Side 1 af 6

Motor renovering

: lør 25. apr 2009 15:00
af nielsfup
Hej
Min krumtap er ødelagt og skal skiftes. Måske kan man se en masse kobberfarvet støv inde i kruntaphuset. Det er fra plejllejet tror jeg.

Jeg vil lave en løbende billede guide af renoveringen.
Her er motoren pillet af og er ved at blive renset uden på. Det er vigtigt så der ikke kommer skidt og møj ind alle vegne.

Re: Motor renovering

: lør 25. apr 2009 15:42
af nielsfup
Her demonteres svinghjulet
Husk luft nøgler er KUN tilat løsne. IKKE til at spænde det kan ikke styres.
Husk at pille den blå ledning af frigears kontakten

Re: Motor renovering

: lør 25. apr 2009 16:05
af nielsfup
Så kom Dekslet ved koblingen af
Jeg er bange for at tænderne på selve koblings skålen og det lille tandhjul er meget slidt
Det følger jeg lige op på. ØV

Re: Motor renovering

: lør 25. apr 2009 17:02
af nielsfup
Så blev Krumtap/gear-hus skildt ad. Det er ikke kønt.
Alt det skidt stammer far plejllejet.
lejet i svinkhjuls siden er også helt færdig.

Re: Motor renovering

: man 27. apr 2009 23:15
af nielsfup
Sp blev motoren malet med Hammerite.
Jeg malede med de to dele samlet og tape over alle huller til lejer mm. Så der ikke kom maling ind i selve motoren.
( og ja jeg ved godt mit værksdet roder :lol: :twisted: )

Re: Motor renovering

: tirs 28. apr 2009 08:52
af strynboen
et ordenligt værksted skal se lidt rodet ud,,ellers laver vi for lidt,,hvis der er tid til at holde pinlig orden,,så hellere systematisk rod,,bare vi ved hvor tingene ligger

Re: Motor renovering

: tirs 28. apr 2009 20:45
af nielsfup
Så kom lejet i svinghjuls siden i.

Det gik så stramt at det faktisk ikke var nødvendig med LocTite.
Og lige et kontrol mål for at være sikker på at lejet var i bund. ( lejet er 14mm og alu huset 13.2 dybt så ca 0.8mm skal stikke på af huset.)

Jeg brugte et gammelt leje uden inder ring og kuler til mellemlæg for at presse det i.

MAN MÅ ALDRIG presse eller slå på inder-ringen i et leje så bliver det ødelagt omgående. Det er også derfor at man monterer lejet i huset først. ellers skal der trækkes via kulerne for at få det på plads i huset, hvis lejet er monteret på krumtappen først. FY

Det endte med at jeg monterede et C3 leje i svinghjuls siden også. Måske kan det tåle lidt mere

Re: Motor renovering

: tirs 28. apr 2009 21:07
af nielsfup
Og på samme måde lejet for akslen til for tandhjulet. Et 6303 leje ( ikke C3) lige som i bogen.

Re: Motor renovering

: tirs 28. apr 2009 21:23
af nielsfup
Nu er det tid til at montere krumtappen i det ene hus. Sådan ser den ud.
Og da det er en Thansen tap blev den målt op. men alt var OK

Runout < 0.03 mm ( forskel mellem højre og venstre side ved lejer måle med pinoler og ur)
Plejl leje slør < 0.2mm ( helt nede ved lejer ) aksialt spillerum)

Re: Motor renovering

: tirs 28. apr 2009 21:38
af the eagle
mojn niels det er jo en hel videnskab at skifte sådan en . med alle de ramedier man skal bruge :shock: :lol: men med de sider du laver. kan vi nok også finde ud af det . en stor tak her fra :D glæder mig til at se resten

Re: Motor renovering

: tirs 28. apr 2009 21:43
af subwoof
har godt nok aldrig brugt så mange måleredskaber til at skifte en krumtap :lol:

må man spørge niels.. hvis nu du ska skifte en bagpærer.. hvor lang en guide ville du så lave?? 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8)

Re: Motor renovering

: tirs 28. apr 2009 22:06
af nielsfup
Her bliver krumtappen trukket ind med det grimme vand rør ( havde ikke tid til at dreje et pænt det må kommer )

Krumtappen kunne lirkes ca halvt ind i lejet med hånd kraft. Derefter brugte jeg røret med skiver og møtrik.
Så lejet ikke bliver belastet i gennem kullerne.
Når krumtappen når at røre lejet ( den kan ikke komme længere ind ) er plejlstangen ca halt ind over huset som på det sidste billede.

Re: Motor renovering

: tirs 28. apr 2009 22:15
af nielsfup
subwoof skrev:har godt nok aldrig brugt så mange måleredskaber til at skifte en krumtap :lol:

må man spørge niels.. hvis nu du ska skifte en bagpærer.. hvor lang en guide ville du så lave?? 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8)

Ha HA
Ja en bagpære. Det kan hurtigt gå hen at blive en stor sag :lol: :lol: :lol: .
Vi er nok ude i noget med en 3 akset fræser der kan måle ned til 1/1000 mm. Og på til 1000 amp.. Hvis man ka få sådan en fyr. :D :?: :lol:

Nej jeg vil bare lave det så godt jeg kan. Og måske at give lidt videre. Det behøver jo ikke at være så besværligt :!: :wink: .

Re: Motor renovering

: tirs 28. apr 2009 22:18
af nielsfup
jesper j skrev:hej kenneth gjorde mig for nylig opmærsom på at den 2 gears krumtap som benny sælger som org. er udfræset på hver side af plejlstangen og jeg kan se den du har fra t. fy...sen er magen tilhvad ændre det i forhold til den org.
Hej Jesper
Udfræset .
Hvor er den udfræset. Hvad har jeg glemt :(

Re: Motor renovering

: tirs 28. apr 2009 22:20
af subwoof
nielsfup skrev:
subwoof skrev:har godt nok aldrig brugt så mange måleredskaber til at skifte en krumtap :lol:

må man spørge niels.. hvis nu du ska skifte en bagpærer.. hvor lang en guide ville du så lave?? 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8)

Ha HA
Ja en bagpære. Det kan hurtigt gå hen at blive en stor sag :lol: :lol: :lol: .
Vi er nok ude i noget med en 3 akset fræser der kan måle ned til 1/1000 mm. Og på til 1000 amp.. Hvis man ka få sådan en fyr. :D :?: :lol:

Nej jeg vil bare lave det så godt jeg kan. Og måske at give lidt videre. Det behøver jo ikke at være så besværligt :!: :wink: .
puha, det lyder hårdt, jeg plejer bare at stikke dne i og dreje rundt.. derefter tage den ud og dreje den en halv omgang. og gentage :P så plejer en at vær fin, men det kan jo være derfor de springer mine?? måske er fatningen 2/1000mm skæv.. hmm.

men det en rigtigt fin guide, jeg er måske selv slem til at tage det første og bedste rør, og tæske lortet i :D mest på nymodens plastik lokummer..
men hvordan har du fået vandrøret til at passe på yderingen af lejet og ikke inder ringen??
og spænder du bare møtrikken, så krumtappen tilsidst er på plads? er det nent? :DD

Re: Motor renovering

: tirs 28. apr 2009 22:26
af Kai
nielsfup skrev:
jesper j skrev:hej kenneth gjorde mig for nylig opmærsom på at den 2 gears krumtap som benny sælger som org. er udfræset på hver side af plejlstangen og jeg kan se den du har fra t. fy...sen er magen tilhvad ændre det i forhold til den org.
Hej Jesper
Udfræset .
Hvor er den udfræset. Hvad har jeg glemt :(
Du har ikke glemt noget, og hvor er det fedt at se een der ikke bare tæver alting sammen med en hammer :-)

Den org krumtap har huller i vangerne, for at skabe kontravægt modsat stempel/plejlstang. Thansens og den til 2gears er fuldvanget, og istedet tyndere omkring plejlstang/sølen. Resultatet giver det samme i den sidste ende.

Re: Motor renovering

: tirs 28. apr 2009 22:45
af nielsfup
Mange tak Kai
Man må jo gøre sit bedste, da jeg selv skal køre på den, og så er jeg også lidt doven for jeg gider ikke skille den ad igen i morgen.
Nu forstår jeg det med udfræsningen. Ja den er i balance tror jeg. Der er ligesom kontravægte på da godset er tyndere ved plejl stangen
Og ja rør stykket er tilpasset så man bare kan spænde møtrikken ind til der et kontakt med lejet. Der er et alm 3/4" vand rør.

Re: Motor renovering

: tirs 28. apr 2009 22:51
af nielsfup
the eagle skrev:mojn niels det er jo en hel videnskab at skifte sådan en . med alle de ramedier man skal bruge :shock: :lol: men med de sider du laver. kan vi nok også finde ud af det . en stor tak her fra :D glæder mig til at se resten

Ja det kan jo hurtigt blive en videnskab når man er en gammel nørd :?
Tak
Håber noget ef det kan bruges

Re: Motor renovering

: tirs 28. apr 2009 23:08
af subwoof
nielsfup skrev:Mange tak Kai
Man må jo gøre sit bedste, da jeg selv skal køre på den, og så er jeg også lidt doven for jeg gider ikke skille den ad igen i morgen.
Nu forstår jeg det med udfræsningen. Ja den er i balance tror jeg. Der er ligesom kontravægte på da godset er tyndere ved plejl stangen
Og ja rør stykket er tilpasset så man bare kan spænde møtrikken ind til der et kontakt med lejet. Der er et alm 3/4" vand rør.
er der bare sat en skive der passer med hullet er lille nok til øret, og yderdiametereten stor nok tiæ at den kan gå på yderingen af lejet`?

Re: Motor renovering

: tirs 28. apr 2009 23:13
af Thomas P.
subwoof skrev:
nielsfup skrev:Mange tak Kai
Man må jo gøre sit bedste, da jeg selv skal køre på den, og så er jeg også lidt doven for jeg gider ikke skille den ad igen i morgen.
Nu forstår jeg det med udfræsningen. Ja den er i balance tror jeg. Der er ligesom kontravægte på da godset er tyndere ved plejl stangen
Og ja rør stykket er tilpasset så man bare kan spænde møtrikken ind til der et kontakt med lejet. Der er et alm 3/4" vand rør.
er der bare sat en skive der passer med hullet er lille nok til øret, og yderdiametereten stor nok tiæ at den kan gå på yderingen af lejet`?
Den skal jo ikke gå på ydersiden når du trækker krumtappen igennem. Så belaster man kuglerne igen.

Den rammer kun inderringen :)