Side 1 af 4

lader ikke

: søn 12. dec 2010 21:56
af massye35
hjælp knallerten lader ikke på batteriet :crying hva kan jeg gøre :whew
håber i kan hjælpe

Re: lader ik

: søn 12. dec 2010 22:29
af FS1originalen
Elanlægget på en FS1 er dimensioneret dengang man kørte uden lys om dagen, og derfor er der ikke meget strøm i overskud til at lade batteriet nu om dage hvor lyset altid er tændt...

Jeg mener at jeg har set en gammel servicemeddelelse hvor man anbefalede at slutte gul og grøn ledning fra lysspolen sammen hvis der "ofte køres med lys". Før du gør det kunne det være fint at en anden lige bekræfter at jeg husker rigtigt :oops:

En anden ting som også sagtens kan være problemet er et halvdårligt batteri - min 75'er skulle lige oplades 3-4 gange i løbet af en sæson - indtil den fik et nyt gelbatteri. Nu skal den ikke engang lades ved forårsopstart.

Erik

Re: lader ik

: man 13. dec 2010 17:02
af Poul-Erik A.
Jeg mener, at det er korrekt med rådet om grøn & gul ledning og i nogle modeller er de allerede kortsluttede ved lys-spolen, har jeg set.
Gel-batterier er supergode og jeg har allerede 2 stk af dem. :(y)

Re: lader ik

: man 13. dec 2010 20:15
af nielsfup
Hej
Det er gul og grøn ledning fra lednings nettet i stellet der skal kobles sammen og forbindes til top udtaget på lys spolen ( den gule der kommer ud af lysspolen)

Re: lader ik

: man 13. dec 2010 21:30
af massye35
ok det vil jeg så prøve :D

Re: lader ik

: man 13. dec 2010 22:01
af nielsfup
Men jeg tror ikke det giver noget da du jo skal køre med lys hele tiden.
Dette fix vil kun lade mere på batteriet når du køre uden lys

Re: lader ik

: tirs 14. dec 2010 10:58
af massye35
jeg må vel prøve om det dur :)
hvis ik det vil kan man så ikke gå uden om batteriet :whew

Re: lader ik

: tirs 14. dec 2010 15:44
af Kai
Niels, var det ikke dig der engang tegnede et diagram over ledningsnet og tændingslåsen funktioner ?

Bliver den grønne ledning lagt sammen med den gule i en af stillingerne i låsen ?

Re: lader ik

: tirs 14. dec 2010 16:37
af strynboen
hej honda cd 50 bytter om på lade og lys..i lyskontakten..så uden lys lader den med "lysspolen"..og med lys lader den med den svage ladespole...ved ikke om yamaha har noget tilsvarende i nat og dag indstilingen

Re: lader ik

: tirs 14. dec 2010 17:19
af nielsfup
Kai skrev:Niels, var det ikke dig der engang tegnede et diagram over ledningsnet og tændingslåsen funktioner ?

Bliver den grønne ledning lagt sammen med den gule i en af stillingerne i låsen ?

jo Kai her er den

Re: lader ik

: tirs 14. dec 2010 18:15
af Kai
Den kan jeg ikke lige overskue.

Men jeg tænkte om.. man kunne lave lysspolen lidt om.
Istedet for den egentlig er en autotransformer, kan den mon så lave power nok hvis man fjerner midterudtaget og laver den til 2 separate spoler ? den store halvdel til lyset (evt med 10-15viklinger mere) og den lille del kun til batteriet, helt for sig selv.

Re: lader ik

: tirs 14. dec 2010 18:27
af FS1originalen
strynboen skrev:hej honda cd 50 bytter om på lade og lys..i lyskontakten..så uden lys lader den med "lysspolen"..og med lys lader den med den svage ladespole...ved ikke om yamaha har noget tilsvarende i nat og dag indstilingen
Jo det er nok det samme Lars.

Med nøglen i trin 1 så lader gul ledning på batteriet. Grøn bruges ikke i denne stilling.

I trin 2 bliver gul forsyning til lys mens grøn overtager ladningen.

Erik

Re: lader ik

: tirs 14. dec 2010 18:41
af nielsfup
Hej
Jeg glemte forklaringen

Køre man i stilling 1 "DAY" så lader den fra midt-udtaget ( grøn ledning). Og der er ikke lys på
Skifter man til stilling 2 "NIGHT" så lader den fra top udtaget ( Gul ledning ) Og der er samtidig lys på.

Yamaha ændringer er at lade fra den gule i begge stillinger.
Så vil den lade kraftigere i stilling 1 men lade det samme i stilling 2 som før.

Derfor er denne ændring kun god hvis man køre uden lys. ( om dagen)

Jeg mener ikke der er andet at gøre end at ombygge alle lys til LED dog undtaget forlyset.
Det er det jeg køre med. Og det hjælper på ladningen.

Lysspolen er simpelthen for lille til at trække det hele og samtidig lade på batteriet.

Re: lader ik

: tirs 14. dec 2010 18:50
af FS1originalen
Undskyld mig Niels, men har du ikke byttet om på farverne?

Jeg har dem herfra: viewtopic.php?f=21&t=391

Erik

Re: lader ik

: tirs 14. dec 2010 19:14
af nielsfup
Hej Erik
Jeg har lige kikket efter og mener helt sikkert at lys-spolen er grøn på midt udtaget og Gul på top udtaget

Re: lader ik

: tirs 14. dec 2010 19:22
af Morten - Webmaster
nielsfup skrev:Jeg mener ikke der er andet at gøre end at ombygge alle lys til LED dog undtaget forlyset.
Der er også den løsning at montere et bedre tændings / ladesystem.

Der arbejdes i øjeblikket på at kunne tilbyde et komplet ombygningskit med vejledning, pærer, blinkrelæ, batteri ensretter og det hele til elektronisk tænding og 12 volt / 85 watt. Så er der mulighed for super godt lys og massere af strøm til batteriet og camping koge-kanden :hihi

Det vil være lavet således at enhver kan instalere det uden at der skal laves nogen ændringer ved det øvrige ledningsnet, og det vil ikke være umiddelbart synligt at noget er ændret ( for dem der ikke er vilde med "u-originalitet" på deres restaurerede vidundere)

Re: lader ikke

: tirs 14. dec 2010 19:31
af massye35
ja det ser spændende ud :teeth2

Re: lader ikke

: tirs 14. dec 2010 23:49
af Jensmc
Umiddelbart vil jeg påstå, at ingen af jeres råd hjælper en "dyt".
Det er fordi vi kun har et udtag på lysspolen, hvis det ellers er den originale. Hvis det er det gamle tændingssystem FAZ1Q1/2L er det rigtigt, at det er muligt. Det er fordi, denne lysspole har 2 udtag. Et svagt til dagkørsel og fuld styrke om natten.
Eneste mulighed på en med kun et udtag er at vikle spole om med tykkere tråd og samme antal viklinger.
Hvis du ikke kan lade nu, er det sikkert firdi du har pærer i med for manbge watt. Det skal være 15w for og 5 bag samt 3 w instrumentet. instrumentet. Hvis du vil lade mere, så skift bagpæren til 3 w (6 V 10/3W) og instumentpæren til 1,5 eller 2 W, hvis det ellers fås.Så vinder du 2-3 w som er hele 0.4-5 A. Volt gange Ampere er lig med Watt. Faseforskydningen glemmer vi!.
Og det er rigeligt til batteriet!

Re: lader ikke

: ons 15. dec 2010 15:33
af strynboen
..den gule som er hele spolen og den grønne som er et udtag halvt inde på spolen..et midter udtag..jeg kan da saktens vikle spole hvis nogen kan komme med et bud på viklings antal..og trådtykkelse..og sende mig en gammel spole...vil tro at det kan gøres for ca 500 kr. pr stk.ved 10 stk..med moms og regning..ved enkelt tilfælde er det svært at holde sig på en time..men hvis jeg har flere er det muligt...en anden mulighed er at køre flere viklinger på..men med tykkere tråd separat fra den anden..alså en ekstra lade spole
i skal bare kontakte langelands elektro..men prisen kan kun blive lavere ved mange ens spoler

kineserne køre alt strøm den laver direkte på batteriet...og tager tænding og lys derfra..de er 12 volt med brokobling..med begge ender af spolen i koblingen...måske er noget tilsvarende muligt på fs1
honda havde også 2 lade udtag til 1973..der droppede de det også

Re: lader ikke

: ons 15. dec 2010 17:27
af massye35
jeg kan se på de hele at jeg kommer til at skulle pille ved lys-spolen men det er jo godt nok så har jeg noget at lave i den kolde tid :(y)
lige noget helt andet den spole som giver strøm til tændspolen kan man få sårdan en i "12v" :whew