Ingen gnist

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
f11942
Stor knallert
Indlæg: 199
Tilmeldt: ons 11. nov 2020 14:36
Kontakt:

Ingen gnist

Indlæg af f11942 »

Hej!
Kan det passe at manglende indstilling af platiner kan gøre, at der ikke er gnist på tændrør?
Har sat helt ny stator på og vi kan måle strøm i tændrør, men ingen gnist. platiner, kondensator er nye. Og jeg tænker ikke man kan sætte stator forkert på. Den sidder ihvertfald som den gamle gjorde
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Ingen gnist

Indlæg af Poul-Erik A. »

“Strøm i tændrør” hvordan er det målt ? Der skal ikke kunne måles hverken AC eller DC men derimod ca 15.000 volt, der vil frembringe en gnist på tændrøret.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Ingen gnist

Indlæg af Kai »

Jeg vil ikke anbefale at prøve at måle spænding (volt) i tændrørshætten med et almindelig multimeter, det dør øjeblikkeligt hvis tændingen pludselig virker som den skal.

Man "kan godt" måle spænding på tændkablet på en "defekt" tænding. Hvis platinerne pga snavs eller andet, ikke skaber fuld kontakt til stel gennem platinsættet, så virker hele systemet som en simpel AC generator (fødespolen) og optransformeres gennem tændspolen til en højere spænding (stadig AC)
Er man nogenlunde tolerant overfor for at få stød..og der ikke er synlig gnist i tændrøret, så kan man som jeg ofte gør, holde tændkablet fast mod venstre hånds tommeltot og tommelens håndrod hvilende på topstykket og dreje svinghjulet rundt med den anden hånd.
Hvis det føles som en hurtig pulserende spænding i tommelen, så er fødespole/tændspole sandsynligvis ok, men platinsættet er brændt/eller korroderet så der er ikke er fuld kontakt igennem.
Det kan ikke anbefales at prøve hvis der ER fuld skrald på gnisten.

Til dit spørgsmål:
Ja, naturligvis kan manglende indstilling af platinerne medføre der ikke er gnist i tændrøret. Hvis de står for meget åben når de ikke at lukke tilstrækkelig lang tid til at opbygge spænding i spolen. Står de åbne hele tiden..så virker det selvfølgelig ikke. Det samme hvis de slet ikke åbner, men kortslutter spolen til stel hele tiden.
Nye platinsæt er ofte sprayet med lak, eller olie for at beskytte dem i lagertiden. Rens dem grundigt med sprit eller lignende, IKKE med en platinfil eller sandpapir !
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
f11942
Stor knallert
Indlæg: 199
Tilmeldt: ons 11. nov 2020 14:36
Kontakt:

Re: Ingen gnist

Indlæg af f11942 »

Det er en kammerat til min knægt der med et måleapparat, kunne se der blev vist noget på skærmen, når han satte det på tændrøret. Hvad han har indstillet apparatet til ved jeg faktisk ikke. Jeg er bare ude i at prøve at udelukke fejlårsager, og jeg tænker hvis man kan måle noget på tændrøret, er det vel hverken tændrørshætte eller tændrørskablet?? Ligeledes kunne han også måle noget på tændspolen, så kan det vel heller ikke være den?
Og da det er helt ny stator med ny fødespole, lysspole, kondensator og platiner, er der vel kun indstillingen af platiner tilbage? på stator var der en stykke kabel, der skulle skrues fast til en skrue inde i stellet. Den skrue kunne vi ikke komme til, så valgte at forlænge det kabel og montere det ved batteriholder, for at få stelforbindelse. Det er der vel ikke noget galt i? eller kan den forlænger gøre, at den ikke får god nok stelforbindelse?
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Ingen gnist

Indlæg af Kai »

Og hvad er det så for et stykke kabel (ledning) på statoren i har skruet fast på stellet ? Der er normalt ingen ekstra stelledning.
Er ledningen blå ? så er det ledningen til frigears kontakten.

Få nu stillet platinerne, enten med et mikrometer i tændrørshullet = platinerne skal netop åbne når stemplet står 1.8mm før top i motorens omløbsretning (mod uret). Eller med et søgeblad = med stemplet i topstilling skal et 0.30 - 0.35 søgeblad passe mellem kontaktsættet.
Husk og rens kontaktsættet grundigt med sprit og/eller cellulosefortynder og tør efter med en ren klud.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
f11942
Stor knallert
Indlæg: 199
Tilmeldt: ons 11. nov 2020 14:36
Kontakt:

Re: Ingen gnist

Indlæg af f11942 »

Ok. Det er den ledning som vist på billedet her. Tænker platiner er indstillet, men har dog ikke renset fladerne. Det må jeg prøve
Vedhæftede filer
8EA321B6-C425-4EA6-AA3D-51C2AF14AFB7.jpeg
8EA321B6-C425-4EA6-AA3D-51C2AF14AFB7.jpeg (67.92 KiB) Vist 1378 gange
f11942
Stor knallert
Indlæg: 199
Tilmeldt: ons 11. nov 2020 14:36
Kontakt:

Re: Ingen gnist

Indlæg af f11942 »

Og den gamle sad med en skrue inde i stellet
f11942
Stor knallert
Indlæg: 199
Tilmeldt: ons 11. nov 2020 14:36
Kontakt:

Re: Ingen gnist

Indlæg af f11942 »

Ledningen var til neutral-lampen. Den gik ud da jeg koblede ledning fra stellet 😉. Har nu justeret platiner igen. Har også prøvet at rense fladerne på platiner med sprit, men stadig ingen gnist 🤔
f11942
Stor knallert
Indlæg: 199
Tilmeldt: ons 11. nov 2020 14:36
Kontakt:

Re: Ingen gnist

Indlæg af f11942 »

Tænkte lidt om der måske kan være nogle ledninger, der sidder forkert i stikket fra ledningsnettet i forhold til ledningerne i stikket på den nye stator? Nogen af jer der har oplevet det?
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Ingen gnist

Indlæg af Poul-Erik A. »

Hmm, det du kalder "stator", er det det på billedet som er komplet tænding ? Det er vel ikke noten, der er flækket, så svinghjulet står forkert ?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Ingen gnist

Indlæg af Kai »

Noten har ingen indflydelse på det. Kun om gnisten kommer på det rigtige tidspunkt i forhold til hvor stemplet står i forhold til top.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Ingen gnist

Indlæg af Poul-Erik A. »

Nå ja, skulle noten være flækket, burde det stadig gnistre, bare forkert tidspunkt. Men hvorfor er statoren/tændingen egentlig skiftet ? Måske er det tændspolen, der sidder inde i stellet, der fejler. Hvis I har et ohmmeter til rådighed, skal den måle ca. 5,2 K ohm fra tændrørskabel (uden hætte, der typisk indeholder en modstand til radiostøjdæmpning) til stel. Mange kopi'er måler korrekt i kold tilstand, men ændrer værdi i drift-varm tilstand og fejler derved.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
f11942
Stor knallert
Indlæg: 199
Tilmeldt: ons 11. nov 2020 14:36
Kontakt:

Re: Ingen gnist

Indlæg af f11942 »

Grunden til vi skifter hele stator er nok primært fordi vi aldrig rigtig har kunnet få lyset til at virke ordentligt, hvor vi har prøvet stort set alt bortset fra at skifte lysspolen når vi så samtidig har problemer med gnist/tænding, kunne vi på den måde udelukke platiner, kondensator og fødespole for tænding. Og stator har vi haft liggende i lang tid. Jeg er ikke så skarp til det med at måle strøm osv. Jeg har et multimeter som det vedhæftede. Kan jeg bruge det? og ved i hvordan det skal indstilles? Kan man også måle om tændspolen evt. kunne være defekt? Det hele startede egentlig med at knægten var ude at køre hvor den pludselig gik i stå og derefter var der ingen gnist. mener han snakkede noget om at tændrør også var blevet helt sort, men er lidt i tvivl.
Vedhæftede filer
Multimeter.jpg
Multimeter.jpg (39.42 KiB) Vist 1305 gange
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Ingen gnist

Indlæg af Poul-Erik A. »

Ja, tændspolen kan måles i 20k (20 k ohm = 20.000 ohm) og skal måle ca 5,2 K ohm = 5200 ohm. Sort prøveledning i "COM" og rød prøveledning i midterste bøsning. Det sorte tændrør kan skyldes rigelig/forkert olie i benzinen eller utæt akseltætning ved højre krumtapleje, så den suger gearolie ind i forbrændingen.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
f11942
Stor knallert
Indlæg: 199
Tilmeldt: ons 11. nov 2020 14:36
Kontakt:

Re: Ingen gnist

Indlæg af f11942 »

Ok. Har lige prøvet at måle i tændrørskabel. Den viser 6.95 det må vel også betyde, at der ikke er noget galt med hverken tændspole eller kabel? Spørgsmålet er om det er for meget den måler? Det er jo alligevel noget højere end 5,2
f11942
Stor knallert
Indlæg: 199
Tilmeldt: ons 11. nov 2020 14:36
Kontakt:

Re: Ingen gnist

Indlæg af f11942 »

Hmmm måske det alligevel er tændspolen. Når jeg måler på selve tændkablet til tændrøret viser den godt nok 6,95 kohm, men hvis jeg måler den sort/hvide ledning og en af skruerne som skal give stel til tændspolen, viser den nul (har læst mig frem til den gerne skal vise 1-1,2 ohm, hvis jeg her sætter multimeteret til den laveste (200 ohm) viser den 04,5, så kan det være tændspolen?
f11942
Stor knallert
Indlæg: 199
Tilmeldt: ons 11. nov 2020 14:36
Kontakt:

Re: Ingen gnist

Indlæg af f11942 »

Har også prøvet at køre uden om ledningsnettet, ved st koble det sort/hvide kabel fra tændspolen direkte på det sorte kabel til fødespolen, så burde den også gnistre det gør den ikke.
f11942
Stor knallert
Indlæg: 199
Tilmeldt: ons 11. nov 2020 14:36
Kontakt:

Re: Ingen gnist

Indlæg af f11942 »

Har prøvet at måle modstand på fødespolen, den er kun på 0,7. Har læst mig frem til den skal være omkring 1,3. Men derfor skal den vel stadig kunne gniste??
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Ingen gnist

Indlæg af Poul-Erik A. »

Hmm, prøv lige at lave en simpel test ved at kortslutte måleledningerne, for der skal der gerne måles tæt ved 0 ohm, men i praksis måles typisk lidt "kunstig modstand", der kunne være årsagen til 04,5 ohm. Er hætten fjernet med målingen på ca 7 k ohm ? Hvis ja, er det for stor modstand og kunne tyde på en delvis afbrudt tråd. Jeg har lige teste min egen og den måler ret præcis 5,2 k ohm.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
f11942
Stor knallert
Indlæg: 199
Tilmeldt: ons 11. nov 2020 14:36
Kontakt:

Re: Ingen gnist

Indlæg af f11942 »

Den viser 0 ohm nær jeg sætter rød og sort ledning sammen.
Den viser 6,95 direkte i selve kablet ikke i hætten, men er det nok til den IKKE vil gnistre? Og så er det vel kablet, der skal skiftes?
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"