stempel ring(kun 1) til 43mm protuna tunsæt

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Besvar
nicklastl
Junior knallert
Indlæg: 98
Tilmeldt: søn 23. maj 2010 11:41
Kontakt:

stempel ring(kun 1) til 43mm protuna tunsæt

Indlæg af nicklastl »

go auten. ;D jeg søger lidt hjælp ang. en stempel ring. SOm i kan se i overskriften er det til protunas 10,5hk tunsæt. Som jeg mangler en stempel ring til. Stemplet er kun med 1 ring. Nogen der ved hvor man kan finde sådan en ring henne?

Hilsen Nicklas
Yamaha Fs-1 Dx '77
Motor Ø40mm cylinder.
stort topstykke fra 10,5hk tun(protuna) høj kompromeret
Orginal tum 178 udstødning IKKE KOPI!!
13/43 gearing.
16mm karburator.
plump i indsugningsplade er taget.
ny renoveret over alt
poleret krumtaphus og kaburator og indsuning.

http://www.scootergalleri.dk/html/gal_v ... ipc=827997
Brugeravatar
Tottenham
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1908
Tilmeldt: lør 4. jul 2009 12:06
Kontakt:

Re: stempel ring(kun 1) til 43mm protuna tunsæt

Indlæg af Tottenham »

nicklastl skrev:go auten. ;D jeg søger lidt hjælp ang. en stempel ring. SOm i kan se i overskriften er det til protunas 10,5hk tunsæt. Som jeg mangler en stempel ring til. Stemplet er kun med 1 ring. Nogen der ved hvor man kan finde sådan en ring henne?

Hilsen Nicklas
Har en i indpakinig men hvor stor skal den være ? :whew
Mvh. totte/
YamahaNordjylland

Supporter of Tottenham hotspurs
Kørende :
78 K1 match patina
77 K1 Rød match
77 K1 Blå match
77 k1 Gul 77 - 76 tema Ral farve 1021
2010 Yamasaki YB 50
nicklastl
Junior knallert
Indlæg: 98
Tilmeldt: søn 23. maj 2010 11:41
Kontakt:

Re: stempel ring(kun 1) til 43mm protuna tunsæt

Indlæg af nicklastl »

laursem skrev:
nicklastl skrev:go auten. ;D jeg søger lidt hjælp ang. en stempel ring. SOm i kan se i overskriften er det til protunas 10,5hk tunsæt. Som jeg mangler en stempel ring til. Stemplet er kun med 1 ring. Nogen der ved hvor man kan finde sådan en ring henne?

Hilsen Nicklas
Har en i indpakinig men hvor stor skal den være ? :whew
43mm;) :(y)
Yamaha Fs-1 Dx '77
Motor Ø40mm cylinder.
stort topstykke fra 10,5hk tun(protuna) høj kompromeret
Orginal tum 178 udstødning IKKE KOPI!!
13/43 gearing.
16mm karburator.
plump i indsugningsplade er taget.
ny renoveret over alt
poleret krumtaphus og kaburator og indsuning.

http://www.scootergalleri.dk/html/gal_v ... ipc=827997
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: stempel ring(kun 1) til 43mm protuna tunsæt

Indlæg af claus olieklud »

hej... og så er det sikkert en L-ring... sidder den ikke helt i top af stemplet ??? og som jeg lige har skrevet i en anden tråd til dig - køb et nyt komplet stempel... hvis de ikke har det i protuna, så prøv scooterdele... hilsen claus olieklud...
nicklastl
Junior knallert
Indlæg: 98
Tilmeldt: søn 23. maj 2010 11:41
Kontakt:

Re: stempel ring(kun 1) til 43mm protuna tunsæt

Indlæg af nicklastl »

claus olieklud skrev:hej... og så er det sikkert en L-ring... sidder den ikke helt i top af stemplet ??? og som jeg lige har skrevet i en anden tråd til dig - køb et nyt komplet stempel... hvis de ikke har det i protuna, så prøv scooterdele... hilsen claus olieklud...
jo den sidder helt i top og det er en l ring. Har fundet nogen hos scooterdele. men nu opstår der et nyt problem. fordi de hedder Stempelring: 43,0x2 L* og Stempelring: 43,0x1,5 B*
hvad står de sidste tal for? altså 2,0L og 0,5b?
Yamaha Fs-1 Dx '77
Motor Ø40mm cylinder.
stort topstykke fra 10,5hk tun(protuna) høj kompromeret
Orginal tum 178 udstødning IKKE KOPI!!
13/43 gearing.
16mm karburator.
plump i indsugningsplade er taget.
ny renoveret over alt
poleret krumtaphus og kaburator og indsuning.

http://www.scootergalleri.dk/html/gal_v ... ipc=827997
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: stempel ring(kun 1) til 43mm protuna tunsæt

Indlæg af claus olieklud »

hej... det er fordi du kikker på stempelringe - de findes i forskellige bredder ( vistnok 1,5 og 2 mm ), men da dit gamle stempel er godt sort ned af siden, ville jeg nok vælge et helt nyt komplet stempel... på den måde behøver du ikke at være i tvivl om stempelringen passer og du vil opnå optimal kompression iforhold til cylinderens kvalitet/slidtage... desuden vil den sikkert rasle som bar pokker med det gamle stempel... husk at bruge et originalt eller ihvertfald en god kopi nåleleje ved krydspind... de der bliver solgt som sølvlejer er ren lort og desuden et par mm smallere end org. størrelse - det går helt galt... brug kun en bundpakning af hensyn til varmeafledningen, og vælg en toppakning større end cylinderdiameteren, idet en 43mm pakning aldrig vil sidde helt korrekt på en 43 mm cylinder... jeg bruger selv 45 mm af samme årsag - stemplet kører simpelthen højt imod top, så en lille kant fra toppakningen vil kunne skabe unødig støj / modgang... hilsen claus olieklud...
nicklastl
Junior knallert
Indlæg: 98
Tilmeldt: søn 23. maj 2010 11:41
Kontakt:

Re: stempel ring(kun 1) til 43mm protuna tunsæt

Indlæg af nicklastl »

claus olieklud skrev:hej... det er fordi du kikker på stempelringe - de findes i forskellige bredder ( vistnok 1,5 og 2 mm ), men da dit gamle stempel er godt sort ned af siden, ville jeg nok vælge et helt nyt komplet stempel... på den måde behøver du ikke at være i tvivl om stempelringen passer og du vil opnå optimal kompression iforhold til cylinderens kvalitet/slidtage... desuden vil den sikkert rasle som bar pokker med det gamle stempel... husk at bruge et originalt eller ihvertfald en god kopi nåleleje ved krydspind... de der bliver solgt som sølvlejer er ren lort og desuden et par mm smallere end org. størrelse - det går helt galt... brug kun en bundpakning af hensyn til varmeafledningen, og vælg en toppakning større end cylinderdiameteren, idet en 43mm pakning aldrig vil sidde helt korrekt på en 43 mm cylinder... jeg bruger selv 45 mm af samme årsag - stemplet kører simpelthen højt imod top, så en lille kant fra toppakningen vil kunne skabe unødig støj / modgang... hilsen claus olieklud...
Jeg har haft kørt med det sæt, og ingen rasle lyde. Jeg skiftede kun fordi jeg gøre den lovlig, og det blev så kort varigt haha :hihi jeg aner ikke hvor gammelt sættet er, da det sad på da min papfar købte den. men stemplet ligner ærligt talt et nyt, så tror jeg lige vil prøve en ny stempel ring :D også se hvad den siger, ellers må der jo et nyt stempel til.
Ang de rasle lyde der, hvis du tænker at stempel er meget slidt, så når det er nede i cylinderen kan det ikke gi sig en smule. ihvertfald ikke hvad jeg kan mærke :)
Yamaha Fs-1 Dx '77
Motor Ø40mm cylinder.
stort topstykke fra 10,5hk tun(protuna) høj kompromeret
Orginal tum 178 udstødning IKKE KOPI!!
13/43 gearing.
16mm karburator.
plump i indsugningsplade er taget.
ny renoveret over alt
poleret krumtaphus og kaburator og indsuning.

http://www.scootergalleri.dk/html/gal_v ... ipc=827997
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4254
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: stempel ring(kun 1) til 43mm protuna tunsæt

Indlæg af FS1originalen »

Hvis du har mulighed for at måle på stemplet så kan du relativt nemt finde ud af om det er slidt!

Lad os tage det helt forfra: Et stempel er ikke bare en "rund prop" der er lige stor over det hele. Det er en smule konisk. I toppen (oppe ved stempelringene) nogle hundrededele mindre end på det største sted som er allernederst. Da der er udskæringer i siderne skal du altså måle "modsat dem"... Målet på et friskt stempel vil typisk være 4 hundrededele under nominelt mål (altså 42,96mm til en 43mm cylinder)

Det sted nederst på stemplet er ude og støde på cylindervæggen hele tiden - den ene side når stemplet kører nedad og den anden side når det kører opad. Det bliver det slidt af, og er det slidt mere end 3-4 hundrededele så vil du begynde at høre en "klirrelyd" hver gang det vender i top og bundstilling!!! Motoren bryder ikke sammen af denne lyd, men den bliver værre med tiden, og er møgirriterende at høre på - især nu hvor du ved hvorfor den er der :oops:

Kontroller helst med en micrometerskrue - digitalskydelæren kan give en ledetråd, men den er altså ikke mere præcis end trykket i din tommelfinger gør den til :oops:

Og alt dette skulle så gerne munde ud i at du tænker at det er bedre at ofre 100 kr på et stempel med ring end 50 på ringen alene :!:

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
nicklastl
Junior knallert
Indlæg: 98
Tilmeldt: søn 23. maj 2010 11:41
Kontakt:

Re: stempel ring(kun 1) til 43mm protuna tunsæt

Indlæg af nicklastl »

FS1originalen skrev:Hvis du har mulighed for at måle på stemplet så kan du relativt nemt finde ud af om det er slidt!

Lad os tage det helt forfra: Et stempel er ikke bare en "rund prop" der er lige stor over det hele. Det er en smule konisk. I toppen (oppe ved stempelringene) nogle hundrededele mindre end på det største sted som er allernederst. Da der er udskæringer i siderne skal du altså måle "modsat dem"... Målet på et friskt stempel vil typisk være 4 hundrededele under nominelt mål (altså 42,96mm til en 43mm cylinder)

Det sted nederst på stemplet er ude og støde på cylindervæggen hele tiden - den ene side når stemplet kører nedad og den anden side når det kører opad. Det bliver det slidt af, og er det slidt mere end 3-4 hundrededele så vil du begynde at høre en "klirrelyd" hver gang det vender i top og bundstilling!!! Motoren bryder ikke sammen af denne lyd, men den bliver værre med tiden, og er møgirriterende at høre på - især nu hvor du ved hvorfor den er der :oops:

Kontroller helst med en micrometerskrue - digitalskydelæren kan give en ledetråd, men den er altså ikke mere præcis end trykket i din tommelfinger gør den til :oops:

Og alt dette skulle så gerne munde ud i at du tænker at det er bedre at ofre 100 kr på et stempel med ring end 50 på ringen alene :!:

Erik
vil selvfølgelig ikke modsige dig :D men når det er sagt, har jeg oplevet at stempler har kunne slidde op til 2 måske 3 stempelringe op. inden der skulle skiftes stempel :!:
Og det har både været knallerter, motorsavs motorer osv :) :) så jeg vil altså lade den få et chance med en ny stempel ring ;) jeg vil bare gerne vide hvad de sidste tal betyder ;)
Yamaha Fs-1 Dx '77
Motor Ø40mm cylinder.
stort topstykke fra 10,5hk tun(protuna) høj kompromeret
Orginal tum 178 udstødning IKKE KOPI!!
13/43 gearing.
16mm karburator.
plump i indsugningsplade er taget.
ny renoveret over alt
poleret krumtaphus og kaburator og indsuning.

http://www.scootergalleri.dk/html/gal_v ... ipc=827997
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: stempel ring(kun 1) til 43mm protuna tunsæt

Indlæg af claus olieklud »

hej igen... det sidste tal er ringens bredde... det er ikke let med L-ring stempler idet der vil kunne sidde flere forskellige bredder på samme stempel, men kun en bredde er korrekt... det er alså super simpelt fordi der er kun en slags stempelring der passer til et h/s 43 mm beregnet for 43 mm alu cylinder... du må gøre som du har lyst, men hvis du har et gammelt stempel som er sort ned af siden fordi stempelringen ikke har kunne holde forbrændingstrykket, er det nok et tegn på det ikke er for godt... prøv hvad du har lyst og fortæl resultatet... vi snakkes - hilsen claus olieklud...
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4254
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: stempel ring(kun 1) til 43mm protuna tunsæt

Indlæg af FS1originalen »

Var lige inde og kigge hos Scooter-Dele... Og der er jo ikke den store tvivl: Det er kun 43x2 (L) der er en L ring...

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
nicklastl
Junior knallert
Indlæg: 98
Tilmeldt: søn 23. maj 2010 11:41
Kontakt:

Re: stempel ring(kun 1) til 43mm protuna tunsæt

Indlæg af nicklastl »

claus olieklud skrev:hej igen... det sidste tal er ringens bredde... det er ikke let med L-ring stempler idet der vil kunne sidde flere forskellige bredder på samme stempel, men kun en bredde er korrekt... det er alså super simpelt fordi der er kun en slags stempelring der passer til et h/s 43 mm beregnet for 43 mm alu cylinder... du må gøre som du har lyst, men hvis du har et gammelt stempel som er sort ned af siden fordi stempelringen ikke har kunne holde forbrændingstrykket, er det nok et tegn på det ikke er for godt... prøv hvad du har lyst og fortæl resultatet... vi snakkes - hilsen claus olieklud...
okay. dvs, at man faktisk ikke kan se nogen steder, om det er en 2,0 eller en 1,5? på andre måder, end og måle.. jeg må prøve mig frem så..
Yamaha Fs-1 Dx '77
Motor Ø40mm cylinder.
stort topstykke fra 10,5hk tun(protuna) høj kompromeret
Orginal tum 178 udstødning IKKE KOPI!!
13/43 gearing.
16mm karburator.
plump i indsugningsplade er taget.
ny renoveret over alt
poleret krumtaphus og kaburator og indsuning.

http://www.scootergalleri.dk/html/gal_v ... ipc=827997
nicklastl
Junior knallert
Indlæg: 98
Tilmeldt: søn 23. maj 2010 11:41
Kontakt:

Re: stempel ring(kun 1) til 43mm protuna tunsæt

Indlæg af nicklastl »

FS1originalen skrev:Var lige inde og kigge hos Scooter-Dele... Og der er jo ikke den store tvivl: Det er kun 43x2 (L) der er en L ring...

Erik
du siger noget :teeth2 jeg troede også at det var en L-ring fordi der kun var en hahaha :hihi Jeg tror jeg vil gå i seng så :) men takker for hjælpen, og håber ikke at sådan en ung knejt har brugt jeres tid
Yamaha Fs-1 Dx '77
Motor Ø40mm cylinder.
stort topstykke fra 10,5hk tun(protuna) høj kompromeret
Orginal tum 178 udstødning IKKE KOPI!!
13/43 gearing.
16mm karburator.
plump i indsugningsplade er taget.
ny renoveret over alt
poleret krumtaphus og kaburator og indsuning.

http://www.scootergalleri.dk/html/gal_v ... ipc=827997
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"