Platiner
Platiner
Er maks frustreret
Hvad er det helt konkret, der får platiner til at åbne sig på fs1 4-gear?
Har bikset med det længe nu, men fjeder lukker hele tiden platiner sammen. Kan på intet tidspunkt få den til at stå åben
Hvad er det helt konkret, der får platiner til at åbne sig på fs1 4-gear?
Har bikset med det længe nu, men fjeder lukker hele tiden platiner sammen. Kan på intet tidspunkt få den til at stå åben
Re: Platiner
Det gør knasten på indersiden af svinghjulet. Platinerne er spændt fast med en skrue, hullet er aflang. Løsn skruen og spænd til igen så den har fat, men du stadig kan justere placeringen i det aflange hul. Kør stempel i top og juster så distancen på platinerne til 0,35-0,40 mm. Spænd skruen igen og kontrolmål distancen. Det kræver lige lidt øvelse. Især hvis skruen spændes og gabet så bliver mindre, så prøv at give den lidt mere distance indtil det passer bagefter. Eller prøv at holde platinerne i position med hak/kærven som man bruger til at justere.
Re: Platiner
Problemet er, at selvom jeg nærmest “vold-tvinger” den ud med venstre med en fladskruetrækker, åbner den ikke meget mere end 0.20
Re: Platiner
Så er de nok opbrugt. Der sidder en fiber arm som følger knasten. Denne slider lige så stille.
Re: Platiner
Men jeg tvinger jo platiner fra hinanden med skruetrækker, hvordan har det noget med den arm at gøre? Desuden har platiner nok maks kørt 100km indenfor 4-5 mdr.
Re: Platiner
Det skal de kunne, prøv og nærstuder dem. Der er noget galt hvis du ikke kan åbne dem mere, måske er noget bukket så de "låser".
Re: Platiner
Hmm ok. Jeg må prøve og kigge nærmere. Måske sætte en ny platiner i. Synes tap’en i krumtap ser lidt “mast” ud. Ved ikke om du kan se noget på billedet her
- Vedhæftede filer
-
- CF583207-CBB6-4700-933B-DE231471E2BA.jpeg (191.77 KiB) Vist 1045 gange
Re: Platiner
Ved du om det kan skyldes platiner, at den “skyder” lidt metallisk ud af udstødningen? Og kan det skade den yderligere at køre med den, når den gør det?
Re: Platiner
Hvis de ikke kan åbne sig langt, som man ser dem der på billedet, så er de defekte. Men jeg kan ikke se noget på billedet der kunne indikere det.
Fejltændinger eller helt forkert tændings punkt kunne måske give nogle underlige lyde ud af udstødningen?
Fejltændinger eller helt forkert tændings punkt kunne måske give nogle underlige lyde ud af udstødningen?
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2146
- Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
- Kontakt:
Re: Platiner
Nu er det vel et søgerbladsæt i mm og ikke tommer ? Det ER sket hos en bekendt, såmænd!
På billedet syner noten ikke ret høj, det er vel ikke den, der er flækket p.g.a. for løs påspænding af svinghjul ?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Re: Platiner
Søgeblad er i mm
Jeg har først brugt søgeblad efter jeg har “voldtvunget” den åben. Derefter for at se hvor åben den blev, har jeg sat søgeblad i. Her er jeg nede omkring 0.20 før jeg ikke mærker meget modstand. Jeg har også tænkt på om Noten måske sad forkert, men det er jo en “halvmåne” så den kan vel ikke sidde meget anerledes. Men ja den ser ud til at være trykket hårdt ned når man zoomer ind på billedet og jeg kunne ikke umiddelbart få den ud (mener den plejer at sidde ret løst)
Jeg har først brugt søgeblad efter jeg har “voldtvunget” den åben. Derefter for at se hvor åben den blev, har jeg sat søgeblad i. Her er jeg nede omkring 0.20 før jeg ikke mærker meget modstand. Jeg har også tænkt på om Noten måske sad forkert, men det er jo en “halvmåne” så den kan vel ikke sidde meget anerledes. Men ja den ser ud til at være trykket hårdt ned når man zoomer ind på billedet og jeg kunne ikke umiddelbart få den ud (mener den plejer at sidde ret løst)
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2146
- Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
- Kontakt:
Re: Platiner
Ja, noten er en halvmåne - men den burde stikke længere op og jeg synes også at akslen virker mishandlet, som om noten er flækket og delen i svinghjulet har "slæbt" med rundt. Hvis det er tilfældet, passer symptomerne med at "skyde i udstødningen", da tændings-tidspunktet så er forkert.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Re: Platiner
Godt set Poul Erik, sådan som den not ser ud. Kan man vidst montere svinghjulet i alle positioner!
Re: Platiner
Hmm ja. Jeg kunne måske få fat i en ny not og se om jeg kan få den gamle ud
Re: Platiner
Jeg har været meget omhyggelig med at svinghjulet blev placeret korrekt, så tror egentlig det sa rigtigt nok
Re: Platiner
Hvis ikke konus har haft super godt fat, eller møtrikken har været spændt for løs, kan den måske være smuttet rundt efter første start.
Re: Platiner
Har en af jer så tilfældigvis et godt “trick” til at få den gamle not ud, den sidder megafast
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2146
- Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
- Kontakt:
Re: Platiner
Jeg kan lige nævne, at en bekendt til mig kom med en NSU Quickly, hvor forreste kædehjul også er spændt på en konus med en not og der var møtrikken spændt for løst, så not'en måtte lægge ryg til og var flækket i 2 dele. Hertil brugte jeg den mindste kærv-skruetrækker jeg kunne finde og med en hammer fik jeg så resten slået løs.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Re: Platiner
Jeg sleb også en lille skruetrækker til så den ikke var for stor, men tror simpelthen noten er “smeltet” sammen med krumtappen. Så den skal slibes ud
Re: Platiner
Find en passende lille dorn, og klap noten en helt ude i den ene ende, så vipper den anden ende op og noten kan brækkes op med en skævbider.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?