Min svenske FS1 '80er
: man 7. nov 2022 15:59
Så er det blevet tid til at komme i krig med den lille røde svensker!
Den har jo tidligere kørt ganske fint, og var bl.a. med på Orø-tur med YamahaFS1-forum og Puch-Vennerne back in the days hvor jeg dog fik lidt klager over en sjov lugt af friture på grund af den olie jeg brugte.
Senere hen valgte koblingen igen-igen at dø, og knallerten blev parkret lidt da jeg stod midt i en flytning - og én til, og én til.
Desværre har jeg haft alt for meget at lave til at jeg egentligt har har haft megen tid til at gå på værkstedet, og nu måtte det altså være nok! Nu skal den lille svensker have lov at komme i stand igen.
Ulemperne ved en svensker er jo bl.a. at stafferinger ikke er magen til de danske, og længe efter jeg købte knallerten (i 2010) var det ikke rigtigt muligt at få fingene i et nyt sæt, da især sideskjoldsstafferingerne var godt slidte! Jeg har nu fundet en svensk forhandler der har stafferinger på lager - til alle farvene, og jeg har bestilt et sæt magen til dem der sidder på.
Tanken er lidt bulet, og malingen er skallet af flere steder - så derfor tænker jeg en fuld reset med fjernelse af al malingen, og en ny omgang på vil pynte gevaldigt! Det samme gælder den lille bagende (den svenske er mindre end den danske to-gear bagende). Tanken er dog slet ikke så hårdt angrevet af grimhed som sideskjoldene.
Derudover skal der en ny bagskærm på - den nuværende er ikke tæret (så vidt jeg kan se), men der er en voldsom mængde overfladerust på - den kan sikkert blive flot hvis den bliver sandblæst og lakkeret, men det bliver til et andet projekt!
Styret er heller ikke lige, men er bukket i den ene side; et regn på et styrt hvilket også stemmer overens med de små buler i tanken.
Mekanisk; ja, her vil jeg tage Niels Fups gode, gamle vejledning og så gå metodisk til værks og give motoren (som er den originale) en fuld omgang, bl.a. ved jeg jo at koblingen skal efterses!
Bremser og kæde skal naturligvis også efterses/skiftes. Luftfilteret bliver også skiftet - så er man jo sikker!
Planen i dag er at tage på værkstedet for at få solgt en motorcykel - men også for at få taget mine kasser med FS1-reservedele med hjem hvor Svensken står således at jeg har alt ved hånden nu hvor vi går den mørke tid i møde: Her kan jeg så plukke af de dele jeg allerede har som er fine, inden jeg begynder at købe nyt - og måske dette også giver mig anledning til at tage det næste projekt hjem når Svensken er ved at være færdig, da jeg jo længe har haft en '78er liggende som papplastickasse-model - denne bliver dog ikke bygget helt originalt da jeg bl.a. har nogle meget flotte orange årgang 69-75 støddæmpere som passer meget godt til det laksæt jeg har liggende til det: her er der allerede udvalgt nogle dele til som jeg forhåbentligt ikke behøver at plukke fra.
Alternativt vil næste projekt blive enten Mobyletten eller en Casal (i mellemtiden fejlsøger jeg stadig på min Jawa som jeg pt. tror er en utæthed på indsugningssiden, så jeg skal måske have en ny karbrurator og/eller studs og/eller cylinder: Jawaen skulle være ret så sippet omkring sin indsugning er helt tæt).
Inden dette projekt rigtigt kan gå igang skal jeg dog lige have ryddet mit skrivebord; Her ligger nemlig lige nu printkortet fra en Bang & Olufsen BeoVision MX 1500 (15" CRT skærm) som jeg skal have skiftet batteri på og lagt nye traces i printet. Her mangler jeg leveringen af en 2,4V Varta MemPack - det er ikke det originale batteri-type, men jeg har fået af vide at det virker ganske godt, og et alternativ til det originale 2,4V 130 mAh batteri er ikke lige til at skaffe. Når mit MX er taget af bordet så er der jo fin plads til en FS1-motor...
Desværre har min hustru prøvet at sidde på den og valgt at "den kan hun da godt bruge"... det var ikke helt meningen med det.
Billeder må altså vente lidt: jeg er blevet kostet rundt hele weekenden så jeg har ikke haft tid til at tage nogle billeder mens det var lyst nok.
Den har jo tidligere kørt ganske fint, og var bl.a. med på Orø-tur med YamahaFS1-forum og Puch-Vennerne back in the days hvor jeg dog fik lidt klager over en sjov lugt af friture på grund af den olie jeg brugte.
Senere hen valgte koblingen igen-igen at dø, og knallerten blev parkret lidt da jeg stod midt i en flytning - og én til, og én til.
Desværre har jeg haft alt for meget at lave til at jeg egentligt har har haft megen tid til at gå på værkstedet, og nu måtte det altså være nok! Nu skal den lille svensker have lov at komme i stand igen.
Ulemperne ved en svensker er jo bl.a. at stafferinger ikke er magen til de danske, og længe efter jeg købte knallerten (i 2010) var det ikke rigtigt muligt at få fingene i et nyt sæt, da især sideskjoldsstafferingerne var godt slidte! Jeg har nu fundet en svensk forhandler der har stafferinger på lager - til alle farvene, og jeg har bestilt et sæt magen til dem der sidder på.
Tanken er lidt bulet, og malingen er skallet af flere steder - så derfor tænker jeg en fuld reset med fjernelse af al malingen, og en ny omgang på vil pynte gevaldigt! Det samme gælder den lille bagende (den svenske er mindre end den danske to-gear bagende). Tanken er dog slet ikke så hårdt angrevet af grimhed som sideskjoldene.
Derudover skal der en ny bagskærm på - den nuværende er ikke tæret (så vidt jeg kan se), men der er en voldsom mængde overfladerust på - den kan sikkert blive flot hvis den bliver sandblæst og lakkeret, men det bliver til et andet projekt!
Styret er heller ikke lige, men er bukket i den ene side; et regn på et styrt hvilket også stemmer overens med de små buler i tanken.
Mekanisk; ja, her vil jeg tage Niels Fups gode, gamle vejledning og så gå metodisk til værks og give motoren (som er den originale) en fuld omgang, bl.a. ved jeg jo at koblingen skal efterses!
Bremser og kæde skal naturligvis også efterses/skiftes. Luftfilteret bliver også skiftet - så er man jo sikker!
Planen i dag er at tage på værkstedet for at få solgt en motorcykel - men også for at få taget mine kasser med FS1-reservedele med hjem hvor Svensken står således at jeg har alt ved hånden nu hvor vi går den mørke tid i møde: Her kan jeg så plukke af de dele jeg allerede har som er fine, inden jeg begynder at købe nyt - og måske dette også giver mig anledning til at tage det næste projekt hjem når Svensken er ved at være færdig, da jeg jo længe har haft en '78er liggende som papplastickasse-model - denne bliver dog ikke bygget helt originalt da jeg bl.a. har nogle meget flotte orange årgang 69-75 støddæmpere som passer meget godt til det laksæt jeg har liggende til det: her er der allerede udvalgt nogle dele til som jeg forhåbentligt ikke behøver at plukke fra.
Alternativt vil næste projekt blive enten Mobyletten eller en Casal (i mellemtiden fejlsøger jeg stadig på min Jawa som jeg pt. tror er en utæthed på indsugningssiden, så jeg skal måske have en ny karbrurator og/eller studs og/eller cylinder: Jawaen skulle være ret så sippet omkring sin indsugning er helt tæt).
Inden dette projekt rigtigt kan gå igang skal jeg dog lige have ryddet mit skrivebord; Her ligger nemlig lige nu printkortet fra en Bang & Olufsen BeoVision MX 1500 (15" CRT skærm) som jeg skal have skiftet batteri på og lagt nye traces i printet. Her mangler jeg leveringen af en 2,4V Varta MemPack - det er ikke det originale batteri-type, men jeg har fået af vide at det virker ganske godt, og et alternativ til det originale 2,4V 130 mAh batteri er ikke lige til at skaffe. Når mit MX er taget af bordet så er der jo fin plads til en FS1-motor...
Desværre har min hustru prøvet at sidde på den og valgt at "den kan hun da godt bruge"... det var ikke helt meningen med det.
Billeder må altså vente lidt: jeg er blevet kostet rundt hele weekenden så jeg har ikke haft tid til at tage nogle billeder mens det var lyst nok.