Lidt diverse spørgsmål

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Besvar
Psyzo
Junior knallert
Indlæg: 25
Tilmeldt: man 15. okt 2012 01:03
Kontakt:

Lidt diverse spørgsmål

Indlæg af Psyzo »

Hej Forum.

Efterhånden ved at være langt tid siden jeg har benyttet mig af forummet - men er nu startet med en renovering af et nyt projekt. Dertil har jeg lidt spørgsmål.

1. Projektet har en form for modificeret "ny model" bagsvinger med påsvejset fodhvilere samt M10 huller. Dog er der hul for "gammel model" aksel for baghjul. Jeg vil egentligt gerne beholde bagsvingeren og planen var at skære fodhvilerne af den og så svejse bøsninger i den istedet - samt bore M10 hullet op til M12 og lave gevindet korrekt. Men kan man overhovedet det? Dog skal bagsvingeren også have ny plade på kædesiden - og siden der er en del reparationer på bagsvingeren (og måske nedenstående i punkt nr. 2) ved jeg ikke om det måske bedre kan svare sig at købe en repro bagsvinger af Benny (Yamahafs1.dk)? Har nogen erfaringer med ovenstående - og erfaring med repro bagsvingeren?

2. Jeg er lidt i tvivl om der eventuelt kunne være noget skævt enten ved bagsvingerrøret på stellet eller at det er bagsvingeren som er en smule skæv. Jeg har forsøgt, at måle bagsvingeren og krydsmålene passe nogenlunde - men det er lidt ligesom at stellet står måske 3-4 grader skævt i forhold bagsvingeren når man kigger på stellet bagfra. Jeg har ingen anelse om hvordan jeg måler på stellet når jeg ikke har nogle referencerværdier at gå udfra - måske I har nogle ideer?

3. Jeg havde egentligt en plan om at skifte bagsvingerrøret på stellet (når jeg alligevel skal lave bøsninger til centerstøttefoden og andre småreperationer på stellet - fordi nogle af hullerne er blevet ovale). Jeg syntes dog, at røret er en smule ovalt - visuelt- men overhovedet ikke noget alarmerende, og ikke ligesom mit gamle projekt hvor det var åbenlyst ovalt med meget slør.
Dog kan jeg, hvis jeg sætter bagaksel igennem stellet, rokke lidt med akslen - men hvis jeg spænder bagsvingeren på kan jeg ikke bevæge bagsvingeren andet end i bøsningerne. Jeg har målt på akslen og den måler ca. 9.80 mm i diameter - røret er ca. 10.20 mm - Aksler er jo normalt en smule mindre end hullet de skal igennem :D - men hvad er acceptabelt/inden for tolerancer før man skal overveje en udskiftning?

Håber I kan hjælpe.
svehau
Stor knallert
Indlæg: 134
Tilmeldt: søn 30. jun 2019 12:39
Kontakt:

Re: Lidt diverse spørgsmål

Indlæg af svehau »

Hej, det ville hjælpe med nogle billeder af delene. Det er lidt svært at vurdere ud fra ord alene.
Mvh. Svend
---
Yamaha FS1 DX Candy Blue 1978 solgt i 1981
Yamaha FS1 K Candy Blue 1978 nummermatch
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Lidt diverse spørgsmål

Indlæg af Poul-Erik A. »

I afsnit 1 skriver du "hul for "gammel "model aksel" for baghjul" Er det dermed hullet i venstre side, der er bredere til hulakslen for klokoblingen/gummitrækket ? Eller misforstår jeg det ?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Psyzo
Junior knallert
Indlæg: 25
Tilmeldt: man 15. okt 2012 01:03
Kontakt:

Re: Lidt diverse spørgsmål

Indlæg af Psyzo »

Hej Poul Erik.
Ja det er korrekt forstået - det er gammel model baghjul/nav og modificeringen er også lavet på venstre side af bagsvingeren.
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Lidt diverse spørgsmål

Indlæg af Poul-Erik A. »

OK, det må så oprindelig være en ny model bagsvinger, hvor der så er fræset bredere hul i venstre side til klokoblingen. Men hvorfor skære fodhvilerbeslaget af ? Er det for at også at ændre denne del til gammel model og fås der sådanne bøsninger til at svejse ind i svingeren, så der kan skrues gamle model fodhvilere på ? Det må så være gevindet til støddæmperne, der åbenbart er 10 mm på ny model, som du så gerne vil ændre til 12 X 1,25 mm.
Hmm..jeg har ikke erfaringer om dette, men hvis svingeren i forvejen skal have svejset på pladen i kædesiden, vil jeg tro det er overkommelig for en smed at ændre resten også. Hvad med stellets årgang, er det til gammel eller ny model bagsvinger ?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"