Side 1 af 2

100 km.t på lige vej.

: lør 28. aug 2010 19:34
af fdc
Med fare for at få fingrene i klemme får i lige min topfarts historie.
Min Yamaha ligger nu i kasser,rengjort,malet og venter på det nye værksted bliver bygget engang.
Før den blev skilt legede jeg med forskellige opsætninger,jeg kan bedst lide moment og ikke så hysteriske motorer,når jeg skulle hyggekøre her i det bakkede højfyn,men skulle da også prøve hvad jeg kunne få den til at rende.
Jeg har dog kørt masser af hystader som tidligere crosskører,hvor jeg dog sluttede med at køre 250 og 500 cc.
Nå til sagen.
Fik fat i en drejeventilsmotor fra holland der havde ødelagt blok,så den blev svejset,nye gevind, og så er der nok nogen der bliver sure men den blev filet til så skyllekanalerne passede til den cylinder jeg viser jer her.
Det er en 4 gears motor med alm.platin tænding.
Gearing 16-43
indsugning 16mm. mikuni , 16mm. hul til drejeskiven og hurtig drejeskive 200 strålespids
Cylinderen er filet som i ser og udstødningsporten er 24 mm. fra top,så ikke værre end en Z1 men alligevel meget større areal uden at miste alt bundtrækket.43 mm. boring
Højkomprimeret topstykke der passer til cylinderen.
Alm.stempel med 2 ringe.
Og så lige en Boss udstødning med 36 mm. forrør.
Den kan sagtens køres pænt med den større boring,men skal dog helst have nogen tæsk hvis det skal gå stærkt.
På strækningen mellem Morud og Søndersø er der et langt lige stræk,fladt og måske et par kilometer og der kørte den over 100 hele tiden men lad os bare sige 100 km.t ,den viste 110 på et originalt speedometer men jeg blev målt af min bror på hans motorcykel som viste 105, en 2 år gammel Yamaha.
En Nissan Micra har målt mig til 110 km.t på samme stræk.
Den kører næsten med fulde omdrejninger,da den kun tager lidt flere når det går lidt ned af bakke.
Håber i tror mig,de 100 km.t mener jeg er mulige,bare alt er tæt og indstillet,og så er der stadig ting der kunne ændres på den som må komme engang.
Mvh Flemming.
PS, glemte lige at chaufføren kun vejede 74 kg på det tidspunkt. :)

Re: 100 km.t på lige vej.

: lør 28. aug 2010 20:16
af nielsfup
Hej Fdc
Jeg tror dig helt sikkert.
Havde du sagt det var op af kirkehelle bakken fra Skalbjerg så havde jeg være lidt i tvivel :D :D :D :D

Re: 100 km.t på lige vej.

: lør 28. aug 2010 20:38
af strynboen
fine skyllekanaler..ja tror også at 100 er muligt...men man skal gå prof til værks..så alt er tæt og tilpasset sammen..tror der er en stor fordel at du holder 16 mm..hele vejen gennem indsugnings vejen..og så filer ud ved bagsiden af drejeventilen i blokken..så den kan ånde lidt bedre og længre..den krumtap spærre en del for frit flov..hvis der ikke laves en vej forbi i blokken

Re: 100 km.t på lige vej.

: lør 28. aug 2010 21:20
af fdc
Ja Kirkehelle er god når man vil have den helt op i omdrejninger så starter man på søndersøvej så det passer med lyskurven og så ned over tanken at ligge så kan man køre næsten alle gearinger ud,er du lokalkendt nielsfup ?
Det med at slibe ud bag drejeventilen er en af de ting jeg pønser på senere ,jeg tror også det hjælper strynbo.
Jeg vil lige sige at jeg også prøvede med en ny 5,3 udstødning og en lidt mindre dyse, den tog lidt af omdrejningerne = 10 km mindre på toppen men var dog mere behagelig at køre med,men bos dæmperen kom på igen for den trak faktisk godt bare jeg kunne holde den i momentområdet.
Mvh Flemming

Re: 100 km.t på lige vej.

: lør 28. aug 2010 23:34
af nielsfup
Ja jeg kommer fra Tommerup.
Og mine forældre kommer fra Vissenbjerg Og Skalbjerg. Så den bakke har jeg prøver nogen gange :D :D
Vi gik ned i 2 gear ved Fuglebjerg mejeri :lol: ( på venstre side )

Re: 100 km.t på lige vej.

: lør 28. aug 2010 23:37
af Morten - Webmaster
Fuglebjerg ligger altså på sjælland :whew :bravo :thunge

Re: 100 km.t på lige vej.

: lør 28. aug 2010 23:45
af T.B.
Hmmmm stik lige en GPS i lommen den viser den aktuette fart,det med at måle efter biler kan man ikke "tage en skid efter" Men der er ingen tvivl om at en dv.motor er hurgtigere end en membran :D

Re: 100 km.t på lige vej.

: søn 29. aug 2010 00:49
af fdc
Det er fuglevig mejeri der menes :) og det er en fæl bakke, og jo jeg vil da have en gps med når den bliver samlet en dag,ved godt at det var usikkert men det var det bedste vi kunne gøre på det tidspunkt bortset fra jens betjentes udstyr.
mvh flemming

Re: 100 km.t på lige vej.

: søn 29. aug 2010 08:17
af Allan M
T.Bech skrev:Men der er ingen tvivl om at en dv.motor er hurgtigere end en membran :D
Ohhhh :hihi Prøv lige at søge på gamle indlæg om dét emne. Det er en myte........

Re: 100 km.t på lige vej.

: søn 29. aug 2010 10:47
af fdc
Allan M skrev:
T.Bech skrev:Men der er ingen tvivl om at en dv.motor er hurgtigere end en membran :D
Ohhhh :hihi Prøv lige at søge på gamle indlæg om dét emne. Det er en myte........
Jeg prøvede begge dele,membram og drejeventil med samme cylinder osv. og uden at skulle ændre noget fik jeg bedst moment med membram og flest omdrejninger med drejeventil.
Jeg ved godt at begge motortyper kan ændres til lige netop den motorkarakteristik man ønsker,men dette var standard motorer før jeg satte en hurtig drejeventil i.
Mvh Flemming

Re: 100 km.t på lige vej.

: søn 29. aug 2010 22:07
af Poul-Erik A.
fdc skrev:
Allan M skrev:
T.Bech skrev:Men der er ingen tvivl om at en dv.motor er hurgtigere end en membran :D
Ohhhh :hihi Prøv lige at søge på gamle indlæg om dét emne. Det er en myte........
Jeg prøvede begge dele,membram og drejeventil med samme cylinder osv. og uden at skulle ændre noget fik jeg bedst moment med membram og flest omdrejninger med drejeventil.
Jeg ved godt at begge motortyper kan ændres til lige netop den motorkarakteristik man ønsker,men dette var standard motorer før jeg satte en hurtig drejeventil i.
Mvh Flemming
Jeg har samme erfaring med de 2 motortyper som du har Flemming og kan tilføje, at drejeventilsmotoren "ta'r ved" ved 5000 omdr/min... :wink:

Re: 100 km.t på lige vej.

: man 30. aug 2010 08:22
af Allan M
Nåmmen, så ta´r vi den lige én gang til.......

1: At nogen af os har forskellige erfaringer med 2-3 forskellige motorer, som er 30+ år gamle er ikke et grundlag for noget som helst. Tænk på, hvor mange øvrige ting i motorerne, som kunne være grund til en oplevet forskel? Ellers vil jeg da gerne "bevise", at det hjælper at bore 3 huller i forskærmen ;o)

2: I England, hvor de har tradition for fs1 også, og hvor de havde drejeventil til det sidste, går den præcis modsatte myte: At "membranmotorer går bare SÅ stærkt" og "hvis du vil køre RIGTIGT stærkt, så skal du have en membranmotor". Det skal i øvrigt bemærkes, at de heller ikke kan få deres drejeventilmaskiner over 60 mph (96 km/t).

3: Drejeventil er/var en forældet teknologi, som blev forladt, fordi der blev opfundet noget bedre: Nemlig Membran/bladventil/reedventil. Da membran blev kombineret med stempelstyring, blev det rigtigt godt.
der er en årsag til, at min Yamaha RD350 med 63 HK fra 1989 bruger membran og ikke drejeventil!

Re: 100 km.t på lige vej.

: man 30. aug 2010 08:58
af claus olieklud
hej... helt enig - membranen er en ensretter som tillader gas at komme ind når der er undertryk, men aldrig ud igen... genial opfindelse... hilsen olieklud...

Re: 100 km.t på lige vej.

: man 30. aug 2010 17:20
af nielsfup
Jeg kan jo ikke lade være :D

Det er sådan at en tvangstyret motor ( drejeventil ) kan optimeret til max ydelse i et punkt.
Og lægger man det højt i omdrejnings skalaen så for man helt sikkert mange Hk ud. Men så er der ingen bundtræk.
Drejeventil styringen giver mindst strømnings tab i indsugningen.

En membran styret motor "tilpasser" sig motorens omdrejnings tal og kan derfor give både bundtræk og gode omdrejninger.
Men det er jo et kompromis så det gode bundtræk er på bekostning af de restriktioner ventilen giver ( og som mærkes ved høje omdrejninger) da det er her der skal mest luft igennem motoren. Og membranen vil give tryktab og dermed mindre luft gennemstrømning i forhold til drejeventilen.

Re: 100 km.t på lige vej.

: man 30. aug 2010 18:01
af strynboen
må lige spørge om hvilken typer 2 takter som bruger drejeventil i dag..ud over piaggio..som stadig har den 45 årige motor..hvor krumtappen er drejeventil,,med den utæthed det føre med sig..det er nok ikke optimalt ,,men er billigt..
kunne forestille mig at nogle motore med næsten konstant omdrejnings tal elller meget optimalt tunede motore stadig bruger det..
.det er jo den billigeste indsugenings styring..med melbran..det har nok også betydening for udbredelsen af melbran motorene..+ at der er mindre slitage...der er jo bare mere mekanik i drejeventilen

Re: 100 km.t på lige vej.

: man 30. aug 2010 19:00
af fdc
Af maskiner med drejeventil bør nok nævnes Aprilia/Derbi RSA 250 den mest vindende i 250 cc. klassen i en årrække,vandt også løb i 2009 indtil man gik over til 4 takterne på grund af regelændringer til 2010 sæsonen.
Flemming.

Re: 100 km.t på lige vej.

: man 30. aug 2010 20:04
af strynboen
ja det er sjovere at få nogle gode info..i stedet for længde pisse konkurencer...det at der stadig findes drejeventil motore er vel et bevis på at de er konkurance dygtige i hk..men måske ikke i fremstillings pris

Re: 100 km.t på lige vej.

: man 30. aug 2010 20:20
af Allan M
Spændende info, og tråd som er igang med at gøre mig klogere :(y)
Jeg sad også lige og "bogede" den i MC-revyerne, inspireret af denne tråd. Og RSA 250 kendte jeg faktisk ikke før!

Reed-ventil (dvs membran) kombineret med stempelstyring ses på de fleste af de "vilde" totaktere op gennem 1990´erne og til de så småt forsvandt her på det sidste.

Eksempelvis Aprilia AF1 125 fra 1992 med 32 HK, hvor der refereres til "smidigere blade i reed-ventilen"
Eller den navnkundige Suzuki RGV 250 Gamma fra 1993 med 62 hk.
Kronen på værket må vel være Aprilia RS 250 fra år 2000, så man stadig kan opleve på gader og racerbaner med 2-takt 2 cylindret V-motor, 69 HK og reed-ventiler.

Det skal lige siges, at de bestemt ikke prøvede at konkurrere på pris. Kun på effekt.

Re: 100 km.t på lige vej.

: man 30. aug 2010 21:20
af fdc
Allan M skrev:Spændende info, og tråd som er igang med at gøre mig klogere :(y)
Jeg sad også lige og "bogede" den i MC-revyerne, inspireret af denne tråd. Og RSA 250 kendte jeg faktisk ikke før!

Reed-ventil (dvs membran) kombineret med stempelstyring ses på de fleste af de "vilde" totaktere op gennem 1990´erne og til de så småt forsvandt her på det sidste.

Eksempelvis Aprilia AF1 125 fra 1992 med 32 HK, hvor der refereres til "smidigere blade i reed-ventilen"
Eller den navnkundige Suzuki RGV 250 Gamma fra 1993 med 62 hk.
Kronen på værket må vel være Aprilia RS 250 fra år 2000, så man stadig kan opleve på gader og racerbaner med 2-takt 2 cylindret V-motor, 69 HK og reed-ventiler.

Det skal lige siges, at de bestemt ikke prøvede at konkurrere på pris. Kun på effekt.
Nu skyder jeg lige lidt fra hoften,men mener at kunne huske at Aprilia rs 250 gademaskinen er monteret med suzuki motor.
De maskiner du nævner er gademaskiner, den Aprilia RSA 250 jeg nævnte er fabrikkens egen racer til 250 GP løbene,som også var marco simoncellis motor bare som en Derbi,(samme ejer.)
så det er en maskine med langt flere HK som først trækker fra mindst 6000 om.
Flemming

Re: 100 km.t på lige vej.

: ons 1. sep 2010 19:05
af Allan M
Nu skyder jeg lige lidt fra hoften,men mener at kunne huske at Aprilia rs 250 gademaskinen er monteret med suzuki motor.
De maskiner du nævner er gademaskiner, den Aprilia RSA 250 jeg nævnte er fabrikkens egen racer til 250 GP løbene,som også var marco simoncellis motor bare som en Derbi,(samme ejer.)
så det er en maskine med langt flere HK som først trækker fra mindst 6000 om.
Flemming[/quote]

Jeg mener det var Rotax, men jeg er ikke sikker.

Er det iøvrigt denne Aprilia du mener mht rsa ?
http://cgi.ebay.co.uk/APRILIA-RSV250-GP ... otorcycles
Den er/var ganske rigtigt med drejeventiler, omend den skulle modificeres for en formue for at kunne køre løb.

Billedet er ikke helt så entydigt som både jeg og andre sikkert har troet.

Fordelen ved drejeventil er tilsyneladende, at man kan lave "assymetrisk indsugning", dvs lade den indsuge uafhængigt af stemplets position. I praksis en smule før der bliver undertryk.

Fordelen ved reed-ventil er så, at den åbner fleksibelt alt efter om der er meget eller lidt "knald på", lidt a´la´VTEC på en firtakter. Jo blødere blade, jo mere effekt.

Det lader til, at Yamaha gik over til reed-ventil på alle deres maskiner. Incl den legendariske TZR250 med 50,3 hk. Suzuki lavede 50/50 (RG500 1985 drejeventil, RGV250 1993 Reedventil).

Jeg er hermed knapt så skråsikker som før. Men vil stadig modsige alle, som mener at en FS1, med sin basale, gammeldags teknik, kan køre stærkere fordi den har drejeventil. Den var trods alt én af de modeller, som Yamaha "opgraderede" med reed-ventil.