Hej alle.

Knallerter fra Danmark, Svergie, Norge og Finnland. Mærker som SCO, Diesella, Wooler, Husqvarna, Monark etc.
Besvar
XL-Mosél
Helt ny i flokken
Indlæg: 5
Tilmeldt: tors 14. jul 2022 21:22
Kontakt:

Hej alle.

Indlæg af XL-Mosél »

Hej d'herre & Damer.

Jeg er ny her på forummet, men har set indlæg nok til at vide , at her ved folk oftest hvad de taler om.

Jeg har købt mig et ladefund, som jeg intet ved om, men syntes den er ret fed, eller ihvertfald kan blive det.

En Express 2 gear fra 1956 (mener jeg).

Jeg vil høre - om her er nogle som jeg kan købe reservedele af. Hvilken anden motor kan man montere, som er bedre end denne? . Og om nogle vil dele deres viden omkring denne skønhed.

Jeg kommer fra Herning af.

Mit nr er 28269003
Vedhæftede filer
20220717_172407.jpg
20220717_172407.jpg (183.1 KiB) Vist 978 gange
20220717_172416.jpg
20220717_172416.jpg (159.46 KiB) Vist 978 gange
20220717_172432.jpg
20220717_172432.jpg (135.79 KiB) Vist 978 gange
Brugeravatar
CrazyCatman
Gummi rocker
Indlæg: 512
Tilmeldt: fre 11. dec 2009 21:56
Kontakt:

Re: Hej alle.

Indlæg af CrazyCatman »

Rigtig fin Express - og kan virkelig blive flot: jeg kiggede selv på en for en del år siden, og syntes de er virkelige interessante.

Personligt ville jeg ikke skifte motoren ud, men blot renovere den der sidder på - og så bruge den Yamaha du har stående bagved til at køre "race" på.

Selv havde jeg nok gået hele vejen og fået den omlakeret (jeg syntes at kunne se at skærmene er overmalede? Noget af det hvide titter frem foran), men pas på logoet på gaffelbenene - fine detaljer - det ville dog være svært blot at give tank og skærme en tur uden at miste helheden (rammen ville se patineret ud, men de øvrige bliver svære at ramme samme patina) - så det ville nok blive til en komplet omlakering.
Samtidig en god undskydning til at gå motoren helt igennem.

Reservedele er nok sparsomme, men de dukker op. Jeg ved ikke om f.eks. en SCO bagagebære vil være tæt nok på den originale.

De er vist lavet fra 1954-57, hvor de første havde SCO-motor, og fra 55 havde den den M20, året efter Zweirad Union motor og i 1957 Estlander Teknik M55 (Express M52 - eller M53 med kickstart = Estlander Teknik M57) og senere Ferrari MG-12.
Malaguti Express Sport fra 1958 benyttede også Express M52 motoren som er magen til den der sidder på din. Jeg mener de yder 0,8 HK.

Jeg ville langt hellere have sådan en halv-tysker den det franske vidunder jeg har stående (Mobylette AV 42 S).
Yamaha:
1978 Yamaha FS1-DX
1980 Yamaha FS1-S (Matching numbers)

Asiatiske knallerter:
1994 Suzuki DM-50 Samurai
1976 Honda PF50-E Amigo (Stjålet)

Sydeuropæiske knallerter:
1966 Motobecane Mobylette AV42 S
1973 Casal K197
1974 Casal K197

Østeuropæiske knallerter:
1990 Jawa Babetta model 210 (Matching numbers)

Kører også MC:
1940 Ardie VF125
1977 Yamaha RD350 B (351)
1984 Honda Golwing GL 1200 Aspencade (Matching numbers)
1994 Jawa 350 / 640 "Style" (Stjålet)

Og veteranbil:
1961 Hillman Minx IIIC (Matching numbers)
XL-Mosél
Helt ny i flokken
Indlæg: 5
Tilmeldt: tors 14. jul 2022 21:22
Kontakt:

Re: Hej alle.

Indlæg af XL-Mosél »

Hej catman.
Tak for svar! Jeg har søgt i land og rige, og har endelig fundet nogle dele, samt nogle godtfolk - som dig selv, som ved et og andet om denne gamle sag.

Dele er svære at opstøve, men de findes. Så det bliver ikke umuligt.
Den kommer ikke ud i år, da jeg har besluttet at give den med den brede pensel, og få lakeret knallerten, og prøve at få den renoveret - tro mod dens tidligere storhed.

Jeg vil oploade fotos, når den er færdig.

Mvh Rasmus. :flag
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Hej alle.

Indlæg af FS1originalen »

Hej Rasmus,
Tillykke med dit køretøj, og velkommen på forum.
Du skriver Herning som bopæl, så du er ikke langt fra hjælpen nemlig Ove Durr Jensen i Ilskov.
Han er om nogen "Danmarks Mr. Teknikmotor" - du finder ham nemt med en Google søgning.

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
XL-Mosél
Helt ny i flokken
Indlæg: 5
Tilmeldt: tors 14. jul 2022 21:22
Kontakt:

Re: Hej alle.

Indlæg af XL-Mosél »

Hej knallert mester!

Mange tak skal du have.
Nej ilskov, ligger mig 5 minutter nord. Ham må jeg have fat i ! Mange tak.
Brugeravatar
CrazyCatman
Gummi rocker
Indlæg: 512
Tilmeldt: fre 11. dec 2009 21:56
Kontakt:

Re: Hej alle.

Indlæg af CrazyCatman »

Jeg glæder mig til at se den udvikle sig til fordums styrke!
Hvilke farver har du i tankerne til den?
Yamaha:
1978 Yamaha FS1-DX
1980 Yamaha FS1-S (Matching numbers)

Asiatiske knallerter:
1994 Suzuki DM-50 Samurai
1976 Honda PF50-E Amigo (Stjålet)

Sydeuropæiske knallerter:
1966 Motobecane Mobylette AV42 S
1973 Casal K197
1974 Casal K197

Østeuropæiske knallerter:
1990 Jawa Babetta model 210 (Matching numbers)

Kører også MC:
1940 Ardie VF125
1977 Yamaha RD350 B (351)
1984 Honda Golwing GL 1200 Aspencade (Matching numbers)
1994 Jawa 350 / 640 "Style" (Stjålet)

Og veteranbil:
1961 Hillman Minx IIIC (Matching numbers)
Besvar

Tilbage til "Skandinavien"