Side 1 af 2

Karburator problemer

: søn 22. mar 2009 19:23
af nielsfup
Jeg ved der er skrevet en del om dette. Også af mig selv.
Men nu vil jeg lige høre jeres mening.

Jeg har købt en Mikuni 16mm. Når man måler efter er den omkring 15mm.
Her er problemet:
Den kan kun køre i tomgang hvis luftskruen er helt i bund ( lukket ) og den går ikke godt.
Jeg har skiftet dele fra den kaburator jeg normalt køre med 16mm Uoriginal Mokini ( eller der omkring ) først skiftede jeg
1 Nålen/splæjd
2 Strålerør med dyse
3 Svømmer med hus og ventil
4 Den lille dyst til tomgang
Men lige meget hvad så vil den ikke køre ordenligt i tomgang. Og den vil ikke ta gassen hvis man giver gas. Den går bare ud.
Alle dele er renset og blæst igennem og ser fine ud.
Hvad tror i der kan være galt. Jeg er ved at gi op ØV :(

Re: Karburator problemer

: søn 22. mar 2009 19:26
af Henrik Fs1
Sikker på den får benzin? Syntes det lyder som den eneste mulighed.. Tror den er tilstoppet i tanken.. :) :)

Re: Karburator problemer

: søn 22. mar 2009 19:47
af nielsfup
Hej Henrik
Den får benzin. Det kan jeg love.
Har prøvet at skifte tilbage til den gamle karburator igen og så køre den fint i tomgang og 80-90 på toppen.
Det er sært :shock:

Re: Karburator problemer

: søn 22. mar 2009 20:02
af strynboen
jeg har engang prøvet at der satte en usynlig,kalk skal/aflejring i en kanal,,jeg vaskede kaburatoren i svovlsyre,,batteri syre,,så forsvandt den,,alt skulle jeg ridse med en ståltråd fra en stål børste,,så jeg valgte syren,,måske eddike syre er mere skåenligt

Re: Karburator problemer

: søn 22. mar 2009 20:33
af nielsfup
Hej Lars
Ja jeg har prøvet med eddikesyer. Ultralyds renser mm.
Det er simpelthen noget lo** :twisted:
Den med svovlsyre kan blive det næste :wink:

Re: Karburator problemer

: søn 22. mar 2009 20:51
af anj
Måske har det noget med svømmerventilen at gøre, der findes 2 slags en kort og en lang. 16mm mokuni er født med den lange og 10mm mikuni er født med den korte. Hvad 16mm mikuni er født med ved jeg ikke helt, men jeg har den korte model i min og det virker tilsyneladende fint.
kort ventil.jpg
kort ventil.jpg (93.6 KiB) Vist 13225 gange

Re: Karburator problemer

: søn 22. mar 2009 22:11
af Poul-Erik A.
Hej Niels.
Interessant emne og jeg har prøvet noget lignende og hvis jeg husker ret var det tomgangsdysen (din afprøvning nr 4), der var problemet. Man kan også godt blive narret ved at prøve med dele fra den uoriginale Mokini, for nogle af delene passer ikke sammen (herimellem tomgangsdysen)! Kan du se igennem den med det blotte øje, efter at den er blæst med 7 atm. ?
Under "de nørdede detaljer" er der billeder at forskellige nåle, men der har du jo selv bidraget med målinger :wink:
Ved du forresten om forrige ejer kunne bruge karburatoren ?

P.S. Man skulle jo tro, at det var perfekt at skifte fra Mokini til Mikuni - men det er måske ligesom elektronik, der sommetider virker bedst som i en stor fuglerede ? :lol:

Re: Karburator problemer

: man 23. mar 2009 11:24
af Jensmc
Hvis du kigger ned gennem gasspjældshullet, ned på anlægsfladen for gasspjældet, ser du et lille hul, ca. 0,5mm. Dette hul er til tomgangsbenzinen. Hvis dette hul er stoppet, vil den meget nødig gå i tomgang. Dette hul er tit stoppet til, hvis det er en hjemmeboret karburator, men det er det jo ikke, kan jeg se.
Men det kan være stoppet til af andre årsager.
///
jensmc

Re: Karburator problemer

: man 23. mar 2009 12:54
af MaaQ
Ved ikke om det er det der ar problemet, men nålen er ikke ens i en mikuni og en mokuni, og det er desuden ikke en særlig god ide at bygge to karburatorer sammen. Brug hellere originale reservedele :wink:

Re: Karburator problemer

: man 23. mar 2009 17:13
af nielsfup
Hej
Jeg var ikke klar over der var længder på nåle ventilen. Jeg har kun det lange type. Og det var også sådan en der var i, da jeg fik den. ( jeg ved ikke om den har kørt før jeg købte den) Men er ikke klar over om det er den originale ventil. Den lange type køre fint i Mokini typen.

Er der nogen der kan sige noget om det. Mikuni 16mm lang/kort nåledyse. for det er jo klart at for lavt vivau i svømmerhuset giver for lidt benzin.

Man kan se igennem tomgangsdyse ( meget lille hul )

Jeg har også mistænkt det lille 0.5mm tomgangs hul i bunden. Men der er ikke stoppet der hvor man kan se. Men der er et lille stykke boring der ikke kan ses da det er proppet med en kugle. Bag denne er der en cirka 5mm langt boring. denne kan være delvist stoppet.
Har prøvet med trykluft og der er hul men om det er nok ????
Det virker som den ikke får nok benzin i tomgangs systemet. Da den kun kan køre i TG med luftskruen helt lukket.

Re: Karburator problemer

: man 23. mar 2009 17:50
af stine
Hej Niels
Alle de 16mm jeg har er alle med den korte ventil.

Mvh Stig.

Re: Karburator problemer

: man 23. mar 2009 18:08
af nielsfup
Ja men så er problemet jo nok ved at være løst.
Jeg må prøve med en spacer under ventilen for at hæve den da jeg ikke har nogen kort.
Hvor meget mon jeg skal lægge imellem

Re: Karburator problemer

: man 23. mar 2009 20:44
af nielsfup
Hej igen
Alle de nåleventiler jeg har ser sådan ud.
Jeg må indrømme at jeg ikke forstår hvordan det hænger sammen.
På en 10mm går strålerøret længere op i kaburatoren emd på en 16mm. Jeg ville tro at benzinhøjden i huset skulle være højere oppe i en 10mm end i en 16mm. dvs. at den korte ventil skulle være i en 10mm. Men det må jo være forkert :?: :?:

Re: Karburator problemer

: man 23. mar 2009 20:47
af stine
Hej Niels
Jeg har masser af ventiler, kan godt undvære et par stykker.

Mvh Stig.

Re: Karburator problemer

: tirs 24. mar 2009 19:48
af nielsfup
Poul-Erik A. skrev:
P.S. Man skulle jo tro, at det var perfekt at skifte fra Mokini til Mikuni - men det er måske ligesom elektronik, der sommetider virker bedst som i en stor fuglerede ? :lol:

Hej Poul-Erik

Ja det er sært men sommetider virker fuglereden bedst. Sådan er det bare. Især men HF.

Men det her med kaburatoren er godtnok lidt sært. Min plan er nu at prøve med et afstandstykke for at hæve ventilen og se om det dur. Men jeg ved ikke helt hvor lang den korte type er.
Måske er der en der har et mål

Re: Karburator problemer

: tirs 24. mar 2009 19:55
af strynboen
jeg monterede en fiber pakning på nåleventilen,,for at det skulle være ekstra godt..med det resultat at den meget nemt løber over,,men måske er det lige det du kan bruge,,kan din flyder være forkert :| :?:

Re: Karburator problemer

: tirs 24. mar 2009 20:58
af manfred
hjælpe hjæipe er der noge der kan hjælp mig jeg har en 16 mm og 7mm borehul 140 dyse et nyt w7ac tændrør på men den vil ikke køre godt den har kørt 47-55 km på top men så skulle jeg lige kig på den og sat den i 3 hak og lidt på luft det vil den ikke tilbage til 2 hak igen men kan ikke få den til at gå godt igen :?:

Re: Karburator problemer

: tirs 24. mar 2009 22:20
af nielsfup
strynboen skrev:jeg monterede en fiber pakning på nåleventilen,,for at det skulle være ekstra godt..med det resultat at den meget nemt løber over,,men måske er det lige det du kan bruge,,kan din flyder være forkert :| :?:
Ja jeg må lige prøve at hæve ventilen lidt og se om det ikke bliver bedre.
Mon der er flere typer svømmer :?: :?:

Re: Karburator problemer

: ons 25. mar 2009 17:12
af Yamaha FS1 50SS
Hej Niels

Jeg var lige ude og kikke i kassen med svømmere og jeg har taget disse 3 forskellige typer ud af yamaha karburatore ,,,, messing svømmeren mener jeg er til den med kabel choker den midterste er den normale den spidse ved jeg ikke helt om den er til yamaha ,,, men den er taget ud af en mukuni engang ,,,

Re: Karburator problemer

: ons 25. mar 2009 17:34
af nielsfup
Hej Johnny
Ja der kan man jo bare se. Jeg har kun den midderste type.
gad vide om messing svømmeren er tungre end plast typen det ændre også på højden