Om kobling - skal den skive være der?

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Besvar
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Om kobling - skal den skive være der?

Indlæg af Allan M »

Hej
I mit 1991-replica-projekt er jeg ved at have fået samlet en hel kobling med de rigtige dele. Men problem: Skal der være en kobberskive bag trykskiven eller ej?

Haynes (dækker 1972-1994) skriver "kun de gamle modeller". Men hvor gammel er så det?

Jeg har den nye koblingsknast. Skal jeg så kun have de to trykskiver og ingen kobberskive?

Nedenfor er billede af kobberskiven og den eksploderede tegning fra "Taiwansen". Det må så illustrere en med gammel koblingsknast, eller hvad?
Koberskivens nummer på tegningen er 10040399

Håber én af jer kender svaret :)
Billede

Billede
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2146
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Indlæg af Poul-Erik A. »

Hej Allan.
Jeg tror, at jeg har en del af svaret: Jeg formoder at spørgsmålet er affødt af problemet med at koblingen ikke vil "give slip" ved udkobling eller er du blot generel i tvivl ? Jeg mener, at kobberskiven skal være der uanset alder - men den "gamle" model (f.eks. 1974) har et løssidende tandhjul bagpå det store 74 tands primærhjul(som jeg mener burde hedde sekundærtandhjul), hvorimod den "nye" har et fastsiddende tandhjul og problemet er at der er lidt toleranceforskæl på de 2 modellers totale bredde/dybde i forhold til afstandsrøret på 35,1 mm.
Jeg tror samtidig, at kobberskivens funktion er at kompensere tolerencen i kold/varm tilstand.
Jeg har lavet et indlæg "Koblingsproblem" m.h.p. afhjælpning af det omtalte "filen"....
M.v.h. Poul-Erik A.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

..

Indlæg af Allan M »

Det er affødt af, at jeg simpelthen har købt en helt ny kobling. Alle dele, incl kobberringen, men jeg er kommet i tvivl om den skal være der.

På mit primærhjul er det lille tandhjul på bagsiden fastmonteret.
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Indlæg af Morten - Webmaster »

du finder ud af det når du samler den, hvis kobberskiven ligesom "ligger sig" i hullet under knasten, så skal den sandsynligvis være der.

Jeg plansleb dog ca 0,2 mm af den på et plan overflade med fint smergellærred før min var perfekt.

Du kan sagtens mærke om den skal være der når du samler koblingen, primærhjulet skal bare kunne flakke en anelse ud og ind, og knasten skal dreje HELT løst i forhold til primærhjulet. Det er svært at forklare, men prøv at samle det....
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Indlæg af Allan M »

Tak for svarene. Jeg prøver lidt ad, når jeg samler den. Hvilket bliver til foråret :(

Både fordi indkøbslisten til projektet blev noget længere (og dyrere) end jeg først have regnet med - og fordi alt arbejde foregår udendørs i manglen af et værksted *<:-O (det er en frysende smiley med tophue)

Reservedelsbudgettet forsøger jeg iøvrigt at holde HELT uden for min kærestes kendskab ;o) Ved ikke, om det er en problemstilling I kender ;)
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Indlæg af Morten - Webmaster »

Kender ikke problematikken.... Kæresten er blevet ligeså tosset som mig med de fordømte knallerter. :lol:
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brian
Junior knallert
Indlæg: 91
Tilmeldt: fre 30. nov 2007 23:15
Kontakt:

Re: Om kobling - skal den skive være der?

Indlæg af Brian »

Jeg er gået igang med at samle en motor, af dele jeg havde fået med ved et tidligere knallertkøb. Det er første gang, jeg giver mig i kast med at skrue i en motor, og det er ikke blevet nemmere af at jeg ikke selv har skilt den ad.

Men mht. til kobberskiven:
Når jeg samler koblingen med de to trykskiver og kobberskiven, så løber koblingsknasten ikke frit i forhold til primærtandhjulet som den vel egentlig burde. Men når jeg så samler koblingen kun med de to trykskiver så kan knasten løbe frit.
Skal kobberskiven mon så være der når der åbenbart ikke er plads til den.
Yamaha FS1 1978 K1 ens motor og stel nr. (er renoveret)
Yamaha FS1 1978 DX ens motor og stel nr. projekt
Yamaha FS1 1977 K1 er renov

Venlig hilsen
Brian
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Om kobling - skal den skive være der?

Indlæg af Morten - Webmaster »

er der ligesom en fordybning den lægger sig i ?

har du købt kobberskiven i thansen ?

Hvis der er en fordybning den kan lægge sig i så kan du evt måle om ikke der skal planslibes et par tiendedele af kobberskiven i tykkelsen (det var tilfældet for mig)
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brian
Junior knallert
Indlæg: 91
Tilmeldt: fre 30. nov 2007 23:15
Kontakt:

Re: Om kobling - skal den skive være der?

Indlæg af Brian »

Der er en fordybning skiven kan ligge i, men der passer trykskiven jo også i og med dem begge på plads er det ligesom at man spænder knasten fast på primærhjulet.

Kobberskiven er fra Thansen!!

Jeg har desværre ikke andet end en tommestok at måle med, men jeg kan da prøve om det ville hjælpe at slibe lidt af kobberskiven - det vil det sikkert.

Knast og primærhjul er af den nye type - lange tapper og fastsidende tandhjul bagpå.
Yamaha FS1 1978 K1 ens motor og stel nr. (er renoveret)
Yamaha FS1 1978 DX ens motor og stel nr. projekt
Yamaha FS1 1977 K1 er renov

Venlig hilsen
Brian
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Om kobling - skal den skive være der?

Indlæg af Morten - Webmaster »

Du kan evt. prøve at lægge et stykke smergellærred på et plant overflade, kør koberskiven over til du har taget måske 2/10 mm af... prøv så igen. sådan fik jeg min til at passe perfekt.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brian
Junior knallert
Indlæg: 91
Tilmeldt: fre 30. nov 2007 23:15
Kontakt:

Re: Om kobling - skal den skive være der?

Indlæg af Brian »

Jeg prøvede at slibe noget af kobberskiven - det hjalp ikke.

Så kom jeg til at læse hvad der står under koblingsmontering på denne Hollandske side jeg havde printet ud


-19. Koppeling terugplaatsen

Controleer nu of je alles goed hebt vastgedraaid en of je niks vergeten bent.
Plaats nu eerst de ring over de primaire versnellingsbak-as:

Nu kan je het koppelingshuis plaatsen met eerst de bus over de as heen.

Bij een oud type blok (met de, in totaal, 3-delige koppeling) plaats je nu over het uitstekende gedeelte van de grote bus ---een koperen ring.

Daarna komt er een dikke, metalen ring overheen en vervolgens de bodemplaat van de koppeling.

Bij een nieuw type blok komt er alleen een metalen ring alvorens de bodemplaat te plaatsen.

Hierna kan dit worden vastgemaakt op de as met behulp van een ring en een moer: "



Nu er mit hollandske ikke alt for godt - men som jeg forstår det er det den "oud type blok" ( gamle type motorblok ) der skal have en "koperen ring" ( kobberskive ) og den "nieuv type blok" ( nye type motorblok ) skal alene have en metalskive.

Linket til siden er her: http://www.fs1forum.com/Revisie20.html
Yamaha FS1 1978 K1 ens motor og stel nr. (er renoveret)
Yamaha FS1 1978 DX ens motor og stel nr. projekt
Yamaha FS1 1977 K1 er renov

Venlig hilsen
Brian
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Om kobling - skal den skive være der?

Indlæg af Morten - Webmaster »

jeps, det er helt rigtigt, men problemet er ofte at de her motorer kan være skilt så ofte & eller smalet igen af flere forskellige at man ikke ander hvad der er ny/gammel type.. :roll:

Fik du det til at passe ordentligt nu ?
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Guess who
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1207
Tilmeldt: lør 11. aug 2007 00:45
Kontakt:

Re: Om kobling - skal den skive være der?

Indlæg af Guess who »

Halløje...

Vedr. kobberskiven så har Jesper ret. Det gl. primærhjul i jern fra 1969 - 1976 altså det store tandhjul/skål som holder pladerne er født med kobberskiven.

Det nye primærhjul i alu fra 1977 og frem efter har INGEN kobberskive, i så fald er det en fejl hvis man skiller det ad og den er der.

Har fået det bekræftet da min originale drejeventilsmodell fra 1972 skulle ha' ny pakning bag indsugningspladen. Det var første gang koblingen blev adskildt idet knallerten kun har kørt 5600km fra ny.

Har for få år siden åbnet en 1978 motor der heller ikke havde været adskildt, der sad kun trykskiven i jern.

Men det kan da ikke udelukkes at koblingen kan virke med og uden skive???? Alt er jo muligt, bare det om koblingen viker som den skal.


Men spørgsmålet er så også om man vil ha' samlet motoren 100% korrekt eller ej, alt efter årgang.

Mvh
Tja, gæt hvem????
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"