Slør ved bagsvingerrør i stel?

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Besvar
Psyzo
Junior knallert
Indlæg: 25
Tilmeldt: man 15. okt 2012 01:03
Kontakt:

Slør ved bagsvingerrør i stel?

Indlæg af Psyzo »

Hej alle.
Inden jeg går i kast med noget som måske ikke er nødvendigt - vil jeg lige høre eksperterne vedrørende et eventuelt acceptabelt slør i røret til bagsvingeren.

Visuelt kan jeg på mit stel ane en meget lille smule ovalitet i røret gennem stellet - men ikke noget nævneværdigt.
Tager jeg min bagsvinger aksel og sætter igennem rørstykket kan jeg rokke akslen meget lidt frem og tilbage i hullet.
Akslen er selvfølgelig mindre end hullet i stellet for at kunne gå igennem - det er selvfølgelig logisk.
Spænder jeg derimod bagsvingeren fast på stellet synes jeg ikke at jeg kan rokke bagsvinger og det tyder på den kun giver sig i gummibøsningerne.
Hvad er jeres erfaringer med dette?
Jeg er ked af at skulle til at svejse nye rør ender på stellet hvis dette kan undgås (læs: jeg kan ikke selv svejse 🤣)
svehau
Stor knallert
Indlæg: 134
Tilmeldt: søn 30. jun 2019 12:39
Kontakt:

Re: Slør ved bagsvingerrør i stel?

Indlæg af svehau »

Hullet i røret kan godt være en mm større end akseldiameteren uden at give problemer. Akselmøtrikken skal kun spændes så lidt at akslen stadig har sideværts frigang, ½ mm eller deromkring. Akselmøtrikken bliver så holdt kontra af udstødningsbeslag og udvendig møtrik. Dermed giver bagsvingeren sig kun i gummibøsningerne. Skift dem hvis de er gamle og stenhårde.
Mvh. Svend
---
Yamaha FS1 DX Candy Blue 1978 solgt i 1981
Yamaha FS1 K Candy Blue 1978 nummermatch
Psyzo
Junior knallert
Indlæg: 25
Tilmeldt: man 15. okt 2012 01:03
Kontakt:

Re: Slør ved bagsvingerrør i stel?

Indlæg af Psyzo »

Ok - det giver god mening. Jeg målte bagsvingeraksel og kan godt se den ca er 0. 8mm mindre end hullet i stellet.
Jeg har renoveret 2 stel men begge var hvor hullet var meget slidt og den gammeldags maner med at skære hele røret ud af stellet.
Her var det åbenlyst at røret skulle skiftes og jeg lå egentligt ikke rigtigt mærke til dengang om akslen havde slør i røret når jeg alligevel havde skiftet til nyt.
Har egentligt aldrig tænkt det med udstødningsøret - troede faktisk kun det var til udstødningen.
Så hvis jeg forstår det korrekt, at hvis det var dit stel ville du ikke skiftet aksel røret i stellet?
svehau
Stor knallert
Indlæg: 134
Tilmeldt: søn 30. jun 2019 12:39
Kontakt:

Re: Slør ved bagsvingerrør i stel?

Indlæg af svehau »

Ja hvis det var mit stel så ville jeg ikke skifte røret
Mvh. Svend
---
Yamaha FS1 DX Candy Blue 1978 solgt i 1981
Yamaha FS1 K Candy Blue 1978 nummermatch
Brugeravatar
anj
Fuldblods knallert
Indlæg: 439
Tilmeldt: lør 24. nov 2007 11:48
Kontakt:

Re: Slør ved bagsvingerrør i stel?

Indlæg af anj »

Hvis du skal ud at betale en for at male stellet sådan med rigtige menneske penge. Ja så ville jeg aldrig gøre det på et stel hvor denne detalje ikke er perfekt. Og der skal jo højst sandsynligt svejses i stellet alligevel, ved huller for støtteben/bremsepedal.
Så lav det nu rigtigt fra start.
Og det med ikke at spænde akslen ret meget er da noget direkte vrøvl. Det er jo netop manglende forspænding på denne bolt der har fået lavet hullerne for store på en meget stor del af disse yamahaer.
Af samme grund skal der derfor anvendes bolt af god kvalitet der faktisk kan tåle at blive spændt til korrekt moment.

Se evt viewtopic.php?f=6&t=1777
Hvor jeg laver rep uden skift af røret. Det er klart en stærkere løsning en den orginale
Anders J

Yamaha FS1-DX 1977 færdig
Yamaha FS1-DX 1978 nu under renovering
Yamaha FS1-K1 1979 til knægten
Garelli Katia 1974 til datteren
Tomos Cross 5 gear 1973
Honda CB 750 F2 supersport 1978
Kawasaki ZXR 750J 1992
Ford Escort Cabriolet 1.6I 1984
Ford Escort MK3 RS turbo 1985
Tesla Model 3 long range
Audi A2 3L 2002 med partikel filter
Audi A2 3L 2003 med partikel filter
svehau
Stor knallert
Indlæg: 134
Tilmeldt: søn 30. jun 2019 12:39
Kontakt:

Re: Slør ved bagsvingerrør i stel?

Indlæg af svehau »

anj skrev: søn 10. jul 2022 17:18 Hvis du skal ud at betale en for at male stellet sådan med rigtige menneske penge. Ja så ville jeg aldrig gøre det på et stel hvor denne detalje ikke er perfekt. Og der skal jo højst sandsynligt svejses i stellet alligevel, ved huller for støtteben/bremsepedal.
Så lav det nu rigtigt fra start.
Og det med ikke at spænde akslen ret meget er da noget direkte vrøvl. Det er jo netop manglende forspænding på denne bolt der har fået lavet hullerne for store på en meget stor del af disse yamahaer.
Af samme grund skal der derfor anvendes bolt af god kvalitet der faktisk kan tåle at blive spændt til korrekt moment.

Se evt viewtopic.php?f=6&t=1777
Hvor jeg laver rep uden skift af røret. Det er klart en stærkere løsning en den orginale
Ja selvfølgelig, du har ret. Min fejl. Hvad er så korrekt moment?
Mvh. Svend
---
Yamaha FS1 DX Candy Blue 1978 solgt i 1981
Yamaha FS1 K Candy Blue 1978 nummermatch
Psyzo
Junior knallert
Indlæg: 25
Tilmeldt: man 15. okt 2012 01:03
Kontakt:

Re: Slør ved bagsvingerrør i stel?

Indlæg af Psyzo »

Hej igen. For en sikkerhedsskyld bestilte jeg nye rørender fra Benny samt en ny aksel. Monterer jeg disse ny dele løst på akslen har disse har mere eller mindre det samme "slør" som røret i stellet. De sidder heller ikke stramt til aksel.
Dette kommer helt sikkert af at aksel er den smule med indre end hullet i røret i stellet.
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"