Side 1 af 1

Tank og trykluft?

: søn 25. maj 2008 12:07
af Osteguf
Hej.
Er det bare en gammel skrøne, at man kan rette buler i tanken med trykluft, også uden at trykke den ud af facon?
Instruktion i hvordan du evt. gjorde ville være dejligt.
Kai

Re: Tank og trykluft?

: søn 25. maj 2008 12:32
af FS1originalen
Hej Kai,
Velkommen på forum. Godt spørgsmål - det med trykluften. Det vil jeg da også godt lige høre om der er nogen der har erfaringer med :!:
Jeg har flere gange trykket buler ud med en pind gennem tankhullet, men så kan man nemt komme til at bule tanken omkring hullet istedet :evil:
Men lad os lige se om der ikke kommer gode svar senere på dagen. Mange af brugerne er lige nu på vej hjem fra træf i Grenå :lol:

Erik

Re: Tank og trykluft?

: søn 25. maj 2008 13:17
af Yamaha FS1 50SS
Hej

det er ikke en god ide at rette buler ud på en FS1 tank med trykluft den bøjer sig ud til måge vinger i kanalen til stelet :shock: forsøget er prøvet her på en gl. tank men har dog ikke prøvet at sure noget rundt om den så det " kun " var bulerne som gav sig :?

Re: Tank og trykluft?

: søn 25. maj 2008 16:46
af Jensmc
For i det mindste at kunne styre forsøget nogenlunde, skal tanken først fyldes HELT op med vand. Vand er jo nemmere at styre end luft, da vand ikke kan komprimeres. Men jeg tror stadig ikke det er en god ide.
///
jensmc

Re: Tank og trykluft?

: søn 25. maj 2008 17:43
af nielsfup
Hej
Der må jeg som gammel ingeniør gi Jens helt ret.
Det er ikke nogen god ide. hvis man giver tryk nok vil den idelt ende som en kule.

lad endelig vær med det :shock: . Det er jo et spørgsmål om arealer og buler har jo mindre areal end den del af tanken der er OK.
Det går galt

Re: Tank og trykluft?

: søn 25. maj 2008 22:31
af Guess who
Hej

Ja, jeg har ligeledes forsøgt mig frem med trykluft uden held.

Har også prøvet og fylde tanken med vand, derefter et døgns tid i fryseren !!! :shock: :shock:

Men det kom der kun 2 ting ud af - jeg havde skruet en gl benzinhane på og der var bunden skudt af.Bulerne var der endnu måske var et par stykker lidt mere flade men det var ikke optimalt.

Skal lige sige at den største bule var den velkendt hilsen fra en knytnæve eller en styrthjem på oversiden af tanken. :lol: :lol:

Men har overvejet at gøre forsøget igen, på en lidt mindre bulet tank..... :roll:


Det bedste resultat jeg har opnået på en slemt bulet tank, er at skære det fladeste stykke ud på bagsiden ca. 100x100mm. Så har man de bedste muligheder for at banke/trykke bulderne ud stille og roligt. Til sidst svejsede jeg pladen i igen med fuld gennembrænding men en co2 svejser. Husk og brug en 1mm tynd skæreskive, den varmer ikke.

Mvh
Benny

Re: Tank og trykluft?

: søn 25. maj 2008 23:42
af nielsfup
hej

På en bil gør man som følger:
man svejse en dims på i midten af bulen og bruge en glide hammer til at trække metallet ud igen. der efter skære og sliber.

Re: Tank og trykluft?

: man 26. maj 2008 07:39
af Jensmc
Den omtalte glidehammer kaldes i fagsproget for en hintenheuler (baghyler). Der er ikke tyske bogstaver på mit tastatur.
///jensmc

Re: Tank og trykluft?

: man 26. maj 2008 16:34
af strynboen
jeg vil mene at metallet udvider sig,når bulen dannes,så der er for meget matriale når den skal trykkes tilbage,på teknisk skole i 1984-85
forsøgte vi os med at varme små punkter,og derefter hurtig afkøling med en våd klud,så kunne vi krympe bulen væk,,det virkede ikke hver ngang,vi lagde også tin i bulerne,det var bedre end plastic patting,,spartel,det arbejder godt sammen med metallet