Typegodkendelse - drejeventilmotor.

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3215
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Typegodkendelse - drejeventilmotor.

Indlæg af Jensmc »

Fandt lige på loftet nogle papirer på typegodkendelsen på drejeventilmotoren.
Der er jo så meget snak om en 1969-model. Bl.a. står der i thansen - kataloget, at modellen kom til DK i 1969.
Med mindre papirerne fra ministeriet taler usandt, så kom den altså først i 1971.
I hvert fald er den godkendt den 16. november 1971 første gang.
Så en ægte dansk 1969 - model kan ikke lade sig gøre. Efter min overbevisning.
Men derfor er det da sjovt med en 1969 - model alligevel.
Gad vide hvilket år den første FS1 - model kørte af samlebåndet i Japan?
///
jensmc
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Typegodkendelse - drejeventilmotor.

Indlæg af nielsfup »

Hej Jens
Ja det er et godt spørgsmål.
Jeg mener FS1 blev laver på bagrund af en Yamaha F5B og den blev lavet i 67 mener jeg.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3215
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Typegodkendelse - drejeventilmotor.

Indlæg af Jensmc »

Jooh, jeg kender da F5, men motoren ser helt anderledes og gammeldags ud.
///
jensmc
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
Henrik N
Moderator
Indlæg: 1354
Tilmeldt: ons 19. dec 2007 19:33
Kontakt:

Re: Typegodkendelse - drejeventilmotor.

Indlæg af Henrik N »

Hej Jens

joo det er et spændende emne. Hvis det er muligt at få skannet nogle dokumenter samt billeder ind
så kunne det da være spændende at se, kun hvis det er muligt

Vh Henrik
Med Venlig Hilsen
Henrik (Sønderjyden)
Yamaha Fs1 K1 72 Drejeventil MC
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3215
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Typegodkendelse - drejeventilmotor.

Indlæg af Jensmc »

Ja, det er interessant. Efter min opfattelse, har myndighederne godkendt med fortløbende TUM-numre. Dvs. at Honda CD50 (173) kom lidt før på markedet end FS1(178) og Suzuki K50II (179).
Du skal huske mig på det om 3 ugers tid ang. en evt. scanning. Jeg tager til Rumænien i morgen tidlig og derefter på ferie i USA. Jeg er hjemme igen den 30. juli.
///
jensmc
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Typegodkendelse - drejeventilmotor.

Indlæg af FS1originalen »

Jens, der faldt en sten fra mit hjerte da jeg læste dit indlæg :twisted: :mrgreen: :roll:
Jeg har nemlig opfattelsen af at cykelhandleren i Kølvrå (ved Karup) var en af de allerførste der gad forhandle "det japanske skidt" og jeg har altså aldrig set nogen af de store drenge på de der Blå/Hvide modeller som vises på hjemmesiderne som model 69/70.
Den allerførdste jeg kan huske fra skolegården var en blå med de lige striber på tanken som min egen 72 model, men med oplagt udstødning :twisted: 1971 er et rigtig godt bud på årgangen...

Mht. typegodgendelsen, så har jeg -forgæves - forsøgt at fremskaffe TUM 178 godkendelsen gennem en bekendt i politiet. Kæden røg helt at da rigspolitiets færdselsafdeling foreslog at jeg henvendte mig til C. Reinhardt (som mig bekendt er Suzuki importør)
Er der en på forum der ligger inde med TUM 178 incl. datoer for tilbagetrækninger og rettelser så vil det nok være et af de mest attraktive dokumenter at få på forum 8) :?: 8)

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3215
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Typegodkendelse - drejeventilmotor.

Indlæg af Jensmc »

Hej Erik og co.!
Jeg har nok ikke hele godkendelsen, men noget af det.
Da jeg og rødderne kørte knallert i 15-årsalderen, blev disse papirer kopieret i hobetal, for at kunne vise dem til strisserne, hvis de ville os noget mht. f.eks. tynd toppakning etc. Dem har jeg åbentbart gemt væk på loftet for år tilbage.
Jeg skal nok lade dem publicere her på forummet.
Og så er jeg for øvrigt glad for din opbakning mht. den første model i DK.
Det var Frans Kroon i Århus, der importerede den. I. flg. MC-revy 1973, men det kan osse have været Erla-import i Kbh. (I.flg. Bruun-Larsen MC i Odense)
///
jensmc
PS. Du skal nok gennem justitsministeriet eller det gamle Statens Bilinspektion for at få godkendelsen.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Typegodkendelse - drejeventilmotor.

Indlæg af FS1originalen »

Ved godt det ikke lige har noget med drejeventilmotoren og årgange at gøre, men jeg kom på et tidspunkt om ved det følgebrev til forhandlerne som blev udsendt sammen med servicemanualen til 73 modellen.

Synes det er sjov læsning som fortæller at det ikke har været helt nemt at komme igang :wink:

Erik
Yamaha brev2.JPG
Yamaha brev2.JPG (128.99 KiB) Vist 12238 gange
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
Henrik N
Moderator
Indlæg: 1354
Tilmeldt: ons 19. dec 2007 19:33
Kontakt:

Re: Typegodkendelse - drejeventilmotor.

Indlæg af Henrik N »

Hej Erik

den er sku da helt vaks at have sådan en hvor har du bøffet den henne :D :D :D
Med Venlig Hilsen
Henrik (Sønderjyden)
Yamaha Fs1 K1 72 Drejeventil MC
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Typegodkendelse - drejeventilmotor.

Indlæg af FS1originalen »

Fundet sammen med servicemanualen i et gammelt knallertværksted :?
Desværre IKKE af mig :( Har blot haft lånt brev og manual til kopiering :roll:

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3215
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Typegodkendelse - drejeventilmotor.

Indlæg af Jensmc »

Skriver fra Rumaenien:
Det er godt nok aergeligt, at der ikke er bare et aarstal paa meddelelsen, men det maa vaere 1973. Ved ikke hvornaar SRI overtog importen.
\\\
jensmc
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3215
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Typegodkendelse - drejeventilmotor.

Indlæg af Jensmc »

Hej Erik og alle andre interesserede!
Så fik jeg scannet godkendelsen.
Jeg har muligvis mere. Kommer senere.
///
jensmc
PS.: Hvordan laver jeg billedet mindre?
scan0003.gif
scan0003.gif (47.79 KiB) Vist 12069 gange
FS1originalen skrev:Jens, der faldt en sten fra mit hjerte da jeg læste dit indlæg :twisted: :mrgreen: :roll:
Jeg har nemlig opfattelsen af at cykelhandleren i Kølvrå (ved Karup) var en af de allerførste der gad forhandle "det japanske skidt" og jeg har altså aldrig set nogen af de store drenge på de der Blå/Hvide modeller som vises på hjemmesiderne som model 69/70.
Den allerførdste jeg kan huske fra skolegården var en blå med de lige striber på tanken som min egen 72 model, men med oplagt udstødning :twisted: 1971 er et rigtig godt bud på årgangen...

Mht. typegodgendelsen, så har jeg -forgæves - forsøgt at fremskaffe TUM 178 godkendelsen gennem en bekendt i politiet. Kæden røg helt at da rigspolitiets færdselsafdeling foreslog at jeg henvendte mig til C. Reinhardt (som mig bekendt er Suzuki importør)
Er der en på forum der ligger inde med TUM 178 incl. datoer for tilbagetrækninger og rettelser så vil det nok være et af de mest attraktive dokumenter at få på forum 8) :?: 8)

Erik
Vedhæftede filer
scan0001.gif
scan0001.gif (104.45 KiB) Vist 12067 gange
scan0002.gif
scan0002.gif (109.91 KiB) Vist 12068 gange
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Typegodkendelse - drejeventilmotor.

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Hej

Ja det skulle jo så give frie hænder til at opbygge sin motor bare man husker den lille men meget vigtige forskel nemlig boringen 6 - 6,5 mm hvis man nu render ind i betjent pernittengryn :evil: selv om guderne må vide at den halve mm er ikke noget som giver hverken fart eller trækkraft :roll: :roll: :wink:
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Typegodkendelse - drejeventilmotor.

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Hej

Et andet godt spørgsmål hvad så med den oplagte udstødning på de første årg. er der type godkendelse på dem eller skal man forvente at betjent pernittengryn tager den også fordi han ikke ved de første kørte med dem :?: :? når nu cylinderne må sættes på div årg. :roll:
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Typegodkendelse - drejeventilmotor.

Indlæg af Morten - Webmaster »

Jeg har idag talt i telefon med en meget venlig & hjælpsom herre fra færdselsstyrelsen, vi fik en lang snak om typegodkendelser, årstal, geniprægning af stelnr, lovlige / ulovlige dele på forskellige årgange af samme knallert.

Han kunne bekræfte Jensmc's konstatering omkring årstal for godkendelse af første Yamaha FS1 til at være 16/11-1971, og at der derfor ikke kunne være lovligt kørende yamaha'er før den dato.

Han fandt typegodkendelsen frem, og ville tage fotokopi og sende til mig (5 sider) den skulle dække alle yamaha fs1 modeller solgt i DK.

Jeg må nu optage mit 1969 projekt til genovervejelse :roll: ved snart ikke hvad jeg vælger..

Han sagde forøvrigt at jeg altid var meget velkommen til at skrive eller ringe til ham hvis han kunne være til hjælp.

Hov, jeg var lige ved at glemme noget !

Han spurgte om jeg kendte noget til hvilken knallert der var blevet produceret på fabrik i Roskilde ?? er der nogen der ved det ? jeg lovede ham at undersøge det, da jeg jo kunne fortælle ham at vi havde mange "knallert-nørder" samlet herinde. Selv kørte han gammel BMW motorcykel fra 1973 og VW scirocco GT
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Typegodkendelse - drejeventilmotor.

Indlæg af Morten - Webmaster »

så er der kommet en typegodkedelse ud og ligge i "Fakta, farver......."
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Typegodkendelse - drejeventilmotor.

Indlæg af Morten - Webmaster »

som jeg læser det, så må vi køre med 3-skyller og tynd toppakning på alle modeller ??

Opfatter i andre det også sådan ? (type 1 & type 2 motor)
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3215
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Typegodkendelse - drejeventilmotor.

Indlæg af Jensmc »

Ja, det maa man. De er jo begge godkendt under samme nummer.
DETTE ER IKKE TILFAELDET PAA FS1-2G. De skal koere som de er godkendt.
///
jensmc
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Typegodkendelse - drejeventilmotor.

Indlæg af strynboen »

lige for at så lidt tvivl igen,,kan det være at yamaha fik lov til at bruge tum-178,da de brugte det i forvejen i udlandet,så det ikke var med foreløbende numre.hvordan kan en engelsk have tum 178,troede at det var et dansk krav,men det er åbenbart et internationalt system :?: :?:
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Typegodkendelse - drejeventilmotor.

Indlæg af FS1originalen »

Hej Morten,

Jeg er da vist kommet lidt bagud på denne tråd efter at haver været på ferie :oops:

Dejligt endelig at have typegodkendelsen :P :P

DK's næststørste knallertfabrik i halvtredserne var BFC (Brødrene Frede og Charles) og lå i Skulderløse. De var med helt fra de første røvskubber og frem til sidst i halvtredserne.
En anden mulighed kan være at han tænker på Estlander Motors som iflg. min hukommelse lå i Roskilde.
Det blev nu aldrig til en "rigtig knallertfabrik" udover nogle småforsøg med bla. "en knallertscooter". Derimod var de storleverandør af motorer til andre danske knallertfabrikker. Enhver vererannørd kender 2 gears Estlander motoren som var en licenskopi af Express motoren som Erik Estlander selv havde konstrueret da han tidligere var ansat hos Express Werke i Tyskland.

Erik Estlander overtog på et tidspunkt BFC fabrikken, men det var på et tidspunkt hvor Dansk knallertproduktion var på vej ned af bakke, og det gik da også hurtigt galt, og fabrikken måtte lukke.

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"