Indstil tænding med Tændingsmikrometer

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Besvar
f11942
Stor knallert
Indlæg: 199
Tilmeldt: ons 11. nov 2020 14:36
Kontakt:

Indstil tænding med Tændingsmikrometer

Indlæg af f11942 »

Nogen der kort kan forklare hvordan man indstillinger tænding med dette Tændingsmikrometer?
Vedhæftede filer
Tændingsmicrometer.jpg
Tændingsmicrometer.jpg (6.71 KiB) Vist 1212 gange
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Indstil tænding med Tændingsmikrometer

Indlæg af Kai »

Kort..nej :thunge

Jeg bruger selv følgende måde.

Ud med tændrøret og skru mikrometeret i, det behøver ikke spændes voldsomt godt fast, men dog så det sidder ok og ikke går løs når du skruer på det bagefter, stil mikrometeret på "nul" (gevindet i det er ca 1cm langt, sørg for at du er ca midt på længden når det står på "nul" )
Løsn skruen der holder "pinden" i mikrometeret og drej på svinghjulet til til "pinden" popper op når stemplet trykker på den, hold en finger på enden af pinden og drej forsigtigt på svinghjulet frem og tilbage til du kan mærke at "NU" er stemplet i top.
Sæt en tusch streg på blok og svinghjul ud for hinanden og hold svinghjulet fast i den position mens du spænder skruen der holder pinden.
Hvis du skruer míkrometeret 0.2mm ned, så kan du mærke at stemplet liiige vil røre ved pinden inden dine tusch streger passer ud for hinanden, bak tilbage til "nul" ***

Drej svinghjulet med uret til stemplet er kørt lidt ned i cylinderen, skru mikrometeret 1,8 omgang rundt fra "nul" med uret (ned ad) til stregen på mikrometeret passer ud for "8" og drej forsigtigt svinghjulet mod uret til stemplet går mod "pinden". Nøjagtigt DER skal platinerne åbne (hvis du bruger standard indstilling på Yamahaen...det kan også være du vil have en anden tændingsindstilling, f.eks 1.4 hvis den er tunet)
Med svinghjulet/stemplet drejet op mod pinden/stop, så løsner du skruen der holder platinerne, trykker dem med en finger let ned mod knasten i svinghjulet og spænder skruen.
Så er du så tæt på målet du kan komme uden at tjekke det med Niels Fups tændings justerings dims, eller med Ohmmeter eller lignende.

*** Et dobbelt tjek kan laves ved at skrue mikrometeret 3-4 omgange ned og forsigtigt køre stemplet op mod pinden i begge retninger (med og mod uret) og sætte en ny streg hver gang på svinghjulet, ud for den du lavede på blokken. Nøjagtigt midt mellem disse to streger er toppunktet, og skulle gerne passe med dine oprindelige streger for "toppunkt"

(Det tager længere tid at beskrive end udføre opgaven i praksis ;) )
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
f11942
Stor knallert
Indlæg: 199
Tilmeldt: ons 11. nov 2020 14:36
Kontakt:

Re: Indstil tænding med Tændingsmikrometer

Indlæg af f11942 »

Hej Kai!
Tusind tak for din udførlige beskrivelse :O)
Jeg tænker egentlig den står fint nu, den trækker bare ikke mere i 3. og 4. gear, så tænker det er tændingen, måske platiner det er galt med. Og da vi heller aldrig har fået lyste til at virke ordentligt, ville jeg skifte hele stator'en og så tænker jeg tændingen skal indstilles forfra.
f11942
Stor knallert
Indlæg: 199
Tilmeldt: ons 11. nov 2020 14:36
Kontakt:

Re: Indstil tænding med Tændingsmikrometer

Indlæg af f11942 »

Og ja den er lidt tunet (60-65). Platiner er sat til 0,35
Hvad mener du lige med 1.4 ? Er det 1,4 omgang du mener?
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Indstil tænding med Tændingsmikrometer

Indlæg af Kai »

f11942 skrev: fre 4. mar 2022 08:42 Og ja den er lidt tunet (60-65). Platiner er sat til 0,35
Hvad mener du lige med 1.4 ? Er det 1,4 omgang du mener?
Ja. Standard indstillingen er at den tænder 1.8mm før top. ( 1.8 omgang på mikrometeret)
Det er ikke ensbetydende med at tændingstidspunkt på 1.8mm før top altid er det rigtige, der er mange andre faktorer i spil: kompressionsforhold, karburering, udstødning osv, alt efter hvordan og hvor hårdt den er tunet.
Hvis du har den på rullefelt for at jagte de sidste 1/10 HK kan det sagtens ske du ville ende med et tændingstidspunkt på 1.4mm før top, eller 1.6mm.
I dit tilfælde ville jeg starte med at stille den til 1.8 :)
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
f11942
Stor knallert
Indlæg: 199
Tilmeldt: ons 11. nov 2020 14:36
Kontakt:

Re: Indstil tænding med Tændingsmikrometer

Indlæg af f11942 »

Super! Prøver jeg
Tak for det :O)
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"