svehau skrev: ↑fre 1. jan 2021 17:52
Og den har ingen dansk TUM typegodkendelse og må så ikke køre som 30 knallert uden nummerplade. Se her
http://www.puchklub.dk/cm723/. Der kan måske godt tegnes ansvarsforsikring alligevel men forsikringsselskaberne har ofte en klausul om at køretøjet skal være lovligt, ellers kan de nægte at dække skader - og det er den så ikke uden TUM. Eller har jeg overset noget?
Umiddelbart kan forsikringsselskabet ikke trække følehornene til sig på den baggrund. Regresklausulen kræver mig bekendt "grov hensynsløshed" for at blive aktuel, og hvis du tuller afsted med 30km/t og <50ccm, kan du næppe anklages for det i tilfælde af et uheld, hvis ellers ingen finder dette forumindlæg, og du i øvrigt spiller tilpas uvidende.
Regres betyder, at der kan rejses krav om hel eller delvis tilbagebetaling af dækningssummen, således skadeslidte ingenlunde står tomhændet tilbage. Det betyder også, forsikringsselskabet skal have ret tunge beviser for at klausulen kommer i spil, i og med sagen også har nogle omkostninger.
At ansvarsforsikringen er lovpligtig (altså, påtvinges borgeren og dermed er en garanteret indtægt for selskaberne) afføder en vis forpligtelse fra forsikringsselskabets side; er aftalen indgået, er den bindende, og ingen af parterne kan "bare lige" trække sig ud.
Ift. lovlighed, så peger anekdoterne i tiltagende grad mod, at folks knallert kommer på rullefelt og slipper fri for yderligere påtale, hvis tophastigheden viser sig 39km/t eller derunder. 40km/t+ giver en bøde og over 43km/t anses knallerten som "konstruktivt ændret".
Personligt ville jeg ikke være nervøs ved at køre på den, blot den ikke kører for stærkt. Jeg ville heller ikke være betænkelig ved at køre på en større indsugning på en gammel 30-knallert og med en let gearing for at holde topfarten nede ... men
jeg vil ikke anbefale nogle af delene, og i sidstnævnte tilfælde vil jeg sørge for at have et komplet og intakt TUM-sæt liggende for alle tilfældes skyld.
Bemærk i øvrigt at konklusionen vedr. import af udenlandske knallerter er fejlbehæftet og ufuldstændig. Jeg fraråder generelt at videregive det link af samme årsag. Kort fortalt står der intet om krav til stellet under TUMs generelle bestemmelser (men der kan stå noget under den enkelte TUM-tilladelse), andet end det skal "være originalt" og kun motoren samt dennes bestykning nævnes under TUM. Dvs. en komplet, tysk knallert uden TUM-motor er ulovlig, men en tysk knallert af korrekt årgang med TUM-motor ér lovlig. Modellen skal blot findes i TUM-listen.
Der står endda i den første del af teksten, at TUM kun vedrører motoren, hvorefter det stik modsatte stadfæstes.