Soldatens Bravo

Knallerter fra Italien, Frankrig, Spanien, Portugal etc. Mærker som Fantic, Gilera, Motobecane, Casal, Piaggio etc.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Soldatens Bravo

Indlæg af 12V »

Ja det tyder på den skal være større. Start med en rigelig stor og uden huller proppet i filteret. Den skal firetakte ved bundgas. Gå så et nummer ned ad gangen indtil den kører rent på toppen.
Alle test i varm tilstand, hvad den gør i kold tilstand er man ikke herre over på denne simple karburator, da den kun har et simpelt luftspjæld som choke.

Hvis du kører uden "bundplade" under karburatoren, eller bukker den væk, kan du nemt skrue bundkar af og skifte dysen med karburatoren er monteret. Et tip, sluk benzinhanen på vej hjem, så den kører tør. Så har du knap så meget benzin grisseri ved dyseskift :)
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
Kontakt:

Re: Soldatens Bravo

Indlæg af Elitesoldaten »

Hej Carsten og tak for tippet. Jeg håber jeg kan komme til at skifte dyse uden at afmontere karburatoren.

Edit: Jeg tjekkede lige og det ser ud som om at jeg godt kan skrue bundkaret af uden at afmontere! :D
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
Kontakt:

Re: Soldatens Bravo

Indlæg af Elitesoldaten »

Nå, mine damer og herrer... Jeg bringer en lille update:

Jeg fik prøvet et par dyser af, der sad jo en 42'er i før, så prøvede jeg med en 44 men det kørte helt skidt! Måske 44'eren har været mindre end 42'eren, som Carsten gjorde mig bekendt med godt kunne være tilfældet. Jeg prøvede så med en 46 og det gik lidt bedre, i hvert fald når motoren var kold, var ude på en lidt "længere" tur her til aften og på det sidste stykke var den noget død, både trækkraft men også på toppen. Prøvede så at stille knallerten og give gas men den kom ikke rigtig op i omdrejninger. Hvis jeg så med fingeren blokerede et hul i luftfiltret steg den... Så måske selv en 46'er er for lille en dyse.

Jeg synes at kunne spotte på karburatoren at der stod SHA12/10, det er mig bekendt ikke standard - hedder standard ikke 12/7??
Bundkaret er i jern og samtlige Dellorto karburator jeg kan finde, er bundkaret i plastik, eller i hvert fald sort, så hva fa'en er det lige for en der sidder på min?

Nå men... den største dyse der er i mit sæt hedder 47, den vil jeg prøve i morgen og se hvad den siger til det... Ellers må jeg jo investere i endnu et dysesæt bare med nogle højere numre. For det er vel stadig vejen frem indtil jeg rammer plet??? :?
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Soldatens Bravo

Indlæg af 12V »

Ja det der står på dysen, stemmer desværre ikke altid.

12.10 modellen var standard på mange Bravo, selvom typegodkendelsen siger 12.7. Jeg har haft mange gennem fingrene, og ser næsten altid 10 mm udgaven monteret.

Men når det er sagt, så har jeg ikke oplevet at den kræver så stor en dyse. Med det store DGM filter (6 huller bagved sien) kørte min med 46 eller 48 dyse, med samme opsætning du kører med nu.

Hvilket luftfilter har du på? Model og antal huller bagved sien.

Jeg kunne frygte at den trækker lidt falsk luft. De mest typiske steder er forbindelsen mellem karburator og studs, eller pakdåsen ved krumtappen.
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
Kontakt:

Re: Soldatens Bravo

Indlæg af Elitesoldaten »

Jeg er også lidt angst over at jeg kører med 46 dyse nu og det ikke er nok - frygter også falsk luft et eller andet sted fra. Jeg kan lige tjekke antal huller bagved sien i luftfiltret i morgen, umiddelbart vil jeg skyde på der kun er 3. Jeg må i gang med en gang bremserens for at tjekke efter falsk luft. Den billige fra Jem og Fix er vel lige så god som alle andre? https://www.jemogfix.dk/bremserens-500- ... 2/9052311/

Hvis det er fra pakdåsen ved krumtappen får jeg et problem. Har hverken værktøj eller kompetencer til at skille det ad og tjekke men jeg ved at den har fået skiftet krumtappen da jeg havde den ved mekanikeren så går ud fra han har gjort et godt nok stykke arbejde og den derfor er tæt her.
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
Kontakt:

Re: Soldatens Bravo

Indlæg af Elitesoldaten »

Jeg bevæbnede mig med en pandelampe og gik ud i skuret her i aftes for at afmontere luftfilteret og fandt ud af 3 ting.
1. Luftfilteret var sat skævt på karburator / ikke trykt helt ind mod.
2. Luftfilteret var ikke skruet særlig godt fast / ikke spændt.
3. Det er den med 3 huller.

Billede

Efter at have monteret luftfilteret igen, denne gang trykket det helt ind mod karburatoren og spændt godt fast så kørte jeg en lille tur på cirka 10 min og den trak fint hele vejen og målte en tophastighed på 38km/t med GPS.
Hm... har synderen måske været at filteret ikke var spændt nok, og at den derfor fik for meget luft??? Jeg er stadig fristet til at prøve at gå op i dyse 47, fordi jeg endnu ikke har oplevet den 4-takte på toppen. Så måske der er mere at hente.
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Soldatens Bravo

Indlæg af 12V »

Hvis den har fået lidt falsk luft forbi filteret har det også noget at sige. Ja prøv med en større, og det kan jo nemt være at numrene snyder lidt.
Hvor er dyserne købt?
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
Kontakt:

Re: Soldatens Bravo

Indlæg af Elitesoldaten »

Dyserne er købt ved mopedspeed. Det er denne pakke jeg har købt https://www.mopedspeed.dk/dysesaet-5mm-38-47
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Soldatens Bravo

Indlæg af 12V »

Ok dem har jeg ingen erfaring med.
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
Kontakt:

Re: Soldatens Bravo

Indlæg af Elitesoldaten »

Nej det kan jo være at de er mindre end ellers, så det at jeg kører med en dyse "46" i virkeligheden svarer til en 42ish.. Jeg har kørt lidt rundt på knallerten i dag og so far ingen problemer. Faktisk er det gået rigtig godt. Den hjulrer lystigt derud af om det er i modvind, på grus eller op af bakke.
Den mangler dog stadig lidt fra 0-10km/t men jeg har endnu ikke prøvet tricket med strammere fjedre til koblingen og så overvejer jeg stadig at prøve med en dyse 47 for at se hvordan den bryder sig om det.
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
Kontakt:

Re: Soldatens Bravo

Indlæg af Elitesoldaten »

Så er jeg igen blevet en smule klogere på min knallert...
Det lader til at dyse 46 som jeg kører med nu er "the sweetspot". Jeg prøvede først med en 47'er men det gik slet ikke, den kunne dårligt tage gas og gik let ud, nok fordi den drukner gætter jeg på.

Da jeg dysede den ind i forgårs sprang jeg fra 44 til 46 så jeg forsøgte mig også med en 45 for at se om det skulle være bedre men det var det bestemt ikke. Nærmest ingen trækkraft og mistede i hvert fald 5km/t på toppen. Jeg smed 46'eren i igen og den kørte ganske fint, igen; stadig lidt sløv i optrækket fra 0-10 men jeg mangler endnu at forsøge mig med strammere fjedre i koblingen. Det føles faktisk som om, at den trækker bedre fra 0-10 når den er kold men måske det er noget jeg bilder mig selv ind.

Uanset hvad, så kan jeg sagtens leve med måden den kører på nu, ja faktisk er jeg lykkelig over måden den kører på nu set i lyset af hvad jeg har været igennem med den. Den er nem at starte og trækker fint op af bakke og kører 37-38km/t (målt med GPS) på en lige strækning.

Et nyt "problem" er dog opstået, som heldigvis ikke relaterer sig til mekanikken: Jeg har købt sådan et universal sidespejl som jeg ville knalde på, men jeg kunne ikke få den til at stramme ordentligt omkring styret, jeg spændte og spændte, ja faktisk så meget at gevindet på den nu er total ødelagt så skal nok have investeret i en ny, men hvordan filen får jeg den til at gribe godt nok fast om styret? Små bump gjorde at jeg sku justere spejlet hele tiden og det vil jeg jo godt være fri for. Skal jeg mon ligge noget omkring styret, i form af pap, papir eller lign for at spænde den rundt om det, eller hvad har i andre gjort hvis i da har erfaringer med den slags.

Billede

Edit: Tror måske jeg selv fik det løst. Fandt noget gummibånd som man bruger til lister og skar til og lagde under. Nu sidder den i hvert fald godt fast og samtidig agerer gummi'et som vibrationsdæmper. Halli hallo, hvor god er jeg... :hihi
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Soldatens Bravo

Indlæg af 12V »

Det lyder da godt med din knallert. Og ja, prøv et sæt sølv eller grønne polini fjedre i koblingen. De fås i sæt her:
https://www.jmpbdele.dk/koppelingveerse ... -ciao.html

Og hvis spejlet ikke holder, så køb denne fra BUMM. Det er kvalitet der holder:
https://www.jmpbdele.dk/spiegel-bumm-kl ... rseel.html
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
Kontakt:

Re: Soldatens Bravo

Indlæg af Elitesoldaten »

Jep fjedre bliver helt sikkert næste projekt. Kørte en tur på knallerten i dag og umiddelbart lader det til, at mit fix med spejlet fungerer fint.
Med tiden kommer den måske også til at køre endnu bedre, eftersom den har fået nyt stempel i en "gammel" cylinder.
Du nævnte det tog lidt tid at køre den til, er der en regel der fortæller hvor lang tid cirka? Det er vel X antal kilometer.
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
Kontakt:

Re: Soldatens Bravo

Indlæg af Elitesoldaten »

Nu er den altså begyndt at skabe sig lidt igen........ :sad

Var forbi en kammerat i eftermiddag og kom allerede skidt fra start. Når jeg drejer håndtaget for at give gas, lyder det som om den er ved at drukne, eller få for meget luft men kommer så op i omdrejninger. Da den var kold tog det dog lang tid før den fangede moment og sådan opførte den sig egentlig hver gang der var et stop undervejs.
På vej hjem igen, havde den svært ved at ramme topfart, og så prøvede jeg igen under kørsel at trække snøfteventilen ganske kort hvorefter den steg i omdrejninger og fart........ :?

Jeg tjekkede her i aftes om luftfilteret mon havde raslet sig løs eller noget men der var ingenting. Når jeg starter, og giver gas, falder den i omdrejninger, for så at stige kort tid efter, altså som om den er ved at dø. Kørte samtidig en kort tur, og underligt nok, så kørte den fint.
Altså..... what the hell is going on!? Skal jeg have fat i en præst???? :evil:

Jeg fik også forsøgt mig med at sprøjte bremserens på diverse samlinger men den steg ikke i omdrejninger på nogle af dem.

Der kommer snart en meget billig Bravo til salg på den blå avis.... :(n)
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
Kontakt:

Re: Soldatens Bravo

Indlæg af Elitesoldaten »

Skulle man prøve med en helt ny karburator samt luftfilter? Det må jo næsten være blandingen den er galt med jo.

Edit: Drønte afsted til frisøren på den her i formiddags og der kørte den helt fint. Hvad fan' er det lige der gør, at den sommetider kører fint mens den andre gange ikke gør. Kan vejret mon have så stor en effekt??? :shock:

Det er godt nok frustrerende, og svært at fejlsøge, når den opfører sig som vinden blæser.
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Soldatens Bravo

Indlæg af 12V »

Det at der sker en forskel når du under kørsel har betjent snøfter ventilen, får mig til at tro at den ikke altid er helt tæt. Den åbner jo et direkte hul ind i brændkammeret og lukker kompressionen ud. Når den ikke er tæt, mister du effekt, og blandingen passer sikkert heller ikke.
Jeg ville adskille topstykket, rense ventilen og så give ventil og ventilsæde en tur med slibepasta. Det er efterhånden en standard procedure for mig, når jeg bygger Vespa motorer, så bliver ventilen dejlig tæt.

Hvis det stadig ikke hjælper, ville jeg se om pakdåsen sidder på dens plads (under tændingen). Den kan nemt smutte ud, så ligger den løs - men kan ikke komme særlig langt inden den rammer knasten der driver platinerne. Den vil så måske sidde tæt eller langt fra motorblokken, sådan lidt tilfældigt, og nogle gange tætne, andre gange ikke.

Luftfilter og karburator er så drøn simpel på denne motor, jeg kan ikke se hvad der skal kunne udløse de sporadiske fejl du oplever.
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
Kontakt:

Re: Soldatens Bravo

Indlæg af Elitesoldaten »

Uh, jeg tror jeg får brug for en guide, video eller noget andet hvis jeg skal kaste mig ud i det projekt. Har du mulighed for at illustrere med et billede hvor den pakdåse sidder? I mit hoved kan jeg ikke få det til at gå op, med at slibe noget for at det bliver tæt. Men skal jeg slibe hullet til snøfteren som sidder i topstykket og selve snøfteren med slibepasta?

Edit: Fandt det her på vespaonline.dk:

Topstykket er udstyret med en dekompressionsventil som skal lette arbejdet med at starte vilddyret og som også bruges til at slukke for motoren. Den kan være utæt hvorved man mister kompression. Man kan ofte se det ved at der er meget olie og skidt uden på topstykket lige der hvor ventilen er monteret.

Skal man tune sin motor er det en god ide at få den gjort tæt for at ikke kompressionen skal gå tabt og det gøres sådan her:

Afmonter topstykket og fjern låsesplit og holder, skiver og fjeder og ventil og rengør det hele i rensevædske eller andet.

Start med at slibe sædet i dekompressionsventilen med karborundum (slibepasta) påfør et tyndt lag slibepasta på ventilen hvor den ligger an mod sædet. Roter derefter ventilen frem og tilbage og løft indimellem ventilen op og fordel nyt slibepasta på sædet indtil du kan se den har lavet et spor hele vejen rundt så er ventilen tæt.
Man kan kontrollere den for tæthed ved at hælde lidt sprit eller benzin ned i fordybningen ved ventilen, som så ikke må løbe lige igennem.


Jeg har faktisk bemærket mit topstykke være beskidt omkring ventilen, som om den var fedtet ind i olie. Det forsøger jeg mig sgu lige med så!
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Soldatens Bravo

Indlæg af 12V »

Beskrivelsen er rigtig fin, og dog - der vil altid være olie omkring ventilen set udefra. Ventilstammen er ikke tætnet med en oring, som på f.eks. Honda Camino. Men det er ikke der kompressionen går tabt, den ledes nemlig ned i udstødningen. Snavs vil altid komme, især under sluk af knallerten.

Men prøv det, det er ikke svært. Ventilslibepasta kan man købe i de fleste bil tilbehørs butikker, biltema, thansen etc.

Start med det, så tager vi pakdåsen hvis det ikke hjælper ;)
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
Kontakt:

Re: Soldatens Bravo

Indlæg af Elitesoldaten »

Jep jeg kan se at tante hansen sælger det. Pakningen mellem topstykke og cylinder kan jeg ikke genbruge vel? Så der skal en ny af dem til, korrekt? Sådan en her jeg bruger nu: https://www.thansen.dk/scooter-mc/scoot ... 709294702/
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Soldatens Bravo

Indlæg af 12V »

Det lykkes mig ofte at genanvende pakninger, men dermed ikke sagt at det er en god ide 😉

Originalt kører de jo helt uden, man skal bare sørge for helt plane og glatte pakflader.
Besvar

Tilbage til "Sydeuropa"