Nummerplade til Riga 4

Knallerter fra Tjekkiet, Slovenien, Polen etc. Mærker som Tomos, Jawa, Romet, Komar etc.
Besvar
Sofus
Helt ny i flokken
Indlæg: 1
Tilmeldt: ons 30. dec 2020 00:21
Kontakt:

Nummerplade til Riga 4

Indlæg af Sofus »

Hej jeg har købt mig en Riga 4. Jeg ved den kan køre 45 og tænker derfor at jeg gerne vil havde nummerplader på. Den er fra Rumænien og er en fra 1972.
Er der nogle der ved hvordan og hvad jeg skal gøre for at få plader til den?
Vh Sofus
Vedhæftede filer
337002D4-D745-4E34-BD76-5BF6328352B1.jpeg
337002D4-D745-4E34-BD76-5BF6328352B1.jpeg (282.38 KiB) Vist 5528 gange
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Nummerplade til Riga 4

Indlæg af Jensmc »

Hvis du tænker på en gul 30-nr. plade, kan du glemme alt om det. Også en evt. hvid 45-plade.
Eneste mulighed kunne måske være en mc plade, men det er nok at skyde over mål. Knallerten ser ikke så kraftig ud.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
svehau
Stor knallert
Indlæg: 134
Tilmeldt: søn 30. jun 2019 12:39
Kontakt:

Re: Nummerplade til Riga 4

Indlæg af svehau »

Som Jens skriver så kan den måske indregistreres som motorcykel. Det er fordi den ikke har en EU-typegodkendelse som 45 knallert, det er den for gammel til. Den blev aldrig solgt i Danmark og har derfor ingen dansk TUM typegodkendelse, så den må heller ikke køre som 30 knallert uden nummerplade. For at få nummerplade som motorcykel skal den skal godkendes ved syn. Spørg din lokale synshal hvilke regler den skal overholde og hvilken dokumentation du skal vise dem for at få den godkendt.
Mvh. Svend
---
Yamaha FS1 DX Candy Blue 1978 solgt i 1981
Yamaha FS1 K Candy Blue 1978 nummermatch
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: Nummerplade til Riga 4

Indlæg af Nabo Jan »

For overhovedet at komme i betragtning til syn, vil jeg tro at du skal have en data erklæring, som mindst koster 3500kr.
Medmindre at du kan skaffe en typegodkendelse. Så skal du have en tilladelse til at køre til syn og have et prøveskilt på.
Men som Jens er inde på, ser den noget klein ud, på bremserne.
Men den ser fin ud og hvis det var mig ville jeg beholde den som knallert og tegne en lovpligtig forsikring.

Jan
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Nummerplade til Riga 4

Indlæg af Jensmc »

Nix, Jan.
Dataerklæring er først fra omkring 1982.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
svehau
Stor knallert
Indlæg: 134
Tilmeldt: søn 30. jun 2019 12:39
Kontakt:

Re: Nummerplade til Riga 4

Indlæg af svehau »

Og den har ingen dansk TUM typegodkendelse og må så ikke køre som 30 knallert uden nummerplade. Se her http://www.puchklub.dk/cm723/. Der kan måske godt tegnes ansvarsforsikring alligevel men forsikringsselskaberne har ofte en klausul om at køretøjet skal være lovligt, ellers kan de nægte at dække skader - og det er den så ikke uden TUM. Eller har jeg overset noget?
Mvh. Svend
---
Yamaha FS1 DX Candy Blue 1978 solgt i 1981
Yamaha FS1 K Candy Blue 1978 nummermatch
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 827
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Nummerplade til Riga 4

Indlæg af Twinsport »

Hej
Uanset om den kan indregistreres eller ej, så synes jeg faktisk, at den er ret fed. Jeg kan ikke lige pege på noget særligt ved den, som er specielt fedt, men jeg synes, at den samlet set, har et eller andet over sig. Den er bare fed! :-)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Nummerplade til Riga 4

Indlæg af kreidlerhansen »

svehau skrev: fre 1. jan 2021 17:52 Og den har ingen dansk TUM typegodkendelse og må så ikke køre som 30 knallert uden nummerplade. Se her http://www.puchklub.dk/cm723/. Der kan måske godt tegnes ansvarsforsikring alligevel men forsikringsselskaberne har ofte en klausul om at køretøjet skal være lovligt, ellers kan de nægte at dække skader - og det er den så ikke uden TUM. Eller har jeg overset noget?
Umiddelbart kan forsikringsselskabet ikke trække følehornene til sig på den baggrund. Regresklausulen kræver mig bekendt "grov hensynsløshed" for at blive aktuel, og hvis du tuller afsted med 30km/t og <50ccm, kan du næppe anklages for det i tilfælde af et uheld, hvis ellers ingen finder dette forumindlæg, og du i øvrigt spiller tilpas uvidende.
Regres betyder, at der kan rejses krav om hel eller delvis tilbagebetaling af dækningssummen, således skadeslidte ingenlunde står tomhændet tilbage. Det betyder også, forsikringsselskabet skal have ret tunge beviser for at klausulen kommer i spil, i og med sagen også har nogle omkostninger.
At ansvarsforsikringen er lovpligtig (altså, påtvinges borgeren og dermed er en garanteret indtægt for selskaberne) afføder en vis forpligtelse fra forsikringsselskabets side; er aftalen indgået, er den bindende, og ingen af parterne kan "bare lige" trække sig ud.

Ift. lovlighed, så peger anekdoterne i tiltagende grad mod, at folks knallert kommer på rullefelt og slipper fri for yderligere påtale, hvis tophastigheden viser sig 39km/t eller derunder. 40km/t+ giver en bøde og over 43km/t anses knallerten som "konstruktivt ændret".

Personligt ville jeg ikke være nervøs ved at køre på den, blot den ikke kører for stærkt. Jeg ville heller ikke være betænkelig ved at køre på en større indsugning på en gammel 30-knallert og med en let gearing for at holde topfarten nede ... men jeg vil ikke anbefale nogle af delene, og i sidstnævnte tilfælde vil jeg sørge for at have et komplet og intakt TUM-sæt liggende for alle tilfældes skyld.

Bemærk i øvrigt at konklusionen vedr. import af udenlandske knallerter er fejlbehæftet og ufuldstændig. Jeg fraråder generelt at videregive det link af samme årsag. Kort fortalt står der intet om krav til stellet under TUMs generelle bestemmelser (men der kan stå noget under den enkelte TUM-tilladelse), andet end det skal "være originalt" og kun motoren samt dennes bestykning nævnes under TUM. Dvs. en komplet, tysk knallert uden TUM-motor er ulovlig, men en tysk knallert af korrekt årgang med TUM-motor ér lovlig. Modellen skal blot findes i TUM-listen.
Der står endda i den første del af teksten, at TUM kun vedrører motoren, hvorefter det stik modsatte stadfæstes. :thunge
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
svehau
Stor knallert
Indlæg: 134
Tilmeldt: søn 30. jun 2019 12:39
Kontakt:

Re: Nummerplade til Riga 4

Indlæg af svehau »

Hej Jesper, tak for en god forklaring. Det satte tingene i perspektiv. Bortset fra det så er Riga'en faktisk ret fed, på sin egen måde :(y)
Mvh. Svend
---
Yamaha FS1 DX Candy Blue 1978 solgt i 1981
Yamaha FS1 K Candy Blue 1978 nummermatch
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Nummerplade til Riga 4

Indlæg af kreidlerhansen »

Den er nemlig rigtig fin, den bette Riga!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Østeuropa"