Side 1 af 1

Min 76'er

: tirs 1. jun 2021 23:27
af Klummergøjen
Hej folkens

Har købt mig nedenstående danske skønhed fra 76. Hun trænger måske til en smule spartel, men hvem gør ikke det efter 45 somre :-)

Nå men det var i hvert fald lige sådan en jeg ønskede mig. En K1'er med de små sideskjolde og som kræver lidt arbejde.

Det var i april jeg købte den og i skrivende stund er jeg allerede godt i gang.

Knallerten kunne ikke køre/starte for der var bl.a. ingen kaburator på.

Men det gør ikke noget. Det var et projekt jeg købte og det vidste jeg godt.

Jeg gik i gang med at kigge efter reservedele og jeg havde jo godt hørt at man helst skal gå efter de originale.

Til det vil jeg sige at jeg tror det var godt finansministeren ikke vidste hvor stor reservedelsposten udgør i sådan et projekt for ellers var det nok gået lidt i stå der :-)
Unavngivet.jpg
Unavngivet.jpg (214.99 KiB) Vist 4063 gange
Nu sagde jeg godt nok at jeg går efter de originale dele, men det skal siges at det gør jeg der, hvor jeg selv vurderer det giver mening og det er ikke ensbetydende med at jeg går efter et originalt look.

Min plan er ikke at den nødvendigvis skal se ud som den gjorde i butikken i 76. Den skal se ud som jeg godt kunne tænke mig den, og det er noget jeg finder ud af hen ad vejen. F.eks. er jeg vild med den type sæde der sidder på den nu, med nitterne.

Nå men jeg er startet med motoren, hvilket jeg poster flere billeder af snarest.

Re: Min 76'er

: ons 2. jun 2021 13:25
af Klummergøjen
Inden jeg pillede motoren af, kunne jeg lige besigtige den og, allerede nu, konstatere at der nok var lidt der skulle fikses. Da jeg kiggede ned under den kunne jeg se at gevind til bundprop var repareret og ikke særlig kønt.

bundskrue.JPG
bundskrue.JPG (70 KiB) Vist 4045 gange

Så kunne jeg og også konstatere at koblingsskjoldet var ret medtaget og foran var der slået hul i. Hvad der næsten var værre, var at der var slået et flig af netop den motor blok jeg gerne vil passe på, da nummeret matcher stellet. Udover det, var strålerne på gearpedal-akslen væk, så man havde svejst den på. Kickstarterpedal var der ikke noget af og også her var strålerne på akslen for dårlige til at jeg vil bruge den.

hul i koblingsskjold og gevindbrønd.JPG
hul i koblingsskjold og gevindbrønd.JPG (36.7 KiB) Vist 4045 gange

Jeg fik pillet motor af og…ja der er også lidt skidt der skal fjernes :)

beskidt motor.JPG
beskidt motor.JPG (92.46 KiB) Vist 4045 gange

Nå men, udstyret med Niels fup manual og Frank Pedersen’s youtube videoer (er blevet kæmpe fan), gik jeg ellers i gang med at skille kalorius ad.

motor adskilt.JPG
motor adskilt.JPG (84.28 KiB) Vist 4045 gange

…og her var det så det ramte mig. Nostalgien fra mine unge dage med yamaha. Det er jo mega hyggeligt det her. Kaffe på kanden og Shubidua i radioen :D

Re: Min 76'er

: ons 2. jun 2021 14:11
af FS1originalen
Det lyder som om du har fået alle de klassiske "knokkelskader" i en og samme motor :oops:

Nå men det lyder ikke som om du har tabt modet. En dygtig alusvejser kan helt sikkert fixe nummerblokken, og lov mig at du vælger originale koblingsfjedre, koblingsskjold og koblingssnegl når du skal til at samle igen!

Erik

Re: Min 76'er

: ons 2. jun 2021 15:55
af Klummergøjen
Hej Erik

Det lykkedes mig faktisk at finde en svejser som kunne reparere den flig der røg af motorblokken, præcis som du sagde.
Det kom faktisk til at se ok ud efter jeg fik skilt motoren helt ad og fik blokken glasblæst og vandpoleret (som jeg har læst mig til man skal).

repareret blok.JPG
repareret blok.JPG (59.46 KiB) Vist 4032 gange

Udover denne skade i blokken var der ikke et eneste af gevindene til koblingskjoldet der var intakt. Der var et, som var repareret op til M8, men det gad jeg simpelt hen ikke leve med. Derfor forsøgte jeg mig for første gang nogensinde, selv at skære gevind. I 2 af dem, var hullerne så store, at jeg måtte skære M10 gevind og sætte en M10/M6 gevindindsats ned i. De sidste 2 kunne jeg nøjes med at købe et M6 helicoil sæt til (biltema). Jeg havde jo set hvordan Frank Pedersen gjorde i videoerne :)
Det blev faktisk ret godt og temmelig stolt over det :)
Mht kobling så har jeg godt hørt at originalt er det eneste der duer. Jeg har været så heldig at finde et nyt originalt koblingsskjold + snegl (i indpakning og det hele). Men jeg er ikke nået så langt som til at skrue det på endnu. Tænker jeg venter helt til motoren sidder på knallerten.

koblingskjold.JPG
koblingskjold.JPG (58.32 KiB) Vist 4032 gange

Mht. selve koblingen så har jeg dælme været meget i tvivl.
Som du måske kan se på et af de forrige billeder så er det en original knast jeg har, med de korte pinde og det var også de originale fjedre på. Det er sådan set fint nok, men prøv at se en dyb fuge koblingspladerne har slidt ned i knasten.

koblingsknast.JPG
koblingsknast.JPG (60.24 KiB) Vist 4032 gange

Jeg har været meget i tvivl om hvad jeg skulle gøre ved det og jeg kunne ikke skaffe en ny original knast. Det var sådan at da jeg skilte motoren ad så undrede jeg mig over hvofor der var to metal skiver i koblingen. Nu er jeg ret overbevist om at det var for at lægge en af dem oven på denne fuge så koblingspladerne ikke kørte ned i den. Det er jo lidt noget klyt men strengt taget kan jeg ikke se det skulle være nogen skade for at fortsætte med det, men jeg hører meget gerne input til dette.

Jeg har godt nok sat olieskjoldet på i skrivende stund, men hvis det er helt galt, må jeg jo have den af igen :?

Re: Min 76'er

: ons 2. jun 2021 18:03
af FS1originalen
Godt du fik reddet nummerblokken :(y)
Tror faktisk det er en ok ide med den ekstra stålplade inderst. Ønsketænkning havde nok været at knasten var plan så man ikke risikerer at det "fjedrer" når koblingspladen trykker på stålpladen. Men giv det da en chance :D

Erik

Re: Min 76'er

: ons 2. jun 2021 21:18
af svehau
Spændende projekt. Miss Yamaha 1976 ser lidt træt ud men hun har nok levet et hårdt liv ligesom så mange andre FS1'ere. Der var jo nogle år hvor interessen for knallerter var meget lille i Danmark, gamle knallerter var utroligt billige og blev desværre også behandlet dårligt. Derfor er det altid super fedt at se når sådan en ældre dame bliver shinet op, det ser rigtigt godt ud hvad du har gang i ... og her i forummet er der næppe nogen som sladrer til finansministeren om tid og penge :bravo

Re: Min 76'er

: ons 2. jun 2021 21:47
af Klummergøjen
FS1originalen skrev: ons 2. jun 2021 18:03 Godt du fik reddet nummerblokken :(y)
Tror faktisk det er en ok ide med den ekstra stålplade inderst. Ønsketænkning havde nok været at knasten var plan så man ikke risikerer at det "fjedrer" når koblingspladen trykker på stålpladen. Men giv det da en chance :D

Erik
Hej Erik. Ja jeg tror sgu jeg prøver. Hvis det ikke går så er det ikke det værste at komme til at skifte. Det værste er alt den flydende pakning som skal fjernes og lægges på igen. Tak for input :)

Re: Min 76'er

: ons 2. jun 2021 21:52
af Klummergøjen
svehau skrev: ons 2. jun 2021 21:18 Spændende projekt. Miss Yamaha 1976 ser lidt træt ud men hun har nok levet et hårdt liv ligesom så mange andre FS1'ere. Der var jo nogle år hvor interessen for knallerter var meget lille i Danmark, gamle knallerter var utroligt billige og blev desværre også behandlet dårligt. Derfor er det altid super fedt at se når sådan en ældre dame bliver shinet op, det ser rigtigt godt ud hvad du har gang i ... og her i forummet er der næppe nogen som sladrer til finansministeren om tid og penge :bravo
Hej Svend
Nu har jeg også haft lidt fat i stel og tank og du drømmer ikke om hvor meget den har været mishandlet. Man skulle tro dem som har haft den har brugt den til at afreagere på. Det er sgu lidt synd for sådan en med matchende nummer. Poster billeder lidt senere. Håber jeg kan redde den så den bliver fin, men ja det kommer til at koste. Jeg siger pyt. Hobby koster og "penge er runde for at de kan trille" som min mor altid siger :)

Re: Min 76'er

: fre 9. jul 2021 17:22
af Klummergøjen
Nå men videre med renoveringen.
Som sagt så var er der rigtig mange gevind der er ødelagt og det gælder også i de andre motorblokke. Heldigvis dukkede der nogle op på FB market, som jeg købte.
Jeg fik de to midterste glasblæst og derefter vandpoleret.
Olieskjoldet skulle jeg først have den oprindelig maling af (brugte det grønne stads fra Nitromors) og derefter fik jeg det glasblæst.

IMG_2746.JPG
IMG_2746.JPG (146.12 KiB) Vist 3594 gange
Inden jeg kunne male det måtte jeg spartle nogle dybe fuger i aluminiummet med kemisk metal fra Harald skrald.

IMG_2807.JPG
IMG_2807.JPG (130.61 KiB) Vist 3594 gange
Olieskjold efter maling med Hammerite smooth silver og de to midterste vandpolerede blokke i baggrunden.

IMG_2849.jpg
IMG_2849.jpg (151.28 KiB) Vist 3594 gange
Herefter kom turen til renovering af gearkasse. Alle skiver/låseringe blev skiftet til nye originale. Hovedakslen var slidt konisk i den ene ende (ca. 0,2 mm). Der var meget lidt slup i den men jeg ved ikke om det er nok til at den kan spilde olie så jeg skiftede den med en ny.

IMG_2860.jpg
IMG_2860.jpg (152.15 KiB) Vist 3594 gange

Re: Min 76'er

: lør 26. feb 2022 21:22
af Klummergøjen
Nå men jeg kom da vist lidt væk fra opdatering er den her tråd. Heldigvis kom jeg ikke væk fra projekt 76'er :)

Krumtappen, der sad i, var godt nok original, men gevind var ikke gode og jeg kunne heller ikke overskue at få målt tolerancer på den, så det endte med at blive en ny. Jeg besluttede mig for at jeg hellere ville have en ny i god kvalitet end en gammel original. Jeg fandt en top racing men at få sådan en fætter installeret, og så i nye lejer, kræver godt nok at man tager ved den :D

Det er lidt grænseoverskridende især når man er lidt øm overfor nummerblokken, men det lykkedes (med det rigtige værktøj).
IMG_2867.jpg
IMG_2867.jpg (117.04 KiB) Vist 2758 gange
Så kom gearkassen i:
IMG_2870.jpg
IMG_2870.jpg (177.91 KiB) Vist 2758 gange
og gevind renset:
IMG_2871.jpg
IMG_2871.jpg (126.49 KiB) Vist 2758 gange
Flydende pakning:
IMG_2879.jpg
IMG_2879.jpg (138.88 KiB) Vist 2758 gange
Og så er det lige med at få de rigtige skruer i de rigtige huller:
IMG_2882.jpg
IMG_2882.jpg (138.9 KiB) Vist 2758 gange

Re: Min 76'er

: lør 26. feb 2022 23:33
af Klummergøjen
Så var der lige en gearpedal der var svejst på akslen (højst sandsynlig fordi strålerne var væk pga. mishandling). Eneste måde at få den af, var med en vinkelsliber og ja, så hedder det jo en ny gearskifterarm. Jeg fandt en original, som blev monteret - igen efter instruktion af Frank Pedersen :)
IMG_2893.jpg
IMG_2893.jpg (137.4 KiB) Vist 2754 gange
Kickstarteraksel blev også renoveret og monteret. Samtidig fik jeg mig også et nyt primærhjul på da tænderne på det gamle var færdige og jeg havde også fået et ny lille primærhjul sammen med krumtappen (ja det bærer om sig).
IMG_2911.jpg
IMG_2911.jpg (137.42 KiB) Vist 2754 gange
Jeg er med på at kobberringen på billedet ikke skal på. Det fandt jeg ud af efter jeg tog billedet.

Almindelig pakning plus flydende og så kom det nymalede olieskjold på.
IMG_2941.jpg
IMG_2941.jpg (107.08 KiB) Vist 2754 gange
Membranhuset da sad på var originalt, men jeg skiftede bladene for en sikkerhedsskyld.
Indsugningspladen der sad på knallerten var ulovlig, så jeg købte en ny. Den var uoriginal og måtte faktisk tilpasses en smule på siden for at gå i.
Membranhuset blev fastgjort med originale skruer som ikke er for høje :)
IMG_2968.jpg
IMG_2968.jpg (112.33 KiB) Vist 2754 gange

Re: Min 76'er

: lør 26. feb 2022 23:44
af Klummergøjen
Cylinderen, der sad på knallerten da jeg købte den, målte ca. 43 mm, og da jeg gerne vil have den lovlig købte jeg en ny. Det blev en alu fra Benny som jeg havde hørt godt om her på forum (med medfølgende stempel). Jeg malede den sort med motip varmefast maling. Nyt topstykke og originale nye pindbolte blev det også til.
IMG_3100.jpg
IMG_3100.jpg (115.15 KiB) Vist 2752 gange
Pindbolte og stempel monteret. Der var kun et af gevindende i motorblokken som var rep'et men det virker nu ikke til at volde problemer.
IMG_3101.jpg
IMG_3101.jpg (126.63 KiB) Vist 2752 gange
...og så cylinder og topstykke. Der blev også monteret udluftningsstuds og frigearskontakt.
IMG_3102.jpg
IMG_3102.jpg (148.62 KiB) Vist 2752 gange

Re: Min 76'er

: søn 27. feb 2022 11:20
af Jensmc
Fint arbejde, mester.
Motoren så ellers håbløs ud på de første billeder.

Re: Min 76'er

: søn 27. feb 2022 12:55
af anj
Vend lige topstykket 90 grader, så er det super

Re: Min 76'er

: søn 27. feb 2022 15:37
af Klummergøjen
anj skrev: søn 27. feb 2022 12:55 Vend lige topstykket 90 grader, så er det super
Wow. Tak for det. Det havde jeg overhovedet ikke skænket en tanke.

Re: Min 76'er

: søn 27. feb 2022 15:37
af Klummergøjen
Jensmc skrev: søn 27. feb 2022 11:20 Fint arbejde, mester.
Motoren så ellers håbløs ud på de første billeder.
Takker :)

Re: Min 76'er

: søn 27. feb 2022 19:51
af svehau
Super fin motor. Det er egentlig utroligt at Yamaha fik plads til så mange forskellige stumper i den bette kværn :(y)

Re: Min 76'er

: søn 27. feb 2022 23:06
af 12V
40 mm alu cylinder, den har jeg ikke set før. Så er det slut med uforklarlige varmesættere?! :D

Flot arbejde og resultat :)

Re: Min 76'er

: fre 4. mar 2022 17:30
af Klummergøjen
svehau skrev: søn 27. feb 2022 19:51 Super fin motor. Det er egentlig utroligt at Yamaha fik plads til så mange forskellige stumper i den bette kværn :(y)
Mange tak :)

Re: Min 76'er

: fre 4. mar 2022 17:30
af Klummergøjen
12V skrev: søn 27. feb 2022 23:06 40 mm alu cylinder, den har jeg ikke set før. Så er det slut med uforklarlige varmesættere?! :D

Flot arbejde og resultat :)
Takker :)