 72 5 gear drejeventil auto lupe Mandarin orange
SCO super 3 gears Budknallert køre klar
SCO super 3 gears super patina køre klar ( solgt )
Yamaha k1 77 match Krom
Yamaha 77 dx ladefund til renovering er tilsalg
Yamaha 75 måske nummer match til renovering solgt
Brugeravatar
Thorsen
Gummi rocker
Indlæg: 683
Tilmeldt: lør 11. sep 2010 11:57
Kontakt:

Re: farven på stel

Indlæg af Thorsen »

Bruger maskin emalje fra Esbjerg Painters, synes selv det giver en fornuftig blank effekt, uden at se for ''bling'' ud ;)
Mvh Peter.

Yamaha FS1 DX 77 nummermatch, under ombygning.
Yamaha FS1 K1 76 årgangsmatch, færdigt gennemrenoveret projekt.
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: farven på stel

Indlæg af Dewil »

Originalt er pulverlakeret, men tror ikke der er mange der vælger dette ved renovering.
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4254
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: farven på stel

Indlæg af FS1originalen »

Dewil skrev:Originalt er pulverlakeret, men tror ikke der er mange der vælger dette ved renovering.
Er du sikker på det Johannes... Jeg har egentlig aldrig tænkt på det som pulverlak, måske nærmere som en slags dyplakering :!:

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: farven på stel

Indlæg af Dewil »

Stensikker er jeg da ikke når du spørger sådan, men det ligner ikke almindelig lakering..... :? Jeg hælder nu til pulverlak....
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: farven på stel

Indlæg af Dewil »

Men det er dig der er FS1maler.dk :lol: så du ved bedst..
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4254
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: farven på stel

Indlæg af FS1originalen »

Dewil skrev:Men det er dig der er FS1maler.dk :lol: så du ved bedst..
Nej nej... Jeg ved ikke bedst - tanken om pulverlak har bare aldrig strejfet mig :whew

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: farven på stel

Indlæg af Morten - Webmaster »

jeg tror ikke på det er pulverlak, der ligger en lys grunder under den sorte.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
sailor

Re: farven på stel

Indlæg af sailor »

Dewil skrev:Originalt er pulverlakeret, men tror ikke der er mange der vælger dette ved renovering.
Pulver-lak er stenhårdt og næsten umuligt at fjerne med sandpapir.

Pulverlak skaller normalt af i store sammenhængende flager, i modsætning
til almindelig lak som brækker af i små stykker ved afskalning.

Jeg tror ikke at det originale FS1 stel er pulverlakeret :whew
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: farven på stel

Indlæg af Dewil »

Jamen jeg tager da mine ord i mig igen :) men at lakken er elendig kan vi vel blive enige om??? :?
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
Thorsen
Gummi rocker
Indlæg: 683
Tilmeldt: lør 11. sep 2010 11:57
Kontakt:

Re: farven på stel

Indlæg af Thorsen »

Tror det er en dyplak, da der er de 2 huller på toppen af stellet med gevind i, som de så bruger til at dyppe på samlebånd! ;)
Mvh Peter.

Yamaha FS1 DX 77 nummermatch, under ombygning.
Yamaha FS1 K1 76 årgangsmatch, færdigt gennemrenoveret projekt.
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: farven på stel

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Dyblak?????,,, i såfald skulle stelet være fuldlakeret både indvendig og udvendigt fra fabrikken ,,, og nu kan jeg jo så ikke forstå at dem,,, som har urørte stående,,,, ikke har kommet med et korrekt svar på det,,,, men af en eller anden grund kommer de aldrig med nogen af de originale facits som bliver efterlyst herinde,,,, :? :? :? det ville jo spare en helved... masse gætterier,,,,, eller er det fordi at vi som genopbygger smadrede vrag ikke må vide hvordan de skal se ud oprindeligt,,,, :? :? :? ,,,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: farven på stel

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

FFFSSSSSSSSSSSSSSSSssssssssssshhhhhhh PLIIIIIIIIIIING RRRRRRRRRaaaaaSSSSSSSSSSSSSSSh det var lyden af den knappenål som faldt ned på nordpolen,,,

skal jeg opfatte den larmende tavshed,,, som at jeg har ret i ovenstående indlæg ?????,,, at genopbyggerne bare kan finde detaljerne og fejlende selv ???? ,,,,

helt fint med mig,,, så er der bare nul hjælp at hente hos mig fremover,,, uanset hvad der bliver spurgt til af detaljer og fejl,,,, troede ellers at det her forum var til for at man hjalp hianden med detaljerne osv,,,,

man kunne jo så ellers også få den opfattelse at dem som påstår de har urørte stående,,, bare har engang forskruede vrag stående istedet for,,, ligesom dem vi andre må renovere ,,,, :roll: :roll: ,,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
anden77
Stor knallert
Indlæg: 142
Tilmeldt: ons 27. okt 2010 09:37
Kontakt:

Re: farven på stel

Indlæg af anden77 »

Helt enig Johnny syntes da man skal dele ud af sin viden og så må dem som har set eller har et nyt stel komme frem med detaljerne
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2146
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: farven på stel

Indlæg af Poul-Erik A. »

Yamaha FS1 50SS skrev:Dyblak?????,,, i såfald skulle stelet være fuldlakeret både indvendig og udvendigt fra fabrikken ,,, og nu kan jeg jo så ikke forstå at dem,,, som har urørte stående,,,, ikke har kommet med et korrekt svar på det,,,, men af en eller anden grund kommer de aldrig med nogen af de originale facits som bliver efterlyst herinde,,,, :? :? :? det ville jo spare en helved... masse gætterier,,,,, eller er det fordi at vi som genopbygger smadrede vrag ikke må vide hvordan de skal se ud oprindeligt,,,, :? :? :? ,,,,,
"....urørte stående..." tja, det kunne jeg jo prale med indtil for ca 3 år siden, men jeg har ikke noget bud på fabrikslakeringen - og nej, jeg har ikke hørt om "dyblak" før.... Men til gengæld er jeg tilfreds med Sadolin-damernes råd om erstatningen til sprøjten. :(y)
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: farven på stel

Indlæg af claus olieklud »

hej johnny... jeg kan desværre ikke fortælle noget om hvordan sådan et stel ser ud inden i... jeg har grundet mit personnummer ikke haft mulighed for at havde en yamaha fs1 4 gear fra ny, men jeg har engang haft en upillet `76 dx i slutningen af firserne, men jeg kan ikke huske hvor langt ind i stellet den var malet fordi jeg har aldrig været nøde at skifte en tændspole... jeg kunne da godt forestille mig at sådan et stel var malet over alt indvendigt, da det vel vil ruste af luftens fugtighed hvis det var umalet... det der med dypmaling lyder da meget sandsyneligt, men jeg tænker bare på hvorfor der ikke er løbere over alt - det må da tage noget tid inden malingen er rendt af af sig selv, medmindre det er tyndt som vand, men så ville jeg da mene at der skulle temmeligt mange dyp til med tørretid imellem, for at opbygge et slidstærkt og heldækkende lagstykkelse... måske snurrer stellet rundt under tørringen for at undgå løbere...
nå, men jeg er enig i at hvis noglen ved noget om det så kunne man da godt lige fortælle lidt - der er jo ikke noget ved at havde en hemmelighed for sig selv... desuden behøves man da ikke frygte at privatpersoner kopierer dypmalingsteknikken - der skal vel bruges et kæmpe kar med 400 liter maling, og hvem sætter sådan en operation igang for et knallertstel - ha ha...
jeg syntes ikke du skal lade dig gå på af ingen svarer, men fortsæt med lange saglige svar som altid... ps den nyeste yamaha fs1 jeg har ejet var kun 16 måneder gammel - det var selvfølgelig en 2 gear... stellet på sådan en er vel malet på samme måde som en fs1 4 gear ??? så ud i garagen gutter og ta`pandelygten på for i skal helt ind i stellet og kontrolere nu !!! hilsen claus olieklud...
Thoms

Re: farven på stel

Indlæg af Thoms »

dkbasse skrev:farven på stel ( sort ) hvilken mærke skal man bruge for det ser rigtig ud ??

mvh Brian :whew
Hej Brian,
Den der stod uden hjul sidst du var hos mig har aldrig været malet om. Altså en original lak at pejle efter. Umiddelbart vil jeg skyde på en glans 70-80, men du er velkommen til at komme forbi igen.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: farven på stel

Indlæg af strynboen »

hemmeligheder.....det er gamle knallerter ikke kronjuveler...tror dem som dengang solgte dem er total ligeglade..og det rager dem ikke en fis ...og har aldrig gjort det...de skulle bare sælges og så sælges tun dele og så gerne købe en ny når lillebror tur kom..de måtte helst ikke holde så længe at nysalget kom i fare...der er knapt maling indvendig og under tanken..så mon de ikke bare er sprøjtet med en robot..og ovn tørret...tror ikke at statisk elektrisk pulver var opfundet i 60"erne..da de knallerter blev udviklet..og samlebåndene oprettet...de køre nok i kina i dag...efter at have været i indien nogle år....ps tror heller ikke dem med en nos knallert holder noget skjult for os stakler..
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: farven på stel

Indlæg af Dewil »

Som lovet dokumentation på original sort lakering på FS1 stel.

Billede 1. Stelnummer står helt skarpt, dvs. aldrig sandblæst eller slebet på.

Billede 2. Her ses "appelsinhuden" helt tydeligt, yderligere ses også meget klart "ormene" (rusten der arbejder under lakken)

Billede 3. Invendigt ses tydeligt at der er tale om sprøjtelakering (maler-børge skulle tidligt hjem den dag). Stellet er kun sort-lakeret, ingen grunder (derfor at det ruster så voldsomt) har faktisk fået talt med første ejer af min blå 78, der kunne fortælle at han malede stellet hver vinter da maskinen var adskilt alligevel. Det skulle vel ikke være nødvendigt hvis lakken var bare nogenlunde.
Vedhæftede filer
DSC08448 [1024x768].JPG
DSC08448 [1024x768].JPG (129.03 KiB) Vist 9393 gange
DSC08453 [1024x768].JPG
DSC08453 [1024x768].JPG (161.88 KiB) Vist 9393 gange
DSC08456 [1024x768].JPG
DSC08456 [1024x768].JPG (178.63 KiB) Vist 9393 gange
Senest rettet af Dewil man 7. mar 2011 18:40, rettet i alt 2 gange.
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: farven på stel

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

super duper Johannes :bravo :bravo :bravo ,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"