Puch og Tomos tuning
: fre 4. jul 2008 14:36
jeg fandt lige denne i værkstedet hjemme ved mine forældre.
jeg tog en stor cylinder fra en puch monza, hvor skørtet var knækket af. så en tur op i drejebænken og lave plads til en ny forring. Så op i fræseren for at få lavet skyllekanalerne større. Det er jo en del nemmere når cylinder vægen er væk.
Herefter blev der fremstillet en ny forring med huller for skyllekanalerne det helt rigtige sted. Så blev forringen presset i. herefter blev udstødsport og indsugning boret igennem forringen. Tilsidst var der bare tilbage at bore cylinderen op til det nye Ø43 Yamaha stempel = 62,4 ccm. det tog 2 hele arbejdsdage af min læretid som maskinarbejder at lave denne cylinder.
Resten af setup var 19mm dellorto kaburator, udstødning i rustfri stål også lavet i arbejdstiden.
knallerten var med dette setup god for rigtige 105 km/t.
jeg har dog ikke cylinderen længere, for der kom en knægt og stak mig 1500 og så fik han cyl og stempel.
det er godt nok på svensk men det går nok. Jeg har selv prøvet at lave den vilde 12HK udgave til min tomos, enda med lidt ekstra kubik.jeg tog en stor cylinder fra en puch monza, hvor skørtet var knækket af. så en tur op i drejebænken og lave plads til en ny forring. Så op i fræseren for at få lavet skyllekanalerne større. Det er jo en del nemmere når cylinder vægen er væk.
Herefter blev der fremstillet en ny forring med huller for skyllekanalerne det helt rigtige sted. Så blev forringen presset i. herefter blev udstødsport og indsugning boret igennem forringen. Tilsidst var der bare tilbage at bore cylinderen op til det nye Ø43 Yamaha stempel = 62,4 ccm. det tog 2 hele arbejdsdage af min læretid som maskinarbejder at lave denne cylinder.
Resten af setup var 19mm dellorto kaburator, udstødning i rustfri stål også lavet i arbejdstiden.
knallerten var med dette setup god for rigtige 105 km/t.
jeg har dog ikke cylinderen længere, for der kom en knægt og stak mig 1500 og så fik han cyl og stempel.