Side 1 af 2

Renovering af motor skjolde.

: lør 30. jan 2010 22:40
af nielsfup
Hej
Jeg er igang med at bygge en motor af dele jeg har byttet mig til. Tak til alle der har hjulpet.
Plane er at lave en reserve motor til min FS1. Men den kommer i første omgang til at sidde i et dynamometer jeg er igang med at lave til TUN forsøg. Der bliver målet cylinder tryk, skylle tryk ( i krumtaphuset) og udstødningsrørs tryk samt åbning at reed ventilen. Og måske noget mere...

Jeg har fået nogle fantastiske dele. Og der skal naturligvis laver en del. Men det er jo det jeg kan li.
Her er lidt billeder af skjoldet i højre side. Fine gevind, bortset fra dem til pin boltene. Tror jeg drejer et par bøsninger M10*1 udvendigt og M6 indvendig. Så er den OK igen.

Ellers kan i se reperationen af en flig der er slået af øverst på motoren. jeg har støbt det op med Loctite 3473A det er til stål men OK til alu også: de laver også en type til Alu.
Efter lakering er der ingen det kan se det. :wink: :wink:

Re: Renovering af motor skjolde.

: lør 30. jan 2010 22:47
af Henrik N
Godt niels du kan bare vi er spændte på det tuning show

Re: Renovering af motor skjolde.

: lør 30. jan 2010 22:52
af laursen
Hej.

Den rep med loctite, er det en holdbar løsning? (Har nr. blok med skade i bund.)
Hvad med opløsning/tæring af loctiten med tiden?

Mvh Laursen

Re: Renovering af motor skjolde.

: lør 30. jan 2010 22:56
af nielsfup
Ja det bliver sku spendene at se hvad målingerne viser.

Så kan man sætte tal på:

Er en kulfiber ventil bedre end en gammeldags stål :?: :?: Og til Hvad
Hvad skal man med portningen af cylinderen
Hvordan bliver ydelsen med en Boss udstødning kontra en 5.3 Skrå
Hvad med karburator indstillingen.
OG ikke mindst hvordan reagere alle de ovenstående sammen og påvirker hinanden.

Men lige nu er det bare sjovt at renovere :D :D :D :D :D Og redde de gamle dele fra kontaineren :D

Re: Renovering af motor skjolde.

: lør 30. jan 2010 22:59
af nielsfup
laursen skrev:Hej.

Den rep med loctite, er det en holdbar løsning? (Har nr. blok med skade i bund.)
Hvad med opløsning/tæring af loctiten med tiden?

Mvh Laursen

Det kommer meget an på hvor skader er.
Det må ikke være en strukturel del altså emne der er belastet.

Og det er nok ikke let vis skaden er i bunden og er stor.
Jeg ved det faktisk ikke :? :? Det er olie bestandigt men kun op til 100 grader

Re: Renovering af motor skjolde.

: søn 31. jan 2010 10:48
af olebole
Interessant projekt Nils :wink: Det er også noget vi kan bruge her på forum.
Ang. nyt gevind til pinbolte . Så har jeg en nem løsning .
En rf.unbraco m10 hvor jeg laver m6 i ved hjælp af et lille stykke boreværktøj jeg har lavet.
Så kan man lige skruge den i med lidt af det gode loktit.
Mvh. Ole

Re: Renovering af motor skjolde.

: søn 31. jan 2010 14:42
af nielsfup
Hej Ole
Det er en rigtig god ide med en pinol skrue. Så har men jo unbraco og det hele til at skrue den i med
Jeg er ved at lave en prop M10*1 i alu.
Min plan er at lime den i Med Loctite. Og file ned så men ikke kan se det er repareret. Men det vil vise sig :?:

Re: Renovering af motor skjolde.

: søn 31. jan 2010 15:09
af nielsfup
Så blev der lavet M10*1 i blokken og sådan ser det ud.
Der er sikret med Loctite 243.
Så skal den Bare kortes op..

Re: Renovering af motor skjolde.

: søn 31. jan 2010 15:34
af nielsfup
Hej
Så blev det færdig.
Syntes det blev OK. Lidt kan man godt se men men men.. Det går sku nok.
Et fin nummer skjold er vakt til live :lol: :lol:

Men husk at der skal bores lige når man laver dette trix.
Det skal være i en søjleboremaskine eller en fræser. Og snittappen skal styres med maskinen når man starter gevindet. Ellers bliver det skævt.

Re: Renovering af motor skjolde.

: søn 31. jan 2010 17:42
af Henrik N
Hej Niels

det bliver fandme flot det du laver :shock: :shock:

Re: Renovering af motor skjolde.

: søn 31. jan 2010 22:25
af nielsfup
Tak Henrik

Nu er det andet ( Venstre ) skjold også færdig. Lavet på samme måde.
Det blev faktisk OK.

Nu skal jeg bari igang med at male.
Og Henrik siger: "selv en spadser kan male med en Harald mini sprøjte ) Lad os se om han har ret :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Re: Renovering af motor skjolde.

: man 1. feb 2010 15:08
af nielsfup
Hej
Så tror jeg der blev reddet et karburator dæksel
Der har været en venlig sjæl der har boret et hul i AHA dækslet. Så det er lettere at justere luftskruen :cry:
Den fik en gang Leak fix.

Virker holdbart men det må tiden vise.
Når det får en gang lak kan man ikke se det ( ude fra :? )

Re: Renovering af motor skjolde.

: man 1. feb 2010 17:04
af Poul-Erik A.
En fornøjelse at følge med i hvordan motordelene bliver reddet Niels... :D

Re: Renovering af motor skjolde.

: søn 7. feb 2010 13:52
af nielsfup
Her er så et par billeder af koblings skjoldet.
Der er et par gevind der skal fixes.
Men der er også knækket et øre af. Her har jeg laver en afstøbning af et OK øre i moddelrevoks. Og støbt med Plastic Padding.
Nu skal det lige hærde og slibes. Så må vi se om det kan holde :?: :?: :?:

Re: Renovering af motor skjolde.

: søn 7. feb 2010 14:37
af nielsfup
Hmm
Ja indtil videre OK.
Planen er at skære M10*1 (Ø9.0mm) i skidtet. Og lime en Alu bøsning i med M6 indvendig.
Så håber jeg at det gamle alu hus bære de fleste kræfter.

Re: Renovering af motor skjolde.

: søn 7. feb 2010 17:20
af nielsfup
Boret op og M9*1mm bøsning monteret. Godset var så tyndt at det ikke ville gå men M10. Så det :D
Virker temmelig stærkt.

Men lad os nu se. Ellers er der kun svejse løsningen tilbage.

Re: Renovering af motor skjolde.

: søn 7. feb 2010 19:14
af bonde søren
det ser super godt ud :shock:

Re: Renovering af motor skjolde.

: søn 7. feb 2010 19:18
af steensgaard
det ser sku da godt ud! :P

Re: Renovering af motor skjolde.

: lør 20. feb 2010 22:36
af nielsfup
Hej
På samme måde med M10*1 hjemmelavede bøsninger har jeg lavet dette koblings skjold.
der var lige et M4 der blev lavet med en M6 messing bøs på toppen ved indsugningen.

Re: Renovering af motor skjolde.

: tors 25. feb 2010 17:47
af maxibent
Flot arbejde,fortælle måske også noget om at man ikke bare lige
smækker sådan en gamel fs1 sammen på en weekend tør ikke at
tænke på hvor mange timer jeg har brugt på min og den har da
kunne køre hele tiden.